ПУБЛИКАЦИИ

3.03.2021 г.

ИЗЛЕЗЕ ТОМ II НА ТАЙНИТЕ НА ТРАКИЙСКИЯ ЕЗИК – ОРФЕЙ ПРОГОВАРЯ

 

Днес имам два повода за празнуване. Първият е разбира се 3 март – нашето Освобождение, а вторият повод засяга излизането на новата ми книга. Тя е с над 530 страници, т.е. доста по-голяма от Том I на Тайните на тракийския език – Посланията на древните надписи. В Том II само речникът се състои от почти 130 страници, в които са засегнати над 450 думи от древната ни реч. Посочено е източникът, от който е почерпена информация за думата. Уточнено е дали тя е глоса, или е изведена от топоним, хидроним и т.н. Представени са и тълкуванията на различни учени.

 

Още през XIX век, езиковеди като Август Фик, Паул Кречмер и Вилхелм Томашек разглеждат глоси като зелкия-зелка, багайос-бог, ексис-еж, таралеж, а и обяснимата със стблг. землia фригийска глоса земелен. Преди повече от 120 години името на фригийската столица Гордион е изтълкувана с помощта на градъ-град, селище. Пак преди повече от 120 години елементът кар от билковото название каропитла бива тълкуван с чаръ-магия (а за пит може да се предложи стблг. пити-пия), т.е. значението е любовно питие. Доста по-рано Джеймс Причард пише за траките истриани, а Йохан Куно предлага тълкуване на Истър със строуia-струя.

 

През ХХ век също излизат работи съдържащи интересна и важна информация относно речта на Орфей. През 1957 година излиза важен труд на акад. Димитър Дечев. В тази своя работа той тълкува името на Кабирите със стблг. кобь-участ, съдба, а за племенното название галеи предлага стблг. голѣмъ-голям. Пак през 1957 година излиза книгата на акад. Владимир Георгиев. В нея тракийските имена Козис и Козилас се тълкуват с помощта на стблг. коза, козьлъ, а пък за Орол е предложена орьль.

 

За жалост през 70-те години, в литературата засягаща тракийските езикови остатъци, важните открития не са споменати, а изолираните думи не са представени в речниците на акад. Георгиев и акад. Дуриданов. Нямам сведения през 80-те и 90-те години на ХХ век, а и в двете десетилетия на ХХI век някой наш лингвист да е направил опит да запълни празнините, пропуските.

 

Каква е причината за това можем само да гадаем. Дали представителите на тоталитарната цензура са успели да запазят постовете и влиянието си и са оказали натиск, или пък нещо друго играе роля, това ще разберем след време. На този момент е важно това, че огромно количество непозната информация за речта на Орфей ще стигне до българските читатели. Така всеки, който се запознае с данните ще може да се убеди, че езикът говорен от Орфей никога не е изчезвал, дори напротив – по-жив е от всякога и днес носи името български.

 


http://ateabooks.com/novo-/6491-tajnite-na-trakijskiya-ezik-orfej-progovarya.html?fbclid=IwAR2IinJo9jPM6NB5ulbPufkYOslCpgB6rrlGumT05B5dxRs_KMx_9PfR0h4

 

И този път илюстрацията е дело на един талантлив сънародник. Това е добре познатият на много от нас Теодор Манолов, който заедно със своя баща Любомир Манолов създадоха уникалния роман и комикс Спартак - Легендата.

 

https://alternativavestnik.home.blog/category/%D1%81%D0%BF%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B0%D0%BA-%D0%BB%D0%B5%D0%B3%D0%B5%D0%BD%D0%B4%D0%B0%D1%82%D0%B0/

 

В Том II съм представил не само над 450 интересни наши древни думи, но и съм дал и информация за граматическите прилики на старобългарския с Орфеевата реч. И в този случай е редно да се запитаме – защо тези важни неща не са забелязани и споменати от специалистите? Защо изобщо е било нужно да се поддържа невярното виждане, че Аспаруховите българи са говорили език от различна група? Защо е било нужно да се поддържа лъжата за това, че освободителите на страната ни от римска власт са изоставили майчиния си език?

 

Eдна от най-интересните глави в новата ми книга засяга имената на тракийските богове. За някои от тях повечето сънародници даже не са чували, не се знае и за това, че над 50 названия на древни божества притежават добро обяснение на български език. А което е по-важно – значително количество тракийски названия на богове се е запазило в българската именна система.

 

Не по-малко ценна е главата за обичаите и титлите на тракийското племе фриги. Като цяло за титлите на траките се знае малко. Причината за това не е липса на информация, а явно нежелание. В настоящата си работа съм представил данни за тракийските титли акенас, акенаногавос, бален, батос, ванакт, есен, мемеваис, проитавос и др. Тук ще спомена само това, че още през XIX Паул Кречмер прави интересни тълкувания. Този учен смята, че титлата проитавос може да се обясни с pro/про напред, право, и iti/ити вървя, т.е. вървящ напред. Прекрасен еквивалент е стблг. проити премина през някъде, обходя, обиколя. Проитавосът навярно е бил блюстител на реда в държавата, но не е изключено значението да е малко по-различно и като сродна дума може да се предложи старобългарската титла прѣходь-вожд, предводител.

 

Понеже имената на билките спадат към основният речников запас, обърнах повече внимание на тракийските билкови названия. Някои от тях са тълкувани още в миналото с думи като биле, диво, коте и др. Направих и нещо, което ще заинтригува мнозина – сравних традиционните названия на нашите билки с думи от тракийската ономастика и както можем да се досетим – паралелите са много.

 

Фрагмент от главата Българската песен на тракийските реки

По същия начин процедирах и с имената на реките. Представих обяснение на древните названия с помощта на български език, но също така посочих паралелите между съвременните български речни названия с тези от ерата на Орфей и Залмоксис. Мнозина ще останат удивени от древността на българските речни имена Бяла, Златна, Бистрица, Пена, Каменица и др.

 

Разбира се представих и тълкувания на няколко древни надписа, един от които има потенциал да промени историята в наша полза. Както бе обещано в Том I – дадох още глоси, с които нашите познания относно речта на Орфей ще се обогатят значително.

 

Изпълних и друго обещание, което дадох в Том I – сега списъка с тракийските племена не само е допълнен, но е представена и повече информация относно историята на древните ни предци.

 

Понеже така нареченият славянски проблем притеснява, а и вълнува доста хора, в настоящата си работа съм отделил отново цяла глава по въпроса. Реално се касае за отговори на запитвания на мои читатели. Тук няма да давам подробности, само ще наблегна на това, че истината дава престиж на нас българите.

 

В приложенията съм дал и нова информация относно името траки. Обяснил към какво е значението му, кога се среща за първи път, а и в кои региони на Европа е регистрирано, освен на Балканите. Сигурен съм, че данните ще изненадат много хора. Подробности могат да се намерят в книгата, сега ще отгърна завесата съвсем малко с изявлението, че траки означава бойците, удрящите силно, като има връзка и с името на хетския бог-гръмовержец Таркун.

 

Том III, с чието съставяне съм зает в момента, ще представи още много изненади и то приятни изненади. Не само тракийският речник ще бъде представен в пълния си вид от 600 думи, но ще има и интересни допълнения, важни обяснения. В Том III ще дам повече информация относно пеласгите и тяхната роля в историята на Елада, Рим, Египет. Ще има повече разказ, за да няма отегчение от сухата информация.

 

                          Фрагмент от тракийския етимологичен речник


Мозайката на древното ни минало се запълва и картината на реалността става все по-ясна. Тази реалност показва, че историята ни се нуждае от пренаписване, като с това трябва да се заемат доста хора, защото задачата е непосилна за един човек. Едно е да се пише от 681-ва до ново време, а съвсем друго е да се започне от времето на Неолита и Халколита, когато на наша територия се появяват първите градове на Европа, а и когато е изобретена първата писменост.

 

Тази древна история ни принадлежи по право. От една страна знаем, че тракийския етногенезис започва през Неолита, от друга страна вече е известно, че 90% от нас носят гените на населението обитавало страната ни в тази далечна епоха. Дали си нечий наследник се определя от това дали носиш неговата кръв и гени, а не от твърденията на кариеристи набутали се в лоното на науката и защитаващи интересите на чужденци.

 

Времето на заблудите отмина, времето на посредствените кариеристи отмина. Сега трябва да дойде очистването на Авгиевите обори на казионната наука, трябва да дойдат и нови, прогресивни изследователи, следващи истината, а не политическата коректност.

Дълго време небето над нас бе черно, дълго време непочтени хора вадеха душата ни с памук и ни обезсилваха внушавайки ни лъжи. Сега вече това е невъзможно, нашата звезда изгрява отново и този път народът на светлината ще получи своето заслужено място в историята.

 

 

 

ЧЕСТИТ ПРАЗНИК НА ВСИЧКИ СЪНАРОДНИЦИ!

 

p.s. ТОМ II на ТАЙНИТЕ НА ТРАКИЙСКИЯ ЕЗИК – ОРФЕЙ ПРОГОВАРЯ, може да се поръча на страницата на издателство Атеа

 

http://ateabooks.com/novo-/6491-tajnite-na-trakijskiya-ezik-orfej-progovarya.html?fbclid=IwAR2IinJo9jPM6NB5ulbPufkYOslCpgB6rrlGumT05B5dxRs_KMx_9PfR0h4

 

151 коментара:

  1. Честито Павеле, успя, устиска до края! Хубав ден си избрал за издаването на книгатата ти, мисля, че име нещо символично денят на Освобождението да съвпадне с деня, в който получаваме доказателство за това, че историята започва с нас!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 3 март 2021 г., 15:10 ч.

      Благодаря! Датата наистина е хубава, дано едното Освобождение да доведе и до друго Освобождение!

      Изтриване
    2. Искрени поздравления за положения огромен изследователски труд и благодарност за получения резултат. Постигнали сте много повече от докторска дисертация и професорска степен.

      Изтриване
    3. Благодаря Ви г-н Христов!!! Хубаво е когато човек види трудът си оценен.

      Изтриване
    4. г-нСерафимов, Вие сте този който пробуди българското

      Изтриване
  2. Честит празник Българи!
    Страхотна дата за излизането на книгата.
    Успех, и дано все повече хора се пробудят!
    Здраве!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До А.М.3 март 2021 г., 15:54 ч.
      Честит празник!!!
      Дано наистина хората да се пробудят и да осъзнаят каква сила имат!!!

      Изтриване
  3. Айде, хаирлия да е, и дано съдържанието да е така хубаво, като и корицита! :)

    ОтговорИзтриване
  4. Много си потаен и ще ме караш пак да си правя акаунт във Фейса :) Поздравления за реализирания проект стари приятелю, радвам се много за теб, но и за всички твои фенове, жив и здрав да си!

    ОтговорИзтриване
  5. Честит празник. Радвам се, когато има такива хора като вас. Продължавай те все така

    ОтговорИзтриване
  6. Честит празник. Радвам се, когато има такива хора като вас. Продължавай те все така

    ОтговорИзтриване
  7. Поздравявам Ви с излизането на новата Ви книга г-н Серафимов! Уверен съм, че съдържанието е изпълнено с все интересни неща, но искам да изразя похвала и за илюстрацията на корицата - много професионално е направена, а символизмът е направо уникален. Виждам ехо от легендата за цар Мидас, който изпил бокал с бича кръв, сигурно от ритон с бича глава, лъвовете за мен са символ на народа ни, а обливащата ги от дълбините на храма светлина е нашето ново бъдеще. Вън е мрачно и сиво, но главнята на знанието осветлява пътя на смелите хора.
    Петър Колев

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Петър Колев
      Благодаря Ви за добрите думи! Интерпретацията Ви на илюстрацията е точна, поздравления!

      Изтриване
  8. Честит празник,Павел!Благодаря Ви за всичко,което правите!Бъдете здрав!

    ОтговорИзтриване
  9. Честит празник, Българи!
    Да пребъде майка България!

    ***
    Поръчах си книгата днес, след като прочетох, че вече се предлага.
    " над 450 думи от древната ни реч", събрани на едно място, си беше достатъчен довод за мен :)
    Езикът ни, това е реалното доказателство, което накрая ще наклони везните за нас, та истината да излезе наяве.
    Отдавна очаквам учебниците на децата ни по история да започнат да приличат на нещо различно от парцал и мръсна пропаганда за убиване на национално самочувствие и гордост. Дано дочакам!
    Успех и напред, г-н Серафимов!
    Петя

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Честит празник Петя!

      Речникът е интересен, но и другите неща са ценни. Имената на боговете, а и списъка с имената на тракийските племена.

      Поздрави!

      Изтриване
  10. Браво! От кога я чакам тази книга 😉 веднага я поръчвам и започвам да чета. 😊

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До glowclipze 4 март 2021 г., 11:44 ч.

      Мисля, че ще ти допадне, на теб ти харесаха черновите :)

      Изтриване
  11. Здравейте Спароток! Поздравление за успеха! Аз си поръчах вашата книта, тя ще дойде след два дни, но аз искам да ви попитам нещо, че нямам търпение. Колко страници е речника? Зная, че са към 450 думи, но ми е интересно да разбера колко подробен е анализа.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 4 март 2021 г., 12:26 ч.

      Речникът ми е около 130 страници. За сравнение - речникът на акад. Дуриданов е 13 страници,т.е. десет пъти по-малко материал е представен.

      Изтриване
  12. Ще прощавате, но тракийска дума горд-град няма. Аз проверих в речниците на акад. Дуриданов, 1976 и акад. Георгиев, 1977, но не се натъкнах на горд-град. Някакво обясенние ще дадете ли, или както се говори в определени среди, ще вземете да цензурирате коментара ми?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 4 март 2021 г., 14:22 ч.

      Ако бях доволен от речниците на акад. Дуриданов и акад. Георгиев, не бих правил нови проучвания. В моя речник съм дал достатъчно сведения относно въпросната дума:

      Γόρδιον, Gordum – селище на фригите, Γόρτυς– град, принадлежащ на намиращата се в Пелопонес област Аркадия, някога населявана от фриги. Друг сроден топоним е Manegordum, при чието тълкуване Паул Кречмер дава стсл.
      (cтблг. – бел. авт.) gradŭ – град (Kretschmer, 1896, с. 231-232).

      Изтриване
  13. Aма вие сигурен ли сте, че Bhaga означава слънце? Защо лъжете хората Серафимов?

    ОтговорИзтриване
  14. Bhaga
    Sanskrit bhaga is a term for "lord, patron", but also for "wealth, prosperity". The cognate term in Avestan and Old Persian is baga, of uncertain meaning but used in a sense in which "lord, patron, sharer/distributor of good fortune" might also apply. The cognate in Slavic languages is the root bogъ. The semantics is similar to English lord, the idea being that it is part of the function of a chieftain or leader to distribute riches or spoils among his followers. The name of the city of Baghdad derives from Middle Persian baga-data, "lord-given".
    In the Sanskrit rig Veda, BHAGA is the epithet of both mortals and gods, for example, the Savitr, Indra and Agni, who grants wealth and prosperity and the embodiment of a God, BHAGA who gives the same. In the rig Veda, the personification found mostly RV 7.41, which is dedicated to the praise of BHAGA and the deities close to him, and in which BHAGA is called about 60 times, along with Agni, Indra, dual Mitra-Varuna, Ashwins or two, Busan, Brahmanaspati, soma and Rudra.
    In BHAGA also be used elsewhere in the company Indra, Varuna and Mitra, for example, PB 10.35, 42.396. Personification is sometimes deliberately ambiguous, RV 5.46, where men are shown a request to BHAGA, to share in BHAGA. In "Rigveda", BHAGA is sometimes associated with the Sun: RV 1.123,



    Bhaga gracious lord , patron (applied to gods , esp. to Savitr2i) RV. AV. ; N. of an Aditya - the sun.



    30 SYNONYMS OF THE SUN AND SKY

    panegyrics of other deities addressed to them as Adityas, as in the case of Mitra, Varuna, Aryaman, Daksa, Bhaga

    ОтговорИзтриване
  15. СПАРО, Я ВИЖ КОГО СА НАГРАДИЛИ КАТО АКТИВЕН БОРЕЦ ПРОТИВ АВТОХОНИЗМА :)

    Студентът Георги Руменов Тодоров, специалност „Археология“ на Шуменския университет е носителят на наградата на името на проф. Рашо Рашев тази година. Тя беше връчена по време на церемонията по раздаване на дипломите на абсолвентите от Факултета по хуманитарни науки.
    http://tvshumen.bg/novina/georgi-todorov-e-nositelqt-na-nagradata-na-imeto-na-prof-rashev/2719

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Това може да означава само, че Павел не борави с факти, а с налучквания. Точно той пишеше, че този Георги бил незавършил студент.

      Изтриване
    2. Анонимен13 март 2021 г., 17:36 ч., няма налучкване чедо, само факти: Георги Руменов Тодоров е тазгодишният носител на наградата на името на проф. Рашо Рашев. Младежът е студент в специалност „Археология“ на Шуменския университет.

      Нещо да кажеш? https://bnr.bg/shumen/post/100905885/georgi-todorov-e-nositelat-na-nagradata-rasho-rashev

      Много ми е интересно какви са заслугите на този студент, че да бъде излъчен като достоен да получи наградата "Рашо Рашев" ?

      Изтриване

    3. Димитър 13 март 2021 г., 22:56 ч. именно, човекът освен, че е завършил е бил и отличник на випуска, което означава, че Павел е представял невярна информация, че е незавършил студент.

      Изтриване
    4. Ами като жена му му е преподавателка, как няма да е отличник момчето 😁😁😁😁 Но да попитам- кога Спароток е писал, че "отличникът" е незавършил студент: преди, или след като "отличникът" е получил диплома на стари години? Въпросът не е риторичен а напълно резонен и се надявам на точен отговор, макар че май няма да има ответна реакция.😉 Станимир

      Изтриване
  16. А такаааа, къде бил ключът за бараката - бедният студент си е заслужил парите с ревностна защита на казионната наука:) Да си харчи със здраве 500-те лева :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Когато Спаро написа есето КАКВА Е ПОЛЗАТА ЗА БЪЛГАРИЯ ОТ ТЕОРИЯТА ЗА АВТОХТОННИЯ ПРОИЗХОД НА БЪЛГАРИТЕ?, един от противниците му започна да врещи, че работата била за пари. Да, вярно, и за пари стана дума, но не за Спаро, а за целия български народ. И не само пари за всички, но и престиж. Сега, когато едно студентче получава 500 лева, за какво е работата? Aз като го следя това човече нищо интелигентно не съм забелязал, той си е трол, а на неговите години това е повод за срам. Иначе е фанатичен защитник на кадри от ДС и на представителите на казионната наука, чини ми се, че за тези негови заслуги, а не за служба на науката са дадени парите.

      Изтриване
    2. Следите ли го? Това май не е почтено. Нали така пише и Павел? Да не е разбунил нещо с реалностите в кошера на автохтонната пропаганда с блоговата истинска история?

      Изтриване
    3. Анонимен13 март 2021 г., 17:38 ч., Не е почтено да се троли в блог на човек, който от самото начало на дейността си е излязал с истинското си име. Не е почтено да се клевети както прави Номадът с поср*ните гащи, който стори това за едни 500 лева, с които бе награден през 2017 г. :)

      Изтриване
  17. Здравейте г-н Серафимов.Реших от любопитство да проверя монографии на млади учени медиависти В "Acaemia".Все едно, че чета наръчник на агитатора.Явно в нашите университети не се мърда от дивотиите на чешкия Бай Ганчо Иречек и българското му пуделче Златарски.Два века все на Гезихта ли ще циклят.Ами нали член 1 уж го отмениха.
    Всяка ваша статия ми напомня за един ерудиран историк,мой чичо,завършил Берлинския университет.Казваше се Стоян Бахчеванджиев и бе библиотекар на Рилския манастир.От него за пръв път чух името Ганчо Цанов.Той ме разубеди да не следвам история.Доводите му- без отлично познание на старогръцки и латински и добра подготовка по богословие не можеш да бъдеш добър медиавист.Най-много да станеш иманяр на заплата към БАН.И наистина днешните светила за езиково неграмотни като гуруто си Златарски, обикновенно единственият ези,кото знаят е руски, в краен случай "фундаментални"за медиавистиката езици като английсли или румънски.Да не говорим,че в повечето им "тези" липсва елеметарна логика.Преди месец на обучение по измисленния предмет"Човек и обшество" разбрах,че за казионните географска карта е еретично понятие.За сметка на това ми бе препоръчано да използвам в часа детска проза на " видния" интелектуалец- Ст.Ц. Даскалов. С една дума дерзайте дръзновен и начетен съгражданино и много успехи в борбата със схоластиците

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Unknown6 март 2021 г., 13:30 ч.

      Благодаря Ви за добрите думи и подкрепата!!! Колкото до нашите млади медиевисти, а и историци, археолози, като цяло е печално положението, но признавам, че има и немалко способни млади археолози и историци. Просто те не намират подкрепа у представителите на по-старото поколение учени, да не говорим за колегите си умеещи само да повтарят старите мантри.

      Изтриване
    2. Тридесет години не ни бяха достатъчни да се отървем от комунягите. Те, старите, измряха, но техните внуци като лигава червена диря упорито се влачат в онаследените им мерзости...
      Но... идва скоро видов ден! За да разберем дали сме народ или ... мърша!

      Изтриване
    3. До Анонимен 6 март 2021 г., 21:18 ч.

      Да, промяната реално бе премяна, а последствията ги виждаме в учебниците и унищожаването на археологическите обекти.

      Изтриване
  18. Павле, похвалите развалят характера на слабите духом.
    Бих казал, че твоето значение за съвременна България в никакъв случай не е по-малко от това на някогашния Паисий!
    А ти си прекалено скромен... Да, но нали тъкмо силните са такива!
    Благодаря ти, като българин

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 6 март 2021 г., 21:34 ч.

      Благодаря Ви за добрите думи, но никой не може да бъде сравняван с Пасиний. Времената, в които този родолюбец е творил са били страшни, а достъпа до информация ограничен и много труден.

      Изтриване
  19. Книгата ти е невероятна Павеле! Но откритията ти, макар да радват народа, са трън в очите на чуждопоклонниците с титли, те ще те заръфат злобно, защото са изобличени от теб. Но ти имаш много фенове, те ще те пазят.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 7 март 2021 г., 10:28 ч.

      Не съм почитател на Чърчил, но той е казал много верни неща. Харсвам изказването: "Имате врагове? Това означава само, че сте отстоявал нещо и защитавал нещо в живота си."

      Да, имам врагове, но приятелите са повече, това е важното.

      Изтриване
  20. Казвам се Теодор Спасов, ваш съмишленик и последовател съм от много време - още от blog.bg. Искам да кажа, че съм възхитен от новата Ви книга уважаеми Спароток, наистина съм силно впечатлен от новия Ви труд. Обемът е нарастнал със 100%, но не само броя на страниците е важното, а това, че начина на поднасяне на информацията е уникален: с прости думи и без излишни термини са изяснени сложни проблеми. Чакам с нетърпение излизането на Том 3 :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Теодор Спасов

      Щом ме следите от доста време, значи сте запознат с изказването ми: Ако някой не обясни даден въпрос кратко, точно и ясно, той или не разбира въпроса, или не желае да даде отговор.

      Том III е в процес на подготовка, но кога ще излезе не мога да кажа, във всеки случай пак ще е с много страници.

      Поздрави!

      Изтриване
  21. Адмирации за безкрайната упоритост и огромния положен труд!
    В тези времена рядко би се намерил някой, който по своя собствена инициатива да защитава толкова дълго и толкова всеотдайно определена кауза. Особено когато се налага непрекъснато да се бори с такива, които се опитват да го обезкуражават и да го принудят да престане.
    Пожелавам Ви много успехи в дейността и в живота!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 8 март 2021 г., 10:23 ч.

      Благодаря Ви за добрите думи и подкрепата!!!

      Изтриване
  22. Книгата Ви заслужава своето заглавие ТАЙНИТЕ НА ТРАКИЙСКИЯ ЕЗИК - ОРФЕЙ ПРОГОВАРЯ, наистина големи открития правите и много добре ги обяснявате. Сега разбирам причината за неприязънта, но дори омразата, с която някои доценти и професори говорят за Вас, в някои случаи е даже патологична омраза. Да бяхте някакъв луд или празнословец, Вие щяхте да сте удобен и може би дори щяха да Ви хвалят, но като изваждате истината на бял свят - изкарвате и кирливите ризи на много хора. Нека не Ви притесняват хулите и подигравките на изобличените "професионалисти", народът е зад Вас а това е най-важното условие за успех.
    Асен Славков

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Все пак Павел трябва много да внимава защото интересчиите, нагаждачите и предателите могат всичко да направят, за да унищожат разпросранителя на истината. Нали и техният идол Йосиф Джугашвили е казал:
      „Има човек – има проблем, няма човек – няма проблем“! Кой уби пророците и Божия Син – тези, които не можеха да понесат техните изобличения.
      Павел е простодушен и незлоблив човек, но трябва да е много осторожен, ако не заради собствения си живот, то заради великата мисия, която е предприел – да изрине лъжите от българската история!

      Изтриване
    2. На Пафката най-големият недостатък е, че е много простодушен и доверчив, той даже на враговете си прощава, но това е голяма грешка, защото те са хем злобни, хем некадърни а това е лоша комбинация. Бог пази, но в кошара не вкарва, хубаво е нашето момче да разбере това овреме.

      Изтриване
    3. На враговете си – да, ако са се разкаяли, защото така е казано, но има ли прошка за богоненавистници и враговете на Родината?!
      „Бъдете прочее незлобливи като гълъбите, (но) РАЗУМНИ като змиите (в разместена последователност)! А пазете се от човеците; защото ще ви предават на събори и в синагогите си ще ви бият“. Матея 10:16,17
      Павел е разумен човек и не трябва да пренебрегва собствената си сигурност, въпреки че Бог има на сърце такива като него!

      Изтриване
    4. Нали това казвам-Бог пази, но в кошара не вкарва, Пафката трябва да проявява повече разумност и по-малко доброта, защото прекален светец и Богу не е угоден.

      Изтриване
    5. Точно това казвате, скъпи приятелю. Сигурността на Павел е на първо място за всички нас. А и нашите молитви пред Бога ще помагат още повече за неговата сигурност!

      Изтриване
    6. До Анонимен10 март 2021 г., 17:13 ч. и Анонимен10 март 2021 г., 16:04 ч.

      Благодаря Ви за загрижеността! Гледам да внимавам, но по-важното е - имам огромен брой приятели, а на такива хора се запушва устата трудно. Не е невъзможно, но е трудно и винаги има последствия, а тези, които ме мразят знаят това добре.

      Изтриване
    7. На приятеля Мошев как ще запушиш устата Павеле, той ти знае и кътните зъби?

      Изтриване
    8. До Анонимен 10 април 2021 г., 15:49 ч.

      Александър Мошев ме познава бегло :), но дори и добре да ме познаваше - не виждам проблем, защото аз нямам какво да крия. Не коментирам като анонимен, имам изяви в телевизията, хората познават лицето и гласа ми :)

      Изтриване
  23. До Анонимен 9 март 2021 г., 10:42 ч.

    С омраза, клевети и подигравки не се решава нищо. Ползващият такива способи доказва две неща: своята безпомощност, поради липса на аргументи и своят страх, поради това, че е изобличен. Никой не е доказал физическото изчезване на траките, никой не доказал и изчезването на езика им. Учените се страхуват да се изправят срещу статуквото, срещу постулатите приети за доказани факти. Страхуват се и от това - да не им бъде потърсена сметка за сервилното поведение и за това, че са накърнили интересите на българския народ.

    ОтговорИзтриване
  24. Позволете ми да Ви поздравя Спараток! Моите почитания за хубавата книга, тя е нещо уникално!
    В.Станев

    ОтговорИзтриване
  25. Г-н,Серафинов,имам въпрос не е по темата,извинете ме, ако може Вашия коментар.
    Всеки знае , че град Лом, при римляните се е казвал Алмус, но селището е тракийско и се е казвало Артенас. Интересното е,че по време на Херодот в Битиния е имало град със същото име.Не е учудващо защото около Лом са живяли главно мизи(предполагам,не мога да твърдя), а и в Битиния също. Интересно какво ли означава Артенас?

    ОтговорИзтриване
  26. До Анонимен10 март 2021 г., 17:42 ч.

    Зная за река Ἀρτάνης във Битиния, там има и град Ἀρτάνη. В тракия като южен приток на Дунава е посочена река Ἀρτάνης, мисля, че нея имате предвид, а не град с подобно име. Акад. Димитър Дечев предлага санскр. ardati-тече за тълкуването
    на Ἀρτάνης, но аз смятам, че реално по-подходяща е санскр. vartana-въртене, като разбира се най-подходяща е стблг. врьтѣниѥ-въртене.

    Ἀρτάνης означава въртяща, извиваща се, като пропускането на началното В или се дължи на гръцкото предаване на името, или пък е диалектна особеност. Сравнете с името на град Исмар, рекоструирано като *Висмар-голямо селище, ср. стблг. вьсь-село, селище, меръ-голям, велик.

    В том II на Тайните на Тракийския Език съм разгледал както името на река Ἀρτάνης, така и на още други, които са не по-малко интересни.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Имах предвид точо град Лом,ето какво пише на сайта на общината им:
      "..Градът е наследник на древно селище, основано от траките с името Артанес, разраснало се по-късно в римската крепост Алмус (29 г.)... "
      Може би и река Лом , минаваща там да е имала същото име - Артанес.
      Иначе знам град Артана близо до Рим.
      Благодаря за отговора, още я нямам книгата Ви, при първа възможност ще се сдобия с нея.
      Адмирации за книгата !

      Изтриване
    2. До Анонимен10 март 2021 г., 23:02 ч.

      Благодаря Ви за добрите думи!
      Информацията, която предлагате за Лом и Артанес я има и в Уикипедия, жалко е само, че не е посочен изворът. Не е изключено да е имало тракийско селище Артанес в близост до Дунава. Трябва да се търси в сборниците на Pauly-Wissowa, Lempriere's Dictionary, W.Smith's Dictionary, но аз нямам време за това.

      Ако разполагате с достатъчно време, вижте тук Paulys Real Encyclopädie der classischen Altertumswissenschaft

      https://archive.org/details/bub_gb_G3I_AQAAMAAJ

      Или си свалете тома https://ia800208.us.archive.org/9/items/bub_gb_G3I_AQAAMAAJ/bub_gb_G3I_AQAAMAAJ.pdf

      Желая Ви успех!!!

      Изтриване
    3. Благодаря за отговора ! Не мога да го докажа,но незнам защо ми се иска да би било така :-) ; Артана или Артара - град на локално племе Артани/артари ,живущи около реката Артан/Артар или най-точно Арчар( още и Арчарица и казват) - протичаша не много далеч от сегашен Лом. А защо римската Рациария (според мен разместени букви от името на същата река Артар/Арчар) да не е града на племето - просто тя е възникнала по-късно. Докато Артанес е по-стар вероятно . Даже дали пък не е АРДАНЕС? Вие как преведохте името на река Арда (ако го има в книгата ви )?

      Изтриване
    4. „Езикът на траките“ от Иван Дуриданов. стр. 30

      А r t а n е s (Hdt.) -южен приток на Дунав, в об ластта на р. Янтра. Срв. СТИНД. ardati 'тече', гр. ardo 'орося вам, поливам', ЛИТ. РИ Ardija. От същия произход е и РИ Artanes във Витиния (Мала Азия).

      https://www.academia.edu/5159277/Иван_Дуриданов_ЕЗИКЪТ_НА_ТРАКИТЕ_Издателство_Наука_и_изкуство_

      Изтриване
    5. Но да видим сега дали блогърчето ще обори Академик Иван Дуриданов или ще цензурира коментара 😉

      Изтриване
    6. " Анонимен18 март 2021 г., 17:17 ч.
      Но да видим сега дали блогърчето ще обори Академик Иван Дуриданов или ще цензурира коментара "

      Само злобари, които нямат собствени способности и умения сами да търсят и намират отговорите, могат да разъждават по този глупав начин. Човека си го е посочил още преди 12 години, но многознайковците още веднъж доказват, че не умеят да четат, а няма изобщо смисъл да говорим за мисловна дейност.

      Пояснения и използвана литература:
      ...
      ...
      Артанес-
      1. В.Георгиев, Траките и техния език, БАН, София, 1977
      2.И.Дуриданов, Езикът на траките, БАН, София, 1976
      ...
      https://sparotok.blog.bg/politika/2009/11/08/trakiiskoto-prisystvie-v-galiia-i-britaniia.431886

      Изтриване
    7. До Анонимен 17 март 2021 г., 23:48 ч.

      Името на Арда ще бъде засегнато по-подробно в Том III. Сега ще спомена само това, че името на Арда, колкото и странно да звучи, не е сродно на санскр. ardati, а на санскр. várdhati и притежава съвсем различно значение от името на Артанес, обяснимо със санскр. vartate-въртя, извивам.

      Изтриване
    8. До Анонимен 18 март 2021 г., 12:47 ч.

      Иван Дуриданов има своя интерпретация, с която аз не съм съгласен. Дали съпоставката със санскр. várdhati е пропусната, защото българската и съответна дума дава обясенние на името на Арда, това не зная.

      Изтриване
    9. До Анонимен 18 март 2021 г., 17:17 ч.

      Аз дадох отовор, но Вие едва ли ще разкриете самоличността си.

      Изтриване
    10. Ха... южен приток на Дунав, в областта на р. Янтра ? Извинете, къде е Лом, къде е Янтра? И защо да не е възможно Дуриданов да е сбъркал, случва се,човешко, огромен творчески път от 1951 до 2005,но не е разполагал с базата данни от нета в дешно време. И на мен ми харесва съпоставката със санскр. várdhati - извивам,въртя се ,може да е прав Павел.Самият Дуриданов като дете е расъл в с.Крива Бара, на 2о км от Лом, а през Крива бара минава и самата река Лом ... Забележете името на селото ...КРИВА БАРА ... нещо което се криви, върти и извива,нали?

      Изтриване
    11. А дали наистина само другите могат да грешат, докато ние винаги сме прави? И днес има достатъчно примери за еднакви имена на различни реки, а и не само реки. Малко ли са двойките реки, които имат префикс като: голяма - малка; луда - тиха; черна - бяла; горна - долна и др. такива? Колко са в България с име "Бързица" или "Бистрица", а ако се разровим само на Балканоите, няма да ни стигнат пръстите на двете ръце. Мисля, че в древността повторенията на имена са били много повече и по често. Преселници от едно място на друго са пренасяли и различни имена, а на други места просто са заемани от съседите, които говорят същия или близък език. Това безпогрешно ни говори за близостта на населението не само на Балканите и в Мала Азия, но и един широк периметър около цялото крайбрежие на Черно море. В днешно време Олимп съществува както на Балканите, така и в Мала Азия. Има сведения, че на Балканите е имало още един, в днешните турски територии. Всички знаем къде днес се намира Кавказ, но Прокоп нарича Кавказка планина тракоилирийска планинска верига, свършваща източно от Тцур (Чорлу). Есхил е означил като Кавказка планина Рила, защото чрез Прометей ни казва, че в Кавказ са изворите на Ибър (Марица). Страбон пише, че склоновете на Кавказ стигат до Адриатика, а някъде споменаваше, че след Александър македонците нарекли всички планини Кавказ. Коя всъщност е била Кавказ в древността?
      Тези неясноти могат да внесат не само неволни грешки, но много успешно се ползват от някои хора и за умишлено объркване на читателя, а от там и прокарване на измислени теории.

      Изтриване
    12. До Анонимен19 март 2021 г., 19:13 ч.

      Планини с име Кавказ има много, но по-важното е това, че името е тракийско. Значението е височина, чука.

      Хора с име Caucenses има в Дакия, но и в Иберия, имам превид Испанската Иберия. Съществува дори Indicus Caucasus, а според Страбон Καύκωνες са определяни ту като пеласги, ту като скити, ту като македони. Херодот пък локализира кавкони в Трифилия - Западен Пелопонес.

      Изтриване
  27. Може ли и аз един въпрос? Петър Петров се казвам и искам да попитам за град Артаниса в Кавказ, той има ли нещо общо с тракийския Артенас, понеже нали казвахте, че в Кавказ има тракийски племена?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен10 март 2021 г., 21:05 ч.

      Трудно е да се отговори със сигурност, защото Артаниса e в иранкска зона на влияние. Артаниса може да е свързано със староперс. ạrta-истина, правдивост, справедливост, а и с aṛtāvan-справедлив. Гърците често променят названията на различни селища и реки.

      Изтриване
  28. Здравей, Павеле,

    За много години, жив, здрав, все така целеустремен и готов за диалог ! :)
    Не бях влизал от време и доста неща за четене са ми се събрали!

    Споделям една снимка на която попаднах съвсем наскоро и колко Българска ми се стори - https://64.media.tumblr.com/8e975e999409d039e05690f100b37b7b/tumblr_inline_ovx6wvSgbi1t79fgm_500.png

    Отделно от много време се каня да те питам за някой специфични неща, да разговаряли сме(по-правилно чатили през блога), за разселването на тракийските племена, бях споделил една теория за разселването им на Север, но ти пиша за друго в сега;

    Искам да те питам за тази статия и https://eklekti.com/%D0%B4%D1%80%D0%B5%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BA%D0%B8-%D1%81%D0%B0-%D0%BE%D1%82%D0%BA%D1%80%D0%B8%D0%B2%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%BD%D0%B0-%D0%B0%D0%BC/ твърдението за „Изборник Святослава 1073 г.”q че са изобразени Мисирки, както твърди Орнитолог проф. Димитър Нанкинов и дали има възможност да се приложат снимки ?

    Не случайно правя такъв аналог, защото не може да не сте виждали Северо-Американските килими и мотивите по тях, дали би имал време да се разровиш в твоя ,несъмнено, богат архив ?

    Щом Америка(Винланд) е била посетена (и сигурно заселена) от Викингите през 10век от Ерик Торвалдсон, Ерик Червенокосия(Erik Read head) - защо в такъв случай и Траките да не са пътували до там ?!

    Поздрав и благодаря за отговора,
    Дзатара

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Дзатара

      Възможно е в края на Бронзовата епоха тракийски мореплаватели да са стигнали до Египет, възможно е дори да са се завърнали носейки семена, а дори и птици. Д-р Балабанова откри следи от кокаин и тютюн в коси на египетски мумии от края на Бронзовата епоха, това е факт, който не може да се пренебрегва. Не може да се пренебрегне и това, че някои съдове от 22 династия в Египет са във формата на царевичен кочан.

      Темата е интересна, но е свързана с много изследвания и не мисля, че на този момент тя е от най-голяма важност.

      Колкото до изображенията на мисирка, в Европа има подобни птици. Става дума за дроплата, която все още я има в Украйна. Това е едра птица, по вид и големина почти идентична на мисирката.

      Поздрави!

      Изтриване
    2. Мерси за отговора , Павка!

      Успех и като се сдобия с книгите ти, ще се похваля !

      Поздрави и хубав уикенд,
      Дзатара

      Изтриване
    3. Том 2 на Тайните на Тракийския Език е за напреднали, бая страници са, но поне са интересни, има какво да се научи :)

      Изтриване
    4. Много са, но даже още 100 да имаше, пак щях да им се накефя максимално. Де са си врели главите нашите траколози не зная, но са пропуснали сума ти важни работи, които Павел ги е дал и обяснил на нормален език, без натруфеност и чуждици. Евала му правим на човек! Драгомир

      Изтриване
    5. До Драгомир

      Следващият Том 3 ще е със 100 страници по-голям, в момента съм на стр. 78 и като гледам колко още много имам пред себе си, осъзнавам, че отново трябва да съкращавам, за да не стане Том 3 повече от 650 страници :)

      Изтриване
    6. Качеството на книгата не се определя от обема и броя на страниците, а от съдържанието г-н Серафимов. Всяка следваща книга ви е все по-посредствена. Жалко за амбициите ви, но те нямат покритие. Но всеки според възможностите си!

      Изтриване
    7. Анонимен 16 март 2021 г.7;52, хващам се на бас, че не си докосвал нито том 1, нито том 2 на Тайните на Тракийския Език, в такъв случай не говорим за критика, а за изблик на завист, подсилена от комплекс за малоценност 😁

      Изтриване
    8. Димитър, всеки знае, че Спароток е фантаьор, защото е прието, че прабългарите идват от Енисей а в Кавказ се смесват с аланите, които са иранци. Това е истината и тя е в учебниците по история.

      Изтриване
    9. " Анонимен16 март 2021 г., 13:44 ч.
      ...всеки знае, че Спароток е фантаьор, защото е прието, че прабългарите идват от Енисей а в Кавказ се смесват с аланите, които са иранци. Това е истината и тя е в учебниците по история. "

      Точно обратното! Всеки който носи глава на раменете си и умее да разсъждава самостоятелно знае, че всичко за което говорите е измислица и в услуга на чужди интереси. Фактите и историческите извори са важни, а не мненията на подставени лица, които нямат никакви доказателства за твърденията си. Пренебрегването на хроники и атрефакти не говори за компетентно мнение, особено когато се игнорират мнения на съвременници или живяли непосредствено след времето на събитията, а "знаещия" е възможно най отдалечен от тях. Само онези, които нямат капацитета да анализират за да си изградят собствено мнение, а като папагали цитират прочетеното в пропагандни материали и фалшификации в учебници или са в услуга на чужди интереси могат да твърдят друго.

      Изтриване

    10. Димитър 16 март 2021 г., 10:56 ч. и вие като Спароток ли гадаете на боб, кой какво е чел, или пък не?

      Изтриване
    11. Анонимен16 март 2021 г., 17:29 ч., аз съм също Димитър, но друг, не този от по-горе. Мисля, че адашчето има право, защото ако ти беше прочел книгите на Спароток и беше намерил слаби места, щеше да ги кажеш, но нищо подобно не се случи, от което следва, че си един страхлив и завистлив лаладжия. Д.Рангелов

      Изтриване
    12. До Анонимен 16 март 2021 г., 13:44 ч.

      Това, че определена лъжа е насадена в учебник от професори, не прави тази лъжа истина. Лъжата си остава лъжа.

      Изтриване
    13. До Анонимен 16 март 2021 г., 7:52 ч.

      Анонимни господине, или госпожо...Докажете на мен и на двамата Димитровци, че познавате работите ми и критикувате по същество: посочете с какво не сте съгласен в Том 1, Том 2, уточнете на коя страница е и обяснете защо смятате, че поднесената информация не е вярна. Като критикувате, няма да е лошо да се представите кой, коя сте, това е въпрос на елементарна култура. Не го ли направите - доказвате, че сте трол.

      Изтриване
  29. Прочетох книгата и съм силно впечатлен, макар някои неща да ги знаех. Голям труд хвърлихте, но си струва! Нямам търпение да прочета и следващата ваша книга !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До glowclipze 11 март 2021 г., 22:01 ч.

      По принцип се старая да преработвам постоянно различните глави на книгата, а това внася промени. Явно те са за добро :)

      Изтриване
  30. И аз като човекът с грузинското име преди мен искам да кажа, че книгата е много добра. Леко се чете,нищо, че материята е сложна, или по-скоро е ненужно усложнена. За любител драги ми г-н Спароток, Вие се справяте отлично, приемете моите най-искрени поздравления ! Станислав Тончев

    ОтговорИзтриване
  31. Много интересна книга, след мен и съпругът ми я прочете и остана много доволен. 😊 Често съм се питала какъв език е говорил Орфей 😊 Сега зная: български е бил, но много древен 😊

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Silvia 12 март 2021 г., 23:23 ч.

      Благодаря Ви за добрите думи!!! Радвам се, че работата ми е допаднала на двама Ви!!!

      Изтриване
    2. Български ми, какъв друг?!
      Нима днешните наследници на прочутия Орфей от България и Румъния не са известни с гласовете си по цял свят? А и голямата Ана Нетребко не произхожда от земите на Велика България? Тя и по външен вид си е типична българка.

      Изтриване
    3. Анонимен 13 март 2021 г., 10:30 ч.

      Да, наследството на дедите ни се манифестира постоянно, винаги се е манифестирало, но учените невинаги са искали да го видят. Кирил Влахов и Владимир Георгиев са били близо до истината, почти съм сигурен, че са знаели за древните корени на езика ни, но времето, в което са живели не им е позволило да се противопоставят на догмите.

      Изтриване
  32. Никога не съм мислил, че нашата реч е толкова древна, защото вярвях на това, което се преподаваше в университета: траките са елинизирани, прабългарите си вземали жени славянки и така езикът им изчезнал, славяните, които в сравнение с траките и прабългарите са били на най-ниско културно ниво, въпреки това, взели та наложили езика си, обичаите си, облеклото си на романизираните траки и на прабългарите. Тъпо е това, идиотско е даже, но Ви казвам, че аз го вярвах и не само аз, а и осталите мои познати, приятели, роднини. Благодарение на Вас разбрах как се злоупотребява с името славяни, какви лъжи и манипулации са избълвани по техен адрес, разбрах, че през 6-7 век това е име на гетите, които са съседи на мизите - траки отговорни за появата и налагането на името българи. Разбрах от Вас, че етнонима българи е древен и, че означава светли, сияйни, като първо е споменат от Омир, пак от Вас научих, че Омир е меонец, а меонците спадат към мизите от Анатолия.
    В началото се дразнех на заглавията в блога Ви, но Вие обяснявате така логично и добре, че раздразнението ми бързо се превърна в любопитство, а то прерастна в удивление, което не престава да расте, до днес дори.
    Не искам да ме приемате като ласкател, защото не съм, аз съм Ви искрено благодарен за това, че благодарение на вашия блог, мога да разкажа на децата си истинската история на българския народ, незамърсена от манипулациите на кариеристите и чиновниците, които за една заплата продадоха интересите на милиони българи. Бог да Ви пази! Красимир Танев

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Красимир Танев

      Понастоящем едни от най-добрите ми приятели са хора, които в миналото гледаха с недоверие на твърденията ми, а някои дори сериозно опонираха. С проява на разбиране и културно отношение към тях, а разбира се и с поднасяне на алтернативна информация тези хора успяха да разберат, че съм прав и ми дадоха приятелството си.

      Изтриване
  33. „И когато запалят светило, не го слагат под шиника, но на светилника, и то свети на всички, които са вкъщи. Също така нека свети вашата виделина пред човеците...“.

    Павел запали светилника с истината за българската история. Дълг на всеки родолюбив българин е да го разнася непрестанно и навсякъде, където и да се намира!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. до Анонимен13 март 2021 г., 13:59 ч.
      Ами не сте единствения който в началото е възприемал много от нещата с насмешка и ирония. Само 2-3 години откато тези теми ме заинтригуваха и вече начина на мислене е съвсем различен. Аз попаднах на блога на г-н. Серафимоф поне половин година след като вече бях попадал на подобна информация в нета и вече бях започнал да посвиквам с някои твърдения, но въпреки това в някои моменти съм си мислил, че македонците са направо за детската градина пред нас. После любопитството взе да надделява и започнах да следя публикациите, а и не само тези, но започах да търся и допълнителна информация. Оказа се, че има в изобилие, но трябва малко време, за да се научи човек "да отделя зърното от плявата". Много ми помогна този блог. Нчина по който г-н. Серафимов представя информацията, посочвайки максимален брой източници и аргументи, те карат не да четеш и да запомняш, а да разсъждаваш и да си правиш собствени заключения. Това е много полезно защото свикваш да анализираш всякакви източници и да правиш сравнения. Когато сам си изградиш позиция много е трудно някой да те разубеди, докато не ти изтъкне достатъчно убедителни аргументи. Когато достъпа до информация различна от официалната беше абсолютно ограничен, а за повечето хора невъзможен, не беше нужно да мислиш, а само да четеш и запомняш. Това беше и изискването, а не анализи. Затова нямаше как да се съмняваш и да не вярваш. Сега, анализирайки различни източници, можеш сам да достигнеш до изводи които никъде преварително не си прочел, а са обикновени логически следствия.
      Не може например едни никому неизвестни българи, сформирани набързо като народ от различни номадски етноси, да са съставили най точния древен календар, за който дори и до днес не се споменава нищо в учебниците. Календар не се прави за година-две, нито за десетилетия или даже столетия. Нужни са наблюдения и знания събирани хилядолетия и съхранявани в паметта на много поколения. Божидар Димитров твърдеше, че бил заимстван от китайците и допълнително усъвършенстван така, че е станал по прецизен. Е, по голяма глупост едва ли може някой да измисли. За да вземеш календар и да го усъвършенстваш, трябва да имаш познания по добри от този който го е съставил, а в такъв случай е абсурдно да не притежаваш свой собствен.
      Втората небивалица е шепа българи да са пристигнали от другия край на Азия, разбили отбраната на най голямата тогава империя, настанили се в земите ѝ, принудили я да им плаща данъци, а после се загубили в морето от славяни, което също е пристигнало току преди тях. После неясно как само за 2-3 десетилетия намират общ език със славяните, с които преди това са нямали нищо общо, изграждат третата в Европа империя, принуждават останалите две (тогава в Европа са съществували само Римската Франкската) да се съобразяват с тях, че и още в 718 г. благодарение на тяхната помощ ромеите успяват да спасят Константинопол от окупацията на арабите.
      Такива примери може да се изброят още доста. Когато има достъп до информация, която да ни дава сведения и такива като Павел Серафимов, които да ни провокират мислинето, можем да открием сами доста истини.

      Изтриване
    2. До Анонимен 13 март 2021 г., 16:45 ч.

      Благодаря Ви за добрите думи! За пореден път се убеждавам, че съм прав казвайки - Българинът е умен и може сам да прецени кое е истина и кое не е, нужна е информация и база за сравнение.

      Изтриване
    3. До Анонимен 13 март 2021 г., 14:38 ч.

      Много хора разпространяват дълго потисканата информация, дано процесът да стане още по-интензивен и да се достигне до критична маса хора!

      Изтриване
  34. Супер е книгата Павеле! Още съм замаян от четенето, но и доволен от това, което разбрах. Дерзай Човеко, с теб сме и сме много!👍

    ОтговорИзтриване
  35. До Анонимен 13 март 2021 г., 18:54 ч.

    Действително броят на читателите се увеличава, защото Месинджър направо е задръстен, това ме радва разбира се :)

    ОтговорИзтриване
  36. Поръчахме още две книги за подарък на наши приятели, мисля, че ще ги изненадаме много приятно 😊

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Silvia 14 март 2021 г., 12:51 ч.

      До този момент реакциите на читателите са положителни. Хората са доволни от това, което намират в т.2 на Тайните на Тракийския Език. Дано така да продължава!!! :)

      Изтриване
  37. Първата ви книга беше хубава, но тази новата е направо уникална: дизайн, илюстрации,тълкуване - всичко е супер, мога да кажа само една дума - Браво! Много оригинално предлагане на информацията, ама наистина супер интересно и увлекателно, така, че всеки да разбере за какво става дума! Ако том 3 надскочи том 2, тогава вече и медал ще ви се полага г-н Серафимов!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен15 март 2021 г., 17:57 ч.

      Tом III ще е още по-впечатляващ :)

      Изтриване
  38. Здравей, Павка,

    Знаеш ли преди години бях гледал едно видео на Даниел Роксин(румънец) , The Thracians, a Hidden History, колкото и да се радвам за сравнително общия ни произход с братята румънци, все пак във филма , с лека ръка се пропускат доста факти и в крайна сметка всичко се върти около Даките като най-изявените от всички.
    Искам да те попитам, защо се създава вакуум и противоборство с нашите северни съседи, които целенасочено се опитват да бъдат единствени наследници на Трако-Дакийската цивилизация или поне първи такива ; Малко като съвременните гърци, които са наследници на Минойската цивилизация, Елада, Филип и Александър, Византия, Османска Империя и какво се сетиш друго>>>

    Няма превод за съжаление на английски, и каквото се разбере от общите думи(все пак са писали на нашата писменост до 19-век), някои от темите могат да те изкарат извън равновесие като Влахо-Българската Държава на Асен и Петър , но ако имаш интерес - https://www.youtube.com/channel/UCED2_CdWkBL3t0s2TfMeN2A

    Поздрав,
    Дзатара

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен16 март 2021 г., 14:57 ч.

      Аз лично смятам, че нещата се дирижират, за да се държат не само българите, но и останалите балкански народи слаби.

      Ако българи и румънци осъзнаят, че имат общи корени, ще се замислят и ще разберат кой и по какъв начин ги е разделил и противопоставил.

      Изтриване
    2. Да, технологично напредваме неимоверно много, но за съжаление нравствено и ментално - деградираме с още по-бързи темпове.
      "Divide et impera" е похват който не се е променял от Римската империя до днес>

      Поздрав и мерси за отговора,
      Дзатара

      Изтриване
  39. Поздравления за книгата г-н Серафимов, продължавате да ме убеждавате в силата на словото! Успех с третия том!

    И3

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен16 март 2021 г., 16:58 ч.

      Благодаря Ви! Не зная кога ще излезе том 2, доста работа се иска още, но обещавам да е пълен с приятни изненади :)

      Изтриване
  40. Поздравявам Ви за положения труд г-н Серафимов! Вашата книга доставя радост и самочувствие на всеки истински българин!

    ОтговорИзтриване
  41. Не съм чел том 1, но като презобах том 3, взех та реших да си го купя, защото даже да е два пъти по-слаб, пак ще си струва времето за прочитането👍 Благодаря Ви от сърце за това, което правите за българския народ!👍

    ОтговорИзтриване
  42. Да, извинявам се! Аз като в поговорката Гладна кокошка просо сънува, в случая Том 3 де :) Надявам се да не ни държите прекалено дълго в очакване, защото нямам търпение да видя всички 600 думи от речника :)

    ОтговорИзтриване
  43. До Анонимен 17 март 2021 г., 20:31 ч.

    Ще се постарая да завърша Том III колкото може по-бързо, но все пак той ще е още по-голям, а това означава и, че ще бъде поверяван и подготвян по-дълго време.

    ОтговорИзтриване
  44. Привет и от мен и поздравления за книгата!
    Вижда се че много материал си прочел вече и си запознат с трудове, известни само на специалистите. Все пак ще направя две приятелски забележки. Не прави том 3 по голям от този. Просто става много голям и неудобен за разгръщане и четене, от чисто физическа гледна точка. Второ, не се опитвай задължително да намерош българското съответствие на всички думи. Остави тези, които все още са неясни, въпрос на малко време е да бъдат и те разгадани. Това е засега.

    Андрей К.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей Андрей! За обема имаш право - доста голям се получи. Представи си обаче том 1, том 2 и том 3 бяха предвидени за едно издание...явно невъзможна задача :)

      Ще се постарая да намаля обема на том 3 и се надявам да се получи защото постоянно излиза нова информация от работи на Орел, Баюн, Нерознак, Откупщиков, Фик, Кречмер, Дана и др.

      Ако има интерес, оставащата информация може да се представи в том 4 :)

      Поздрави!

      Изтриване
  45. Привет, отново Павеле,

    аз в момента също пиша книга за езика на траките. Може би книгата ще се казва "Езикът на древна Тракия и траките" или нещо подобно, но ще е само един том... :)
    Навремето ти бях предложил заедно да напишем една книга за тракийския език - помниш предполагам.
    Виж сега какво ти предлагам, правя го публично... Като излезе твоя том трети и моята книжка, живот и здраве, няма нужда от том 4-ти. Предлагам ти да напишем една обща книга за езика на траките, но на английски (може и на немски, ако кажеш). Няма смисъл от повече книги на български, трябва да дадем възможност и на чужди учени и заинтересувани хора да научат и видят резултатите, до които сме достигнали. Помисли си по въпроса и ще го обсъдим по-детайлно, ако решиш.

    Поздрави -

    Андрей К.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей Андрей!
      Не съм забравял предложението ти, мисля, че ще успеем да обединим стиловете си и ще се получи нещо добро. Въпросът е дали на запад ще има положителен отклик. Там хората на науката са културни, но все пак нека не забравяме, че науката често е подчинена на политиката.

      Май в България ще е по-добре да се издаде общата ни работа.

      Поздрави!

      Изтриване
    2. Общота книга ще е любопитно четиво. Неособено успешен казионист като Андрей и дилетант като Павел.

      Изтриване
    3. Анонимен 22 март 2021г.,13:07, сигурно много те е яд, че Павел е един от най-четените блогъри и че има над 6000 последователи 😁 Андрей е готин човек, аз не съм го виждал наживо, но съм чел книгите му, а те са издържани и се четат леко. Казвам ти го с най-добри чувства: завистта ще те изяде 😁

      Изтриване
    4. Димитър 22 март 2021 г., 13:26 ч. на кое да му се завижда на един платен и неук блогър?

      Изтриване
    5. Анонимен23 март 2021 г., 16:58 ч., Ако Павел беше неук той щеше да е удобен на казионерките, но не е така и това се вижда от техните реакциите. Павел им вади кирливите ризи на показ и те като не могат да го оборят с аргументи, вземат та впрегнат някой беден студент да се прави на интересен, накрая го наградят с жълти стотинки :)
      Но нека ти отговоря за какво може да му се завижда на блогъра Спараток: блогът му посетен над 18 милиона пъти, да съм по-точен: 18 159 080 пъти. Току що проверих и заявявам, че цифрата е актуална :)
      Неговото учебно помагало се е харесало на около 5000 българчета, а някои от тях живеят в чужбина.
      Книгите му се четат, хората ги харесват много и ще продължават да ги харесват.
      Човекът има над 6100 последователи, страницата му във ФБ има над 8100 последователи.
      Да ти кажа за парите - той си ги изкарва сам, не цоца, не е на вимето на народа като твоя милост и приятелчето ти Номад :)
      И за друго можеш да му завиждаш и ти и Номадчето: за разлика от вас, той е мъжкар във всяко отношение; по-як е от вас, по-смел е от вас, които се изявявате като страхливи анонимници и тролите за жълти стотинки:)

      Изтриване
  46. За Павел и Андрей: Аз съм ви гледал по телевизията заедно, но и поотделно. Мисля, че ще можете да се разберете за евентуални различия във възгледите и ще съумеете да сътворите нещо уникално. Българофилите трябва да се обединяват и да оформят фронт срещу номенклатурчиците с титли, това е особено нужно днес, защото заради хора, които предадоха каузата за пари (сещате се кого имам предвид), е нужно здраво настъпление. Атаката драги господа е най-добрата форма на защита :)
    Н.Казаков

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен20 март 2021 г., 12:27 ч., Н.Казаков

      Предполагам, че сме съграждани г-н Казаков, щом сте ме гледал в предаване заедно с Андрей. Настъпление наистина е нужно, но кротко и културно. Нашите противници ползват грозни прийоми, ние ползваме факти когато се обосноваваме.

      Изтриване
    2. „Българофилите“ – да, но не и тези, които се преструват на такива! Нашему наивному брату много често са се прилагали такива съюзи с цел размазването на патриотизма. Ролята на „троянските коне“ съвсем не е изоставена тактика за обезличаване на истинската цел. „Кантарът да ти е на ухото“, както казваше баба ми!

      Изтриване
  47. Аз също мисля, че издания в България и на български ще свършат много по добра работа, отколкото само на който и да е чужд език. Това не означава, че освен на български, могат да бъдат преведени и издадени на други езици, но моето мнение е, че в чужбина който проявява интерес, знае много повече за истинската история на Балканите отколкото на нас е "позволено". Аз лично мога да изброя поне 20 световно известни личности, които потвърждават казаното, но не това е проблема. По скоро българите са тези на които е нужно да се разяснят заблудите и фалшификациите, разпространени и продължаващи да се разпространяват заради чужди политически интереси. Показателно е кога за пръв път научихме, че има и друга история, за която много българи в чужбина са знаели, но за която ние изобщо не подозирахме. Останалите, които се нуждаят от това знание са съседните ни страни, но това също е обвързано политически, защото заблудите на Балканите са в много напреднала фаза, а даже и в момента сме свидетели на подобни провокации. На Балканите продължават да се създават нови държави, като основната цел както винаги е била да се противопоставят едни на други родствените народи, за да се постигне максимално разединение и да се предотврати, не дай си боже, някакъв вид съюз които би нанесъл сериозни промени в световната политика.
    Това, че живеем в измислен свят не се дължи само на историята. Навсякъде в учебниците пише, че чак през XVII век Галилео Галилей е открил, че земята е кръгла. Да, но това е само в учебниците, а ако прочетем и нещо друго, ще разберем, че още дълго преди Христа на просветените е било ясно това. Още в първата си книга, в трета глава, Страбон ни говори за Черно море, което е било първоначално езеро и след като се е препълнило е станал пробив към другите морета.
    https://antichniavtori.wordpress.com/2008/11/13/sgk1c3/
    Пак там ни казва, че много преди него Еростатен и други географи твърдят, че земята е кълбовидна, а после говори за Архимед, който е живял преди тях, че в своя труд “За плаващите тела” казва, че повърхността на всяка течност в покой и равновесие е сферична, като сферата има същия център като земята. В днешно време това не звучи никак странно, но 2000 години преди Галилей... Но по важното е защо тази информация ни се "спестява"?
    В този ред на мисли си задавам въпросите: Каква наука учим ние в учебните заведения и "#КОЙ" ни пише учебниците? Нужно ли е да продължаваме да си затваряме очите за очевидното и да слугуваме на чужди политически интереси? Кога най сетне ще проумемем, че никой отвън не го боли за нашето състиояние и няма да мръдне пръст в наша защита, ако ние сами не го правим?
    Когато сам се уважаваш, на другите също ще се наложи да те уважават, макар и формално, но ако сам не се итересуваш от себе си, никой няма да зачита мнението ти!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен20 март 2021 г., 20:55 ч.

      Благодаря Ви много за хубавия коментар! България е наистина мястото, в което трябва да се срутят старите митове и чак тогава да му мислим за чужбина. Нека опазим своя народ от отровата, която унищожава съзнанието му, другото е от второстепенно значение!

      Знанието е сила, то променя човека и точно от това се страхуват тези, които изскат да поробят народите.

      Изтриване
  48. Браво на Вас Спароток! Книгата Ви е много добре написана, излагането на материала е по-издържано и по-граматически коректно в сравнение с есетата, които публикувате в този блог. Не мога да се изкажа за глосите, имената на боговете и билките, но те са интересни а интерпретацията е оригинална, учените ще си кажат тежката дума - дали освен оригинална, интерпретацията е и вярна. Харесаха ми приложенията - всичко там е обяснено перфектно, не се налага да се намесва нито историк, нито езиковед. Така ме заинтригувахте със своята теза за родството на славяните от долния Дунав и прабългарите с траките, че сега си поръчах том 1, за да прочета повече информация по въпроса и да я сравня с тази от том 2.
    Желая Ви успехи в бъдещето, но най-вече сила, защото тя ще ви трябва със сигурност. Не само проф. историци, археолози и езиковеди ще изпищят срещу Вас, но и стотиците хиляди, които са им повярвали. Това не е нещо страшно, пътят трябва да се извърви до край независимо дали е тесен, покрит с препятствия, или и лесен. Накрая - не забравяйте, че много хора Ви подкрепят, аз съм един от тях.
    B.C.Tотовски

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 25 март 2021 г., 21:13 ч.

      Благодаря Ви за добрите думи г-н Тотовски! Приложенията към книгата са действително важни. Те обясняват проблеми, които у нас никой не се заема да разнищи както подобава.

      Изтриване
  49. Баща ми снима няколко страници от книгата и ми ги мейлна вчера, а аз ги опапах веднага, сега реших да Ви похваля за патриотичното действие г-н Спароток, евала ви правя за огромния труд, който сте свършили 😉.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен26 март 2021 г., 10:45 ч.

      Радвам се, че книгата ми Ви допада! Аз работя по том III :)

      Изтриване
  50. Здравейте господин Серафимов, поздравявам Ви за добрите рецензи в няколко наши медии! В социалната мрежа новината се разпространява бързо и носи голяма радост на поклониците на Истинската българска история:) Вие направихте много за разкриването на корените на българския народ, не Ви изплашиха тролкските атаки и нападките на казионерите, и това впечатли много хора, аз съм един от тях - върл ваш фен станах през 2010 год., когато набирахте скорост по стръмния склон на историята. Чест и почитания! Петър Танев

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря Ви г-н Танев! Честно казано - устисках благодарение на подкрепата на приятелите, а те слава Богу, са много!!!

      Изтриване
  51. Вашата книга е уникална г-н Серафимов, Вие заслужавате искрен комплимент от мен и семейството ми. Бих желал да узная дали ще има и други книги след том 2 и том 3, нещо като романа на Теди Манолов ? Д.Драганов

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря Ви г-н Драганов!

      Нека първо да излезе Том III, после ще му мислим за други книги :)

      Изтриване
  52. Здравейте, казвам се Михаил Цветанов.Преди няколко дни имаше медийна кампания, в която се говореше за вашата книга и аз понеже съм голям фен на траките си поръчах Тайните на трак.език.Исках да я прочета на един дъх, но не успях, защото информацията е много - ама направо огромно количество, което няма как да се асимилира наведнъж,без значение, че е увлекателно. Сега започвам да чета втори път, но не защото ме е страх, че съм пропуснал нещо важно а защото книгата доставя невъобразим възторг – горд съм, че съм българин, а българи означава хора на светлината :) Аз знаех за Вас отдавна - едни мои приятели ми бяха разказали за блога Ви, но понеже първо се консултирах с хора от НБУ, те ме разубедиха, дори ви наклеветиха за опасен сектант, човек на чужди НПО-та, агент на Кремъл и тем подобни. Сега ме е яд, че тогава хванах вяра на тези дами и господа, чиито подбуди много не са ми ясни.Тряваше да проверя собственоръчно каква е ситуацията - дали наистина се опитвате да създадете секта или агитирате хората за Путин. Оказа се, че няма такива неща, прочетох, сега препрочитам, но агитация за чужди сили; руски, сръбски, македонски, турски, или други не можах да намеря изобщо, няма опит за създаване на секта, а доколкото разбрах Вие сте вярващ човек християнин.Не е било хубаво да ви клеветят така гадно, но станалото-станало, аз ще питам хората от НБУ защо мислят така за Вас; може те да са подведени от някой друг, подочух, че покойният Б.Димитров не ви е обичал, ама никак даже, но дали той е създал слуховете за сектите и другите неща не зная.
    Ще чакам с нетърпение том 3 на вашата книга а докато излезе, ще посещавам този блог и ще чета - има материал колкото душа иска :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте г-н Цветанов! Радвам се, че моята книга Ви е допаднала! Колкото до противниците ми - нека си клеветят, това е за тяхна сметка. Истината ще излезе, това е неизбежно, но къде ще се дянат тогава тези, които сега ме чернят...

      Възможно е Том III да се позабави. Получава се твърде голям, а точно съкращаването на информация представлява сериозен проблем.

      Изтриване
    2. най-големите врагове на българската история са руснаците, гърците и германците, или по-скоро техните истории, защото са изключително преплетени с нашата, и ако истината излезе наяве всички тия народи ще имат големи проблеми...

      Изтриване
    3. Така е, ама нашите убавци историци стават само да пържат мекици, за друго хич ги няма.

      Изтриване
    4. До Анонимен 3 април 2021 г., 15:50 ч.

      Има и свестни между тях, но се страхуват...и с право...

      Изтриване
  53. От книга на книга, това, което правиш става все по-професионално. В момента я чета. Относно Декебал, възможно ли е името да означава десетократно по-силен?

    ОтговорИзтриване
  54. До Юрий Дудински6 април 2021 г., 9:20 ч.

    Известно време мислех, че това е точно както казвате: Декебал = десетократно силен, силен за десетина. Има обаче и тракийско лично име Десакентос, което бива тълкувано като десето чедо: Деса = десет, кентос=чедо=чѧдо. А има и илири дасарети: даса = десет, рети = рода. Явно в миналото речта на траки и илири е била много близка до санскрит защото на санскрит dasa=10, retas= река, потекло, потомци, род.

    Някои свързват името на Декебал с daca-меч, дакийски меч.

    Вижте това: dagger (n.)
    "edged or pointed weapon for thrusting, shorter than a sword," late 14c. (mid-14c. in Anglo-Latin), apparently related to Old French dague "dagger," from Old Provençal or Italian daga, which are of uncertain origin; perhaps from Celtic, perhaps from Vulgar Latin *daca "Dacian knife," from the Roman province (see Dacian). The ending is possibly the faintly pejorative -ard suffix.

    https://www.etymonline.com/search?q=dagger

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Юрий Дудински6 април 2021 г., 21:05 ч.

      Явно ще се наложи написване и на Том IV, защото в Том III възнамерявам да обърна повече внимание на речта на скити, илири и македони. Самите даки обаче са важна тема и е редно и на тях да се обърне нужното внимание.

      Изтриване
  55. Естествено е, че названието ТРАКИ има връзка с названието ТАРКУН, както има връзка и с ТАНГРА, ТЕНГРИ, ТЕНГИР, ДИНДИР, ТОР,ТУР,ТИГЪР, ТУРАН... ДРАГОН... това да ти е новата разработка Павка... ;-)

    ОтговорИзтриване