В нашите училища се преподава, че първите свои азбуки,
които предците ни използват, за да документират важни неща са глаголицата
и кирилицата. Нашите историци знаят
добре, че има данни за друга, доста по-стара писменост, но не отдават нужното
внимание на информацията, която предлага работата “Панонскa Легендa”. Там е
казано съвсем ясно, че в дълбока древност, доста преди времето на Кирил и
Методий е съществувала особена азбука.
За нея е знаел добре византийския император от фригийски
произход Михаил III. Той е човека, който подпомага делото на солунските
братя. Ето и думите на произлизащия от средите на траките благородник,
документирани в “Панонскa Легендa”: „Богъ,
който иска всѣки да постигне истинско познание и да придобие по-голѣма степень (на съвършенство), като
видѣ твоята вѣра и подвигъ, извърши (чудо) и сега, въ наши години, като откри букви за вашия езикъ, нѣщо,
което по-рано не е било, но само въ най-първи (древни) времена, та и
вие да се причислите къмъ великитѣ народи, които славятъ Бога на свой езикъ.” [1] c.12.
Изразът най-първи (древни)
времена не е особено ясен, но със сигурност се касае за епохите от преди IX
век – периода, в който живее Михаил III. Не е казано и кой е
изнамерил въпросните букви от най-старо време, нито пък е добавено защо тази древна
писменост е подходяща за българската реч. Най-логично е да приемем, че
въпросната азбука е принадлежала на дедите ни от времето на Античността.
Като имаме предвид, че бретонеца
Вилхелм [2] c.147 и монаха Фулко [3] c.374 считат дедите ни за същия народ,
който през Античността е познат под името траки,
а и това, че старите българи са отъждествявани с най-големия тракийски народ -мизите
в продължение на 1100 години, то въпросната писменост от най-старо време би
трябвало да е тракийска.
Логиката трябва да се
следва, но има един препъни камък. Касае се за твърдението на наши и чужди
учени относно това, че народа на Орфей не
е имал своя азбука. Смята се, че при надписите от Ситово, Езерово, Дуванлий, Браничево, Кьолмен, Самотраки, Гордион, Тияна и т.н. са използвани гръцки
букви. Хората защитаващи виждането, че
траките заемат писменост от гърците, не уточняват, че по тракийските епиграфски
паметници се срещат различни по стил букви.
Ако нашите деди бяха заели
писменост от южните ни съседи, то буквите от Ситово, Кьолмен и други места щяха
да си приличат, но реалността показва, че във всеки регион писмените знаци имат
свои особености. В таблицата по-долу може да се види богатството на форми в
буквите от тракийските епиграфски паметници. Това показва, че нашите предци са
притежавали азбука дълго време и дори са успели да я развият в няколко
варианта. Най-големия брой разновидности показва буква Е, която впрочем
изразява един от най-често срещащите се звуци в българския език.
За различните стилове букви
срещащи се в тракийските надписи специалистите не обичат да говорят. Липсва и
желание да се дискутира по въпроса – кой
е създал най-старата азбука на Балканите?
Данни има предостатъчно, но те
са в контраст с общоприетите теории, в които гърците са представени като
просветители на другите народи. Хитро, тихомълком се пропуска факта, че не съществува нито един достоверен стар автор, според когото старите гърци някога са създавали
писменост.
Херодот определя йонийците
като първите хора от територията на Гърция боравещи с писменост [4] I.58.
Да обаче бащата на историята е казал на друго място, че йонийците са по
произход пеласги, т.е. народ, чиито произход е напълно различен от този на гърците
[4] I.56, VII.94. Добавено е и това, че пеласгите (а и коренните жители на Атина - също
пеласги) са били погърчени в по-късни времена [4] I.57.
*
Реално, пеласгите са част от тракийската общност. Това е и причината Георги
Сотиров да нарече най-ранната писменост трако-пеласгийска
[5] c.144. Някои прогресивни учени като проф. Калин Поржанов (цитиращ Ал.Фол),
използват термините трако-пеласги, трако-пеласгийска общност [6]
c.28-29. Именно (трако) пеласгите са тези, които занасят писмеността на
Апенинския полуостров, по-точно Лациум -“…ex quo apparet aeternus litterarum usus. in Latium eas attulerunt Pelasgi.” [7] Plin.VII.193.
Важно е да се знае, че от трако-пеласгите произлиза Паламед,
за когото Плиний твърди, че време на Троянската война е добавил буквите ZΨΦX
към старата азбука [7] Plin.VII.192. Причисляването на
стария герой към трако-пеласгийската общност не е само мое лично виждане. Въз
основа на подробни проучвания, проф. Уйлям Риджуей стига до заключението, че Паламед не е грък, а принадлежи на пеласгите обитавали Аргос [8] c.
211.
http://prarodinata.blog.bg/photos/88147/original/Dragoina%20nadpis%2003-11%20(218).JPG
Виждаме, че не само липсват каквито и да било свидетелства относно това гърците да са създавали азбука, но дори хората, които са преработвали старата писменост и са добавяли нови букви, не са гърци по произход, а принадлежат на коренното балканско население, т.е. става дума за наши предци. Как в такъв случай може да се говори изобщо за гръцка азбука? Hе е ли това само умело лансирана и упорито поддържана пропаганда?
Виждаме, че не само липсват каквито и да било свидетелства относно това гърците да са създавали азбука, но дори хората, които са преработвали старата писменост и са добавяли нови букви, не са гърци по произход, а принадлежат на коренното балканско население, т.е. става дума за наши предци. Как в такъв случай може да се говори изобщо за гръцка азбука? Hе е ли това само умело лансирана и упорито поддържана пропаганда?
http://freesofiatour.com/blog/wp-content/uploads/2014/07/orpheus_painter3.jpg
http://freesofiatour.com/blog/the-thracian-community
“Учените”, твърдящи, че
траките са безписмени пропускат важни сведения от старите исторически
извори. Пример може да се даде с Алкидамант, който е пределно ясен определяйки Орфей като човекът, който е
изобретил азбуката [9] с. 465.
Диодор Сицилийски смята, че
тракиеца Лин е дал имената на буквите в гръцката
азбука. Старият автор е уверен, че Лин (братът на Орфей) е написал (преди
времето на Троянската война) творба, в която възпял деянията на бог Дионис,
други важни герои, описал е дори своя живот [10] Diod.Sic.III.67.
Диодор разказва и за това,
че подобно нещо - създаване на поеми и биография е направил и Орфей, като
добавя и важната подробност, че първата азбука е носела името пеласгийска [10] Diod.Sic.III.67.
Същият автор е уверен, че троянеца Тимет е написал работа
известна като “Фригийска Поема”, в която
са запечатани древната реч и древните букви [10] Diod.Sic. III.67
За плочици с тракийска (трако-пеласгийска)
писменост от времето на Орфей споменава също Еврипид [11] Eur. Alc. 966-959.
От голямо значение е сведението на Аполодор за това как Агамемнон, Одисей и Диомед
принуждават един пленен троянец да напише послание с фригийски букви - Φρυγίοι γράμμασι, за да злепоставят Паламед, на
когото завиждат [12] с.77.
В “Държавата”, познатата на всеки специалист
работа на Платон, се говори за книги на
Орфей и Муcей (Музей) [13]
Plat. Rep. 2.364 e.
Павзаний също съобщава за творби написани от Мусей (Музей) - хим на Деметра [14] Paus. I.22.7 Този
герой е син на тракиеца Евмолп – човекът въвел Елевзинските мистерии в Атина.
Корнелий
Тацит дава сведения за това, че има предания, в които тракиецът Лин, а също
пеласгите Кекропс и Паламед са посочени като създатели на най-ранната азбука [15]
Tac.An. XI.14
Доста интересна информация
получаваме от работи на живелия през IV в.пр. Христа Алексис,
според когото Лин притежавал книги,
с които се опитал да образова Херакъл [16] c.459.
Зенобий разказва една интересна, но слабо
популярна история, от която научаваме за конфликт, при който Кадъм убива Лин
поради това, че Лин разпространява
азбука различна от кадмейската [17] с.223.
Подлагайки на анализ
сведение на Страбон, Георги Сотиров уточнява, че на стария автор са били
известни книги на фригийци и мизи (наречени по-късно българи) още от преди
Троянската войнa [5] с.142.
За писания на Дардан –
праотецът на трояните, говори Плиний Стари, който уточнавя, че творбите на
древния герой са били скрити в гробницата му [18] Plin.XXX.2.
Дионисий Скитобрахион твърди,
че Лин е създал работа разказваща за живота на бог Дионис, допълнил и други
предания [19] c.190.
Както се уверяваме - съществуват
планини от информация за писменост у траките и то още преди Троянската Война.
Обърнете внимание - за Орфей и Лин дори се твърди, че са създатели на азбуката.
Плиний пък определя пеласгите като разпространители на азбуката в Лациум –
областта, в която е разположен Рим.
По необясними причини,
учените твърдящи, че траките са безписмени, пренебрегват свидетелствата на Алкидамант, Алексис, Аполодор, Диодор Сицилийски, Дионисий
Скитобрахион, Еврипид, Зенобий, Павзаний, Платон, Плиний Стари, Страбон, Тацит.
Към тези сведения трябва да добавим и свидетелството на Йордан,че по негово време при гетите все още съществуват законите на Дикиней и то в писмен вид: " той ги накара да живеят естествено според собствените си закони, които те притежават в писмена форма и до днес." [Jord. De Origine Actibusque Getarum, 69]
Реално, има още един cтар автор,
който макар недиректно определя (трако)пеласгите като първия народ боравещ с
писмеността. Това е Херодот - бащата на историята. Напомням, че според него
йонийците са първите усвоили азбуката [4]
I.58, а йонийците от негово време са
погърчени пеласги [4] I.57.
Монументален фригийски надпис от VIII век преди Христа
Монументален фригийски надпис от VIII век преди Христа
Някои изследователи като Джейн Елън Харисън са на мнение, че писмеността ползвана от
Лин и Орфей е от същия
тип като писмеността от остров Крит (от времето на Бронзовата епоха) [20] с.467. В това виждане има логика понеже
тракийското присъствие на Крит е неоспоримо както от гледна точна на
археологията, така също и от гледна точна на ономастиката.
Критските названия Пергам, Гортиния, Даво, Прайсос, Ида,
Сетоя, отговарят на тракийските Пергам, Гординия,
Даос-дава, Прасиас, Ида, Сети-дава. Самото име на столицата на острова – Кносос
е сродно на нашия топоним Книшава. Той е дефиниран като тракийски по произход
от Иван Дуриданов [21] c.77.
Един от първите учени, които определиха траките като стари
поселници на Кносос е Бедрих
Хрозни [22] с. 219-220. По-късно, холандския изследовател Петер ван Сусберген
откри тракийски топоними, етноними и лични имена, документирани с Линеар
А и Линеар Б [23] с.26-39.
Като пример могат да бъдат посочени Арей, Питак, Диза, Бузо, Гета, Бата, Котис,
Одрис.
Има обаче една важна
подробност, която трябва да се спомене. Така наречените линеарни писмености,
които Харисън свързва с Орфей, не се зараждат на остров Крит, а са донесени от
Балканите. Това важи и за предшестващата ги минойска йероглифна писменост.
Преди доста време, още през 70-те години на ХХ век, бе установено, че знаците
от Градешница, Караново и т.н. показват прилики с най-ранното критско
писмо [24] с.155-158.
Знаци от най-древната писменост - тази от Балканите по Sh.M.M.Winn
http://www.prehistory.it/ftp/img_winn/fig_4.jpg
http://www.prehistory.it/ftp/winn4.htm
С напредването на археологичните проучвания стана ясно, че в земите обитавани от траките е възникнала най-древната писменост, от която се развиват използваните на Крит Линеар А, Линеар Б и т.н. [18], [19], [20]. Те от своя страна показват голяма близост с глаголицата, а дори и със старобългарските руни. Това е индикация за общите им балкански корени.
http://www.prehistory.it/ftp/img_winn/fig_4.jpg
http://www.prehistory.it/ftp/winn4.htm
С напредването на археологичните проучвания стана ясно, че в земите обитавани от траките е възникнала най-древната писменост, от която се развиват използваните на Крит Линеар А, Линеар Б и т.н. [18], [19], [20]. Те от своя страна показват голяма близост с глаголицата, а дори и със старобългарските руни. Това е индикация за общите им балкански корени.
Сравнение на старобългарските руни със знаците на критската писменост от Бронзовата епоха
Като имаме предвид всички тези данни, чудя се, колко безочлив
трябва да е някой, за да определи далечните ни предци като безписмен народ. Как
е възможно уважавани учени да пренебрегват толкова много важни свидетелства? В
продължение на около половин хилядолетие, редица гръцки автори говорят за
тракийски книги, това просто няма как да е временно объркване. Западни
изследователи публикуват работи за връзката между микенската и минойска
писменост със знаците от Градешница, Караново, Вълчи Дол, Винча, Тартария и
т.н., а у нас тази важна информация е почти неизвестна, никой не и прави труда
да я разпространи.
От една страна ценните данни биват игнорирани, от друга
се излиза с безпочвеното твърдение, траките
са безписмен народ. На какво
се базира това твърдение? Нали в науката това, което се каже, трябва да се
докаже? Ако професионалистите не се придържат към основните изисквания на
науката, то имат ли правото да се наричат учени?
Не мога да разбера каква е причината за
неглижирането на постиженията на дедите ни? Не мога да разбера и каква е
причината за прехласването на нашите специалистите по народите, които реално
почти са унищожили културата ни, приписали си положителни неща извършени от
предците ни, а името на народа ни са очернили с безброй лъжи? Защо е нужно да
се кланят на чужденците, които са ни ощетили и същевременно да отричат, че сме
наследници на Орфей, Залмоксис, Спартак и Ситалк?
Та нима ние нямаме с какво да се гордеем?
Не само най-ранната писменост е изобретение на далечните ни предшественици. Те
са изнамерили колелото, с което се поставя началото на транспорта на суровини и
стоки за обмен. Дедите ни първи започват да обработват златото, издигат
най-старите градове на Европа. От нашите земи се започна разпространението на
организираното земеделие и скотовъдство.
На тракиеца Дионис Ариан приписва полагането
на основите на индийската цивилизация. Ирландците определят дошлите от Тракия
болги като хората прогонили лъжата и измамата и създали първите закони на
страната. Според Хиполит религията на галите е основана на учението на
Залмоксис, вярва се, че друидите са инструктирани лично от обожествения
тракиец, за чиято мъдрост и лечителски способности разказва Платон. Родения в
земите ни Спартак даде надежда на угнетените и им показа, че няма вериги, които
да не могат да бъдат счупени, стига да има воля и желание за това.
Постиженията и заслугите на дедите ни са
огромни и е редно това да бъде признато, като същевременно бъде обяснено кой и
защо е очернил името на народа ни, кой е горил книгите ни, кой е посял
разделение сред нас организирайки промиване на съзнанието на милиони наши братя
и сестри от Румъния, Македония и др. места.
Достойните, преданите на Родината
изследователи трябва да запалят факла и да покажат истината, която ще ускори
възраждането на България. Вече няма време за изчакване, няма време за съмнения.
Длъжни сме да уважим паметта на дедите си, които се жертваха, за да ни има нас.
Длъжни сме и на младото поколение, на което трябва да предадем духа на
истинските българи.
ЗА СВЕДЕНИЕ НА
ПРИЯТЕЛИТЕ: ВЕЧЕ ИМАМ КАНАЛ В ЮТЮБ И ТАМ СЕ ОПИТВАМ ДА ПУСКАМ РЕДОВНО
ИНТЕРЕСНИ КЛИПОВЕ. ПРИЯТНО ГЛЕДАНЕ!
Използвана литература:
1.И.Дуйчев, Изъ старата българска книжнина - I, Книжовни и исторически паметници отъ Първото
българско царство, Второ поправено и допълнено издание, Хемусъ А. Д. за
книгопечатане и издателство, Печатница Р. Младеновъ, София,
1943;
2. LIBI, IV, Съст. М.Войнов, В.Гюзелев, С. Лишев, М.Петрова, Борислав Примов
Редактори В.Гюзелев, С. Лишев, М.Петрова, Б. Примов, БАН, София, 1981;
Редактори В.Гюзелев, С. Лишев, М.Петрова, Б. Примов, БАН, София, 1981;
3. Д.Ангелов, Образуване
на Българската Народност, Наука и изкуство, “Векове”, София, 1971;
4. Herodotus, Histories, transl. G.Rawlingson, ed. T.Griffith,
Wordsworth Classics of World Literature, Herofordshire, 1996;
5. Г.Сотиров, Чие писмо е Линеар Б?; http://www.ivanstamenov.com/files/linearb.pdf
6. К.Порожанов, Общество и държавност у траките, средата
на ІІ- началото на І хил.пр.Хр. (в контекста на
палеобалканозападномалоазийската общност, STUDIA THRACICA 6, Българска Академия на Науките, Институт по
Тракология, София, 1998;
7.
Pliny, Natural History, Books 3-7, transl. H.Rackham, THE LOEB CLASSICAL
LIBRARY, Harward University Press, London, 1999;
8. W.Ridgeway, The Early Age
of Greece, Cambridge Uniersity Press, C.J.Clay & Sons, London, 1901;
9.Д.Попов, Гръцките интелектуалци и тракийският свят, Лик, София, 2010;
10. Historical Library of Diodorus the Sicilian, publ. in Vol.
II of the Loeb Classical Library Edition, 1935 http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/Texts/Diodorus_Siculus/3E*.html
11. Euripides, with an English translation by David
Kovacs, Harvard University Press, Cambridge, 1994;
12. P.Ceccarelli Ancient Greek Letter Writing: A Cultural History (600 BC-
150 BC), Oxford University Press, Oxford, 2013;
13. Plato, Plato in Twelve
Volumes, Vols. 5 & 6 translated by Paul Shorey. Cambridge, MA, Harvard
University Press; London, William Heinemann Ltd. 1969;
14. Pausanias,
Pausanias Description of Greece with an English Translation by W.H.S. Jones,
Litt.D., and H.A. Ormerod, M.A., in 4 Volumes. Cambridge, MA, Harvard
University Press; London, William Heinemann Ltd. 1918;
15.Tacitus,
publ. in Vol. IV of the Loeb Classical Library edition of Tacitus, 1937 http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/Texts/Tacitus/Annals/11A*.html
16. Sarah Burges Watson, Muses of Lesbos or (Aeschylean)
Muses of Pieria? Orpheus’ Head on a
Fifth-century Hydria http://grbs.library.duke.edu/article/viewFile/14541/3887
17.G.Shape, The Origin and the Structure of the Greek Tongue in a
series of Letters, pr.William Richardson, London, MDCCXXVII;
18. The Natural History. Pliny the Elder. John Bostock,
M.D., F.R.S. H.T. Riley, Esq., B.A. London. Taylor and Francis, Red Lion Court,
Fleet Street. 1855.
19.Karen Ní
Mheallaigh, University of Exeter, UK , THE ‘PHOENICIAN LETTERS’ OF DICTYS OF
CRETE AND DIONYSIUS SCYTOBRACHION, Published by Cambridge University
Press, The Cambridge Classical Journal
(2012) 58, 181–193
20. J.E.Harrison, Prolegomena to the Study of Greek Religion, Princeton
University Press, Princeton, 1991;
21.И.Дуриданов, Езикът на Траките, Наука и
Изкуство, София, 1976;
22.B.Hrozny, Ancient History of Western Asia, India and
Crete, trans. J. Prohazka, Artia, Pragues, 1952;
23.P.van Soesbergen, Thracian Personal,
Ethnic and Topographic Names in Linear A and B. – Kadmos, 18, 1979;
24. Вл.Георгиев, “Траките и техния език”, БАН, София, 1977;
25.H.Haarman, Einführung
in die Donauschrift, Helmut Buske Verlag Gmbh, Hamburg, 2010;
26.H.Haarman, Das Rätsel
der Donauzivilization, Die Entdeckung der ältesten Hochkultur Europas, Verlag
C.H.Beck, München, 2011;
27. Р.Ръгли, “Изгубените Цивилизации на Каменната Ера”,
Бард, София, 1999
*
Херодот определя пеласгите като най-старите обитатели на
Атина, а за това, че не просто Атина, но и цялата
Атика е обитавана от траки още в най-дълбока древност научаваме от Страбон –“Attica was once held by the Thracians
who came with Eumolpus…” http://penelope.uchicago.edu/Thayer/e/roman/texts/strabo/7g*.html
Свидетелството на Страбон е поредното доказателство, че пеласги и траки са
едни и същи хора, или по-точно – две групи делящи един и същ произход.
„БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК Е НАШАТА ЩАСТЛИВА ОРИС ПО РОЖДЕНИЕ!“ РУМЕН РАДЕВ
ОтговорИзтриванеЧестит Празник на Българската писменост на всички участници в „Спароток блог“!
И да не хленчим, че никой не ни поддържа.
Честит празник!!! Като се поддържаме един друг, ще ни помага и Господ!
ИзтриванеИ ти да си жив и здрав и Господ да ти бъде съдружник във всяко твое дело!!!
ИзтриванеБлагодаря!!!
ИзтриванеЧестит Празник на Българската писменост на всички посетители в „Спароток блог“!
ИзтриванеПавле, благодарности за твоята работа и упорството ти в търсенето на истинската България!
Сполай
ИТ
Благодаря! Честит празник!!!
ИзтриванеПавка, обади ми се.
ИзтриванеПознавам много хора с име Любен...как да разбера на кого да се обадя :)
ИзтриванеБлагодаря Ви за Лековитият материал..Пробуждането идва....Душата ми го вярва ...А истината зависи от всички ни...Бъдете здрави...
ОтговорИзтриванеПробуждането започна, но това плаши душманите и ще се опитат да пречат. Не бива да се оставяме!
Изтриване“Книгите както на фригийците, така и на мизийците”, пише Страбон, “ни връщат във времената преди Троянската война." A Павзаний съобщава,че е имало спор между фрийгийците и египтяните относно това, кой от двата народа е по-древен.Ще си позволя да цитирам Херодот:
ОтговорИзтриванеЕкспериментът
Докато Псаметих-гръцкото име на фараона Псам-тик I (663–609 г.пр.н.е.) не им станал цар, египтяните вярвали, че са най-древният от всички народи. Ала откакто се възцарил Псаметих и решил да узнае кои са най-древните люде, оттогава египтяните признават първенството по древност на фритийците, но не престават да се мислят за първи в останалото. И тъй, Псаметих, като не успял чрез запитване да установи кои люде са най-древни, измисля за това следния начин: взема първите две новородени деца и ги дава на един пастир, за да ги отгледа на кошарите, като заръчва никой да не проговаря дума пред тях, да остави дечицата да лежат сами в празна колиба и да им докарва от време на време кози, та да се насукват с мляко, и да върши всичко друго по гледането им. Псаметих заръчал да сторят това, понеже искал да чуе коя дума ще изговорят децата най-напред, след като мине неразбираемото им бебешко бърборене. И се случило точно както очаквал — към края на втората година, откакто взел да ги гледа козарят, като отворил един ден вратата да влезе, и двете дечица притичали с протегнати към него ръчички и казали „бекос“. Когато чул тази дума за първи път, козарят не й обърнал внимание, ала понеже все нея слушал при честите си влизания да наглежда децата, той известил господаря си и по негово нареждане ги завел при него. Щом чул децата, Псаметих се заел да проучи кой народ именува нещо с думата „бекос“, разпитал и узнал, че фригийците наричат хляба си „бекос“. Така, след като направили извода от този случай, египтяните признали, че фригийците са по-древен народ от тях.
И сега да си представим две пеленачета отгледани до 2-годишна възраст от козар/овчар в кошара с козе/овце,хранени с млякото им.Естествено е,че единствените звуци дето са чували е блеенето на овцете/козите и храната е млякото им,едва ли хляб.Така ,че е нормално да произнесат първата си дума като бееее ..:-) беки ,откъде ще са чули за бекос(хляб)??? Тука вече не вярвам на Херодот,обаче знам 100% ,че в някои райони на България все още наричат гальовно БЕКИ малките на овцете.....
Аз вярвам на Страбон,че фригите и мизите са имали собствена писменост,защо ще го пише ако не е вярно.За кои мизи и фриги говори,азиатски или балкански - няма значение,те са се придвижвали по разни причини на разни територии,сменяли са имената но бриги/фриги/мизи са си все същите племена с пра-родина Балканите.
Фригите са имали писменост преди Троянската война, но това не съвпада с общоприетите теории и поради това доказателствата се игнорират. Има монументални надписи с името Мита-Мидас, но те са датирани 8 в.пр. Христа, макар в асирийски документи от 12 в.пр. Христа да се споменава цар Мита. Просто при датировката се следва общоприетото, а дали то е истина...
ИзтриванеДревни,ама сега сме най дребни!кво се занимаваш с тая умираща долна нацийка бе Павка!Не виждаш ли че няма смисъл!?Децата бият учителките в училищата,пълна деградация ти се хабиш за тая проста рая.не заслужават тия България и,хора като теб да се жертват,остави ги няма смисъл.
ИзтриванеХахаха! От района на Солун ли ти е IP адресчето и на теб уважаеми анонимен 7 януари 2020г.,19.38! Загивате бавно , но за сметка на това безславно! Мъчно ми е за вас, но света го иска!!!
ИзтриванеА въпросът ми беше: За книгите,както на фригийците, така и на мизийците,за които пише Страбон.Щом говори за книги(не за надписи по обекти) на какво ли са били записвани:глинени плочки,пергамент и т.н.Има ли изобщо книги преди времената на Троянската война?
ОтговорИзтриванеХеродот свидетелства, че материала, който варварите ползват като основа за писане са кожите. При условията на нашия климат, дори никой да не е издирвал и унищожавал старите книги, самото време ги е заличило. Ако при нас държавността не бе прекъсната няколко пъти, държавните служители биха преписали старите хроники и така бихме имали запазена и най-старата си история.
ИзтриванеЗдравейте, Българи! Съгласен съм, че част от старите текстове са заличени от времето. Но не съм съгласен, че прекъсването на държавността ни е причина за това. Гърците също са били завладявани няколко пъти. Според мен е налице умишлено унищожаване на древните български писания станало през различни периоди.
Изтриване1. В началото на римското завладяване повлияно от силната позиция на гръцката култура
2. При т. нар. покръстване при княз Борис. Тогава са преследвани и избивани всички, които гръко-византийската църква определя за езичници. Унищожавано е и всичко, което напомня за езическото ни минало в това число и книги. Според новата книжовна традиция тогава преписи са правени само на автори одобрени от църквата в Константинопол. Тази практика продължава и при следващите ни владетели. В този дух са написани и всички нови творения и по времето на Симеон, и след това.
3. Завладяването от Източната Римска империя. Омразата на Василий към българите е известна на всички.
4. Завладяването от Османската империя. В стремежа да се прекърши гръбнака на народа ни е унищожавано всичко, което би ни помогнало един ден да се осъзнаем като българи.
5. Доминиращата роля на гръцката църква над българската през 18 век.
6. Последният етап не мога да го определя точно. Всички знаем, че Г. С. Раковски е имал достъп до древни текстове. Доколкото е известно към момента, той е последният докосвал се до тях. Къде и как е станало това предстои да се разбере. Очевидно въпреки масовото унищожение на древната българска писменост, нещо от нея е оцеляло до края на 19 век. За това, кой и как е унищожил тези последни текстове имам две предположения. Едното свързва гръцкото влияние и манастира в Атон, където са се съхранявали български книги. Другата вероятност е Руското управление след Освобождението.
От България са изнесени много книги, а някои са унищожени веднага при намирането им от фанариотите. Стари ръкописи биват също измити, за да се използва пергамента за ново писание. Това е практика предимно на южните ни съседи. Ако те биха дали достъп до старите си ръкописи, за чиято направа е ползван български пергамент, то може да излезе нещо интересно, но се съмнявам, че някога това ще стане.
ИзтриванеТрябва да се претърсят помашките села. Според някои възрожденци повечето от християните в България, които са приели исляма, са сторили това не чрез насилие от османците, а за да избягат от рекета и терора, на който са подложени от фанариотите. Та нищо чудно да са скрили все някъде някоя и друга стара книга.
ИзтриванеАнтон Глогов в книга пише, че е чел книгата на Богомилите, преписана и на турски език. В тази книга според него е описана и историята на България. И би трябвало да има копия от нея в хранилищата за стари ръкописи в Турция.
Българските мюсюлмани наистина, поне до скоро бяха носители на старите традиции. Как е сега не зная, някои приятели казват, че положението е променено в следствие на радикализация. Не ми се вярва да е чак толкова зле, но все пак аз отдавна не съм бил в Кърджали.
ИзтриванеЗдравей, Павел ! Статията много ми допадна - невероятно силна база данни, библиография и артефакти ! Радвам се, че сподели с нас всичко това точно в дена на празника " 24 май " - това бе най- добрия подарък !!! Искрено благодаря от сърце !
ОтговорИзтриванеПодкрепям напълно доказаната научна теза, че в земите на нашите предци трако - пеласгите е възникнала най - древната азбука и съответно най - ранните жанрове от Античната литература, създадени от Лин, Орфей, Тимет и др. Възможно ли е да бъдат открити тези творби днес за науката по съхранени късни преписи или като част от следващи преработени версии ( има такива случаи при други имена и традиции ) ? До скоро !
Нямам представа дали древни ръкописи са оцелели до днес, ако не враговете, то времето ги е погубило защото са били писани на обработена кожа, а тя е нетрайна във влажна среда.
ИзтриванеСпоред някои изследователи, архивът на българските царе е бил съхранен в манастир между Търново и Плиска. Преди освобождението от турско е бил открит от обикалящите руски "търсачи на истината" и няколко каруци с древни книги и документи са били изнесени от манастира. От тогава следите им се губят.
ИзтриванеВъзможно е това да е вярно, но в случай, че е същестувал такъв архив през 19 век и то в Северна България, как Паисий, който ревностно е търсел точно такава литература, не е казал и дума за въпросния архив. Иначе от страната ни са изнесени товари с ценни книги за Русия, това не е тайна, въпросът е дали наистина сред тези книги е имало исторически произведения?
ИзтриванеЗдравейте, господин Серафимов! Имам един въпрос, по който спорих до преди малко във ФБ. Как се отнасяте към твърденията, че използвайки кирилицата, ние няма де можем да се приобщим към западната култура,че кирилицата ни е привнесена от Русия през 29 век, за да ни зароби културно, че е добре да въведем латиницата като паралелна азбука в България?
ОтговорИзтриванеЮлия Йотова
Не зная кой твърди, че кирилицата е привнесена от Русия, това е крайно несериозно. Ето какво казват руските лингвисти:
Изтриване“ Когато в края на 10 столетие в Русия беше прието официално гръцкото християнство, неговите разпространители в руска земя бяха главно български духовници. По този начин българският език стана основа на руския черковен и руския литературен език.“ М.Фасмер, цитиран от М.Попов, Българскиятъ народъ между Европейскитѣ Раси и Народи, София, Придворна Печатница, 1938;
“Влиянието на българския език се чувства у русите и сърбите още извънредно силно чак до 18 столетие, това влияние отслабва едвам в 19 столетие, когато народно езикови елементи навлизат в литературата на тези два народа и изместват влиянието на старите черковни въздействия. Тези въздействия са били особено силни защото и руският черковно-славянски език показва твърде много български и то отчасти направо източно български елементи”.
М. Фасмер, Die Bulgarische Literatur im Zeitalter des Zaren Simeon und ihre Bedeutung für die Orhodoxe Slawenwelt, Berlin, 1929
"Ортографията на нашите (т.е. на руските, б.а.) ръкописи от средата на XV век е отражение на ортографията на южнославянските (по-точно на среднобългарските) ръкописи. Ясно е, че между средата на XIV и средата на XV век руската писменост е попаднала под твърде силното влияние на южнославянската писменост и в последна сметка се е подчинила на това влияние".
Алексей Соболевски
"България през XV век като цяло е този огромен център, през който преминава византийското влияние в Сърбия и Русия, център, през който това влияние получава своята славянска окраска, укрепило се в многобройните преводи, в които е отразена писмената реформа на патриарх Евтимий.”
Дмитрий Лихачов
Да се въвежда латиница в България е безумие и предателство спрямо дедите ни. Това е моето лично мнение.
За латиницата и аз скачам :) Притеснява ме фактът, че доста хора го мислят, но да се надяваме, че няма да наклонят везните към своите виждания. Аз си имам мнение по въпроса, още повече, че съм специалист (надявам с :) и по двата езика - руски и български, и знам добре за какво става дума. Благодаря за отговора.
ИзтриванеПохвала и за чудесния Ви нов труд "История на славните българи". Поръчах си я и тя ще бъде още една настолна книга в моята библиотека наред с другата Ви :) Честит празник!
Уважаема госпожо Юлия Йотова, Анонимен24 май 2017 г., 21:21, ако това не е нежелателно за Вас, бихте ли споделили чии са твърденията за които пишете. Много е интересно. Все пак ще имаме поглед върху мнението на различни прослойки от "нацията", нарочно не пиша народ, защото твърденията може да не са на етнически българи. Все пак, да не забравяме, че кралете на "културна" Франция са полагали клетва над българско евангелие, написано на кирилица и глаголица, без да знаят това. И ние ще се приобщаваме към нации, с претенции за величие но избиращи неподходящи управници, какъвто например е и новоизбрания президент на Франция, Макрон, който има слаби познания по география.
ИзтриванеУважаема госпожо Юлия Йотова, Анонимен24 май 2017 г., 21:21, ако това не е нежелателно за Вас, бихте ли споделили чии са твърденията за които пишете. Много е интересно. Все пак ще имаме поглед върху мнението на различни прослойки от "нацията", нарочно не пиша народ, защото твърденията може да не са на етнически българи. Все пак, да не забравяме, че кралете на "културна" Франция са полагали клетва над българско евангелие, написано на кирилица и глаголица, без да знаят това. И ние ще се приобщаваме към нации, с претенции за величие но избиращи неподходящи управници, какъвто например е и новоизбрания президент на Франция, Макрон, който има слаби познания по география.
ИзтриванеДо Анонимен24 май 2017 г., 22:33
ИзтриванеЛатиницата е твърде бедна за речта ни, а пък да се използва аргумента, че така по-лесно ще се приобщим към евпейската общост е направо смешен. Защо никой не натиска гърците да си оставят азбуката в полза на латиницата? Ако някой предложи това там, няма да свърши добре, у нас обаче разни индивиди си позволяват да предлагат недомислици.
"История на славните българи" е само началото, трябва да се появят още много книги защото и много невярна информация е разпространявана в миналото, а и все още се разпространява.
Поздрави!
А кой Ви обясни, Г-жо Йотова, че западната култура, особено в днешното „модерно“ разкапано състояние стои на по-високо ниво от културата на Източна Европа?! И защо нашите южни съседи като се считат за „по-западни“ от нас не са постъпили досега, както Вие съветвате? НЯКОИ много биха се радвали да изгубим нашата национална идентичност и дават много пари това да се случи! Вековното манипулиране на историческата истина е ясно доказателство за това.
ИзтриванеПрощавайте за откровеността, но аз бих се срамувал безкрайно да отправя подобно запитване!
В България отпорът срещу въвеждане на латиница също ще бъде чутовен. Нямам и грам съмнение. Всеки може всичко да казва във Facebook или дори в различни интервюта, но ако се изправи срещу Азбуката... народът ще го разкости.
ИзтриванеТака е, но провокациите няма да спрат, провокаторите просто опипват почвата от време на време. Важно е да не се оставяме да ни приспят.
ИзтриванеДо Анонимен24 май 2017 г., 23:33
ИзтриванеНе мисля, че г-жа Йотова счита западната култура за превъзхождаща нашата. Г-жа Йотова само представи изказване на някакъв човек в социалните мрежи.
Здравейте, г-н Серафимов бих искал да Ви попитам от къде мога да си поръчам книга на Ганчо Ценов, защото на няколко места попадам на изказвания , че негови книги не се издават в България понеже бил фашист и прочие, но онлайн намерих и все пак не съм сигурен , че написаното в тези книги ще отговаря на истината (на това, което е писал Ганчо Ценов ) и затова ще Ви помоля ако можете да ме ориентирате .Благодаря !!!
ИзтриванеГ-н Цочев, книгите на Ценов се продават в книжарниците на Хермес, но някои могат да бъдат намерени и в интернет:
Изтриванеhttp://www.imadrugpat.org/krovatova.pdf
https://chitanka.info/book/5004-krovatova-bylgarija-i-pokrystvaneto-na-bylgarite
https://www.bgpatriot.com/resources/history/Cenov_BGPoselnici.pdf
Цв. Цочев книги на Г.Цочев може да изтеглите и от тук: http://www.spiralata.net/booklist.php?LangID=0&Letter=%D6
ИзтриванеУважаеми господин Серафимов. Всичко което описвате в студията си е известно на много хора в и извън България. Но, защо не назовете пряко причинителя на това "унищожаване" на тракийската идентичност. Или не е известен? Например, обвиняват се български учени, че не публикуват тези данни! Но за да се напечата тяхната работа, тя минава през "цензори" и може да не бъде одобрена. А те искат да правят научна кариера и тя трябва да е в "правилната научна теза, споделяна и от световните светила". Освен това българската наука може да бъде "осмяна" от "световната научна мисъл която си служи с авангардни методи и технологии", невъзможни за "примитивна България". В противен случай техните разработки няма да се публикуват и сбогом доцентура или професура. Кой е този "неизвестен" унищожител! Или има таен заговор? Защо? Нека някой от "смелчаците" пишещи в Вашия блог да назове, да напише името, държавата или организацията, която от векове стои зад тези действия. Значи тракийските букви не са славили "нечий бог" и за това не ги е имало! Кой манипулира световната информационна система, включително и днес, защото статуквото се запазва. Нека "знаещите" дадат отговор "кой, защо, кога и как" унищожава сведенията и културата на една общност. Бих се радвал на смели участници. Другото е само "благи пожелания". Пишете "Постиженията и заслугите на дедите ни са огромни и е редно това да бъде признато, като същевременно бъде обяснено кой и защо е очернил името на народа ни, кой е горил книгите ни, кой е посял разделение сред нас организирайки промиване на съзнанието на милиони наши братя и сестри от Румъния, Македония и др. места.
ОтговорИзтриванеДостойните, преданите на Родината изследователи трябва да запалят факла и да покажат истината, която ще ускори възраждането на България. Вече няма време за изчакване, няма време за съмнения. Длъжни сме да уважим паметта на дедите си, които се жертваха, за да ни има нас. Длъжни сме и на младото поколение, на което трябва да предадем духа на истинските българи." "Достойните, преданите на Родината изследователи" или няма да бъдат допуснати до публичност или ще бъдат физически елиминирани. И това от векове. В случая, освен перо трябва и още нещо. Какво да се направи и как да стане, това е нужно, не безлични пожелания, които след две ракии на следващия ден ще са само приятен спомен. Нужна е държавност в истинския смисъл на тази дума, а видимо ние я нямаме и до днес. Но за това трябва да се "пробуди заспалия народ" или поне това което все още е останало от него. Дали ще има смелчаци да се заемат със събуждането.
То ще си каже господине, ако не се намерят смелчаци и не бъдат ли тези смелчаци подкрепени от народа, то загиваме всички вкупом.
ИзтриванеПавле ти от смелчаците ли си? Виждам в използваната ти литература автори, които не са поддръжници на автохтонната ти теория, ти как им съвместяваш трудовете в твоите историйки? Да не би да си извадил определени абзаци от техните трудове и да си ги представяш във видоизменен вид, за твои като си ги напасваш?
ИзтриванеДо Анонимен 24. май 22:52
ИзтриванеУважаеми Господине,
Сигурен съм, че знаете отговорите на въпросите, които поставяте, както ги знаят и много други българи. В основата на цялото нещастие е богът на този свят – Мамонът, богът на парите, сатаната, ако щете и неговите жреци – световните финансови магнати. Промяната не случайно бе извършена така, че България и другите източноевропейски страни да бъдат ограбени и поставени на колене пред световния банков елит. Властта на парите е използвана навсякъде, за да доведе до тяхната неограничена власт в световен мащаб (в предходния етап се говореше за „пролетариат“ и „комунизъм“, които сега се замениха с „глобализъм“).
Вие виждате, че напоследък и „най-силният“ човек в света, американският президент, е жестоко атакуван, ако се отклонява от стриктно налаганата му политика. Патриоти, които говорят истини, като Виктор Орбан са заплашвани със санкции и оклеветявани, че говорят с „езика на омразата“(разбирай: езика на истината).
България в момента е като едно проскубано гладно куче на каишка, чакащо да му подхвърлят подаяния в паничката. Медиите, включая БНТ, също се владеят от парите, които манипулират чрез тях съзнанието на хората. Световни и регионални политически и военни съюзи са само етапи към постигането на крайната цел. Ако нямаше други сили, които да се противопоставят на това развитие, всичко вече отдавна да е един свършен факт.
И понеже търсите „смелчаци“, мисля че тъкмо Павел Серафимов е един от тях, въпреки че неговото оръжие е само ИСТОРИЧЕСКАТА ИСТИНА!
Благодаря за подкрепата!!!
ИзтриванеЯвно Павел не е от смелчаците щом не отговаря. И той е като "патриотарката" Цв. Кирилова т.е. "интереса клати феса". Напазаруваха ги с финикийските потоци, и за да усвоят средствата имитират писане макар и безогледно.
ИзтриванеМислиш ли, че се притеснявам от мнението на хора, които не ме познават?
ИзтриванеКой манипулира световната информационна система, включително и днес, защото статуквото се запазва. Нека "знаещите" дадат отговор "кой, защо, кога и как" унищожава сведенията и културата на една общност. Бих се радвал на смели участници. Другото е само "благи пожелания"...Не е въпроса кои манипулира световната информационна система а,защо позволяваш да те манипулират и управляват!
ИзтриванеТърсите смели участници, а същевременно се криете в сянката на анонимността...не е ли малко странно това?
ИзтриванеСерафимов, написал си добър материал, но с коментарите ти го съсипваш! Не знам откъде ги измисляте тези , че някой е тръгнал да заменя Кирилицата с Латиница....? Посочете официален документ, а не конспиративни теории.Серафимов, прави разлика между история и конспирация!
ОтговорИзтриванеАнонимен25 май 2017 г., 12:14 - не съм този до когото си писал! Не мисля, че трябва много акъл, за да се сетиш,че не чуждите са те обрали, а твойте си - бившите ченгета на ДС - те окрадоха и капиталите и историята на България.В момента са приклекнали на обидното поведение на Путин при вчерашната му визита в Македония. И траят!Оглушително траят! Престанете да търсите външни врагове.Всичко, което е причинено от въгшните, първо е било замислено от българите! - Скарабей
Хитър опит да внушиш лъжи, но неуспешен :)
ИзтриванеРазделението между българите винаги е финансирано, инсценирано и потдържано от чужденци.
Ти сам казваш, че всяко обвинение трябва да се докаже.Кое точно е лъжата, която искам да внуша?Серафимов,дай ми пример на убит от чужди, велик българин?Извън войните.Няма такъв, всички са убити със съучастие на българи.Това не е нихилизъм, а неприятна реалност! - Скарабей
Изтриванепс - Ако не ти е приятно няма да пиша. Не съм тук за да се карам с никого.Не съм такъв човек.Само напиши,че не желаеш мои коментари и ...няма проблем!
„Скарабей“ е стара, позната контра! Но изглежда, че наистина не сме сами:
Изтриване„...ако искаме наистина славянските народи да стоят обединени, това може да стане само, АКО УВАЖАВАМЕ ИСТОРИЯТА. А историята много ясно сочи, ЧЕ БЪЛГАРИЯ Е ИСТОРИЧЕСКАТА РОДИНА НА СЛАВЯНСКАТА ЦИВИЛИЗАЦИЯ И КУЛТУРА.“ Румен Радев, БНТ, 25. май 2017г.
Скарабее, мисля, че вече ти беше указана „лъжата, която искаш да внушиш“. А една друга неистина, която излагаш е, че вчера не Путин е бил на визита в Македония, а Георге Иванов – в Русия.
ИзтриванеДа, ние сме в основата, дедите ни са създателите на така наречената славянска езикова група. А скарабея...то името му сочи къде са му корените.
ИзтриванеСерафимов,остави Скарабея, той е безобидна животинка и няма вина , че около него има много фекалии.Очаквам отговор на въпроса, който ти зададох.И не, "вие" не сте дедите!Отдавна не сте!И аз нямам обяснение с какво този народ заслужи израждането си.Впрочем, имам си...Ама, това си е божия работа! - Скарабей
ИзтриванеОтиди и чети Блиц, за да разбереш, че не хвърлям напразни обвинения.Виж реалния облик на съвременния българин!
http://www.faktor.bg/bg/articles/novini/balgariya/iliyan-vasilev-sled-24-ch-malchanie-radev-s-ruski-oporni-tochki-a-ne-s-balgarska-pozitsiya
ИзтриванеДо Анонимен25 май 2017 г., 16:46. Питаш кой ли, този който смени номерата на автомобилите, т.е., с един куршум два заека. А идеята е на евреина с конската усмивка Петър Стоянов. В песенния конкурс Евровизия България участва с песен на английски език. Те ти азбука, те ти език. Смешно, ако не е тъжно. Интересно , че пращаш Путин във вековете преди новата ера. Не Путин ти е виновен, а световното еврейство. Получи конкретен отговор. Сега да те видим, как ще умуваш по въпроса. Ако смяташ Фердинанд, за българин, който през Балканската война подарява Македония на Сърбия и Гърция си в грешка. Той е евреин, роден в Австрия с фамилия Кохари, закупили титлата Кобургота. Днес един етнически евреин, Соломон Паси, син на "изявения комунист" Исак Паси, ни набутва в сферата на Исраел. Още ли доказателства искаш. Майката на Иван Шишман е еврейката Сара, сиреч той е чист евреин според еврейските закони. И после, Османско присъствие за 500 години. А тези 200 години византийско присъствие.
ИзтриванеМного ми липсваха Вашите статии. Благодаря, че ги подновихте! Бих искала само да вметна, че в Американския колеж българчетата по история, в частта за Европа, учат за всички др.държави но не и България. Мисля, че беше отделен един ред само. Учебникът е мн обемист и изцяло на английски (9 или 10 кл). Скандално!
ОтговорИзтриванеТова е ужасно, така се подготвят еничари!
ИзтриванеЕничари изглежда са нужни на ЕС! Та нали точно за това наказват Орбан – че се възпротиви в Унгария да се възпитават унгарски еничари!
ИзтриванеДоста забавни коментари. Сега да ви кажа някои истини, а вие си плюйте след това.
ОтговорИзтриванеШрифта на който си пишем коментарите е руски. Кирилицата е реформирана от Петър I Велики /руски/ с цел по-лесното им отпечатване. А че Кирилицата е БЪЛГАРСКА АЗБУКА, бе гласувано през 1995 година със специална декларация от руската дума / парламент/. Така че става въпрос за авторство за оформление на буквите, а не за произхода им. Всичко останало е евтина маниполация.
Колкото до изявлението на Путин - направих си труда да прочета какво е казал - македонска земя. Не Република Македония, или БЮРМ. Технически погледнато, тема Македония обхваща както Солун / родното място на св. св. Кирил и Методий - за тези които не знаят/, но и Охрид като най-голям книжовен център на Първата Българска Империя. Така че ако нашите политици бяха и държавници, можеха да благодарят на "другаря" Путин за намека отправен към македонските историчари относно произхода им.
Относно статията, бих искал да Ви благодаря за нея г-н Серафимов. И да ви пожелая да напишете още много статии в този дух. Имаме нужда от тях.
И никога да не забравяме - ние БЪЛГАРИТЕ имаме празник за нашата азбука, поради простата причина че имаме наша азбука, за която да имаме ден на който да я почитаме. Честит светъл празник на всички.
А за тези на които им харесва латиницата, нека да напишат на нея - жена ми отиде да види къра на съседа. И да си седят без празник.
В. Янков
Г-н Янков, следващата статия ще е интересна. Представям доказателства за това, че името българи, или по-точно прототип на името българи е съществувал още преди Троянската война и това е име на тракийски народ, който е направил поход до Индия.
ИзтриванеПоздрави!
Г-н Янков,
ИзтриванеМисля, че сте прав за „нетактичността“ на руския президент. Точно така, той не каза „от Македония“ като за отделна държава, а от „македонската земя“, както има и „Добруджа“, „Мизия“ и „Тракия“. И въпреки че нашите политици реагираха съвсем умерено, БНТ се изхвърли с квалификацията „ОСТРА реакция на българските политици“! Явно е, че тук се обслужват чужди интереси с цел противопоставяне на България с Русия!
Нямаше да имам нищо против теб ако правеше само наука, а не влагаше патологичен патос.
ОтговорИзтриванеhttps://www.blitz.bg/lyubopitno/evrika/unikalna-nakhodka-v-peru-preobrshcha-istoriyata-na-noviya-svyat_news515938.html
Добри човече, дай пример, посочи ми твоя, публикувана някъде работа. Аз съм от тези, които са готови да се учат, възнамерявам да се уча докато съм жив.
ИзтриванеА-а-а...ето кое ти пречи значи – ПАТОСЪТ! Е да, ама Възраждане без патос не става! Нека си припомним времето преди Освобождението!
ИзтриванеДо Анонимен 26 май 2017 г., 8:26
ИзтриванеТрябва да разберете, че това не е блог за публикации на учени, занимаващи се с „чиста” наука. Г-н Серафимов е като повечето от нас, посещаващи блога му - патриот и го боли за манипулациите на историята на България и ежедневното манипулиране и опростачване на народа ни. Това неминуемо води до патоса, с който пише.
В същото време г-н Серафимов се е нагърбил с нелеката задача да се рови в историографията, в планините от литература, изискваща всеотдайна и продължителна работа, за да издирва факти, доказващи неистинността на възприетата до момента „официална история на България”. Така той се превръща в историк-популяризатор на тези факти и чрез научната методология, използвана в историческата наука, се опитва да приближи хипотезата за автохтонния произход на българите до една стройна теория. Няма да е лесно, защото преобръща съществуващата ни „история” с „краката нагоре” и засяга авторитета на нашите „учени” историци, както и на някои чужди авторитети. Лошото е, че освен това засяга и чужди национални доктрини (както знаете, ние си нямаме такава през всичките 140 години Трета Българска държава).
Що се отнася до линка ви, смятате ли, че периода е определен правилно? Мислите ли, че за 10 – 15 хил. години може да се запазят „украсени с орнаменти кошници, тъкани” и как по намерените артифакти са „се натъкнали и на признаци на бюрокрация”?!
Поздрави,
Андон Каравелов (АКК)
Г-н Серафимов, откъде мога да си закупя творението ви "История на славните българи", и доставя ли се то в чужбина?
ОтговорИзтриванеПиша ви от Лондон.
Тенкс
Аз лично не се занимавам нито с печат, нито с дистрибуция на четивото. Мисля, че е най-удачно да проверите на страницата на Азбукари.
ИзтриванеЗа бойните и военни качества на българите свидетелствуват бойните подвизи след освобождението на България,включително и срещу поробителите - турци...
ОтговорИзтриванеНяма да е лошо да се изясни защо са ни поробили турците след опустошителната чумна епидемия преди турската експанзия...
Да господине, никой не отрича бойните подвизи, но "избора" на небългарски управници провалящи усилията на бойците е характерна черта. Защото фамилията Кохари-Кобургота в Балканската война, чрез действията си дава Македония на Сърбия и Гърция. И още нещо, което е необяснимо, поне за мен. В Крим хората се самоопределят като руснаци, в Северна и Южна Корея като корейци, в Тайван и Хон Конг като китайци, но в Макединя не се самоопределят като българи, а като македонци. А и населението в Румъния, което според историческите данни би трябвало да са даки, което е равностойно на гети, но румънците не се считат българи и говорят на особена Лингва славо-романика. Къде се къса генетичната връзка.
ИзтриванеАнонимен 29 май,
ОтговорИзтриванеНе Кобургота дава Македония и Тракия на Сърбия и Гърция а руския император,който изпрати ромънците за да бъде унищожена България.... но какво общо има това със Статиятв
Влагодаря Ви Спароток,Вашите статии стоплят душата ми в студения и далечен свят
До Анонимен29 май 2017 г., 22:49. Виждам, че имате "пристрастно" отношение към фактите. Вие ги игнорирате и слагате някакви Ваши измислени данни. Но това е разбираемо. А това, има много общо със статията на господин Серафимов, поради това, че ще предизвика у тези които имат необходимият интелект, да се замислят за това до какво може да доведе едно неправилно взето политическо решение. И колко ли такива помни историята на България…? Това води не само до материални и териториални загуби, но и до загуба на народностна и културна идентичност, която се приписва на други народи.
ИзтриванеЗа пръв път чета толкова интересна дискусия по повод публикация на г-н Серафимов. Всички без изключение къде по-ясно, къде по-смътно се докосват до основния, ключовия проблем в нашата история, който ще даде отговор на въпросите защо толкова ни мразят, защо искат физически да ни елиминират и да унищожат всичко, което се отнася до истинската история на България и света и на още много други въпроси. Става дума за ИЗКОННАТА БЪЛГАРСКА ВЯРА, станала основа на съвременното християнство и на други религии. В трудовете на д-р Ганчо Ценов е отделено доста място именно на този аспект от нашата история:
ОтговорИзтриванеДали избитите от Борис І болярски родове са били „езичници – бунтовници“ или ревностни следовници на ПРАВАТА ХРИСТОВА ВЯРА, ЗАВЕЩАНА ОТ ДЕДИТЕ НИ, противопоставили се на духовното ни заробване от гръцка Византия?
Ако поради стечение на обстоятелствата (изтъкваното от историците неблагоприятно международно положение на България по време на управлението на княз Борис І) сме били принудени, въпреки изконното историческо право да имаме независима АПОСТОЛИЧЕСКА църква, да приемем върховенството на Рим или Цариград, ЗАЩО НЕ СМЕ ПРЕМИНАЛИ КЪМ КАТОЛИЧЕСКАТА ЦЪРКВА, която е доказвала на Вселенския събор през 870г., че българите още през VІв. са съединили Мизия и Тракия с Македония - „въз основа на правото на сродствеността (че са от един род) съединили своето отечество и са го държали през цялото време оттогава (VІв.) досега (ІХ в.) (Quia Vulgares, qui jure gentili sibi patriam subjugantesq eam per tot annos retinent)” и това е щяло да затвърди завинаги обединението на тракомизийските с македонските българи (което и до ден днешен не може да стане)?
Единственият правдоподобен отговор, до който е стигнал и Добрин Денев, е непримиримостта между изконната, първична, монотеистична (орфическа) българска вяра и гръцката „християнска“ църква в обредността и в същината на тълкуването и прилагането на Божието учение.
Нашите предци са смятали, ЧЕ ВСИЧКИ НАРОДИ СА РАВНИ ПРЕД БОГА. Т.е. всяка доктрина или представа за „богоизбраност“ на дадено племе или народ, за цивилизатори и варвари, за „езичници“ и „вярващи“, за „висши и низши народи“ и пр. им била абсолютно чужда. Те с пълни шепи са давали сакрални знания на близки и далечни племена и народи (за което вече са изписани хиляди страници), неуморно, безкористно и всеотдайно са изпълнявали своята велика просветителска и цивилизаторска мисия по целия Евразийски суперконтинент, без нито за миг да са считали това, което дават на другите, за свое изключително притежание, привилегия или за свой изключителен принос – може би и затова е толкова трудно днес да стигнем до истината за древните българи и истинската история на България и нейното място в света.
Поздрави
Драгомир
Драги Драгомире,
ИзтриванеТрудно ми е да хвана хода на твоите мисли, но ще се опитам.
Нелогично ми се струва съжалението ти, че не сме предпочели „свободата“ на католическата църква пред „духовното ни заробване от гръцка Византия“. Просто и ти политикантстваш като цар Борис I с аргумента, че това е щяло да се отрази положително на обединението на България. Забравяш за избиването на катарите(които се считат за български богомили) от католиците. Не съм привърженик на нито една от тези три „християнски“ църкви пък и вярата не трябва да зависи от политически мотиви.
Колкото и ласкаво да звучи, не мога да се съглася, че „изконната българска вяра е станала основа на съвременното християнство“. Първо, сведенията за старата вяра на прадедите ни са толкова оскъдни и второ, самото название достатъчно ясно показва, че основата на християнството е Божият Син!
Не мисля, че омразата към нас се дължи на убеждението ни „че всички народи са равни пред Бога“ и за щедрата ни просветителска мисия сред останалите народи. Възможно е да ни мразят защото нашите деди първи са приели християнството в Европа, а тези, които ни мразят, ненавиждат и самото християнство. Но според мен има и редица други причини.
За едно си прав: ако искаме да върнем „изконната“ ХРИСТИЯНСКА вяра на дедите ни като отхвърлим всички изкривявания, няма нищо по-лесно от това – вземаме Божието Слово, изучаваме го внимателно и започваме да го изпълняваме. Е, има и такива, за които това е много трудно...
Димитър Димитров-Орфей
Уважаеми г-н Димитров,
ИзтриванеБлагодаря за критичния ти и добронамерен коментар на моето изказване. Вероятно вината е моя за това, че може би не си ме разбрал правилно. Изобщо не съжалявам, „че не сме предпочели „свободата“ на католическата църква пред „духовното ни заробване от гръцка Византия“, особено ако се има предвид не само „ избиването на катарите(които се считат за български богомили) от католиците”, но и цялата история на католическия свят досега. Просто тогавашната позиция на католически Рим е била изцяло в полза на БЪЛГАРСКАТА НАЦИОНАЛНА КАУЗА, от която ние не сме се възползвали – това е голата и безмилостна истина. В случая става дума за елементарен логически въпрос, защото всички знаем, че в политиката няма приятели и врагове, има само интереси. Ще ти дам в тази връзка задача-занимавка: защо кан(ас)/княз Аспарух приема молбата на омразна Византия да преследва т.нар. „готи” (които са си били чисти българи) и да ги прогони от Балканите? Твоето благо (пиша го без грам ирония, защото наистина си прав!) пожелание „вярата да не трябва да зависи от политически мотиви” е далеч от всякаква реалност, защото за съжаление ВСИЧКО Е ПОЛИТИКА! Нали се сещаш за една изтъркана фраза – „ако ти не се занимаваш с политика, политиката ще се занимае с теб”! А за това, че Орфизмът е в основата на ИСТИНСКОТО християнство, има доказателства колкото щеш – само недей да ги търсиш в изданията на БАН или британската енциклопедия – няма да ги намериш там!
С най-искрени поздрави
Драгомир
Извинете, но вашия спор не е в контекста на статията на г-н Серафимов. За по-добро запознаване с нашето християнство изтеглете от посочения линк http://www.otizvora.com/tschilingirov
Изтриванестатията „Единосъщен и подобносъщен” на проф. Ас. Чилингиров. И за да не спорите кое би било по-правилно да изберем, вижте отношението на Европейския съюз как „мери с два аршина” – католическите и източноправославните страни, включително и Гърция. Какви мерки взимат срещу Орбан (Унгария е католическа държава), въпреки че не изпълнява предписанията – галят го с перце. А представяте ли си как биха се отнесли към нас, ако се държахме така!?
Поздрави,
АКК
https://novotopoznanie.com/kakav-e-dnk-kodat-na-drevnite-egiptyani/
ОтговорИзтриванеНяма връзка със сегашната статия, но има има отношение към много статии на Спароток, а именно че цивилизацията се е разпространявала от Балканите към Египет, а не обратно.
Опасна игра се заиграва и на „Балканското буре с барут“!
ОтговорИзтриванеНаполеон беше казал, че ако някоя държава не притежава армия, тя много скоро ще бъде принудена да изхранва чужда такава. Нашата армия беше унищожена по чуждо предписание. От днес започваме маневри с новите „братя“, които са особено загрижени за сигурността на България. Няма ли да произлезе от всичко това поредната „Сирия“? Не мога да кажа, не съм пророк. Зная само, че борбата за световно надмощие нажежава до предела световната сигурност. Тези, които се стремят към това, на искат да съществува конкуренция там – на върха. Всички хора били равни, ама все пак има такива, които са по-равни от другите. И ако съществуват съюзи за колективна „сигурност“, колко му е в даден момент да се обяви някой за агресор с цел да му се свети маслото, ако той пречи по пътя към „сияйните върхове“. Какво от това, ако в това „позитивно“ дело ще загинат милиони от не толкова „равните“ народи.
Дали и нашата малка България няма да бъде между тях???
Аз не си падам по черногледството, нека не погребваме човека преди да е починал. А и нас българите често са ни хвърляли в ямата мислейки ни за трупове, но ние сме се надигали и сме погребвали враговете си.
ИзтриванеЖивеем в свят, в който интелигентен човек с компютър може да причини повече поражения на дадена държава, отколкото 800 000 армия...Ние българите сме интелигентни хора :)
За това, последното, си прав. Ето един друг повод за омраза.
ИзтриванеИ за позитивния ти мироглед си прав. Нима и Левски не е бил същият?! Това дава упование на по-слабите духом да устояват. Действително от повече такива хора има нужда България!
Извинявам се за патоса.
Господине, играта с Балканите не е спирала. Дори става още по напрегната. Днес в Македония е одобрено правителство с участието на 2 албански етнически партии. "Партиите на етническите албанци поставиха като условие за включването си в бъдещето правителство обявяването на албанския език за втори официален в страната." След обявяването на албанския език като втори официален език, ще последват и териториални претенции към България за Пиринска Македония, независимо, че древната Македонска държава никога не е била на тази територия. И ще бъдат подкрепени от "човеколюбивите" наши днешни съюзници и приятели. Всичко се повтаря. Та, на каква азбука ще бъде вторият официален език в Македония.
ИзтриванеЕто едно интервю с доц. д-р Ани Кочева от Института по български език при БАН от 23 май 2017 година. "- Доц. Кочева, в Института за български език изработихте карта на българските диалекти. Живи ли са те и днес и защо тази карта е по-голяма от картата на държавата България? - Българският диалектен език днес се открива в трите историко-географски области: Мизия, Тракия и Македония. Тук влизат българските говори в Северна Добруджа (днес в Румъния); в Поморавието и Западните покрайнини (днес в Сърбия); в Македония – Вардарска и Егейска (днес в Македония и Гърция); в Корчанско и Гора (днес в Албания); в Западна Тракия (днес в Гърция) и в Одринска Тракия (днес в Турция). Сами виждате, че езиковите граници са по-големи от държавните.
ОтговорИзтриванеА за българския диалектен език трябва да кажем още, че той има оригинална самобитност: през ІХ в. е класически славянски език, а сега – екзотичен балкански език, характеризиращ се при имената с безпадежност (подобно на английския), с богато членуване и т.н. Затова той е единственият славянобалкански език в света, характеристика потвърдена и от стотици чуждестранни изследователи.
- Опишете най-общо българските диалекти, къде се откриват най-старите сред тях, какви са особеностите им?
- Най-голямата равномерна делитба на българското езиково землище е на две големи части – Източна и Западна. Помежду им минава широк преходен пояс (от устието на р. Вит до Солун), в който се извършва плавният преход на източното наречие към западното.
Съвременните застъпници на старобългарската ятова гласна са тези, които характеризират двете големи области, най-общо казано, на Запад „дедо руча бел хлеб“, докато на Изток „дядо яде бял хляб“.
Здравейте,
ОтговорИзтриванеЕдна кратка реплика към въпроса от 1 - ви юни, 2017: Кои са най старите български говори и къде се откриват? - Тези от област Рупчос, в Южна България - Странджа, Сакар и Родопите, в синхрон и с най - старите открити версии на традиционни обреди от народната българска култура ( напр.: Белия кукер / Ням кукер и др.).
За мен вече няма съмнение, кои сме и какви сме, самите букви го доказват.
ОтговорИзтриванеОрфей създава тракийска азбука около 10 в. пр. н. е. на базата на стария Линеар (тракийска писменост от 19 в пр. н. е.), която после някак става "гръцка".
Кирил и Методий създават глаголицата, която е осъвременен Линеар, с още по-голям брой съвпадения с него, около 2/3 от буквите и я правят за българите, оставяйки орфеевата азбука само за гърците. Грешка ли е глаголицата, или просто е мост към миналото на същите хора? Дори няма значение какви са били двамата братя -- българи, гърци, траки, византийци, или римляни -- те са определили, че за новата държава азбуката трябва да тракийската, с корени поне 27 века по-рано. Възможно ли е обаче, това да е опит за натрапване на чужда азбука? Едва ли, това е твърде малко вероятно, а и нелогично. Доверявам се на избора на двамата братя и им вярвам.
Обобщение:
Кирил и Методий в 9 в. създават ТРАКИЙСКАТА азбука глаголица за България, което е директно доказателство, че българите са траки, с история по-стара от гръцката.
Г-н Серафимов искам да изкажа моите чест и почитания, че в тези тежки време успявате да намерите сили и да търсите извора на познание за нашите древни предци. Благодаря Ви,че пишете такива интересни статии, които държат духа на българина буден.
ОтговорИзтриванеДо Димитър Фредров 17 май 2020 г., 16:49
ИзтриванеБлагодаря Ви за добрите думи и подкрепата!!!
Уважаеми г-н Серафимов, благодаря на Господ, че ви има! Преди доста години четох статия, в която се съобщаваше, че учени от Английската академия на науките са направили разработка, с която извеждат гръцката "култура" на пиедестал, като по този начин създават историята й такава, каквато я знаем днес. Можете ли да направите такова изследване!
ОтговорИзтриванеДо дядо 21 май 2021 г., 7:26 ч.
ОтговорИзтриванеЕлиноцентризмът действително е рожба на английски и немски историци, ако не броим Якоб Фармерайер. Това се знае от много време.
Дали е бекос името на хляба при фригите,или е пекос,печиво последното е доста вероятно и е докладвано на фараона Пасметах,според Страбон
ОтговорИзтриванеПривет Господин Серафимов, казвам се Ясен Козев и следя вашите публикации.
ОтговорИзтриванеРеспект.
Отдавна ми се иска да попитам защо например фригийци и мизи впоследствие са наричани българи.
Как и защо се случва това?
Още веднъж респект и благодарност за мисията която следвате.
До iassokozev 26 януари 2022 г., 10:47 ч.
ИзтриванеНапълно нормално е народите да менят имената си. Първоначално хората, които влизат в историята като римляни наричат себе си аборигени, т.е. местни, после идва ред на името латини, а после и на римляни. А днес техните наследници се наричат италианци.
Благодаря за вниманието и отговора.
ОтговорИзтриванеСтруваше ми се че може да има някакво по конкретно начало и причина за използването на името-Българи.
Иначе в Италия има неизброим брой имена с български корен.
iassokozev 27 януари 2022 г., 8:59 ч.
ИзтриванеАко имахме повече и по-подробни исторически извори от времето на Античността, щяхме да знаем повече относно това с какво темпо се налага името българи.
Възможно е Орфей и Вулфила/Орфила - учителят на готите, който създава тяхната азбука в Никополис ад Иструм, днес край село Никюп, Търновско, да са едно и също лице. Готите не са различни от траките, а дори Паисий обяснява, че за гърците няма разлика между готи и българи. Следователно тези готи, не са никакви германски племена, а са местна много голямя общност, която включва траки, българи и т.н., т.е. един и същи голям народ с един и същи език, народ наричан с различни имена. Защо няма паметник на Вулфила в България? Коя държава по света може да се похвали, че на нейна територия са създадени две азбуки??
ОтговорИзтриване