Историята на Троянската война е позната на много хора.
Едни са трогнати от любовта на Парис към хубавата Елена, други се възхищават на
силата и смелостта на Ахил Пелеев, храбростта на Теламоновия син Аякс,
героичния край на Хектор.
Безспорно впечаление прави също описанието на цар
Резос, неговите доспехи и колесница, оръжията и външния вид на тракийските бойци. Тези, които са се запознали добре с творбата
на Омир, със сигурност са забелязали няколко интересни неща. Старият автор не употребява нито веднъж
думата варвари, т.е. говорещи различен
език.
Това е доста странно защото трояните и техните тракийски съюзници в никакъв случай не
са роднини на гърците, които днешната наука счита за потомци на ахейците предвождани от светлокосия
Менелай и амбициозния му брат Агамемнон. Странно е и това, че погребението на
Патрокъл прилича на погребението на Хектор, а общите погребални обреди са
индикация за общ произход.
На
пръв поглед срещаме необясним феномен, но
всъщност няма нищо сложно. Ако приемем, че учените от ново време грешат и ахейците не са гърци, а роднини на “траки”
и трояни, ще стане ясно защо Омир не
говори изобщо за варвари. Троянската
Война не е била нищо друго освен конфликт между роднини. Не само дедите ни, но
също така келтите, германите, а и италийските народи са водили вътрешни,
братоубийствени войни.
Как обаче гърците влизат в “Илиада”? И това не е
мистерия, не е никак трудно някой да си присвои деянията, заслугите, а дори и
названието на други хора живели преди дълго време. Немците нямат нищо общо със
споменатите във “Ведите” арийци, които покоряват Индия, но благодарение на
умело организирана пропаганда, милиони хора искрено повярваха в арийските
корени на немския народ. Така е и с гърците, смятам, че не нямат нищо общо със
старите ахейци и само са си присвоили земите и историята им.
Нека видим как стоят нещата. От трите названия: ахейци, елини, гърци, най-старо
е ахейци. Съгласно информацията в
енциклопедия “Britanica”, то е споменато под формата екуеш в египетски документи
заедно с имената на други хора от коалицията на Морските народи: “Tentative identifications of the Sea Peoples listed in Egyptian documents are as follows: Ekwesh, a group of Bronze Age Greeks (Achaeans; Ahhiyawa in Hittite texts)… “
B хетските летописи, като страна, Ахея, или по-точно Ахиява, най-рано
е локализирана не в Гърция, а в Анатолия (по-точно западна Мала Азия), която в древността е дом на “тракийските” народи фриги,
мизи, витини, тевкри, бебрики, халиби и др.
“Mycenaeans or not, Ahhiyawa was situated between the western
Anatolian coast and the Luwian state of Arzawa, with the Lukka on its south-eastern border. It first became
prominent in the fifteenth century BC, but it was in the mid-thirteenth century
that it became a serious problem for the Hittites, once Arzawa had become a Hittite vassal. Chronicled by them as the state of Ekmesh or Ekwesh (a name also linked to the Sea Peoples)…”
АХИЯВА –изображение базирано на карта от Уикипедия
С тази локализация на дома на ахейците в Мала Азия
повечето учени не са съгласни. Причината е следната – ако най-старата Ахея е в Мала
Азия, то там трябва да изобилстват гръцки названия на градове, местности, реки,
но такива няма изобщо в периода, в който хетите съобщават за Ахиява.
Вместо да се направи заключение, че въз основа на тези данни ахейците не са
говорили гръцки език, определена група учени просто отказва да
приеме, че най-древната Ахея е граничела с Хетската Империя и така проблема е “разрешен”.
С това обаче проблемите на учените не свършват, има и
други неща, които те не обясняват обстойно. Става дума за свидетелството на
Страбон относно това, че в древността цяла
Гърция е обитавана от варвари (т.е. хора различни от гърците), като
Пелопонес (там където властват ахейците Менелай и Агамемнон) е заселен от
фригите на Пелопс:
“Now Hecataeus of Miletus says of the Peloponnesus that before the time
of the Greeks it was inhabited by barbarians. Yet one might say that in the
ancient times the whole of Greece
was a settlement of barbarians, if one reasons from the traditions
themselves: Pelops brought over
peoples from Phrygia to the Peloponnesus that received its name from him.“
- Strab.VII.7.1.
Отново, ако следваме логиката, то трябва да отсъдим, че
ахейците не са гърци, а “траки” от групата на фригите. Това прочее се признава и
от Софокъл, който чрез думите на Тевкър не само определя Атрей (бащата на ахееца
Агамемнон) като потомък на Пелопс, но и уточнява, че Пелопс е варварин фригиец:
“Are you not aware of the fact that your
father's father Pelops long ago was a
barbarian, a Phrygian?“ - Soph. Aj. 1299
Доказателства за това, че дори на територията на Гърция,
по време на ахейската доминация не е говорен гръцки език, получаваме от
древните селищни названия. Даже ревностни елинофили като Джон Чадуик признаха,
че имената на ахейските градове Микена,
Атина и т.н. нямат смисъл на
гръцки език и са оставени от хора имащи съвсем различна реч, но за жалост
британският изследовател не уточни за каква реч става дума – J.Chadwick, “The Mycaean World”, 2005, c.1.
Не само названията на ахейските градове не са гръцки, същото важи и за ахейските лични имена. Относно негръцкия
произход на имената Axил, Агамемнон,
Клитемнестра и т.н. се изказа преди доста време Артър
Еванс: “Many names, also in Greek mithology are not of Greek origin, and others have been Graecized imperfectly –
Άχιλ(λ)εύς…Ἀγαμέμνον, Κλυταιμ(ν)ήστρα…“ – Scripta Minoa II, 1952, c.67.
Еванс не е единствения, който смята,
че имената на героите от старогръцките легенди не са гръцки. Цитирайки свои колеги Сергей Откупшиков
съобщава следното: “греки героической эпохи носили почти исключительно негреческие имена (см., например (Myres 1930, 310). В классическую эпоху большая
часть греческой ономастики также была негреческой
(Chadwick 1967, 273).
В Греции было «очень мало чисто
греческих имен» (Chadwick 1969а,
10). Даже те личные имена и топонимы, которые по гречески что-то значат, могут
оказаться догреческими, в какой-то мере переосмысленными под воздействием
народной этимологии (Chadwick 1969а,
10; 1969b, 83)…- “Догречейский субстрат, у истоков
европейской цивилизацией”, 1988, c.114.
Не по-малко важно е това, че самия етноним ахеици, или по-точно ἈχαιFοί (ахаивои) няма никако
обяснение на гръцки език, учените не могат да определят изобщо какво е
значението. Или както споделя лингвиста Хялмар Фриск: “Da der ursprüngliche Sinn des Names Ἀχαιοί unbekant is, sind alle Etymologien leere Spekulationen.” – GEW, p. 199.
Ако
се търси в гръцкия език, етимология наистина няма да бъде намерена никога, по простата причина, че
ахейците не са гърци, а местно население, което има връзка с нас, а не с южните
ни съседи. Защо учените са пренебрегнали свидетелствата на Страбон, Софокъл и
т.н. относно “тракийските”, фригийските корени на ахейците за мен е загадка. Все
пак твърденията на старите автори се подкрепят от негръцкия характер на
топонимите, хидронимите и личните имена на героите от древните легенди.
За да се разбере със сигурност етническата принадлежност
на ахейците, е било достатъчно най-древната форма на народностното им име - ἈχαιFοί (ахаивои) да бъде сравнено с други
подобни, да се направи сверка с историческите извори и тогава би дошъл бързо
край на “загадката”.
Учените знаят за съществуването на тракийските етноними
Σκαιβοαί /скаивои и Περραιβοί /перхаивои (переби). Частицата -вои е обща за най-древните варианти на
имената ахейци, переби, скаи (ахаи-вои,
перхаи-вои, скаи-вои).
Щом
ахейците Агамемнон и Менелай са обявени за потомци на фригиеца Пелопс, а и
народностното название ахаи-вои е
изградено по идентичен начин на “тракийските” перхаи-вои и скаи-вои, то е
редно да приемем, че ахейците принадлежат на местните
балкански народи, чиито наследници сме ние българите. В такъв случай не е
никак странно, ако старобългарското вои-бойци, се окаже най-добрия кандидат за
обяснение на частицата -вои.
Това, че дедите ни наречени “траки” са обитавали
територията на Гърция в древността е видно и от селищните названия Коринт, Тиринт, Провалинт, Каминт, Коскинт, Саминт и т.н. Имената
на ахейските градове Каминт, Коскинт, и Саминт например могат да бъдат обяснени със стблг. камы-камък, коска-кост, самъ-сам. Наставката -инт се среща в “тракийската” глоса волинт-див
бик (вол, eдро животно).
За
тази наставка Иван Дуриданов споменава, че се среща в стблг. като -енте, ср. род.п. телѧте-теле
– “Езикът на траките”, 1976, c.21.
За това, че суфиксът (наставката) -инт
съответства на слав. -ѧт-, стблг. телѧ, род.пад. телѧте-теле
съобщава по-рано Владимир Георгиев - “Тракийският език”, 1957, с.55.
По отношение на културата на ахейците трябва да се
спомене това, че те изграждат куполни гробници за мъртвите си благородници.
Тази традиция е непозната на гърците от Класическия период, но е типична за
дедите ни познати по това време като “траки”.
По време на Античността, куполни гробници се градят не
само в земите между Дунава и Бяло Море, но и на полуостров Крим – територия,
която е в пределите на спомената по-късно от Теофан Изповедник Стара Велика
България. Случайност ли ще да е това?
На гърците е чужд и друг ахейски обичай – направата на
златна погребална маска, но за сметка на това нашите деди създават истински
шедьоври увековечавайки лицата на владетелите си с изкован златен образ. Златни
маски се изработват и за властелините на Боспорското Царство (наречено по-късно
Стара Велика България), като например за цар Рескупорис II.
Отново за ахейци и “траки” е типично конското
жертвоприношение в дромоса на гробница и отново това е нещо непознато за
гърците от Класическия период. Намирам за нужно да подчертая, че този особен
обред се практикува от старите българи до Средновековието. Ярък пример за това
е некропола от Нови Пазар където до покойниците са положени и конете им. Сведения
за това можем да намерим в работата на Димитър Овчаров, “Въведение в
старобългарската култура”, 2002, с.87.
Знаейки тези неща e редно да се
запитаме: Какво дава право на учените да
наричат ахейците предци на гърците игнорирайки планини от информация? Защо е толкова трудно да се каже, че
ахейците спадат към древнобалканкските народи, чиито потомци сме ние? Защо е толкова трудно да се обясни, че
старите гърци само са повлияни езиково и културно от ахейците, чиито изконни
наследници сме ние?
Признае ли се това, ще стане ясно защо Тевкър е име ползвано от
трако-трояните, а и от ахейцте. Теламоновия син Тевкър е ахеец, но има и Тевкър
от Троя, реално той е първия цар на величествения град, а името му
несъмнено е свързано с “тракийското” племенно название тевкри.
Признае ли се, че ахейците не са гърци, а спадат към
древнобалканските народи ще бъде разрешена и друга загадка. Ще стане ясно защо
Йоан Малала е уверен, че хората водени от Ахил Пелеев в ново време се наричат
българи.
Бъдат ли дефинирани ахейците като деди на българите, ще се реши още един необяснен от учените феномен. Касае се за това, че ахейската писменост наречена Линеар Б показва смайващи прилики както със старобългарските руни, така и с глаголицата.
Сравнение на старобългарските руни със знаците от Линеар Б
БР- български руни
ЛП-линеарна писменост
Сравнение на формата и звуковата стойност на глаголическите букви и линеарните писмености от Бронзовата епоха
Редно е ахейците да бъдат причислени към нашите предци, а
за по-голяма яснота, за южните ни съседи да започне да се изпозва името
данайци.
Никой не може да се бори с фактите, никой не може да изкривява
реалността до безкрай. Средновековието бе епохата на догмите. Тогава
инакомислещите бяха заклеймявани и изгаряни на клада. Във времена на свобода и
демокрация е редно да се казва истината, независимо от това, че тя ще урони
авторитета на определени хора.
Не може заради интереса на шепа индивиди да се
поддържат неверни неща и да се представят като неоспорима истина в училища и
университети. Не може наследсвото на дедите ни да се подарява на други хора и
то не кои да е хора, а гърците, тези, които унищожиха държавата на дедите ни в
Южните Балкани, присвоиха си постиженията на предците ни, а тях самите
подложиха на геноцид. Такива престъпления трябва да се заклеймяват, а не да се
поддържат.
Не е нужно да мразим южните си съседи, не е редно
днешните гърци да плащат за греховете на бащите си, но справедливост трябва да
има. Миналото не можем да променим, но можем да допринесем за по-добро бъдеще
за народа ни като си получим заслужената слава и престиж - това, което си е
наше.
ЗА СВЕДЕНИЕ НА ПРИЯТЕЛИТЕ - ВЕЧЕ ИМАМ СВОЙ КАНАЛ В ЮТЮБ, ДАВАМ ЛИНК КЪМ ИНТЕРЕСЕН КЛИП. Приятно гледане!
https://www.youtube.com/watch?v=MzAdhb8e9u8