Самюъл Бътлър е автор на едно много интересно изказване,
което дава повод за размисъл. Преди около век и половина, британският
интелектуалец казва: “Даже Господ не
може да промени миналото, но на историците това се удава.” B същия дух е и изказването на Наполен Бонапарт:
“Историята е съвкупност от лъжи, с които всеки се е съгласил.”
Действително, с упорити манипулации и укриване на важни факти, реалността може да бъде изкривена
до неузнаваемост. Не става дума само за промяна и
деформиране на определени детайли от исторически събития, но дори за
фундаментални неща като например произхода на даден народ. Toва е неморално, ненаучно, но е напълно възможно: две
групи от един и същ народ да бъдат представени все едно нямат нищо общо едни с
други. Деянието вече е извършвано и то неведнъж.
За тези, които мислят, че няма как две групи на един и
същ народ да бъдат изкарани различни по произход, ще дам пример с македонците.
Те са наши братя, делим една кръв, една култура, един език, но за малко повече
от век са посети толкова много заблуди, че голяма част от нашите роднини от
Скопие, Охрид и т.н. съвсем искрено гледат на нас като на чужденци.
Намират се и сънародници от Македония, които ползват груб
език към нас българите, все едно няма никакво значение, че родените в Македония Неофит
Рилски, Гоце Делчев, Григор Пърличев, Симеон Радев, Кузман Шапкарев, Яне
Сандански и др. се самоопределят като българи.
Ето до какви крайности и
промиване на съзнанието могат да доведат упорито повтаряните измислици на
недобросъвестни индивиди.
Абсолютно същото е положението и с траките
и старите българи – не се касае за два различни народа, а за две групи делящи
едни и същи корени. Лошото е, че всичко, което свързва тези групи е премълчано,
като за сметка на това са съчинени немалък брой заблуди с цел да се внуши, че се касае за напълно различни хора.
От една страна старите българи са обрисувани като дошъл
от Азия народ, притежаващ желязна дисциплина, а и носител на висока култура
позволяваща му да гради държави. От друга страна, траките биват представени в черна светлина, изкарвани са порочни
хора, за които културата, писмеността и държавността са непознати неща. По този
начин, изкривявайки реалността, определени хора създават у широката публика впечатление,
че траки и българи са две напълно различни етнически групи, а това не е така.
Една от заблудите засягащи
древното балканско население е постулатът, че траките не са способни да създадат държава. Най-рано това
умопомрачително твърдение срещах при свой опонент – бивш милиционер представящ
се за интелектуалец. Глупавa или не, тази лъжа е
доста разпространена и немалко сънародници
са се хванали, защото в крайна сметка човек вярва не на най-логичното, а на
това, което чува най-често.
Когато обаче направим
проверка, се оказва, че нещата стоят съвсем различно. Всеки, който се
интересува от история е запознат със свидетелството на Тукидид, който обяснява,
че Одриското Царство е най-богатото и
могъщото в Европа. Доходите от данъци получавани от елинските градове и др.
възлизат на 400 таланта злато и сребро. Още 400 таланта са добавяни като
подаръци – златни и сребърни предмети, скъпи платове и т.н. [1] -Thuc.II.97.
С други думи – доходите на
одриските царе само от данъци от чужденците въртящи търговия на тракийска
територия са около 800 таланта злато и сребро. Като имаме предвид, че теглото
на един атически талант е 26 кг, то събираната от одрисите сума е била огромна.
Към нея трябва да се добавят доходите от златните и сребърни мини, средствата
получени от продадените на гърците жито, пшеница, дървен материал, добитък, животински кожи и т.н.
Богата държава трябва да бъде пазена от силна армия, а
одрисите са имали такава. Преди около 2500 години, цар Ситалк е разполагал с
войска от 150 000 души, като една трета е съставлявана от конници, най-вече от
средите на гети и одриси [1] -Thuc. II.98.
Освен Одриското Царство има сведения и за царството на
пеоните. Като владетели могат да бъдат посочени Астеропей, Аудолеон, Бастарей, Дропион,
Патрай, Ликей и др. Що се касае до наследниците на пеоните, трябва да се
спомене нещо важно, а именно това, че римският византийският автор Йоан Цеца се
присмива на тези, които не знаят, че пеони и българи са едни и същи хора.
Отъждествяване на пеони и българи прави също Йоан Зонара [2] с.374*(1).
Траките витини също имат богато и добре
известно цартво.To е управлявано от благородници като Дедалзис, Ботир, Бас, Зипоит, Етазета, Зиела, Прусий и т.н. За витините Страбон обяснява, че спадат към групата
на мизите. Става дума за същите тези мизи, чиито предци Димитър Хоматиан
локализира край Бруса (витинската столица Пруса) и пояснава, че в ново
време те са наричани българи [3] c.59.
Достойно за споменаване е и царството на
северните траки познати като гети и даки. При властването на Буребиста, то е
толкова голямо и силно, и създаващо опасност за Рим, че (по сведения на Страбон) Гай Юлий Цезар възнамерява
да организира военна кампания [4] -Strab. VII.3.5.
Не на последно място е Боспорското Царство, което обхваща
полуостров Крим и неговите околности – приблизително територията на Стара
Велика България, или по-точно - нейната източна периферия. Най-известните
владетели на Боспорското Царство са носещите тракийски имена Спарток, Берисад, Рескупорис, Реметалк, Котис. Рескупорис VI
властва по времето на Константин Велики.
Ако се върнем още по-назад във времето, в епохата предшестваща Троянската война, ще научим и други интересни неща. Страбон твърди, че Пелопс е довел фриги със себе си и ги е заселил на полуостров Пелопонес. Пак Страбон твърди, че цяла Атика е принадлежала на траките, а в Давлида, област Фокида е властвал цар Терей. И сякаш това не е достатъчно, старият автор обяснява, че полуостров Пелопонес получава името си от фригиеца Пелопс, който довежда фриги там [4] - Strab.VII.7.1.
Пелопс поставя началото на династията, от която произлизат микенските царе Агамемнон и Менелай, това изобщо не може да се оспори, но пък бива често премълчавано. Причината за това е, че казионните учени не желаят да признаят неудобната за тях истина, а именно, че микенците не са гърци, а траки от групата на фригите.
Микенската титла за цар е ванакатело, тя се среща под формата ванакт в надпис посветен на цар Мидас, а най-рано е ползвана за човек с име Одрис. Знаем за това благодарение на два надписа с Линеар Б, намерени в континентална Гърция и Крит и публикувани от Бердрих Хрозни. Четенето е елементарно:
KAUNO ODURUWIJO WANAKATELO - Кана на Одрис царят.
Както се уверяваме – пълно безумие е да се твърди, че траките не са способни да създадат държава.
Не по-малко важен е факта, че точно от народа на Орфей
идват едни от най-силните и способни владетели на Римската Империя. Достигналите до
имперския престол траки са доста: Максимин Тракиец, Регалиан, Клавдий II, Аврелиан, Максимин Дакиец, Галерий, Констанций Хлор,
Лициний, Константин Велики, Констанций II, Констанс І, Юлиан, Йовиан, Валентиан, Валент, Йовиан, Ветран, Маркиан,
Лъв Бесът, Лъв ІІ, Юстин І, Юстиниан Велики, Юстин ІІ, Тиберий ІІ, а и
властвалия до 610 година Фока.
Busts left of Sol Invinctus radiate and Constantine laureate and cuirassed, holding spear over right shoulder and oval shield on left arm with galloping sun quadriga. Gold nine-solidus multiple minted in Ticinum (Pavia) in 313 AD.
Tрябва
да се добави и това, че най-великите
пълководци на късната Античност са Аеций и Велизарий, а те и двамата са от
средите на траките.
По времето на Константин Велики управител на Египет,
Тебаида и Либии е тракиец с име Рометалк [5] c.56.
Въз основа на какво може да се говори за липса на
управленчески талант при траките, след като те създават могъщи и богати царства
векове преди появата на Римската Империя? Не е ли подвиг това,
че победените от потомците на Ромул траки,
след време стават господари на империята?
Един от най-упоритите постулати и заблуди засягащи траките е, че те нямат своя писменост.
Твърди се, че народът на Орфей е ползвал азбуката на гърците, макар да липсват каквито
да било доказателства за това. Дори
напротив – има сведения, че създателите на първите букви са били траки.
Алкидамант определя Орфей като създател на ранната
писменост [6] с. 465. Корнелий
Тацит разказва за предание, според което тракиецът Лин (считан от някои за брат
на Орфей) е една от личносттите, на които са е отдало
да сътворят азбука [7]. Диодор Сицилийски смята,
че Лин е дал имената на буквите в гръцката азбука. Старият автор е уверен,
че Лин е написал (преди времето на Троянската война бел.моя) творба, в която
възпял деянията на бог Дионис, други важни герои, описал е дори своя живот [8]
Diod.Sic.III.67. Същият автор е уверен, че троянецът Тимет е написал работа известна като “Фригийска Поема”, в която са запечатани древната реч и древните
букви [8] Diod.Sic. III.67
Фригийски монументални надписи - VIII век преди Христа http://www.maravot.com/Areyastas.jpg
За плочици с тракийска
писменост от времето на Орфей споменава също Еврипид [9] Eur. Alc. 966-959. От голямо значение е сведението на Аполодор за това как Диомед, Агамемнон и Одисей
принуждават един пленен троянец да напише послание с фригийски букви - Φρυγίοι γράμμασι, за да злепоставят
Паламед, на когото завиждат [10] с.77.
В “Държавата” - познатата на всеки специалист
работа на Платон, се говори за книги на
Орфей и Муcей (Музей) [11]
Plat. Rep. 2.364 e. Павзаний също съобщава за творби написани от Мусей (Музей) - хим на Деметра [12] Paus. I.22.7 Този герой е
син на тракиеца Евмолп – човекът въвел Елевзинските мистерии в Атина.
Own work- Inscription in
the Phrygian alphabet. This is part of
the Midas Tomb in Midas City
(Midas Şehri), Turkey.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a4/MidasSehri.TombDetail.jpg
Подлагайки на анализ
сведение на Страбон, Георги Сотиров уточнява, че на стария автор са били
известни книги та фригийци и мизи (наречени по-късно българи) още от преди
Троянската войнa [13] с.142.
Както се уверяваме - съществуват планини
от информация за писменост у траките и то още преди Троянската Война. Обърнете
внимание най-важното: за Орфей и Лин дори се твърди, че са създатели на
азбуката. Колко безочлив и безсъвестен трябва да е този, които нарича траките безписмен народ!
Поредната заблуда засяга твърдението, че траките продават децата си в робство. Сведението идва от работите на Херодот [14] Her.V.6, но информацията трябва да се разгледа критично. Има
две изключително важни подробности, които ако се разгледат, ще представят
всичко в по-различна светлина. Бащата на историята не уточнява за кои траки
става дума – поданиците на тракийските монарси, или тези траки, които са подвластни на гърците.
Дедите
на южните ни съседи са добре известни със своята
жестокост и ужасяващо пренебрежение към хората от различен произход. Преди
идването на данайците от Африка, територията на Гърция е обитавана предимно от
траки. Ще напомня, че според Страбон полуостров Пелопонес е получил името си от фригиеца
Пелопс, който е населил мястото със свои хора. Същият автор пояснява, че някога
цяла Атика е принадлежала на траките, а в Давлида, Фокида е властвал Терей [4] -Strab.VII.7.1. За установяване на мизи и тевкри в Тесалия, край река
Пеней съобщава Херодот [14] -Her.VII.20
След идването на данайците, местното население не се
изпарява. То става подвластно на чуждите окупатори и бива подложено на бавна
асимилация. Тези, които не са желаели да изоставят родната си реч и традиции са
поставени в угнетяващи условия и са обречени на беднота. Изпаднали в безизходица
и отчаяние хорица наистина ще продадат децата си с надеждата, че служейки на
богати хора, наследнците им ще имат по-добър живот.
Трябва да се отбележи, че дори бедните гърци са продавали децата си, не
толкова, за да получат някаква сума пари, но и, за да усигурят бъдещето им.
Продаване на деца от бедните им родители се е срещало cъщо в Рим, особено популярно е било и в Ориента. По сведения на Марк Твен, през XIX в. киркасците и грузинците са продавали дъщерите си на пазара в Константинопол. Както виждаме – в
случая траките са очернени и стигматизирани съвсем незаслужено.
Последната заблуда, която ще бъде разгледана е монотеизма
на старите българи. Понеже е известно, че траките почитат много богове, “разликата”
в религиозните виждания се ползва от някои изследователи като аргумент за
различния произход на траки и
българи.
Честно казано не зная точно кой е създателят на
твърдението, че старите българи почитат само Тангра и са монотеисти. За този
бог при дедите ни пишат Веселин Бешевлиев, Димитър Овчаров, Живко Аладжов и
др., но реално нито един римски (византийски) автор не обелва дума нито за
Тангра, нито за монотеизъм при старите българи.
Дори напротив, Патриарх Фотий е пределно ясен в
изказването си, че при своето покръстване, старите
българи са се отказали от бащините
си богове [15] c.114, т.е. касае се за няколко божества, а не за едно.
В работата “Тивериополските мъченици” Теофилакт Охридски нарича българите
народ непознаващ Христа и служещ на скитското безумие, кланяйки се на
слънцето, луната и други звезди, а даже принасяйки жертва на кучета – [16] ГИБИ, IX, част 2, с.62.
Добре известно е, че слънцето е най-почитаното божетво на
конелюбивите траки [6] c.291. В работата на Платон намираме още по-интересен
пасаж, там се казва, че “първите хора в Елада (т.е. траките и пеласгите бел.авт.)
са почитали тези богове, които и сега
почитат мнозина от варварите: слънцето,
луната и земята, а също и звездите и небето.” [17] c.87-88. Овидий твърди, че обитаващите Хемус сапеи жертват кучета на своя богиня [18] -Ovid.Fasti, I 380-391
Излиза, че абсолютно същото, което по време на Античността е казано за особеностите
на религията на траките, през ранното Средновековие е казано и за старите
българи.
Когато се запознаем с подробностите, осъзнаваме колко
много усилия са хвърлени, за да се създадат “разлики” между древното балканско
население и Aспаруховите българи. Най-безотговорно и безсъвестно са
създавани заблуди, за да се укрие истината, а тя е, че няма идване на нов народ
на юг от Дунава през 680-681 година.
Синът на княз Кроват (Кубрат) не завладява чужда
територия, а се свързва с роднини, за да освободи земята на предците си, които
Омир, Херодот и Тукидид наричат траки.
Защо иначе княз Аспарух
познат и като Есперих носи име сродно
на названията на Хероса-Утаспиос, Ведеспис? Защо иначе край южната порта на Плиска ще има масивен релеф
на Тракийския Конник (както съобщава археологът Атанас Милчев)?
Ако старите българи не бяха местен народ, защо имат за
свещен символ IYI? Най-рано IYI се появава на Балканите – преди около 7000
години, а не в Памир, Сибир или Кавказ.
Най-важният въпрос обаче е този: как e възможно три
народа говорещи различни езици, имащи различен произход, религия, бит и обичаи,
да се слеят смайващо бързо без да останат етнически анклави, като държавата е
така силна, че се превръща в най-големия съперник на Римската Империя/Византия?
На близкосродните англи, сакси и юти са им нужни повече
от четири века, за да се консолидират, а у нас “чужди” народи правят това чудо
почти мигновено. “Чудото” може да се обясни много лесно, но отговорът показва,
че официалните теории за образуването на българската народност не са нищо друго
освен...поредица от лъжи, с които всеки
се е съгласил.
Д-р Ганчо Ценов обясни преди повече от век, че съюзените
с княз Аспарух дунавски славени са гетите*(2), а самите българи принадлежат на голямото
семейство на мизите. За гетите и мизите Страбон твърди, че обитават земи както
на юг, така и на север от Дунава и принадлежат
на една и съща общност - тракийската:
“…Getae were Thracians; and the Getae lived on either side the Ister, as did also the Mysi, these also being Thracians and identical with the people who are now called Moesi.“ -Strab.VII.3.2
Ценов е безспорно прав – през прословутата 681-ва се
обединяват три групи на един и същ народ – хора наричани по време на
Античността траки. Това обяснява
бързата консолидация, а и липсата както на етнически анклави, така и липсата на
субстрат в езика ни.
Става ясно и защо в най-големите ни празници и тачени
обреди намираме ехото от култовете към Хероса (Св. Георги), Залмоксис (русалийските
игри според Венедиков), Дионис (Трифон Зарезан, кукерските игри), лазаруването,
нестинарството, обичаите Герман, помана и тн. (според Колев), Бендида и Хермес (особената
почит към Св. Марина и Св.Модест според Георгиева), Сабазий и т.н.
ЗА СВЕДЕНИЕ НА
ПРИЯТЕЛИТЕ: ИМАМ КАНАЛ В ЮТЮБ И ТАМ СЕ ОПИТВАМ ДА ПУСКАМ РЕДОВНО
ИНТЕРЕСНИ КЛИПОВЕ. ПРИЯТНО ГЛЕДАНЕ!
1.Thucidydes,
The Peloponesian War, transl. R. Warner, Penguin Books Ltd, Harmondsworth,
1972;
2. Д.Ангелов, Образуване на Българската Народност, Наука и Изкуство,
1971;
3.Г.Ценов, История на България, Хелиопол, София, 2017
4. Strabo,
Geography, transl. H.L. Jones, ed. G.P. Goold, Books 6-7, THE LOEB CLASSICAL
LIBRARY, Harward University Press, London, 1995;
5.В.Бешевлиев, Проучвания върху личните имена у траките,
БАН, София, 1965
6.Д.Попов, Гръцките интелектуалци и тракийският свят,
Лик, София, 2010;
7.Tacitus, publ. in Vol. IV of the Loeb Classical
Library edition of Tacitus, 1937 (посл.вид.30-10-2019)
8.Historical Library of Diodorus the
Sicilian, publ. in Vol. II of the Loeb Classical Library Edition, 1935 (посл.вид.30-10-2019) http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/Texts/Diodorus_Siculus/3E*.html
9. Euripides, with an English
translation by David Kovacs, Harvard University Press, Cambridge, 1994;
10. P.Ceccarelli
Ancient Greek Letter Writing: A Cultural History (600 BC- 150 BC), Oxford
University Press, Oxford, 2013;
11. Plato, Plato in Twelve Volumes, Vols. 5 & 6
translated by Paul Shorey. Cambridge, MA, Harvard University Press; London,
William Heinemann Ltd. 1969;
12. Pausanias, Pausanias Description of Greece with an
English Translation by W.H.S. Jones, Litt.D., and H.A. Ormerod, M.A., in 4
Volumes. Cambridge, MA, Harvard University Press; London, William Heinemann
Ltd. 1918;
13. Г.Сотиров, Чие писмо е Линеар Б? (посл.вид.
30-10-2019)
14.Herodotus, Histories, transl. G.Rawlingson, ed. T.Griffith, Wordsworth Classics of World Literature, Herofordshire,
1996;
16.Г.Ценов, Кроватова България и покръстването на българите, Златен Лъв,
Пловдив, 1998 ;
17.Гръцки извори за българската история, Т.IX, част 2, подг.И.Г.Илиев, отг.ред. И.Божилов, БАН, София, 1994;
18.И.фон Бредоф, З.Гочева, В.Тъпкова-Заимова, Е.Казанджиева, А.Фол,
гл.н.ред. З.Гочева, Извори за историята на Тракия и траките, Т.2, А.И.
“Проф.Марин Дринов”, София, 2002;
19. P. OVIDI NASONIS
FASTORVM LIBER PRIMVS (посл.вид.30-10-2019)
20.The Geography of
Strabo, publ. in Vol. III of Loeb Classical Libraryedition, 1924 (посл.вид.30-10-2019)
*(1) Проф. Ангелов съобщава за отъждествяването
на старите българи с пеоните, но смята това за архаизация.
*(2) Името славени
първоначално важи единствено и само за гетите. По времето на Прокопий и Йордан,
дедите на поляци, руснаци, чехи, словени и др. са познати под името венети. На
територията на Полша е локализиран Венетския залив, Венетските планини са в
земите на Словакия, а дедите на словените обитават Венетските Алпи.
Дори и днес финландците наричат Русия с името Веная, а на руснаците казват
венелайнен-венетски народ. Благодарение
на това, че езикът на гетите наречени славени е много близък до този на
венетите, то и венетите биват наречени славени, словени, славяни, но това е
много дълъг процес.
Тъй както при англо-саксите в Британия името сакси изчезва, а за колективно название се налага англи, така и при нас, името на гетите-славени се изоставя в полза на колективното название българи.
Същественото в случая е това, че името славени принадлежи на древен балкански народ и от Балканите се разпространява на изток, запад и север.