Ако преди тридесетина години някой ми беше казал, че титлата василевс [βασιλεύς] е тракийска, аз не бих повярвал изобщо. В случай пък, че някой ми бе казал, че василевс [βασιλεύς] няма смисъл на гръцки, а на български – тогава вече бих се изсмял. Както е казано обаче: Неведоми са пътищата Господни. Навремето не знаех, че един от първите василевси е Гета, не знаех и, че траките и спадащите към тях пеласги са по-старото население на Елада, явяващо се учители на дошлите от Африка данайци.
През 80-те години на ХХ век се считаше за неоспоримо, че
Аспаруховите българи са дошли от изток, че въпреки бягството си от хазарите са
успели да победят най-силната за онази епоха армия – тази на Римската Империя.
Учеха ни, че езика на дедите ни е тюркски, че са вярвали в Тангра, а и, че въпреки
ръководната роля в изграждането на нашата държава, са изоставили езика си.
Дълги години вярваме в едно нещо, а по-късно разбираме,
че то е само една умело създадена заблуда. Често, това, което е общоприето е
просто илюзия, чийто живот е подхранван с упорито повтаряне на лъжи и укриване
на съществената информация. Без база за сравнение ние сме принудени да приемем
твърденията на хората, които имат достъп да старите летописи, изследванията на
археолози, езиковеди и т.н. За жалост те невинаги са съвестни и независими.
В края на 80-те години и началото на 90-те години на ХХ
в. вече знаех, че официалната ни история не е базирана на проверени данни, но
не подозирах колко дълбоки са ямите с лъжите. После, стъпка по стъпка,
събирайки упорито информация, а и проверявайки я, останах смаян, дори дълбоко шокиран
от количеството премълчани факти.
Когато се сдобих с антропологичните изследвания на
българския народ от 1938 и 1959 г., разбрах две изключително важни неща.
Първото бе, че нямаме нищо общо с народите на Средна Азия, а второто, че
повечето от нас са наследници на древното балканско население, влязло в
историята под името траки. Разбира се останах като зашеметен, защото от една
страна в научните среди се пропагандираше, че дедите ни са азиатци, а от друга
страна траките бяха изкарани незначително малцинство, което е изоставило езика
си още преди идването на Аспарух. Оказа се, че в научните среди съвсем
съзнателно са поддържани две нелепи лъжи.
Попадайки на великолепните трудове на Данаил Юруков и
Цани Гинчев, разбрах, че езикът на Орфей никога не е изчезвал, той се е развил
и по време на Средновековието вече носи името български. После се натъкнах
сведения от работите на лингвистите проф. Влахов и акад. Георгиев, според които
тракийският (дако-мизийският) език е бил
близък или дори идентичен на старославянския (по-точно старобългарския).
Реално няма как да се говори за славянизация на
траките по простата причина, че дунавските славени са гетите, а те са
тракийски народ [както показва в книгите си д-р
Ценов], а не бледи, русокоси нашественици от земите на Украйна, Русия, Полша.
Това обяснява пълната липса на субстрат в старобългарския. Речта на траките под
римска власт почти не се е различавала от тази на бойците водени от княз
Аспарух.
Бях заинтригуван и когато се натъкнах на труда на Хялмар
Фриск. Този лингвист е създател на един от най-подробните старогръцки
етимологически речници. В неговия труд ползваната от старите гърци титла василевс
[βασιλεύς] е обявена за принадлежаща на друг език [Frisk H., Griechisches Etymologisches Wӧrtebuch, Carl Winter Universitäts Verlag, Heidelberg, 1960, с. 223].
Още по-интересно се оказа виждането на друг учен, а
именно Алберт Йорис Ван Виндекенс. Той стига до следното заключение: „Mоже да
каже, че със сигурност титлата василевс [βασιλεύς] е от трако-фригийски произход: “BASILEUS, qui aurait le sense se homme
noblesse, eclaire, ou poissant, serrait d'origine THRACO - PHRYGIEN [A.J.Van
Windekens, Le Pelasgique, Universite de Louvain, Louvain, 1952, p. 76]
Вече силно мотивиран, продължих своето проучване. Истински
удивен останах от анализа на древната минойска титла батос [βατος] – цар, владетел, господар. В разработка от 50-те години на ХХ в. акад. Владимир Георгиев предлага
интересно обяснение на негръцката (трако-пеласгийската) титла βασιλεύς. Опирайки се на сведения на Ерих Бернекер,
нашият езиковед уточнява, че βασιλεύς. е сродна на βαττος – цар, идваща от ие. *bhātja, bhātеn.
Като сродни са дадени
българските думи баща, батьо, бате,
батко, а също и рус. [а и укр. – бел. авт.] батя – баща. С използване на сведения
на Швайцер и Бернекер е обяснен много добре принципът на оформяне на древната
титла. Първоначално тя е притежавала значение баща, по-голям брат (бато,
бате), като после се развива в
смисъл старейшина
на рода, а още по-късно придобива смисъл господар, цар [Георгиев, Вл., Произхождение
Алфавита, Вопросы языкознания № 6, 1952, ноябрь-декабрь, 1952, c. 52 – 53].
Според акад.
Георгиев сродната на василевс [βασιλεύς] титла батос [βατος] е ползвана от
древните минойци. И тук вече става изключително интересно, защото в минойските
архиви са регистрирани тракийски лични имена като Арей, Диза, Питак, Тетюс. На минойски Крит
се срещат названията Ида, Пергам, Гординия [Гортиния], Сетоя.
Те отговарят на тракийските Ида, Пергам, Гордион, Сети-дава. Няма да давам
значението на всички, ще спомена само, че още през XIX в. учени като Паул Кречмер, Вилхелм Томашек и др.
тълкуват Гордион с градъ
– град и др., а Сети-дава със сеть, сетьнь – последен, краен.
В
крито-микенските документи също намираме интересни неща. Там тракийските имена
са много, защото и самите документи са много на брой. Някои от тях се ползват и
в ново време от нас българите: Бати, Боти, Дуло, Дуньо, Дуто, Косо, Коти. По-интересни обаче
са титлите. Поне за мен най-важната е ванакатело, ванакател – цар.
Най-рано
тази титла се ползва за човек с име Одрис. На надписи върху
съдове от Крит и Тива срещаме следният важен, но останал непопулярен текст:
КАУНО ОДУРУВИЙО ВАНАКАТЕЛО – Кана (съд) на Одрис царят.
По-късно,
през VIII в.пр. Хр. (или даже X в. пр. Хр.) титлата ванакатело, ванакател – цар, вече е във форма ванакт [Ϝανακτ] по фригийските
монументи. А още по-късно гърците я приемат във форма анакс
[άναξ], като се признава, че тя идва от ванакс [ϝάναξ], ванакт [ϝάνακτ]. Признато е също, че анакс [άναξ] няма смисъл на гръцки, т.е. титлата е приета от предгръцки народ. А трако-пеласгите
са хората населявали Елада преди идването на данайците. Мизите и тевкрите в
Тесалия, фригите в Пелопонес, абантите в Евбея, пеласгите пък в Епир и даже по
територията на цяла Елада.
Най-интересното е това, че векове по-късно фригийската
титла ванакт [Ϝανακτ] е засвидетелствана от Авзоний при мизите под формата ванак [Phanaces].
Става дума за мизите, които по времето на Димитър Хоматиан са вече познати под
името българи. Това не е случайност, защото подобно на батос [βατος], василевс [βασιλεύς], ванак е обяснима на български.
Тя се среща по време на Средновековието в опростен вид, под формата бан. Намираме я върху епиграфски паметник от Плиска [Делань Бань ]. Бан означава повелител, заповядващ, от древен корен ба, срещащ се в бая – говоря [по виждане на Бернекер, Фасмер и др.]. Напомням – тълкуванията, които предлагам са на професионалисти, световно известни лингвисти. Аз само съм събрал на едно място важните данни.
Ето како се получава: най-древните титли, които старите гърци ползват, са
реално тракийски по произход – това е факт, признат от професионалисти
лингвисти. Самите титли са лесно обясними на български език. И тук няма никаква
мистерия, защото както различни исторически извори определят средновековните
българи като потомци на мизи, пеони, даки, одриси и др., така и данните от
мащабните антропологични изследвания се явяват ярко доказателство, че ние сме
наследници на най-древния цивилизован балкански народ.
Можем да добавим и виждането на прогресивните етнолози,
които смятат, че може да се говори за древнотракийски корени на българския
фолклор и ние с право можем да се наречем пълноправни наследници на една от
най-древните култури в историята на човечеството (по думите на проф. Евгений Теодоров).
Каквото и да кажат противниците ми, срещу ръжен (фактите)
не се рита. Истината си пробива път и тези, които ѝ пречат, пречат и на
интересите на България. Народът ни е добър, благороден, но е и изстрадал,
измъчен. Разберат ли хората по какъв грозен начин са лъгани, разберат ли как с
тях са се подигравали индивиди, получаващи заплата от джоба на българския
данъкоплатец, със сигурност ще има изблици на справедлив гняв.
За това отправям призив към тези, които укриват истината
и чернят прогресивните изследователи: Моля ви, преустановете своята срамна дейност, във ваш интерес е, а и в
интерес на целия народ, който ви храни!