През 1966 г. д-р Васил Бакърджиев публикува интересна работа в западноевропейско научно списание. То е посветено на историята на науката и медицината: “Scientiarum Historia: Tijdschrift voor de Geschiedenis van de Wetenschappen en de Geneeskunde”. Самото заглавие на творбата на нашия учен е: “За историята на културата и медицината на Тракия” - “ ÜBER DIE GESCHICHTE DER KULTUR UND DER MEDIZIN THRAKIENS”.
Резюмето е разтърсващо, там се казва следното: “Култът към древното божество Асклепий е от тракийски произход и чак по-късно
е зает от гърците. Този култ е свързан с полагането на основите на медицинската
наука. От Тракия култът се разпространява при съседните народи, като
стига до земите на германите и дори Индия. Змията – главен атрибут на древното
божество на лечението е приета в цял свят като символ на медицината. Също така
трябва да се спомене диалогът на Сократ и Хармид, от който става ясно, че
тракийската медицина е по-стара от гръцката.”
Асклепий
и неговия син Телесфор, тук изобразен с фригийска шапка – Galleria Borghese,
Roma, Daderot -
Интересно изявление, нали ? Всъщност интересните изявления са няколко:
- Тракийската медицинска наука е по-стара от тази на гърците. Поне по мои сведения, на тази важна подробност не е обърнато достатъчно внимание от страна на нашите историци и траколози.
- Култът към божеството Асклепий е тракийски по произход. Докато обаче в работа от 1925 г. Димитър Дечев обявява името Асклепий за тракийско, а данните са ползвани от Васил Бакърджиев, през 1957 г. акад. Дечев забравя да посочи това в колосалния си труд засягащ тракийските езикови остатъци.
- От нашите земи култът към Асклепий се разпространява в
различни посоки. По този въпрос не съм срещал информация, която наши учени са
изнесли в свои книги. А иначе за остатъци на култа към Асклепий е писано.
Георги Михайлов споменава за това, че до извора край Глава Панега – там където
е тачен древния бог, българското население е оставяло в дар яйце, като яйцето е
един от символите на Асклепий. За тракийските корени на особената почит към
змията – стопанин (друг символ на Асклепий) при българите са споменавали Евгений Теодоров и Иваничка
Георгиева.
В работата на д-р Бакърджиев има и други ценни пасажи. Те
засягат не само високата култура на предците ни влезли в историята под името
траки, но важни елементи от историята на народа ни. Поне за мен, най-важната
част е причисляването на древнобалканските народи минии и флегии към
тракийската общност. И това е направено през 1966 г.!
Защо са толкова важни миниите и флегиите за
нашата история? По време на
Бронзовата епоха двете групи хора обитават територията наречена в ново време
Гърция. Едно е ясно обаче – нито едната, нито другата група дели общ произход с
гърците. За името на миниите лингвистът Албер Карноа търси обяснение със
slav. minuvati (по-точно стблг. миновати, миноуѭ – минавам бел. авт.),
като смята, че значението е минаващи, пътуващи хора.
За флегиите фламандският учен добавя, че
значението на името им е сияйни, светли, като сравнява с гр. флего/φγέγω – горя, светя,
сияя, и със споменатия в индийските предания народ Баргавас/Bhargavas. Самата староиндийска дума барга/bharga отговаря на нашата дума благ, чието древно
значение според съставителите на БЕР, т. 1, е бял, светъл. Така става
ясно, че прототипът на нашето народностно име българи, трябва да се
търси в названието на траките, които гърците наричат флегии, но реално
името е било по-скоро *бльгии.
Имайки предвид, че тези хора обитават Тесалия, а
въпросната област е владяна от мизи още преди Троянската война - по сведения на
Херодот (Her.VII.20), то може да се приеме, че флегиите, чието
истинско име е било *бльгии спадат към групата на мизите. Така става ясно защо от IV век насам различни автори отъждествяват Мизия с България,
и мизите с българите.
Това е интересно, но не по-малко интересно е и това, че
има връзка между тракийското божество Асклепий и флегиите, чието име е станало основа
на нашето народностно название. Става дума за важната подробност, че майката на
богът на лечението е не коя да е, а Коронида – дъщеря на героя Флегий, явяващ
се епоним на флегиите.
По времето (1966г.), когато будният
български учен публикува работата си в западноевропейско списание, у нас
историците, археолозите и лингвистите се надпреварват в опитите си да поставят
прародината на Аспаруховите българи колкото се може по-далеч от Балканите, а
самото ни народностно име бива дефинирано като принадлежащо на тюрко-алтайски
език. Предлага се корен *bul – смесвам, същият корен, който присъства и в буламач/bulamak.
Навярно поради упорито следваната от учените ни политика,
въпреки, че работата на Васил Бакърджиев е публикувана в западноевропейско
списание, у нас тя остава неизвестна. Днес, повече от 30 години след промяната,
поне по мои сведения, за откритията на д-р Бакърджиев не се споменава и дума в
научните ни среди – нито от историците, нито от траколозите. Впрочем, само три
години по-късно, през 1969 г. д-р Бакърджиев публикува в Therapia Hungarica “Thracian origin of Asclepius, god of healing” – Тракийският произход на Асклепий, богът на лечението. И тази работа
остава неизвестна, невидяна, некоментирана, поне по мои сведения.
Явно поставянето на траките на заслуженият от тях
пиедестал не отърва на определени интереси. Следните думи на Бакърджиев със
сигурност не са се харесали на историците през 1966 г., а и не биха приети с
охота и от днешните представители на българската наука: “Много е важно да се подчертае, че тракийската
култура е оригинална култура, и култура, която защитава своята независимост от
съседните култури и следователно се намира в постоянна борба с тях…” - “Es ist sehr wichtig zu betonen, dass die thrakische Kultur eine originelle Kultur war, die vor, und eine Kultur, die ihre Unabhängigkeit von den Nachbarkulturen schützt und deshalb im ständigen Kampf mit ihnen stand.”
Неудобни са и други неща, които аз лично бих дефинирал
като сензационни. Понеже информацията е от огромна
важност отново ще цитирам добросъвестният сънародник: “Може да се приеме, че границата на земите обитавани от
траки е по-далеч – в Централна Азия – от
Каспийско море до Иран (Персия) и Индия. Там траките, носещи колективното име скити (име ползвано от гърците) или саки (име ползвано от персите), обитават огромна територия. Много важно е да се спомене, в Средна Азия
живее народ – тракийско племенно обединение познато като масагети (големите
гети)“… — ”…die Grenze des alten Thrakiens noch weiter in Zentralasien — vom heutigen Kaspischen Meer bis und zwischen Iran (Persien) und Indien anzunehmen. Die alten Thraker,
unter dem Sammelbegriff Skythen (altgriechisch) oder Saken (persisch) haben
damals diesen grossen Raum bevölkert. Besonders wichtig ist es zu erwähnen,
dass hier eine große altthrakische Stammen Konföderation der Massageten
(Grossgeten) in Zentralasien existierte.”
Отново ще възникне въпрос – защо траките наречени масагети
са толкова важни за историята ни? Една от причините е, че въпросните масагети
са наречени в по-късни времена хуни. Това е направено от Прокопий
Цезарийски, който знае какво говори, защото е в непосредствен контакт с хората,
за които пише. Българите от ранното Средновековие са свързвани с хуните, но
както виждаме – самите хуни са масагети, т.е. траки, които са се заселили в
Средна Азия в незапомнени времена. Това обяснява защо погребалните ритуали след
смъртта на Атила са като тези на траките и произлезлите от тях скити.
Йордан, явяващ се съвременник на Прокопий причислява
масагетите към семейството на гетите и изказва твърдение, че след войната с цар
Кир (случила се преди повече от 2500 години бел.авт.), тези хора се установяват
в Малка Скития (Добруджа) и там основават град Томи по името на своята царица
Томира.
Мястото, което траките масагети обитават обхваща и
територията, в която се намира Онгъла, а това обяснява странното
твърдение на Теофан, че хората на Аспарух се установили на място, което на
техния език е наречено Онгъл. От тези сведения става ясно, че княз Аспарух
не е идвал от никъде, неговите предци са обитавали Малка Скития, наречена днес Добруджа
векове преди римляните да дойдат на Балканите.
И наистина – стотици преди римляните да окупират земите
ни, в пределите на Добруджа властват царе с имена, които са сродни на това на Аспарух.
Става дума за благородниците Хар-аспос и Адр-аспос. Само година
след публикацията на д-р Бакърджиев нашият историк и езиковед Веселин Бешевлиев
представя работа, в която прави опит да изкара името на княз Аспарух иранско по
произход. Царствалите на Балканите преди повече от 2200 години Хар-аспос
и Адр-аспос не са споменати изобщо.
Не е споменато и това, че името на Аспарух е
сродно и на едно от названията на Тракийския Херос Ут-аспиос. Не е
споменат и друг важен факт: вариантите Есперих, Исперих също притежават паралели в тракийската
ономастика, по-точно в още един епитет на Хероса: Вед-еспис, а и в тракийското
селищно име *Ар-испа, Ар-исба, при чийто анализ Леонид Гиндин тълкува *ispa/испа като тракийска дума за кон.
За представителите на казионната наука е абсурдно Аспарух
да бъде свързван с древното балканско население, но фактите са си факти. Това,
че определена група хора са предпочели да си затворят очите за неудобните
данни, не означава, че данните ще изчезнат.
Впрочем, дори и днес доста учени се преструват, че не
познават информацията показваща, че титлите им са получени благодарение на
защитаване на заблуди. Нормално е тези хора да са стреснати, нормално е да са
изплашени, но е нормално и да си посипят главата с пепел и да признаят грешките
си. Няма перфектни учени, всеки прави заключенията си въз основа на
информацията, която притежава, а мнозина се подават и на натиска, оказан от
определени сили.
Времената, в които живеем обаче са такива, че е крайно
безотговорно, дори граничещо с престъпление, да се потиска истината, и то
истина, която да даде напълно оправдана гордост и самочувствие на народа ни. Без
вяра в себе си, без уповаване на собствените си сили и възможности, ние просто
няма как да оцелеем. Призивът ми към българските учени е: Ако не можете да бъдете водачи – поне не бъдете палачи!