ПУБЛИКАЦИИ

13.08.2020 г.

БЪЛГАРСКИ ИМЕНА С ПРИЗНАТ ТРАКИЙСКИ ПРОИЗХОД



Времето на Орфей е отминало отдавна. Отдавна е отшумяла и епохата на носещите тракийска кръв императори Константин Велики и Юстиниан Велики. Една древна традиция обаче е все още жива, като повечето от нас дори не подозират за това. Става дума за личните имена на българите. По този въпрос не се говори много в научните среди, а когато пък се поднася информация, тя се интерпретира по такъв начин от специалистите, че истинската ѝ стойност се губи.

За щастие има и съвестни автори, в чиито работи могат да бъдат намерени доста интересни неща. В творбата “Имената на Българите”, авторките Недялка Иванова и Пенка Радева съобщават, че при нас са запазени повече от 700 тракийски имена.

Броят е наистина внушителен – съхранили сме над 700 лични имена от времето на Спартак – не е ли това сензация! Реалното количество обаче е много по-голямо. Проблемът е, че истината е скрита с помоща на неясни формулировки, подвеждащи понятия и премълчана информация.  

Ценни данни по въпроса можем да намерим в работата на акад. Иван Дуриданов “Der Thrakische Influss auf die Bulgarische Anthroponymie” - Тракийското влияние над българската антропонимия (имената на българите). Макар да счита траки и българи за два напълно различни народа, този наш езиковед представя данни, чиято правилна интерпретация улеснява значително пътя до истината. Като наследени от траките имена, в работата си написана на немски език, акад. Дуриданов дава следния списък:

Bešo, Beško, Bico, Bica, Biso, Boko, Boka, Boka, Boto, Boto, Bota, Buzo, Buzo, Buza, Dado, Dada, Dajo, Dae, Dajčo, Dako, Dardan, Dardana, Deko, Deka, Dido, Didjo, Dida, Dilo, Dila, Dio, Dijo, Dodo, Doda, Duno, Duné, Duna, *Duro, Durko, Durčo, Dura, Eto, Eta, Geko, Geka, Geto, Geta, Gigo, Giga, Giko, Gika, Gilo, Gila, Gito, Gita, Gudo, Jata, Kodo, Koda, Koto, Koté, Kota, Kuto, Kuto, Kuta, Kъto, Kъte, Kъta, Moga, Mogoš, Neno, Nenko, Nenčo, Nena, Nenka, Nono, None, Nonko, Nončo, Nona, Nonka, Pato, Pato, *Suko,Toko, Toké, Toka, Tuto, Vezo, Vezenko, Zajnko, Zané, Zano, Zana, Zino, Zina, Zura.

Hякои от тези имена са изведени от племенни названия. Като пример могат да бъдат посочени Бешо, Бото, Гето, Дако, Дардан, Дардана, Дийо. Те са вдъхновени от названията на споменатите от различни стари автори тракийски племена: беси, ботиеи, гети, даки, дардани, дии

Към тях трябва да се добави българското име Мешо, което отразява правилното название на населяващите балканите меши, меси, познати още като мизи. В египетските летописи те са наречени мешуе, мешуеш, маса, а по-късно, поради липса на буква ш в гръцкия, Херодот предава името им като максии и обяснява, че те бръснат косата си, като остават един кичур да расте свободно.

Трудно ми е да разбера критерия, по който акад. Дуриданов определя посочените от него употребявани от нас българите тракийски имена като заети, а не изконно наши. Ако българин заеме чуждо име, както е модерно днес, то това име не би притежавало смисъл на български. 

Понастоящем, някои сънародници, несъмнено повлияни от политическата конюнктура, кръщават децата си Джони, Рикардо, Джими, като значението на тези имена не може да се разбере с помощта на българския език.

Да вземем обаче името Дийо/Dijo, което според мен е вдъхновено от племенното название дии. Още през XIX век Вилхелм Томашек тълкува тракийския етноним като означаващ божии, божи служители: “Göttlichen, die Gottesdiener”.  Една от думите на дедите ни за божество, или по-точно божество на светлината е дивос, диос, тя присъства и в името на дакийската билка диесема, срещаща се в българския речник като дивизма. 

Акад. Димитър Дечев се опира на сведения от работи на Ерих Бернекер и др., и съобщава, че според немския учен стблг. дума диво, първоначално означава светлина: “Das abg. divoWunder” (Stam dives) bedeutet ursprünglich auchLicht” (vgl. Berneker, Slav. etym. Wörterb. 203) - Die Thrakischen Sprachreste, c.547.


Ако старобългарският eзик дава обяснение както за името на дакийската билка диесема, така също за племенното име дии, а и тракийското име Διος, манифестирано в ново време като Дийо, то не може да се говори за заемане в никакъв случай

По-фрапиращо е това, че дори тракийски названия на божества, не просто намират отражение в българската именна система, но дори притежават смисъл на български език. 

В Панония е намерен епиграфски паметник съдържащ посвещение на Тракийския Конник, който в случая е наречен DOBRATUS,  DOBRATI в склонена форма.  Руският учен Олег Трубачов тълкува DOBRATI с (праслав. диал.) *dobrotь 'добро, доброта' – Этногенез и культура древнейших славян. Лингвистические исследования, ДРЕВНИЕ СЛАВЯНЕ НА ДУНАЕ (ЮЖНЫЙ ФЛАНГ). ЛИНГВИСТИЧЕСКИЕ НАБЛЮДЕНИЯ I
с.316.


Посвещение на Хероса наречен Добрат, Панония (по J.Hampel, B.Arpad, AZ U.N. THRAK LOVAS ISTEN PROBLEMAJA)

Изобщо не е нужно да се търси някаква древна форма. Епитетът на Хероса-Добрат/Dobrat(us), отговаря на българското лично име Добрат, което е изведено от прилагателното добър. Самата наставка –ат се среща в типични български имена като Богат, Милат, да не забравяме и старобългарското Кроват/Κροβατος (представяно в опорочен вид като Кубрат).

Савадий/Σαβάδιος е друго древно име на тракийско божесво. Уповавайки се на изводите на Грегоар и Бонфанте, акад. Георгиев предлага тълкуване на теонима със стблг. свободь-свободен – Траките и техния език, с.57. Тук трябва да се добави българското лично име Свободин.

Поредното българско лично име сравнено с тракийско название на божество е Светлан, то според един от най-уважаваните лингвисти съотвества на Светулен/Σουητουληνος -Траките и техния език, с.51.

Яздо е едно слабо познато българско име, което според П.Радева и Н.Иванова е изведено от стблг. iaздити-яздя – Имената на Българите, с.152. Тълкуването е правилно, но трябва да се добави и това, че един от епитетите на Хероса е Аздул/ Aσδουλης, като професионалистите дават обяснение с блг. яздя -Траките и техния език, с.61.

Бистро, Бистрьо, Бистра са доста популярни български лични имена. Те биват отъждествени с названието на бог Бистюрас/Bιστύρας-Траките и техния език, с.61.

Българските имена Бързо, Бързьо, Бързе, Бърза са добре известни. Те са точен еквивалент на тракийското Вρυζος-Траките и техния език, с.71.

Темата за тракийските имена и за връзката им с нашите е засегната и от проф. Кирил Влахов. B работата си “Трако-Славянски Успоредици” проф. Кирил Влахов обръща внимание на факта, че значителен брой тракийски имена – както едносъставни, така и двусъставни, са общи за траки и славяни (аз лично бих употребил израза: имена, които са общи за траки и представители на хора от славянската езикова група).

Като пример нашият лингвист дава следните: Беръ, Беро, Беран, Берой, Берило, Берис, Бериш, Борис, Бора, Боро, Буро, Бура, Борейко, Борко, Борилъ, Борило, Борена, Брило, Брила, Бурена, Пера, Перо, Перес, Переш, Пероша, Перун, Далебор, Далибор, Далегор, Мостигнѣвъ, Мостичъ,  Зайка, Зайко и др.

Подчертаните имена са носени от старобългарски благородници – царете Борис, Борил и чъргубиля Мостич. В миналото напълно спекулативно  името Борис бе изкарвано тюрско. После бяха направени опити то да бъде представено като иранско, и при това разбира се бяха премълчани тракийските Вορις, Вορισκος/Борис, Борискос и др. Направен бе опит да се даде иранска етимология и на името Мостич, и отново бяха премълчани тракийските Мοστις, Мοστιος/Мостис, Мостиос.

Всъщност списъкът с български имена притежаващи паралели в тракийската ономастика е огромен, но с мъгляви дефиниции и игнориране на важна информация, професионалистите са успели да отклонят вниманието от значението на този факт.

Балиас/Bαλίας е епитет на бог Дионис, при чието тълкуване Вилхелм Томашек предлага санскр. bhala-бял, сияен и др. -Tom.II.I.42. Къде остава обаче българското лично име Балей, а и блг. диал бал-бял?

Кабири/Κάβιροι e название на Великите богове, а следвайки Ерих Бернекер, акад. Димитър Дечев дава тълкуване със стблг. кобь-съдба, участ - Die Thrackischen Sprachreste, c.220. Това е правилно, но къде е обяснимото със същата старобългарска дума наше име Ково?

Дерзис/Δερζις e божество, което е споменато в наднис от с.Плъстина, Омуртажко. Тълкуване бива направено с прилагателното дързост - Траките и техния език, с.73, но защо не са споменати българските имена Дързе, Дързо?

При тълкуването на тракийското племенно име бебрики/Bέβρυκες се предлага блг. дума бобър -Траките и техния език, с.71. Дали читателите нямаше да останат с още по-силно впечатление, ако бяха добавени блг. диал бебер-бобър, a и българските лични имена Бебер, Бебро, Бебрьо, Бебрю?

Оставам с чувството, че приетите за официални, виждания за произхода на българския народ, а и за характера на българския език, са изградени с методи, които в никакъв случай не могат да бъдат наречени научни. 

Премълчаване на информация със сигурност не е научен метод.

Игнориране на значението на информация доказваща, че общоприетите виждания са грешни, също не е научен метод.

Внушаването на неверни неща като например култа към Тангра и иранските имена на старите българи, трябва да се квалифицират по-скоро като антибългарска пропаганда, но не и като наука.

Не мога да проумея защо с такъв фанатизъм се отричат древните балкански корени на българския народ. Нима няма доказателства за това, или пък е срамно да стане известно в цял свят какви са постиженията на дедите ни наричани траки?

Кое е срамното и страшното да се признае, че сме потомци на местни хора? Не дадоха ли Орфей, Тамир, Лин, Евмолп, Имарад  и др. култура на гърците? Не бе ли Залмоксис този, чиито лечителски умения и познаване на човешката душа бяха признати от Платон? Не се ли възхищава целият свят от подвига на Спартак? Не са ли най-добрите пълководци от късната Античност траки, защо да забравяме родените в Силистра и Сапарева Баня Аеций и Велизарий? Не бихме ли спечелили престиж ако се признае, че дедите ни са дали едни от най-способните императори на Рим? Cлавата на Константин Велики и Юстиниан велики ще ни навреди ли ?

Дедите ни са оставили огромно богатство, но то бива стъпквано в калта от хора, които би трябвало да се стремят да покажат истината, не да я укриват. Днес никой не може да се оправдае със страх от цензура, репресии, загуба на работа, ако каже истината за произхода ни. В такъв случай – каква а причината за слугуването на теории създадени от чужденци и обслужващи интересите на чужденци? Защо плащаме заплати на хора помагащи да ce налагат вредни виждания?

В крайна сметка истината излиза на бял свят. Лансирането на нови измислици и демонизирането на търсещите справедливост може да купи малко време на безсъвестните индивиди, но няма да премахне Дамоклевия меч над главите на манипулаторите на българската история. След време българинът ще поиска сметка от тези, които са замъглявали съзнанието му и са го ощетили безкрайно много.

ЗА СВЕДЕНИЕ НА ПРИЯТЕЛИТЕ: ИМАМ КАНАЛ В ЮТЮБ И ТАМ СЕ ОПИТВАМ ДА ПУСКАМ РЕДОВНО ИНТЕРЕСНИ КЛИПОВЕ. ПРИЯТНО ГЛЕДАНЕ!

https://www.youtube.com/watch?v=yXwQXv67o7g

 


76 коментара:

  1. Умолявам коментиращите да се придържат към културен тон! Готов съм да отговарям на въпроси, но нека тези, които желаят да започнат дискусия, да се регистрират и коментират с истинското си име.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Интересно!!! Отново се четат аргументи от казионистите, които са скрили, прикрили и фалшифицирали историята на Спароток.

      Изтриване
    2. Красимир Дечев
      Вие - Анонимен13 август 2020 г., 17:46, можете ли да уточните какви точно са аргументите на казионистите? Аз съм с две висши образования, не специалност история или лингвистика, но мога да мисля логично и не бих се оставил да ме правят на наивник. Аргументи аз не виждам - нито в полза на автохтонната теза, нито в полза на официалната, която е толкова мъглива и отвлечена, че се чудя кой изобщо се връзва на такива нелепи неща. В есето на Серафимов виждам презентирана суха информация от трудове на лингвисти, но не и аргументи в полза на едно или друго.

      Серафимов е този, които дава аргументи, при това ясни и издържани. Човекът е обяснил на достъпен език, че няма логика да се определя дадено лично име за заето от друг народ, при условие, че за това име съществува тълкуване на български. Нещо неясно?

      Изтриване
    3. До Анонимен 13 август 2020 г., 17:46

      Г-н Йончев, вашият стил май усещам :)

      Изтриване
    4. До Красимир Дечев

      Благодаря за подкрепата!

      Изтриване
    5. Да питам защо всички стари хора са с имена завършващи с ко и ка
      За централна и източна Тракия говоря
      не за печенезите на запад 🤣🤣🤣

      Изтриване
  2. Ама Борис и Борил наистина ли са тракийски имена? Дайте някакви детайли моля Ви!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. http://www.palaeolexicon.com/Word/Show/18687/

      Изтриване
    2. До Анонимен 13 август 2020 г., 18:18

      Смятам, че следните научни работи ще са Ви от полза:

      Bουρειλας – D.Detschew, Die Thrakischen Sprachreste, 1957, c.81

      Burus, Bωρος, Bοραςο, Bορισκος - W.G.Arkwight, Lycian and Phrygian Names, The Journal of Hellenic Studies, Vol. XXXVIII (1918), c.51

      Изтриване
    3. Винаги съм мислила, че Росица го има само в България, но не знам произходът му дали е Тракийски.

      Изтриване
  3. Наименованието Балиева вода на много известен сред населението лековит извор край родния ми град, е твърде възможно да произлиза от Балиас! Поздравления за г-н Серафимов!

    ОтговорИзтриване
  4. Цитираното от Дуриданов наследено тракийско име Giga, съществува и до днес, това е името на трънския майстор строител Гига Ранчин. Много от автентичния говор е запазен в знеполско.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен13 август 2020 г., 19:07

      Диалектите крият много изненади.

      Изтриване
  5. Вдъхновяваща статия, въпреки че отдавна вече съм спечелен навеки от аргументите на Павел. Колкото до продажността на казионистите, докажете ми, че те не са сред ония „учени от БАН“, които наскоро подкрепиха с нота сегашните протестиращи. Не зная в случая кой за кого доказва, че и двете общности служат на външните сили, които са замесени в организацията на протестите!!!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Към Анонимен 13 август 2020 г., 19:28
      След като сте казали А, кажете и Б, в смисъл, посочете кои са тези външни сили. Доколкото разбирам от изложението Ви, статуквото в страната, Ви харесва и държите всичко да се запази така!!!! Само с това Ваше изказване и израза "докажете ми" ставате за смях. Никой не е длъжен нищо да Ви доказва. Изразете убежденията си на избори, които да са честни, а не манипулирани, за което са и исканията на "ония „учени от БАН“", с което доказвате Вашата примитивност. Не зная каква е Вашата хабилитация, но да се говори безотговорно за хора, имащи научни степени е некоректно.

      Изтриване
    2. Към анонимен 13 август, 21:28

      Понеже виждам каква е пък ВАШАТА хабилитация, принуден съм да кажа и „Б“:
      Тези външни сили са известните политически актьори, които мерят сили на Балканите. Едните предизвикаха абдикацията на Батенберг, а другите разораха София с бомбите си ей така – за собствено удоволствие.
      Не зная къде са границите на Вашата собствена примитивност, след като не сте доловили, че „докажете ми“ има риторичен, а не директен смисъл.
      Естествено не визирам всички притежатели на научни степени, а тези до болка нам познати притежатели на червено подплатени хабилитации, за които понятията „чест“ и „родина“ са терра инкогнита. Но не вярвам Вие да сте един от тях...

      Изтриване
    3. Господин Анонимен, 14 август 2020 г., 19:38
      Да, аз съм "примитив" и понеже Вие отново не конкретизирате, аз ще Ви кажа кои са тези сили. Това са юдео-масоните. Бетенберг както и Кохари-Кобургота са евреи по произход. Тя цялата Австро-Унгарска империя, както и всички монархии в Европа са еврейски, включително и Османската империя. Същите евреи бомбардираха не само София но и други градове в страната. Великобритания, под егидата на "нейно еврейско величество" кралицата от хановерската династия и евреина министър-председател и хомосексуалист Уинстън Чълчил, заедно с братовчед си по майчина линия президента на САЩ Рузвелт заповядаха бомбардирането на България. А простотията с "червено подплатени хабилитации" само един откровен евреин или шабец гой може да го каже. Нали точно евреите пропагандираха този вид "диктатура на пролетариата" коренно различаващ се от тракийската "всеобщност". Нали точно те сатанизираха братския руски народ в стремежа си да превърнат Русия в еврейски протекторат както това направиха със САЩ.Нали точно те се стремят и до днес да налагат на народите Новият ред на евреите. Успешните им акции с Йешуа и Мордехай Леви свършиха. До тук.
      По отношение на моята хабилитация, опитах да завърша "рабфак" като "червен" лойтер, но понеже съм тъп не успях да го завърша и да подплатя дипломата си с червен плюш.
      Явно показвате психическо разстройство и неадекватност.

      Изтриване
  6. Борос, ако не се лъжа е име на персонаж от Илиада , но е меонско, не е тракийско. С уважение, Явор

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Яворе, дай си малко труд, за да разбереш, че меоните са тракийско племе.

      Изтриване
    2. Да, меоните наистина са траки, Страбон ги причислява към мизите.

      The Greek name for this people is Μαίονες. In standard English they are called Maeonians. There is
      some confusion on which people is meant by this name. Some say Maeonians is an older name for
      the Lydians, and that these are also sometimes called Meïones (or Meïonians) or Mysians. Others
      think they are two different people who are then also confused with some other peoples such as the
      Mysians and the Phrygians. Homer called them Meïones.

      https://cpb-us-w2.wpmucdn.com/u.osu.edu/dist/4/27964/files/2016/02/Anke-De-Naegel-Masterproef-Herodotus-20cpbxo.pdf

      Изтриване
    3. The Mysians who lived in Europe were a Thracian tribe and the same people as the Moesians.
      According to Homer they were also connected with the Hippemolgi, the Galactophagi and the Abii.
      They were also the ancestors of the Mysians who lived in Thrace. These were Thracians or Lydians
      and were formerly called Bithynians. They were said to be the same people as the Maeones and the
      Meïones.

      https://cpb-us-w2.wpmucdn.com/u.osu.edu/dist/4/27964/files/2016/02/Anke-De-Naegel-Masterproef-Herodotus-20cpbxo.pdf

      Изтриване
  7. Eскалираш Павеле, в положителен смисъл на думата де :) Възхитен съм от упорството и методичността ти, и не само аз, но още много други интелигентни хора, за това - дерзай!

    ОтговорИзтриване
  8. До Анонимен 13 август 2020 г., 22:22

    Не зная дали ескалация е точно определение, но развитие определено има :)

    ОтговорИзтриване
  9. Знаете ли защо станах фен на вашия блог? За разлика от други хора Вие правите работите си лесни за проверка а когато Ви поискат информация, Вие я давате сравнително бързо и тя е точна. Много хора Ви мразят, но като ги гледам какви са, каква е културата им и какво защитават, разбирам защо са против Вас. Искам да знаете, че вашите фенове стават все повече и това е тенденция, която ще продължи докато Вие сте верен на стила си.
    Е.Дамянов

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Г-н Дамянов, няма как човек да казва истината и да не си създаде врагове. Те обаче със своето държание наистина показващ що за хора са и колко може да им се вярва.

      Изтриване
  10. Здравейте г-н Серафимов! При предишната статия се учудих че не давате отговор на въпроса на г-н Кирил Добрев, а то я какво било. Надявам се, че г-н Добрев е останал удовлетворен след тази статия поне колкото мен. А аз наистина съм удовлетворен и от факта, че пак сме заедно и от новите материали, които чета с най-голямо удоволствие! С не търпение чакам новата Ви книга! Поздправи!

    Христослав
    Българин по род и
    Тракиец по произход!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Христослав

      Втората книга за тракийския език е почти готова, но следват проверки, оформление, илюстрации. Надявам се в края на годината да може да излезе.

      Изтриване
    2. Кой лингвист ще е рецензент на книгата?

      Изтриване
  11. Здравейте,
    Ще ви кажа как ме спечелихте за читател и последовател. Не е лесно човек да разбере кой е прав и кой не е, но при Вас нещата са добре изпипани. Няма хън-мън във вdшите разработи, няма прекомерна употреба на научни термини, но най-вече ми допадна това, че давате често активни линкове, за да могат питащите да проверят. А нали едно време имаше лаф, че проверката е висша форма на доверие :) Продължавайте все така и ще спечелите още повече хора.
    Велко Иванов Иванов

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 15 август 2020 г., 13:44

      Принципът е прост - ако искаш да бъдеш разбран - пиши кратко, точно и ясно. Колкото до проверките - те са задължителни.

      Изтриване
  12. Гpъцĸият мaтeмaтиĸ, инжeнep, изoбpeтaтeл и acтpoнoм Apxимeд (287 - 212 г. пp. н. e.) e cъздaл opъжиe c тoплинeн лъч (пoняĸoгa нapичaн "лъч нa cмъpттa"), зa дa зaщитaвa ĸopaбитe нa Cиpaĸyзa, иcтopичecĸи гpaд в Cицилия. Cпopeд aвтopa Лyĸиaн oт ІІ в. opъжиeтo e нaпpaвeнo oт гoлeми oтpaжaтeли (вepoятнo пoлиpaн бpoнз или мeд), ĸoитo ca били изпoлзвaни зa фoĸycиpaнe нa cлънчeвaтa cвeтлинa въpxy пpиближaвaщитe ce ĸopaби, пpичинявaйĸи им зaпaлвaнe. Πpeз 1973 г. гpъцĸият yчeн Йoaниc Caĸac мoнтиpa 70 oглeдaлa, oблeчeни c мeд, ĸoитo ca нacoчeни ĸъм oбpaзeц oт шпepплaт нa pимcĸи вoeнeн ĸopaб нa paзcтoяниe 50 мeтpa. Koгaтo oглeдaлaтa бяxa тoчнo фoĸycиpaни, ĸopaбът ce зaпaли зa бpoeни ceĸyнди.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Хм, а аз защо съм чел, че римляните смачкват гърците по време на битката за Сиракуза? Поправете ме ако се бъркам, но не става ли Сиракуза римска собственост? Гърчолята обичат да създават митове за себе си, но извън митовете си те са едно голямо нищо.

      Изтриване
    2. Анонимен 16 август 2020 г., 19:57

      Римляните наистина превземат Саракуза, но не толкова от жажда за нови земи, а по-скоро поради стратегическото ѝ значение. Ако Сицилия бе попаднала в ръцете на картагенците, то Пуническите войни можеха да завършат съвсем различно, а с това и историята на човечеството.

      Изтриване
  13. Чусена статия,подкрепям всичко казано.Но има други неща дето не подкрепям и се страхувам.Например:съвсем скоро ще се бъде заличен един от символите на страната ни - Българския лев и заменен с измисленото "евро".Трибагреникът и него са способни да заменят със знаме със звездички - нямащо нищо общо с България...Коренното население постепенно ще намалява,имигрира и т.н.принудено главно по икономически причини.Едно пустеещо петно на картата, на което и името може да махнат, интегрирайки се някъде в така наречен ЕС или ЕССР ..Стопеното до 4-5 мил население българи какво може да направи да защити себе си и територията завещана от дедите ни? Заветът да се пази тази земя с кървав меч от близки и далечни завоеватели - не го изпълнихме ! Срам и позор ! Великото ни минало ще остане на бумага,непризнато,преиначено,откраднато... За съжаление аз съм песимист,няма хора който да спрат процеса на съсипване,обезличаване и накрая естествено заличаване от картата на света на най-старото население на Европа ..

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Господин Анонимен 16 август 2020 г., 11:03
      Подкрепям напълно Вашето мнение: "Трибагреникът и него са способни да заменят със знаме със звездички - нямащо нищо общо с България..."
      Но задавали ли сте си въпроса, колко на брой са петолъчните звезди на Соломон на знамето на Европейския съюз? 12 са на брой! Защо, след като нито учредителките на така наречения "Общ пазар" от който се ражда Европейския съюз нито броя на страните членуващи до 1990 година в него не е 12! А сега потърсете отговор на въпроса колко са еврейските племена на брой. Мисля, че са също 12! Чудно, нали. Отивайки по-назад във времето където се раждат зодиакалните знаци, които в действителност са знаците на управляващите в Шумер анунаки, виждаме също 12 броя????!!! Ще кажете, не вярвам в конспирации. Може и да греша, но такава очевидна конспирация не може да не бъде забелязана. Още повече, че негласно Европейският съюз е наречен Еврейски съюз.
      Виждаме, че днес българската младеж се събуди. Дано бъде в правилна посока за България, защото те са утрешните ръководители на древната страна България.

      Изтриване
    2. Да, българската младеж се събуди! Тази в чужбина – от специално създадената програма за промиване на мозъци в тамошните учебни заведения. Тази у нас – от ежечасното общуване с таблетите и смартфоните, които изпълняват същата роля. Очевидно е, че темите дискутирани в този блог слабо достигат до нея. Действията ѝ целят създаването на анархия, която е единствения начин червената столетница да се докопа някак си до властта. И тогава целта на създателите на столетницата най-сетне ще бъде постигната – установяване на мечтания интернационал!

      Изтриване
    3. Да, съвременните информационни технологии, освен важната си роля за ускореното развитие на цивилизацията, дават и огромни възможности за разпространяване на лъжливи новини и хибридна война. Сегашната ситуация в страната е изпитание за информираност, интелигентност и критично мислене, но социалните мрежи създават условия за емоционалност и безкритичност. Използва се естествената склонност на младежта към справедливост, а ние възрастните сме обявени за комформисти. Но как се трупа мъдрост и кой трябва да бъде скептикът, възпиращ възбудения оптимист? Има опасност и това поколение да се окаже жертва на собственото си желание за по-добро бъдеще и енергията му използвана в борбата за власт от стоящите в сянка, които доволно си пият мохитото и пушат ароматни пури на някоя яхта и т.н и т.н. Пореден абсурд в човешката история.Помъдряването има висока цена. Болен съм. Редовният брадат посетител на немските кръчми и гуляйджия за сметка на приятеля си, женен за една баронеса, ни проповядва как ще ни направи свободни, като ни отнеме собствеността, която е икономическата основа на свободата ни. И тълпата повярвала, без да види, се превръща в роб на управляващите "народната" собственост. Така потенциалът за развитие постепенно намалява вследствие на силно ограниченият естественият човешки стимул да работи повече за себе си и само 30% за общото благо. А "интернационалът" и троцкистките бълнувания за световна революция са добро прикритие за дърпащите конците. А "меценатът" Шорош/Сорос/ е доволен. Хора като Шорош са врагове и на нашата българска идентичност и на славната ни тракийска история. Тези хора вече са подредили света и историята му според интересите си.

      Изтриване
    4. Богомил 19 август 2020 г., 13:37

      Не мога да не се съглася, че хора като Шорош са врагове на българщината, едни от най-страшните врагове в историята ни....всъщност те са най-страшните.

      Изтриване
    5. До Богомил 19 август, 13:37

      Уважаеми Господине,

      Да, действително вашият коментар превърна съмнението ми в увереност, че „БРАДАТИЯТ ПОСЕТИТЕЛ НА НЕМСКИТЕ КРЪЧМИ“ е имал в предвид във формулировката си „Нашата революция няма да успее, докато едно цвете на Балканите не бъде стъпкано!“ точно прочутата БЪЛГАРСКА роза. Не се ли изпълнява в тези дни това негово пророчество?

      Изтриване
    6. Уважаеми Г-н Серафимов,

      Квалификацията, която давате за роднините на Шорош е съвсем точна. За съжаление това е неизвестно за голям брой българи, а и в тези коментари неграмотни си позволяват да причисляват името Йешуа (Исус) към зложелателите на народа ни. Те нямат никакво понятие, че Божият Син е бил, а и досега е, обект на същата омраза от тяхна страна. Няма ли нашето невежество да подпомогне до голяма степен нашето окончателно затриване?!

      Изтриване
    7. До Анонимен 19.08/13:37
      Радвам се, че скромните ми разсъждения са намерили разбиране. Не е моя работа, но ще е интересно някой знаещ и мислещ да осветли връзката между философията и действията на Лейба Давидович Бронщайн-Троцки и на Дьордь Шорош.Световната революция и детето й Интернационализмът ни отне много, включително и Македония, а какво ще ни отнеме "Отвореното общество"? Салонният философ и морален стожер Г.Лозанов сигурно ще ме обезкости за тези думи. Пъргав словоредец е. За някои "политици" нищо не казвам, те си получават грантовете. Питам се, дали пък ако уважаваният Павел Серафимов направи едно НПО" За истината в българската история", дали ще може да получи финансиране? Хахахаха. Ако Раковски и Левски се надяваха на грантове.......

      Изтриване
  14. Като сте песимист какво правите тук, прочетохте ли някъде - това е блог за песимисти? Аз оставам с впечатлението, че не сте никакъв песимист, не, вие сте по-скоро една от марионетките, които трябва да внушат на българите, че надежда няма и трябва да се предадат.

    ОтговорИзтриване
  15. Прекалено сте мнителен,какви марионетки ви се привиждат? Блогът на г-н Серафимов е публичен, всеки може да чете и коментира,да изрази мнение.На интелигетните хора никои не може да им внуши каквото и да е, за останалите - няма гаранция.

    ОтговорИзтриване
  16. Здравейте! Можете ли да ми кажите нещо за името Ари, Ареа или Атрея (за жена)?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Unknown 18 август 2020 г., 15:45

      Здравейте! Атрей, Отрей са тракийски мъжки имена, засегнал съм ги в Том 2 на ТАЙНИТЕ НА ТРАКИЙСКИЯ ЕЗИК. За женски имена Ари и Ареа не съм чувал. Иначе името Арес се тълкува като притежаващо значение яростен, освен стблг.iaръ, други сродни са лат.ira-гняв и санскр.irasyati-яростен съм.

      Изтриване
  17. Спаро,какъв е произхода на названията България и българи?Имало ли е тракийско племе с това название?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 19 август 2020 г., 15:25

      Да, в дълбока древност на Балканите са живели хора, които са се наричали бльгии, болгии, но гърците са записали името им като Φλεγύες. Първоначално са били малка група, която обаче се е радвала на престиж и след време всички сродни хора приемат това име. Точно по същия начин се налага етнонима елини. Първоначално елите, наречени още ели са били малка група, но в последствие името им се ползва от всички гърци.

      Изтриване
  18. Да, ама траките са с имена като Декебалос, Орфеус, Тамирос, Евмолпос и т.подобни. Защо не срещаме такива при българите, или може би ще се измъкнете с твърдението, че причината се крие в предаването на тракийските имена по гръцки начин?Ако ми допуснете коментара и дадете убедителен отговор, аз ви гарантирам,че ще стана ваш последовател.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. А ти, наивнико, ако си мислиш, че с твоя евтин софистичен похват да отхвърляш истинския отговор преди да си го чул, смяташ ли, че интелигентни хора ще ти се хванат на въдицата??? Сигурен съм, че Г-н Серафимов примира за такива почитатели като тебе...

      Изтриване
  19. До Анонимен20 август 2020 г., 12:42

    Препоръчвам Ви работата на Йордан Заимов "Български Именник". Там ще намерите следните български имена: Балас, Байкуш, Балуш, Белас, Беласа, Белаш, Богуш, Болеш, Бориш, Брадуш, Браниш, Болеш, Белеш, Вануш, Венуш, Гагуш, Галеш, Гануш, Гинуш, Гостуш, Делюш, Дениш, Дивош, Драгуш, Едриш, Златуш, Калуш, Капуш, Кулиш, Куртеш, Лалеш, Лалуш, Любиш, Малош, Маниш, Негош, Остреш, Палуш, Перуш, Радаш, Радеш, Родос, Стана, Тануш, Тетиш, Тулеш, Улиш, Халаш, Хотеш, Черош, Янеш, Януш и още много други.

    ОтговорИзтриване
  20. Здравейте Спароток,
    Извинявам се, че коментара ми не е по темата, но искам да съобщя за нещо, на което съм свидетел от известно време.Не зная дали Ви е известно, че са създадени ФБ групи, в които администраторите имат едничката цел да Ви очернят и осмеят. Тези индивиди се представят като хора на науката, но обноските им са под всякаква критика, за моралните им устои да не говорим. Натъкнах се на индивид, който се подвизава под името Георги Тодоров, но сигурно това е псевдоним или може би е откраднат или клониран профил. Този г-н Тодоров си ляга с вашето име на устните и става с вашето име, не зная дали е семеен, но жена му определено не е щастлива с тази ситуация :) Тодоров вероятно не осъзнава това и продължава да сипе подигравки, обиди и клевети по ваш адрес, ползва дори ваши снимки с цел да ви осмее. Не му се получава, защото одобрителни реакции идват само от една малка група негови приятели, но комично или не, поведението на Тодоров се санкционира от закона защото става дума за клевета, приписване на престъпно деяние, нарушаване на авторското право и ред други неща. Въпреки, че Тодоров прави смешен и жалък най-вече себе си, хвърлете поглед на ФБ групите Древни Цивилизации и Група за гавра с автохтонците, те са полето на действие на господина, за когото вашата личност и дейност се е превърнала във фикс идея.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Не виждам какъв отговор би предизвикал подобен коментар освен снизходително презрение. Естествено е читавите хора да изпитват възхищение и благодарност, продажните титуловани лъжеучени да мълчат като пръ...ви, а техните мизерни почитатели да хвърлят кал и хули по адрес на неудобната и опасна истина разкривана от Г-н Серафимов. Тъкмо противоположните реакции биха били обезпокоителни за неговата високопатриотична дейност!

      Изтриване
    2. Имате право, ако продажните титуловани лъжеучени и техните мизерни почитатели се изказваха положително по адрес на Спароток, това щеше да е много лош признак за неговата дейност. Нормално е да те мразят когато изобличаваш измами, които са създадени в ущърб на интересите на българския народ. Спароток е споменал няколко пъти за учени, които са извършвали разкопки в Плиска и са унищожавали и укривали находки, които оборват тезите им. Не зная преди колко време са извършени тези престъпления срещу българския народ, а може би вече имат някаква давност и лицата не подлежат на съдебно преследване, но от народния гняв и презрение те не могат да избягат. Видовден наближава и това плаши мижитурките и тунеядците - за това е злобата срещу автора на този блог.

      Изтриване
    3. До Анонимен22 август 2020 г., 16:56
      Не знам защо изобщо обръщате внимание на подобни изяви които, според мен, не си струва изобщо да се обсъждат. Винаги е имало такива, за които истината е най важното и други, за които интригата е над всичко. Всеки има свободата да изложи становището си, а само умните ммогат да преценят кое заслужава внимание. Не мисля, че изобщо си заслужава да обсъждаме интригантите. Те са се хванали в собствения си капан и няма излизане ако някой не им помогне, но не смятам, че обсъждайки поведението им точно тук ще получат помощ по някакъв начин. Някой беше казал, че на глупавия не помагаш когато му дадеш. Той осъзнава ценностите само когато му ги отнемеш.

      Изтриване
  21. Здравейте,
    В Северозападна България сред старите хора, родени 20-30-40-та година на 20-ти век (за по-старите не мога да кажа) са често срещани четирибуквените имена като:
    Кена, Гена, Кина, Гина, Цеко, Цека, Цецо, Цеца, Пеко, Тако, Дако, Дико, Вата.

    Поздрави,
    Крис

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Не зная дали това не са умалителни имена. Но в Западна България "сред старите хора, родени 20-30-40-та година на 20-ти век" има имена като Гмитра, Глигор, Крун, Антанас. Не зная доколко са гръцки имената Григор и Атанас, но в случая Глигор и Антанас имат не гръцко звучене и смисъл. Дори името Лариса е пеласгийско, не гръцко, както се приема.

      Изтриване
    2. Много ме изненада упоменаването на името „Крун“(познато у нас като „Крум“). Познавам човек с това име от Западна(християнска) Босна и Херцеговина. Не зная дали това име е повече тракийско или илирийско(което съвсем не значи албанско според неотдавнашното манипулативно схващане). От друга страна имаме и крепостта „Крън“ близо да Казанлък. Ако Г-н Серафимов знае нещо повече, би ми било интересно да го науча.

      Изтриване
    3. До Крис

      За жалост много традиционни имена са изоставени поради захласването по източна или западна мода.

      Изтриване
  22. Те имената се заемат, но според новите проучвания на Харвард ние идваме от Байкал, защото гените ни са от там, така казва антропологът Стамов.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Явно не сте доразбрали. Няма достоверен материал. И "харвардските учени" говорят за прабългари. А не зная дали е Стаматов или човек с друга фамилия, участващ в проучванено каза, че материала е взет около Шумен и предполагат, че това е аварски представител. А се знае, че княз Крун е воювал с аварите от Панония, днешните унгарски земи.
      Вие като монголоид ли изглеждате? Все пак Харвард е университет от Бръшляновата лига т. е., прехвалена стока, на която не може да се вярва напълно. Те изпълняват и политически поръчки.

      Изтриване
    2. „Вие“ може да идвате и от Байкал, но НИЕ „идваме“ от Тракия. Заради коментари като вашия е измислена поговорката:
      „Де е на магарето ..., де е на камилата .......?!

      Изтриване
    3. До Анонимен24 август 2020 г., 20:34

      Г-н Стамов се занимава със социална антропология, а тя разглежда поведението на хората, не техния произход. Г-н Стамов е забравил да спомене това, когато се е представил като антрополог и така неволно е заблудил хората.

      Сравненията на една-две проби от древен костен материал не могат да заменят 855 проби от съвременни българи използвани при едни от последните генетични поручвания. Г-н Стамов би трябвало да знае това, също така би трябвало да знае, че според въпросните изследвания българите са отдалечени от тюрки, кавказци, индийци, а и иранци.

      Изтриване
    4. До Анонимен25 август 2020 г., 7:56

      Поправката Ви е уместна, става дума за Стамов, а не за Стаматов. Княз Крум не само воюва с аварите, но и унищожава аварската държава, оцелелите авари са асимилирани от българите, но явно не са били много на брой, иначе това би оказало влияние върху генетичния облик на съвременните българи.

      Изтриване
    5. До Анонимен 25 август 2020 г., 9:17

      За някои хора е важно старите теории да си останат, иначе спира келепира с книги, учебници, лекции, да не говорим за престижа.

      Изтриване
    6. За другите 3 групи да (и то що се отнася до съвременните индийци, щото със санскрит имаме много общи думи), но за иранците няма как да е вярно. Първо има много общи думи и второ, достатъчно е да погледнете външния вид на хората - въпреки че там е една каша от европеиди и семити приликите се забелязват с просто око. А и няма как да е иначе. Има няколко империи дето са владели и нашите и техните земи - като се почне от персийската та чак до Александър.

      Изтриване
    7. До Анонимен 4 септември 2020 г., 4:02

      В българския език има доста иранизми, но те не се срещат в старобългарския по простата причина, че са навлезли в речника ни след 14 век и то с турско посредничество.

      Това, че сме приели в речника си ирански думи, не ни прави роднини на иранците. Ако делим един сравнително малък в процентно отношение вариант на R1a, то това пак не е поради роднинство, а поради факта, че в древността стари балканци са повлияли населението на Средна Азия.

      Изтриване
    8. Здравейте,
      Точно прилики не знам как могат да се забележат при положение, че знам от българин, живял там две години, нямаме външна прилика с тях, специално със жените - били трътлести и масово си правели пластични операции на лицето.
      ПОздрав!

      Изтриване
    9. До Анонимен20 октомври 2020 г., 18:22

      Имам приятели иранци, красиви хора са, но по-различни от нас.

      Изтриване
  23. До Анонимен25 август 2020 г., 9:57

    Името на княз Крум е записвано и като Крем, Крун и т.н. Смятам, че Крум означава риж, а самото име е сродно на прил. кръмен-червен.

    Колкото до Крун, то е с различно значение, най-вероятно от предпазен характер, ср. стблг. крънъ-с отрязано ухо или нос.

    ОтговорИзтриване
  24. Една вметка, макар че не съм съвсем уверена, че я слагам на точното място, но си позовлявам да я направя, тъй като ми се стори интересна и обогатяваща речника ни от тракийски глоси, които са се запазили в по-сетнешния български език. Тук иде реч за добре известен ни от българската история тракийски топоним, който после срещаме отразен в очевидно български антропоним и съответното му предполагаемо значение. Текстът е на Й.Йорданов.

    Йоан Чурила (Τζουρίλλας)

    1. Въ полза на мнѣнисто за българския произходъ на тоя богомилски проповѣдникъ говори може-би и прѣзимето „Чурила”. Фикеръ (стр. 105) се опита да го обясни съ латинизираната форма на гръцкото Κύριλλος или съ името на тракийския градъ Τζουρουλόν, сега Чорлу. Намъ се струва, че прозвището Чурила е славянско, употрѣбено въ значение на „комини” т. е. кѫщи, за които се плаща данъкъ „димнина” (καπνικόν). Селото, дѣто Йоанъ Чурила съсрѣдоточилъ своята дѣйность, се казвало Χίλιοι καπνοί т. е. хиляда кѫщи (комина, чурила), а на старобългарски би било (тьiсяща чоурила). Оттамъ ще е дошло и прѣзимето на Йоана Чурила. Прѣзъ миналия вѣкъ въ границиѣ на нѣкоганшата Опсикийска тема, на езерото Майносъ, е сѫществувало село, съ турско име, Бинъ-Евлеръ т. е. хиляда кѫщи. Въ 1811 г. тамъ се поселили бѣжанци казаци, и селото било наричано и съ второ име — Казакли. Срв. Ласкинъ, Сочиненія К. Багрянороднаго: О Ѳемахъ и о народахъ. Москва 1898, стр. 31. Селото Бинъ-Евлеръ едва ли ще да е старинското Χίλιοι καπνοί защото първото лежи доста далечъ отъ Акмония, въ чиято епархия се е намирало второто; посочихме го обаче, за да изтъкнемъ топонимската традиция отъ тоя родъ. За множеството славянски мѣстни и лични имена Чурило, Чурилово и под. срв. А. И. Соболевскій, Матеріалы в излсѣдованія въ областли слав. филологіи и археологіи. Спб. 1910, стр. 230 и сл. Въ българскитѣ земи срѣщаме: с. Чурилово (Костурско) и с. Чурилякъ (Кочанско)

    http://macedonia.kroraina.com/ji/ji_uvod_5.htm

    Възможно е значи името на тракийксия град Цурилон (дн.Чорлу), да е звучало всъщност Чурило, а значението му да е Комин (респ.къща), както можем да видим по-горе...

    Най-сърдечни поздрави
    Деси

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей Деси!

      Миналата година писах по този въпрос МИСТЕРИОЗНАТА РЕКА ЦУРТА И СТАРИТЕ БЪЛГАРИ ОБИТАВАЩИ ТРАКИЯ

      http://sparotok.blogspot.com/2019/11/blog-post_28.html

      Името на река Цурта е българско, или казано с други думи – обяснимо е на български език. Названията на реките са вдъхновени най-вече от тяхната големина, цвят на водата, бързина, но има и други фактори. Името на Клокотница например идва от клокотя, клокотене-звукът, който издава течащата вода.

      В БЕР, Т2, с.453, имената на няколко български хидронима Клокот, Клокотиш, Клокотица, Клокотница, Клокотник и др. са обясенни със стблг. клокотати-вря, кипя, извирам, кокоча. По същият начин е изградено и името на описаната от Плиний Стари река Колапис. Преди да започне с описанието на земите на мизите, Плиний съобщава, че Колапис се влива в река Сава –Plin.III.148. Колапис може да се обясни със стблг. клопотъ-шум, тропот, грохот, блг. клопам-вдигам шум.

      Не е трудно да се разбере, че по същия начин е изградено и името на река Цурта – от цуртя, цвъртя-издавам остър звук, църкам-изтичам на тънка струя. Чорлу дере не е голяма река, през лятото може да се е превръщала в малка, църкаща струя и това да е дало името ѝ.(1)*

      Поздрави!

      Изтриване
  25. Анализ на ТРАКИЯ-земя
    Браво!

    ОтговорИзтриване
  26. Biite: “Der Thrakische Einfluss auf die Bulgarische Anthroponymie” Einfluss!

    ОтговорИзтриване