ПУБЛИКАЦИИ

20.11.2013 г.

КОЙ Е БОГЪТ НА СТАРИТЕ БЪЛГАРИ?


Дедите ни са били хора, пред които дори Римската Империя е треперела. Не случайно Касиодор пише – страшните за целия свят българи. Енодий пък добавя, че бойното поле е като родно място за предците ни, че те са народ, на който преди идването на Теодорик всичко е принадлежало...Използван е и израза непобедимата българска младеж.

Съвсем естествено е, че деянията на предците ни са предизвикали гнева на гърци и римляни. Това е една от причините да бъдат изковани безброй лъжи за нашия произход. Лъжи, чието бреме тегне над нас и до днес. Създаден бе порочен кръг на предаване на неверни сведения.

В началото на ХХ век можеше да се сложи край на спекулациите. Със своите работи Н.Йонков-Владикин, Ц.Гинчев и Г. Ценов доказаха, че сме местен народ. За жалост освен тези родолюбци имаше и други учени. Те бяха поклонници на чужди теории, а и по-добре финансирани. Техните книги станаха основен учебен материал и студентите ни бяха принудени да изучават неистини.

Една от най-фрапиращите измислици е тази религията на дедите ни. В миналото се твърдеше, че на надпис публикуван първо от Г. Фехер е документирано името на бог Тангра. Твърде малко хора знаеха, че думата бог изобщо не присъства в споменатия епиграфския паметник

Тя не е нищо друго освен плод на фантазията на В.Бешевлиев според когото хан Омуртаг е пренесъл жертва на Тангра – богът на тюрките. Надписът е силно повреден, единствената напълно запазена дума е ΑΡΧΟΝ-владетел, началник. Думата бог не присъства никъде, тя е просто една фантазия.


http://www.ziezi.net/tangra/kamiko.jpg

Това в никакъв случай не може да се приеме за доказателство това, че старите българи са почитали божество с име Тангра. Няма нито един гръцки, римски, или даже български извор, в който да се говори за Тангра. Нито във фолклора нито в топонимите ни има следи от това божество. То отсъства напълно и от именната ни система.

За сметка на това при нас българите са се запазили не малко тракийски теоними, които се ползват като лични имена. Сава идва от Савазий – едно от имената на Дионис. Венда произлиза от Вендис – богинята закрилница на семейството. Ярей е по-новия вариант на Арей, Арес – богът на войната. Балей е идентично на тракийският теоним Балей. Диньо, Деньо пък са вдъхновени от името на богът на светлината Дин/Ден. Старото ни име Басарина е сродно на Басарей – друг епитет на Дионис. Витьо отговаря на тракийското божествено име Витю. Според Вл.Георгиев тракийският теоним Залден съотвества на българското лично име Златан. Хубавото наше име Млад пък има успоредица в тракийския теоним Молодас. Малцина са чували за тракийския бог Бистирас и поради тази причина не са правили връзка между него и българското име Бистрьо.

Обърнете внимание, няма Тангра, Тенгри, Тангърчо, Тенгриянчо, Тенгърчо. За сметка на това в именната ни система срещаме десет тракийски теонима. Това не е всичко разбира се. Във фолклора ни също няма и следа от някакво тенгриянство, но пък се почитат слънцето, змии, самодиви,  които са типичните за тракийската религия нимфи и т.н.

Кой е тогава богът на старите българи? Ясно е, че Тангра и тенгриянството са само плод на нечие въображение. Благодарение на летописите от миналото ние получаваме сведения за религията на дедите ни. 

В Тивериополските мъченици Теофилакт Охридски нарича българите народ непознаващ Христа и служещ на скитското безумие, кланяйки се на слънцето, луната и други звезди, а даже принасяйки жертва на кучета - ГИБИ, IX, част 2, с.62. В същата работа е предаден и разговора между гъркът Кинамон и княз Омуртаг. От беседата се разбира отново, че старите българи почитат не едно, а няколко божестваслънцето, луната и звездите – ГИБИ, IX, част 2, с. 64.



Понеже в продължение на хиляда години старите българи са отъждествявани с траките, то е повече от логично да продължим търсенето си в тракийската религия. В речника на Найден Геров попадаме на думата Див огън – огън, който се смята за свещен. В този случай Див няма връзка с нещо грубо и примитивно, а е само едно от названията на тракийското божество на светлината. От своя страна думата Бог не е нищо друго освен развитият вариант на тракийския теоним Багайос – слънцето. Сродни думи са багра, багря, багрило, божур – олицетворение на типичния за слънцето червен цвят.

Траките са наричали слънцето и с друго име. По различни надписи от нашите земи се споменава бог Солен. От името на Соленос се е развила българската дума слънце, коренът е слан, слън, а це е сравнително нова умалителна наставка.

Народът ни обаче почита и друго небесно светило, това е луната наречена в песни, приказки и предания месец, месечина. Cъответствие намираме в тракийското лично име Месак/Μεσακος и древното божествено име Мас.

Венера е планета, но в миналото е считана за звезда. Дедите ни я познават под името Зорница, Вечерница и Деница. Последното съответства добре на тракийския теоним Ден/Дин. Правейки му езиковедски анализ Вл. Георгиев дава сравнение с думата ден. Нейното най-древно значение е светлина.

Трябва да обясним и сведението на Теофилакт Охридски засягащо ролята на кучетата в религията на старите българи. 
С кучетата е свързан култът на тракийската богиня Зеринтия. Коренът в името й е зер, той бива тълкуван от езиковедите (Вл.Георгиев и др.) като отговорящ на звер- звяр, т.е Зеринтия, Зверинтия означава господарка на зверовете. 

Относно наставката инт в Зеринтия, а и в думата волинт специалистите (Вл.Георгиев и др.) смятат, че тя е идентична на стблг. енте срещаща се в козленте, осленте, жребенте, воленте.

Докато култът към Зеринтия е напълно загубен, то народът ни е запазил своята почит към слънцето, месецът и звездата Деница. Тази почит е изразена в много обреди, песни, приказки и предания. Да, днес ние сме забравили сме, че Багайос е алтернативното име на слънцето, не знаем, че ехото на древните Ден, Месак, Соленос се е запазило в думите бог, ден, месечина, слънце...

Това са боговете на старите българи - светлината и всичките и аспекти. Това е и причината от средите на дедите ни да се появи орфеизма - първата човеколюбива религия в историята на човечеството. Тя направи от предците ни хора наречени най-праведни и справедливи. Службата на доброто и светлината обаче ни докара и врагове - тези, които носят тъмнината и неутолимото желание за власт в сърцето си.

Няма бъдеще за този, който не знае от къде идва. Не познаваш ли миналото си, няма как да почерпиш от мъдростта на своите предци и да се препазиш от потомците на старите врагове. Светът може и да се е попроменил, но не и човешката природа. Инстинктът за оцеляване при някои хора е тясно свързан с желанието да господстват и да заличат други народи от лицето на земята. Бедите, които сме преживели не са плод на случайност, а добре премислени и планирани действия.

Най-добрият начин да се противопоставим на враговете си е като се завърнем към себе си. Как да стане това ще попитат някои...За отговора трябва да погледнем в миналото.
Как оцеляваха дедите ни – като си помагаха и бяха съпричастни със съдбата на по-слабите. Иска се и друго обаче – каляване на характера, търсене на физическа и духовна сила. Не може да сме слаби и хленчещи и същевременно да искаме по-добро бъдеще. Само силни хора, обединени от братска любов могат да променят съдбата си.

Небето над нас може да е тъмно, но път за България има, трябва само да проявим воля да го следваме, така както го следваха предците ни.



72 коментара:

  1. Видно от името и фамилията ми и изхождайки от горенаписаното би трябвало да съм много, много светъл човек.Благодаря за разясненията, а сега ако ми кажеш и кога имам имен ден цена няма да имаш. Абсолютно споделям статията и отново те поздравявам!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да, комбинацията е невероятна - Денчо Балев!!!
      Днес обаче ние сме християни, а Ден и Балей са езически божества, следователно не са включени в календара.
      Разбира се има и изключения като Св. Георги например- имащ като първообраз Тракийския конник, това обаче наистина са изключения...

      Изтриване
    2. Отново ти благодаря. От време на време публикувам твои статии в дневникът си във Фейсбук. Ако си против няма да го правя повече.

      Изтриване
    3. Отново благодаря!

      Изтриване
    4. Денчо, публикувай колкото искаш, просто посочвай източника.

      Поздрави!

      Изтриване
    5. Какъв по-добър ден е лятното слънцестоене или Еньовден :)

      Изтриване
  2. Прекрасна статия, особено лъжата нар. Тангра, която се тиражираше от време оно. Радвам се, че и този мит отива в историята.

    Наистина съм се чудел защо нар. луната "месечина". Сега намерих отговор и на този въпрос. Колко ли още подобни "странности" има останали в езика ни, които чакат да бъдат обяснени.

    Накрая бих искал да кажа, че гласувам с две ръце за последните три параграфа на статията - това е пътят за излизане от кризата, в която сме от токова дълго време.

    Поздрави и успех!
    Стоян

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти Стояне! Сплотяването на хората и възразждането на любовта, съпричастността, комбинирани с увереност и сила, са наистина разковничето за излизане от ада, в който са ни поставили.

      Поздрави!

      Изтриване
    2. По-скоро трябва да се чудиш защо наричаме месечината с италианската дума "луна" :))) (вкарана е по подражателски образец от руски, а не пряко от италиански)

      Изтриване
  3. Г-н Серафимов, чета нещата Ви от много време! Харесва ми ,че провокирате мислене в читателите! Нямаше как да не обърна внимание на следния цитат "българите народ непознаващ Христа и служещ на скитското безумие, кланяйки се на слънцето, луната и други звезди, а даже принасяйки жертва на кучета". Съзнавайки ,че въпросните " кучета " са най-вероятно звездите Сириус, които са се почитали от абсолютно всички ранни цивилизации. Слагам линк към статия, която дава доста информация по темата, ще ми бъде интересно да чуя вашето мнение по въпроса!
    http://www.parallelreality-bg.com/analizi/kratkianalizi/324-2011-05-13-19-47-49.html

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Прав сте Анонимен, култът към Зеринтия е напълно загубен, защото се препокрива с култа към Изида и звездата Сириус /от там е почитта към кучето – Кучешката звезда/.

      Изтриване
  4. Не мога да коментирам това защотото материалът, който предлагате е от областта на езотериката. Там аз съм пълен лаик и не съм в състояние да определя дали дадени твърдения са верни, или не.

    Възможно е предците ни да са имали особен култ към Сириус, това не бива да се отрича сляпо. За да се приеме обаче са нужни солидни доказателства.

    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  5. Винаги посочвам източника!

    ОтговорИзтриване
  6. Здравей,

    Е, направо се хвърлих в тъч с ето тази статия http://bezistena.blog.bg/history/2013/11/09/slavianite-sa-trakiiski-plemena-ot-sliven-obuchavani-i-posve.1202432
    и ти си споменат в началото.
    Та... на Карандила сме ходили, но на Халката още не. И направо не знам какво да мисля за тази статия, като изключим вече отдавна известната история за връзването на кораби. Иначе прочетох и двете статии за българския език на този блогър, за да мога да схвана за какво иде реч в цялата тази работа с дешифрирането на езика, че в началото...

    Та какво ти е мнението. На мен някои неща ми дойдоха малко в повече, но човек пък никога не знае :-)

    Иначе за думата славяни, и по-специално за "История славянобългарска", има материали, според които, името е преведено от старобългарски погрешно, а имено, че е "славнобългарска", т.е. от слава, славни и т.н.
    А и според мен е имало от много по-отдавна българи-християни, отколкото се твърди. И едва ли е нещо случайно мощите на Св.Йоан да се намират точно на български остров със същото име (о.Св.Иван), а пък откъсналия се съседен остров да е именуван Св.Петър и прочие острови, и като прибавим наличието на Черноморската цивилизация...

    В тази връзка гледа ли церемонията "Чудесата на България"?

    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Четох нещата на този блогър, но ние имаме коренно различна методика, това е причината трудно да намерим общ език.

      Името на История Славенобългарска не е преведено неправилно. Това може да твърди човек, който не я е чел изобщо. Старите славяни са гетите- един тракийски народ. Това се обяснява в няколко книги от Теофилакт Симоката. В житието на Свети Теодосий Кенобиат също се пояснява, че старославянския език е тракийски. Тези автори обаче са непознати на широката публика.

      Повечето от хората не знаят, че руснаци, поляци, чехи, словени и др. не са потомци на старите славяни, а на венетите, наричани още венди. Старото име на словени и словаци е венети, земята им е наричата Тера Венеторум от римляните, а немците са й казвали Виндиш Марк.

      Тацит и Птолемей поставя многобройните племена на венените в земите на Полша, там е и Венетския залив - днешния залив на Гданск. Споменът, че старото име на руснаците е венети се е запазил най-добре при финландците, които все още казват на Русия Веная, а на руснаците венелаинен.

      Тези важни неща не се знаят и се спекулира с името на старите славяни, лъже се, че те са деди на руснаци, поляци и др. а това не е истина. Старите славяни са траки, те са наши деди, докато венетите са само роднини обитаващи други територии.

      Поздрави!

      Изтриване
  7. Здравейте, според мене бъркаш че, малко от старите религии са се запазили. Не е само св. Георги забравяш св. Трифон св. Никола и при по задълбочени изследвания още доста от светиите ще имат по други корени. Обичайна практика на религиите е да стъпват върху
    по старите в случая дали като светии или като дяволи не е от значение.
    При по внимателен поглед към нашата православна религия откриваме доста следи от по старите Тракийски богове но и бегъл намек няма за "Тенгри". Въпроса си е доста сериозен и изисква много работа но не знам досега някои да се заел.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Известни са около 150 тракийски имена на божества. Безспорно Св.Георги, Трифон Зарезан и др. са ехо от старата тракийска религия, такова е и конското надбягване на Тодоровден, Коледата, Сирните заговезни...Доста са, но не са 150...това е причината да кажа, че доста е загубено.

      Изтриване
    2. Принципно съм съгласен че, доста се е загубило. Но и се запазило под една или друга форма. В толкова малка територия има доста понякога различни обичаи в рамките на две съседни села. Идеята ми беше че, няма сериозни изследвания. Малкото които се занимават често стигат до доста странни изводи малък пример" Професора дето казваше че, червено белия конец за мартеницата идвал от Дева Мария като раждала с бяла рокля и било пръснало малко кръв и от там идвало мартеничките : ???
      А времето за изследвания вече изтича малко хора останаха по селата.

      Изтриване
    3. Изследвания има, но няма желание от страна на правителство и влиятелни хора в БАН ценните материали да бъдат публикувани.

      В.Лозанова има прекрасна статия за мартеницата, но поне на момента статията е изтрита, каква е причината за това не зная.

      http://www.thracians.net/index.php?option=com_content&task=view&id=411&Itemid=106

      Изтриване
    4. Написах в търсачката на гугъл "Лозанова, МАРТА, мартеница" и излезе връзката, която е посочил Павел. Като се отвори кешираната версия на страницата излиза цялата статия - побързайте да си я запишете докато я има!

      Петър Матеев

      Изтриване
    5. Господин Матеев, благодаря много за информацията! Аз лично ще си сваля веднага статията.

      Изтриване
  8. Здрасти Павка,

    имам един въпрос малко извън темата на поста ти е, ще извиняваш че тука го задавам, но нямам друг твой контакт. Въпросът ми е свързан с българският календар - имаш ли идея какви са били имената на месеците в него?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. По този въпрос имам данни в архива си, трябва да потърся...

      Изтриване
    2. Много ще съм ти благодарен ако го направиш.

      Изтриване
    3. Месеците са
      ПРОСИНЬЦЪ
      СЕЧЕНЪ
      СОУХЫ
      БРЕЗОВЪ
      ТРЕВЕНЪ
      ИЗОКЪ
      ЧРЪВЕНЪ
      ЗАРЕВЪ
      РОУИНЪ
      ЛИСТОПАДЪ
      ГРОУДЕНЪ
      СТОУДЕНЪ

      Данните са взети от История на Българския Език, Ст.Младенов, БАН, София, 1979, с.203.

      Изтриване
  9. Павка,в нашия пирински край Разлога,а това са градовете Добринище,Банско,Разлог,Белица,Якоруда,където топонимията е в 90% тракииска и неразбираема и до днес,съществуват много от имената които споменаваш тука.Има име дедо Соле и фамилия Солини.Дедо Слане и фамилия Сланчеви.Сещам се за имената дедо Вите и баба Вита. А също Витан и Витана.За планината Витоша баба ни викаше Витуш планина с ударение на У-то.А имената Дена,Деница,Денчо и Дене има кръстени новородени на баби и дедовци.Мислех,че Солини идва от сол,та на нашия приятел Пешо Солин му викахме Солата,а на майтап "Соления Пешо".Наши приятели се казват Венчо,Венка /не Венета/,Вене - не съм ги срещал като имена от други краища на България за разлика от Денчо и Деница.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. По прицип няма особена разлика между българска и тракийска топонимия, може би само това, че тракийската е документирана преди 2500-2000 години и носи белезите на архаичната форма на езика ни. Поради това доста думи са непонятни...

      Изтриване
    2. А защо са ни понятни много други архаизми

      Изтриване
  10. Тагрра ??? Естествено, че такъв Бог не съществува.Тангра - такъв Бог няма до 13 век - Монголите го "внасят". Храм или монголско капище

    ОтговорИзтриване
  11. Прави ми впечатление, че месеците имат много логични имена.

    СЕЧЕНЪ - и днес му викаме малък сечко на февруари, защото студа хапе, вятърът сече.
    СОУХЫ - може би март е леко сух, пауза между зимния снеговалеж и пролетните дъждове
    БРЕЗОВЪ
    ТРЕВЕНЪ април и май брезите цъфтят и тревата покрива ливадите
    ЧРЪВЕНЪ
    ЗАРЕВЪ - чли определено е горещ до червено, а август е последното зарево на лятото
    ЛИСТОПАДЪ - октомври е листопад определено
    СТОУДЕНЪ - декември е студен и още как
    за останалите не се сещам за успоредници в съвремието
    Митака

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Руен значи червен, жълт, т.е. времето когато листата променят цвета си от зелени на жълти и червени.

      Изок-юни може да е наречен по името на насекомото изокъ-щурец, т.е. изок е време на щурците.

      Изтриване
  12. сайта за траките www.thracians.net всъщност е спрян нацяло, затова не виждаме статията за мартениците

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Жалко наистина, на тази страница се срещаха важни сведения.

      Изтриване
  13. Един от проблемите според мен за големите спорове за произхода на българите е именно религията и вярата. Българите сме били(и още сме) търпими към различни религии и до Бори I не е имало една религия. Докато при другите народи заради общата им религия е лесно да бъде открит техния произход. Имали сме определена система от вярвания, които са били свързани с шаманизма,друидизма и паганизма(които вероятно са били различни за всеки регион). Но е имало не малко които са изповядвали зороастризъм,митраизъм,а в по късен период се приема и християнството.
    Някои изследователи смятат,че българите са имали представен за Богкато невидима безкрайна енергия, съществува във всяка една частица материя. Нещо подобно в стил Айнщайн.

    п.п. има виждания,че Зороастър е бил българин. Ще е интересно ако и ти си кажеш мнението по този въпрос.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мисля, че не е съвсем правилно Зороастър, или по-точно Зартошт да бъде наречен българин. Зартошт е мидиец, а според Плиний мидийците са деди на сарматите. Те от своя страна са причислени към семейството на гетите от Прокопий Цезарийски.

      По удачно би било да се каже, че Зартошт произлиза от древен балкански народ, от който са се оформили и българите.

      Изтриване
  14. Голямо единодушие цари тук, като на другарски съд громите старата Вяра на българите. Само че, Серафиме "който лъже, Бог вижда!", както пише в надписа от Филипи.
    Как бихте коментирали това?
    "Студии Лайпциг 1871, 251, Бел. 4: "Един турски манускрипт, част от колекцията на Дийц в Берлинската кралска библиотека, наред с най-различни неща съдържа и редица въпроси на някакъв гръцки император към халифа Муавия, от които първият е следния: (арабски текст) (her lughatinge allah.. . турски текст) т.е. кои са светите имена на славния Аллах на всички езици? Халифът му ги назовава на тринадесет езика; между другото казва: (арабски текст) bulghar dilinge tangry-dir т.е. в езика на българите (въпросното име) е TANGRY. Нищо не говори против истинността на предаденото."
    http://bibliothek.bbaw.de/DAS_jpg/07-abh/1866/jpg-1000/
    снимка 662
    Или в берлинската библиотека държат фалшификат? Както и надписа от Мадара, с ΘYO ТАГГРА

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Анонимни господине, известно ли Ви е, че българи е имало не само в Дунавска България?

      Някои са били поданици на хазари, а други на тюрки. Жителите на Волжка България са напълно тюркизирани през Средновековието. Напълно естествено е, че ще използват тюркска дума за бог.

      Когато покажете документ, че Аспарух се е кланял на Тангра, или, че не други, а дунавските българи почитат Тангра, тогава вече можете да изявявате претенции.

      Ако старите българи почитаха Тангра, гърците щяха да знаят това. Княз Кубрат израства в Константинопол заедно с император Ираклий.

      Също така в старобългарския не можем да открием дори 0, 5% от тюрски субстрат. Антропологични и генетични изследвания показаха неколкократно, че българите нямат нищо общо с тюрките.

      След като нито езиково, нито антропологически имаме връзка с тюрките, то е пълно безумие да се твърди, че старите българи са тюрки.

      Колкото до надписа от Мадара...няма да е зле да проверите как се пише бог на гръцки - ΘΕΟΣ

      http://www.ziezi.net/tangra/kamiko.jpg

      На надписа се вижда ΘΥ...както и склонена да е думата, няма как да е ΘΕΟΣ-бог.

      На Омуртаговия надпис срещаме ΕΚ ΘΕΟΥ ΑΡХОΝ - от бога владетел...

      Подробностите са важни анонимни господине, но нещо не сте си свършили работат добре. Четете повече!

      Изтриване
    2. Не прочетох нищо за Бог Бал и Кибела, а земите ни са изпъстрени с техни топоними и не само те. За мен те са началото.

      Изтриване
    3. Не прочетох нищо за Бог Бал и Кибела, а земите ни са изпъстре с техни топоними и не само те. За мен те са началото.

      Изтриване
    4. Bagua означава 8 елемента...а не светлина, слънце. Едва ли има връзка между думите Багуа и Бог, просто звукова прилика.

      Изтриване
    5. Аз пак да попитам господина, който истината казва. Пак за този ръкопис. Халиф Муавия, за когото става дума в кореспонденцията е умрял 680г. и е арабин, а не турчин. Живял е по времето на Испериг и Кубрат. Не в средновековието или по времето на Волжка България, а точно когато се е създавала Дунавска България. Или Берлинската държавна библиотека, както и колекциите на Фредерик Дий са фалшифицирани от Бешевлиев.

      Надписът на колонота от Омуртаг ясно си пише ТАГГРА, колкото и да го оспорвате. А на старогръцки двойна гама се чете НГ. На старогръцки бог може да се напише ΘΕΟΣ, θείο или ΘYO. Надписът не е правен от грък и е нормално да използва романизираното му значение. Намира се на същия ред, предходно до Тангра. А виж, това ΕΚ ΘΕΟΥ вече го няма никъде. От Бога владетел Омуртаг в чаталарския надпис пак с гръцки букви се изписва съвсем по друг начин.

      И пак да питам. Твърдите ли, че в берлинската държавна библиотека държат фалшификат? Че ръкопис от колекцията на Дийц, отнасящ се за кореспонденция на арабския халив Муавия от 7-и век е фалшива.
      Това, че рядко е споменавано името Тангра е нормално. Само свещениците са могли да го наричат по име. Използвано е достъпното за всички понятие Небето. Както сега като добър юдохристиянин не зовеш Бога с Яхве.

      Изтриване
    6. Много евтин опит за манипулация :)

      Ръкописът не е от 7, а от 17 век :)

      Ако на римските императори от 7 век им е било нужно да разберат как се казва богът на старите българи, последния когото биха попитали е някакъв арабин. В Константинопол са кръстени Горда и Кубрат, последния е бил личен приятел на император Ираклий, а след смърта на Ираклий остава верен приятел на семейството му.

      Както Горда, така и Кубрат са можели да обясняват на дълго и на широко кой е богът на старите българи. Кубрат не е просто кръстен в Константинопол, а дори прекарва юношеството си там.

      Има и друго - в ръкописа от 17 век ( т.е. преписван е поне веднъж) не се посочва за кои българи става дума - тези от Дунавска България, или пък тюркизираните по това време Волжки българи.

      Щом твърдите, че ΘΕΟΣ, може да се представи като θείο или ΘYO, представете примери на други епиграфски паметници от България от Ранното Средновековие. Едно е да кажеш нещо, друго си е да дадеш пример.

      Съветвам Ви да се позаинтересувате малко повече от християнската религия. Виждам, че тя Ви е напълно непозната...

      Прочее на надписа изобщо не пише ясно ТАГГРА, става дума за фрагменти от две плочи, които даже не пасват добре.

      Изтриване
    7. Ясно е, че ръкописът е от времето на османската империя, но преводача е запазил оригиналния арабски текст от 7- век. Този ръкопис никой от нашите историци не са си направили труда да погледнат, защото не им изнася. Турският преводач няма как да промени името на Бога (Аллах) на 13 езика, защото си губи целия смисъл. Няма как 13 пъти да повтори "тенгри", Въобще, при запазен оригинален арабски текст, всеки арабист може да го преведе без да има нужда да минава през турски превод или немския от 19-и век. Този някой си арабин е зет на пророка Мохамед, основател на династия, която само след 80 години кара ромеите да молят българите да ги спасяват от анихилация.
      Кубрат може да е бил и 30 години в Константинопол, и да приел каквато религия му предложат. Едното е религия, другото е вероизповедение, мироглед и светоусещане, което не е статично. Християнството и исляма са млади религии и въобще не са пречили на вяра, датираща на хилядолетия. Няма да тръгне да разправя в центъра на юдеохристиянството какво е българското име на Бога. За ромеите всички други народи са били езичници и варвари.
      Името е само понятие, важното е съдържанието. Дали ще е Тейри, Тенгре, Денгрее, Денгир или Загрей - важното е какво стои зад него. И понеже от Холандия няма как човек да добие представа на място, от теренните ни практики мога да кажа, че тези т.н. "тракийски мистерии" са си чисти ритуали от Небесната вяра. Да, имена като тенгрианчо няма, но има фамилии като Хърсов и топоними като Колоброво, Хърсово, Оброчище и Гумошник.
      Имало е и Мадара, тракобългарско светилище с огромен менхир и пещера с аязмо, между които се сливат великите конници Хърса и Херос, символ на единението (фашина - ритуал със сноп от пръчки на "християнина" Кубрат)

      Прочее, явно колоната не си я виждал въобще, за да пишеш за някакви фрагменти от две плочи. Тя е била гътната до тенгрианския храм след издигането на базиликата - над басейна за прочистване и под ройнатия менхир (сега Камъка-Тъпан). И надписа си е напълно четлив, още повече пък преди век, когато е разчетен от Фехер и Бешевлиев.

      Относно християнството, може и да знам малко повечко за него, кръстен съм, децата са ми също. Само че кое е християнството - ветхия завет (Тората), където всички не-евреи са слюнка и трябва да бъдат рязани с триони? Кое тогава е българското име на християнския бог? Саваот, защото така го пише по старите църкви. Или другото му име - Йехова, който избива всички египетски дечица за една нощ? Всъщност, така и някой от вас, умни и красиви, така и не ни отговори. Какво е било българското име на Бога преди покръстването? Баал, Зороастър, Саваот или що? И къде има доказателство, че Кубрат въобще се е покръствал. Документче, миниатюра, писмен източник от тогавашен хронист? Ето, ние ви представихме такова. Дайте да видим вашите!

      Изтриване
    8. Нищо не си представил, само твърдение за някакъв документ, че е от 7 век, а се оказа, че е от 17 :) Това не е представяне на доказателство, а опит за манипулация :)

      Eто това е представяне - John of Nikiu, Chronicle, CHAPTER CXX.47. And when the inhabitants of Byzantium heard this news, they said: 'This project is concerned with Kubratos, chief of the Huns, the nephew of Organa, who was baptized in the city of Constantinople, and received into the Christian community in his childhood and had grown up in the imperial palace.'

      http://www.tertullian.org/fathers/nikiu2_chronicle.htm#223

      Изтриване
    9. Спокойно, този документ вече сме го получили от Берлинската библиотека и е въпрос на време да го преведем. Нали няма българска държава и на БАНаджиите им е забранено да споменават името на българския Бог, та се налага ние да си търсим лингвисти. След което ви остава да оспорвате само автентичноста му. Ще ви е трудничко обаче да го правите публично, понеже немците са малко обидчиви. Та може да се наложи да доказвате пред германски съд, че са фалшифицирали колекцията на пруския посланик.

      А дали Кубрат се е покръстил или помюсюлманчил - малко ме касае, нито е предмет на темата. Факт е обаче, че синовете му отцепват 1/3 от територията на ромейския му "приятел".И понеже така бил "покръстен", че се наложило след 2 века фанариотите пак да ни покръстват с поголовно изтребление на елита ни от обявения за светец Борис..


      Изтриване
    10. Успех с превода :)

      Няма да е лошо преди да платите на лингвист, да проверите за обитателите на коя географска област става дума :)

      Изтриване
  15. Здравейте Павел! Мисля, че думата е Орфизъм или тя се употребява само за Доктрината Орфизъм?

    ОтговорИзтриване
  16. Малко повече критичност няма да навреди на обективността, освен ако става въпрос за незнание и стъкмистика. Ясно е за всеки със що годе здрав разум че имената Витан и Витьо не са тракийски, а идват от латинското Виталис - жизнен, а дедо Соле и Соленос е също то латинското Сол -слънце! Поне тези две думи поне от 2500 години за целия образован свят е ясно че са латински понятия. Какво означава обаче че траките имали за обозначаване на слънцето едно име Багайос, едно Соленос и най-малко още едно - Зевксип, което е известно от центъра на траките старата Виза в Босфора - Византион-Костнатинопол, който не е някакво затънтено село, а един от най-великите градове на света и се знае че в центъра му е имало статуя на тракийския бог на Слънцето наречен Зевксип, която е съборена по-късно при християнизацията на Константин? Това че само ние тука неуките заедно със Серафимов знаем поне три имена на слънцето ползвани от траките при това сасъвршенно различни като звучене, означава само едно че са ползвани от различни етноси говорещи различен език, които са живели на различни места на Балканите и Мала Азия. Багайос се ползва от фригите в източна Мала Азия, Зевксип от тези в Западна мала Азия и Мраморно море, а Соленос може да е ползвано от латинизилани балкански траки. Сигурен съм обаче че ако тези огромно количество племена бяха малко по-грамотни и бяха писали ма-а-лко по-усърдно и повече щеше да научим още имена на слънцето т.е щеше да научим за доста по-голяма разслоенос на народи и езици на нашата територия наричана от нас в древността за удобство Тракия.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Анономни г-не, не просто хората със здрав разум, специалистите също признават тракийския произход на името Витюс.

      Зевксипиос означава просто господар на конете и е само гръцка калка на тракийски теоним.

      В санскрит имената на слънцето не са три, а доста повече, проучете какво е Адития.

      Изтриване
  17. Г-н Андреев, познавам се лично със собственика на блога Прародината, съграждани сме.

    ОтговорИзтриване
  18. ирена янчева26 януари 2016 г. в 6:51

    Здравей Павле, благодарности за интригуващата статия и развенчаването на мита за Тангра. За съжаление у нас има все още много сънародници, които сякаш продължават да боледуват от " тангризъм " и не искат да разберат истинските доказателства за религиозния пантеон на нашите предци. Може би авторите на такива фалшиви хипотези следват класическия принцип - разделяй и владей. Подкрепям напълно доказаната от теб научна теза, че 1 ) множество от божествата на старите българи са свързани със Светлината и всичките нейни аспекти, 2 ) Орфизмът е първата човеколюбива религия в историята на човечеството. Почитанията към Слънцето, Луната и Съзвездията са характерни за редица древни цивилизации. Най - значими примери в тази насока са предците на инките и маите. Възможно ли е да се направят някои сравнителни съпоставки в бъдещи изследвания, като допълнение на тази тема, и да се потърсят общите характеристики на религиозните почитания към небесните светила при различните етноси ? Най - сърдечни приятелски поздрави !

    ОтговорИзтриване
  19. Здравей, отново Павел. Извинявам се предварително за глупавия ми въпрос може би, но можеш ли да ми обясниш, защо тогава спазваме този ритуал с кланета на агнета от край време, след като старите българи не са имали за Бог Тангра? Защо правим този тъп варварски, гнусен ритуал! Ненаядохме се!!!!!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей Каталина! Въпросът ти съвсем не е глупав, напълно уместен е. Жестокостта на ритуала може да се обясни с неговата древност, просто в далечното минало вижданията са били по-различни. На агнето се гледа като на нечовешка жертва, а в зората на историята е имало и такива.

      Представям ти историята на Ифигения, която може да се намери в енциклопедия Уикипедия
      Ифигения (на старогръцки Нφιγένεια) е дъщеря на Агамемнон и Клитемнестра в гръцката митология. Когато гърците се събрали в Авлида , за да отпътуват за Троя, Агамемнон без да знае убил една от свещените сърни на богинята на лова Артемида. Това разгневило богинята и тя не пратила попътен вятър за корабите на гърците. Те се допитали до предсказателя Калхант и той им обяснил ,че богинята е разгневена на Агамемнон и ,че за да я омилостивят, трябва да жертват дъщеря му Ифигения. Агамемнон пратил писмо до съпругата си Клитемнестра в Микена да доведе Ифигения в Авлида, като я излъгал , че иска да я омъжи за храбрия войн Ахил. Когато Клитемнестра пристигнала с дъщеря си в Авлида , разбрала истината. Молела Агамемнон да не жертва дъщеря им , но той отказвал. Докато Ифигения вървяла към олтара за жертвоприношения, богинята Артемида се смилила на девойката и на нейно място поставила кошута (или сърна) и след това помогнала на гърците да заминат благопулучно за Троя . Ифигения станала жрица на богинята Артемида.

      https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%98%D1%84%D0%B8%D0%B3%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D1%8F

      Кошутата изпратена от богинята изпълнява същата функция както и агнето в култа към Хероса. Ужасно е да се заколи невинно същество, но още по ужасно е да се отнеме човешки живот. Въпреки, че ритуалът все още може да се нарече груб, все пак той представява някаква еволюция в развитието на разбиранията.

      Хората се страхуват да променят традициите, понеже традициите са част от тяхната идентичност. Напълно е възможно с течение на времето, коленето на агне да бъде заменено с нещо друго.

      Изтриване
  20. Здравей, благодаря ти за отделеното време преди всичко..Съгласна съм с теб, но мисля, че във време на мисловна еволюция и научни прогреси е странно да отнемаме живот, било то дори и заради традиция..Може да ти се стори лудост, но аз не деля животите на човешки и животински! Всяко същество има право да живее на този свят, точно толкова, колкото и човека..С какво право си позволяваме да отнемем живот, когато не сме го дали ? А пък нали сме вече и милостиви християни уж...на мен това хич не ми прилича на еволюция, а на варварщина! Мисля, че еволюцията ще настъпи, когато достигнем едно високо духовно ниво на развитие, а не с трепане на животинки за благодат! Поздрави и още веднъж, ти благодаря! :*

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей Каталина! Виждането, според което всеки живот е свещен, независимо дали се касае за човек, или животно е също древно. Неслучайно гръцките автори пишат, че траките се хранят с недишаща храта, т.е. растителна. Страбон твърди, че мизите се хранят предимно с мляко и месо.

      3 По-нататък Посидоний казва за мизите, че поради своята набожност се въздържат от ядене на живи същества, а заради това – включително и от стадата им. И че за храна използват мед, мляко и сирене, като живеят мирен живот и по тази причина са наричани „богобоязливи” и „капнобати” 65. И има някои от траките, които живеят без жена; наричат ги „ктисти”66 и заради почитта, на която се радват ги смятат за святи и живеят освободени от всякакъв страх. За всички тези народи поетът говори като за „горди хипемолги, галактофаги и абии, най-справедливи хора”.

      https://antichniavtori.wordpress.com/2008/11/13/sgk7c3/

      Ако не беше римската агресия и завладяването на страната ни, то със сигурност религията на мизите би била приета и от останалите траки, но уви...

      Осъзнавайки, че мизите са духовните водачи на Тракия, римляните започват жестоките си войни срещу тях. Това става още през I век пр.Христа, тогава консул Марк Лициний Крас вероломно напада северните траки. Мизите са били сравнително бедни, няма логика Крас да ги е нападнал заради злато и др. богатства. Не грабеж е била целта на римлянина, а подготовка за завладяване на страната ни.

      По същата причина, след падането на Търново, турците избиват голяма част от духовенството...Доста по-късно същият чудовищен метод е приложен от болшевиките, после бива приложен и в Испания.

      Изтриване
  21. Разбрах те :)
    Винаги всичко за което пишеш, е безкрайно интересно и поучително... Благодаря ти 🙏🏼

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Знаеш ли какво е странното и тъжното. Намират се наши учени, които да твърдят, че не е имало мизи в Северна България.

      За това, че земите на юг и север от долния Дунав са обитавани от мизи, са писали Тит Ливий, Страбон, Дион Касий, Луций Флор, Елиан, Амиан Марцелин, но уви - всички тези свидетелства за мизи на Балканите биват отхвърлени от някои наши учени, които са преподавали на българските студенти...

      Войната срещу най-праведния и човеколюбив народ продължава и векове след смърта на Марк Лициний Крас. Името на мизите-ктисти бива тълкувано от акад. Георгиев като чисти, а чисти е името, което българските богомили ползват за себе си. Някои от модерните писачи за история на богомилството дори не споменават българите когато пишат за богомилите.

      Войната срещу нас никога не е спирала.

      Изтриване
  22. Въпреки всичко, аз вярвам, че истината ще възтържествува. Нека да лъжат и мамят. Но да излъжат този, които има очи да види и уши да чуе, ще им е трудно!! Какво тук значат, някакви си малки хора, продали вярата си за жълти стотинки? Вярата цена няма! :*

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Така е Катарина, истината ще възтържествува, това е неизбежно. При днешните средства за масова информация е невъзможно да се укрие нещо.

      Поздрави!

      Изтриване
  23. Андрей Андреев много добре го е казал по-горе - "...защото това не е божество, а състояние на божеството РА. Нормално е, за едно състояние на дадено божество да няма исторически сведения."
    Аз ще добавя само още нещо. Българите през цялата си хилядолетна история са ЗНАЕЛИ /!!!/ че такова "животно" като бог няма! Няма някакъв бог с бяла брада, седящ високо горе в небесата и поклащайки крака седнал на едно облаче, размахва заканително пръст към непослушните долу......Тия детски приказки ги въвеждат евреите и целия свят се юрва /случайно ли"/ да им чете компилациите, наречени Библия!
    А българина открай време е знаел - ТанГ-Ра е името на Алфа Звездата от съзвездието Квачката с Пиленцата - научния еквивалент е - Алцион от Плеяди. И те са знаели, че всички Души на БалГурите /белите Учители/ идват от тази звезда - от ТанГ-Ра /Алцион/. Никакви богове, никакви 20 лева....Който е направил от ТанГ-Ра божество - сам си е виновен! Пък койтно му е повярвал - два пъти! Айде със здраве!

    ОтговорИзтриване
  24. Здравейте Павел,
    Моята страст е историята и с огромен интерес чета вашите статии.
    Преди около месец пътувах по работа и съвсем случайно до мен седяха двама археолози, поляк и руснак, които работеха в някакъв белгийски университет, в Гент мисля. Те бяха ходили до Мадарския конник, а седмица преди това са се върнали от някакви прочувания в Афганистан.
    Когато са били там, са проучвали Модарският конник който се намира в северен Афганистан и е почти точно копие на Мадарския конник, та затова са дошли и в България.
    Освен това в разговор с местен старейшина, чуват следният израз: "Красив като Булкхар", като за думата красив, те използват думата "ХУБ", която няма нищо общо с официалните езици Пущу или Дари, но пък много прилича на "ХУБАВ". Имайте предвид, че това са полудиви племена, които никога не са чували за България или Българите, а за този израз се знаело от "много стари времена", както се изразил старейшината.
    Как бихте коментирали това?
    Благодаря и продължавайте със статиите!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Хуб си е правилната дума за хубав на пащунски език, а и на фарси, ирански. Колкото до конника от Афганистан, той е доста по-различен от нашия, а и у нас има и други примери - паралели на Мадарския конни и векове по-стари от прословутата 681-ва година.

      Опитите да се изкарат старите българи ирански народ са обречени на неуспех. Трудно е да се наложат нови лъжи във века на информацията, днес всичко може да се провери.

      Част от дедите ни наистина са били в Средна Азия, но това важи и за част от предците на англичаните. Фактът, че англичаните владеят Индия дълго време не позволява да се твърди, че прародината на англичаните е Индия.

      Изтриване
    2. Възможно ли е тези следи по онези места, сред езиците на иранските народи и т.н. , от които иранските и централноазиатските фалшификатори на история черпят "доводите" си да са останали от заселване на мизи-скитите при техните движения от Ирландия до Индия и Китай? Не за компактна маса древни българи, а за дадена група, която се е омешала с местните ирански народи и е оставила определен езиков субстрат(като горепосочените "булкхар" и "хуб" ако действително съществуват в тези езици), както и Модарския - Мадарския конник и други цивилизационни белези, както вече знаем от вашия блог, поне за времето си са били може би най-напредналия в цивилизационно отношение народ. Има ли действителни безпристрастни и освободени от иранизъм и пантюркизъм антропологични, генетични, археологични и лингвистични проучвания, които може да докажат някакви древнобългарски следи, т.е. те са привнесени там от Балканите а не обратно?

      Изтриване
  25. Тодор Карапетков20 февруари 2019 г. в 23:30

    Учудващо е, че авторът като търсещ човек и известен блогър е пропуснал до спомене един от най-важните извори:

    Херодот IV 94 (за траките):
    „Същите тези траки при гръмотевици и светкавици пращат стрели нагоре към небето, заплашвайки бога, понеже вярват, че не съществува никакъв друг бог освен техния."
    Можем за се досетим кого са обстрелвали траките в небето – главния гръцки бог Зевс, който изпраща гръмотевиците и светкавиците. Интересно е обаче защо всички историци и траколози се надпреварват да ни натрапват множеството богове и богини на траките, като бащата на историята го е казал: „не съществува никакъв друг бог освен техния." ? Техния, а не техните!

    Херодот е посочил ясно и името на този бог (БАКХ, БАКХус) в следващия цитат пак от него:
    “Сатрите ( S a t r a e ) . . .живеят сред величествените планини, облечени в гори от различни дървета и покрити със сняг, и са много храбри в сражение. Те са траките, които имат светилище на Бакхус в своята страна, коeто е разположено на най-високата им планинска верига. Бесите, сатрийски народ доставят пророчествата, но техният оракул, също като в Делфи, е една жена, а нейните отговори не са по-трудни за разчитане. ”

    Древно тракийското БАГ/ БАКХ(хус) е останало като БОГ при всички славяни, през БАГА - бог в словенския ( цръклянски диалект), през BHAGA - в санскрит и ирански, през Βαγος/Bagos/БАГОС - (името на ФРИГИЙСКИЯ бог на светлината (Xesych. Lex. Βαγος) и BАGА. - согд. или бактр.

    БАГ/БАГА - от Балтика и Средиземно море - до Индийския океан, а центърът на това географско и езиково пространство е България, т.е. земите на Древна Тракия? Защо ли?
    Защото траките са най-древният народ и праотци на всички индоевропейци, включително и ПРАбългарите.

    Богът на ПРАбългарите е закодиран в титлата КАНАСЮБИГИ/КАНА СЮ БИГИ. Според повечето специалисти това означава КАНА (владетел) ОТ БОГА. Думата БИГИ е много близка до БАГ, БАГА. Това ми дава основание да вярвам, че богът на българите е или неправилно записан в епиграфските паметници или повлиян от многовековното пребиваване на българите в днешните земи на Украйна и от БАГ (БОГ) е станал на БИГИ или по-точно на БАГИ или БАГЕ.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Знанието е мотив за мъдростта да следва безкрая...Харесвам мислещите хора,но да не забравяме че освен писмени в древността са съществували и устни сказания.Имайки предвид изначалния ни(вероятен произход)и сарматските корени на древните българи знаейки географското им разположение в древността можем да заключим че статията по горе отговаря на историята малко по напред.Бог Тангра е древен бог учението и вярата в него също са древни...дали е имал място в древните души на българите..потвърждавам да.А и учението за него се е предавало по скоро устно и да търсиш писмени доказателства е леко наивно.Истината е с три лица:1-субективна,2-стадна и 3-обективна.В статията и коментарите по долу откривам първите 2.С уважение:Севар

      Изтриване
  26. Знанието е мотив за мъдростта да следва безкрая...Харесвам мислещите хора,но да не забравяме че освен писмени в древността са съществували и устни сказания.Имайки предвид изначалния ни(вероятен произход)и сарматските корени на древните българи знаейки географското им разположение в древността можем да заключим че статията по горе отговаря на историята малко по напред.Бог Тангра е древен бог учението и вярата в него също са древни...дали е имал място в древните души на българите..потвърждавам да.А и учението за него се е предавало по скоро устно и да търсиш писмени доказателства е леко наивно.Истината е с три лица:1-субективна,2-стадна и 3-обективна.В статията и коментарите по долу откривам първите 2.С уважение:Севар

    ОтговорИзтриване
  27. Името на така наречения Тангра е директно свързано с Амон - Ра . Всъщност Амон - Ра е така наречения баща на Танг-Ра . Първата датировка на ТангРа е локализирана на територията на Бактрия малко след гражданската война м/у управляващите и местните - по известна като битката на Озирис с Амон Ра . След Нападението и унищожението на Бактрия от Рамзес ( ако не греша 👀- просто съм забравил ) бактрийците се разселват като част от тях отиват посока Китай и …. Там от този раюн - днешен Узбекистан се смешават с местните и реално започва разпространението на тангризма и култут към слънцето в Азия . Появяват се така наречените хуни след като Китай елиминира тази нова държава . Същите се преместват на север през Монголия и малко по малко този нов народ е предимно монголоиден или както го знаем Тюрски . Алтай Памир - това са само спирки на същите тези хуно- българи . Относно скитите и саките . Казвам го пряко и недвусмислено - българската розета е пряко свързана с скитските стари божества . И вече отговорите са ясни .

    ОтговорИзтриване