ПУБЛИКАЦИИ

20.02.2013 г.

БЪЛГАРСКИ ИМЕНА ОТ ВТОРО ХИЛЯДОЛЕТИЕ ПРЕДИ ХРИСТА



Според официалната историография старите българи са азиатски нашественици. Вече повече от век се твърди, че нашите деди са чужд на Балканите народ. Голям брой научни работи внушават на читателите, че предците ни са се заселили в Тракия едва в Ранното Средновековие. Ако това беше истина, то в нашата именна система не би трябвало да се срещат антропоними споменати в документи от второто хилядолетие преди Христа. Такива обаче има и то не малко.

В списъка с български лични имена съставен от братя Миладинови срещаме  Дардан и Дардана. По една, или друга причина те са пропуснати в издадените по-късно честотно-тълковни речници на имената на българите. Това е доста жалко защото Дардан е трако-троянско име, алтернативното название на троянците  е дардани

Дарданите
 са тракийско племе споменато за пръв път в египетски летописи от XIV век преди Христа. Заедно със своите роднини мизите (наречени по-късно българи) дарданите помагат на хетския цар Муватали II да победи не кой да е, а Рамзес Велики. 

През 
I век Страбон споделя за дарданите, че макар да живеят в землянки те са весел и жизнен народ обичащ песните и танците. Старият автор добавя за тези хора, че притежават много музикални инструменти.

Друго древно българско име е Ильо. Официално то произлиза от библейското Илия.Звуковата прилика не може да се отрече, но не бива да се отхвърля лекомислено и връзката с тракийския антропоним Илиос – митичния основател на Троя. Названието на този древен  град е споменато в хетски документи от XVII -ти век преди Христа (в договорa на цар Лабарна).

Едно наше почти забравено име е Ярей. В издадените по времето на тоталитаризма речници то е пропуснато  и това е доста жалко, защото всъщност това е името на тракийският бог на войната, който е познат на гърците като Арес.   


Надпис с Линеар А, първите три знака представят звуците А-РЕ-Ю (по Еванс)

Ярей е всъщност най-древното документирано наше име. Върху златен пръстен намерен в критска гробница до Мавро Спелио (XVIII -ти век преди Христа) с Линеарен А е написано   Aрею, т.е. на Арей, Ярей. Езиковедът Владимир Георгиев разпознава в Арей името на войнственият бог, но го счита за хетски. 

Настина в древната Анатолия е почитан бог Яриш, но той не е изконно хетски. Явно на Георгиев не е било известно, че хетите са приемали в пантеона си всички божества на васалите си и поради това стават известни като народът с хиляда бога. Мизите (наречени по-късно българи) и дарданите са били хетски съюзници, това е причината да има култ към техният Арей (Арес) в Мала Азия.

Езиковеди и историци знаят много добре за споменатото от Павел Дякон българско лично име Бузан (Historia Romana), но то не присъства в честотно-тълковните речници. Навярно защото е вариант на тракийското Бузос споменато за първи път в Линеар Б документи от XIV-ти век преди Христа

Отново в микенски  документи от 
XIV-ти век преди Христа срещаме имена като Бато, Ботийо, Гета, Котеу, Мируло, Видако, Тато, Руси, Румано, Дейко, Силано, Камонийо, Делеу, Пирино (документи 1084, 1280 Е, 1293 Е, 1421 Х, 482 U, 1516 А b 01 lxxxvii по Еванс и Чадуик)  които са си нашите Бато, Ботьо, Гето, Котьо, Мирул, Видко, Тато, Руси, Румен, Дейко, Силан, Камен, Дельо, Пирин...



Най-интересното е, че в микенски документи от  XIV -ти век преди Христа срещаме имена като Крумеио, Карамесийо, Исеверийо,Токеу, Винaйо (документи 1516 А b 01 lxxxvii, 1173 bEx 225, 1197 Еa 302 lxxxi, 473Rq 61 xcii etc по Еванс), отговарящи на имената на старобългарските владетели Крум, Кормесий, Севар, Токту, Винех. Всеки български изследовател, който е запознат със старите егейските писменостти би трябвало да знае тези интересни факти.



Специалистите ни би трябвало да знаят и други важни неща. В микенски документи от  XIV  век преди Христа се срещат дори старобългарски родови имена като Дуло, Окило/Вокило – Вокил и Ермаа- Ерми (княз Кормисош е от рода Вокил, а княз Гостун е от рода Ерми).



След като типични български имена се споменават многократно в минойски, хетски, египетски и микенски документи от XVIII -ти -XIV -ти век преди Христа (3700-3300 години стари), само безсъвестен и изключително предубеден човек може да обяви българите за нашественици в земите на юг от река Дунав.

Времето променя много, но не е в състояние да заличи обсолютно всичко. Нашите имена са били споменавани с уважение и страхопочитание от силни народи като хети и египтяни. Мирул,  Ведан, Яко, Ботьо и др. са били богати благородници в Микенска Гърция.

Твърде много следи сме оставили на три континента, за да е възможно споменът за нас да бъде заличен. Малко по малко всичко ще си дойде на мястото, ще си получим заслуженото уважение, светът ще знае и вече няма да забравя кои сме и какво сме дали на човешката цивилизация. Звездата на България изгрява и този път блясъкът й е ослепителен!




Използвана литература:

1.К.Порожанов, Общество и държавност у траките, средата на ІІ- началото на І хил.пр.Хр. (в контекста на палеобалканозападномалоазийската общност, STUDIA THRACICA 6, Българска Академия на Науките, Институт по Тракология, София, 1998;
2.Вл. Георгиев, Траките и техният език, Българска Академия на Науките, Институт за Български Език, София, 1977;
3. A.Evans, SCRIPTA MINOA II, The written documents of Minoan Cretan with special reference to the archive of Knossos, Vol. II, Oxford, Clarendon Press, 1952;
4. J.Best, Thrakische Namen in Mycenisher Schrift, Proceedings of the Fourth International Congress of Thracology, Rotterdam, 24-26 September, 1984;
5. В.Бешевлиев, Проучвания върху личните имена у траките, БАН, Археологически Институт, Епиграфска Поредица Nr. 8, София, 1965;
6. М.Москов, Именник на Българските Ханове, Д-р Петър Берон, София, 1988;

К.Иречек, История на българите, Издателство Наука и изкуство, под ред. на проф. П. Хр. Петров, София, 1978;

93 коментара:

  1. Умолявам коментиращите да се придържат към културен тон.Един спорен въпрос да се разреши най-лесно когато има взаимно уважение.

    Благодаря предварително!

    ОтговорИзтриване
  2. Голямата лъжа, че сме някакви пришълци от Азия, приземили се тук 681 звучи все по-абсурдна! Колко томове хартия с лъжа! На някой му е трябвало да ни изкара чужди за нашата си земя. Имал е интерес да скрие истината за нас. Хареса ми подхваната тема за стари свидетелства в имената ни, два века преди Христос. Ценни сведения! Благодаря!
    Зоя

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти и аз Зоя!
      Някога сме имали писана история, цар Калоян споменава за книгите на дедите си, но от тях не е намерена нито една. Явно са били унищожени по време на турската окупация на страната ни...

      Изтриване
    2. Павел и Зоя,
      не е само турската окупация. Също Кремъл има интерес, четете Иван Лилов!
      http://www.scribd.com/doc/104550722/%D0%98%D0%B2%D0%B0%D0%BD-%D0%9B%D0%B8%D0%BB%D0%BE%D0%B2-%D0%9E%D1%81%D0%B2%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%BD%D0%B8-%D0%BC%D0%B8%D1%81%D0%B8%D0%B8-%D0%BD%D0%B0-%D0%A0%D1%83%D1%81%D0%B8%D1%8F-%D0%A1%D1%8A%D0%B2%D0%B5%D1%82%D1%81%D0%BA%D0%B8%D1%8F-%D1%81%D1%8A%D1%8E%D0%B7-%D0%B2-%D0%B8-%D0%BE%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%BE-%D0%91%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8F
      те правят съюза Гърция+Сърбия + изнудена Румъния

      Изтриване
    3. Може да не са унищожени а скрити някъде.... :)

      Изтриване
  3. Здравей, Павка! Хубав постинг, благодаря ти. Старите български имена пренасят далечния, висшия смисъл за родословието ни, пазят паметта на кръвта ни през времето...

    Тракийският -(според Страбон) цар Дардан, синът на Зевс и плеядата Електра, -(според древногръцките легенди), е родом от Самотраки, но се премества във Фригия. Оженва се за фригийската принцеса Батия... Именно тракиецът Дардан е бащата на Ил, който Ил основава Троя (според генеалогията в "Илиада")... Оттам другото име на Троя, Илион... Така, тракиецът Дардан е и родоначалник на троянските царе и предтеча на Хектор и Еней.

    Според Омир, основаният от него град Дардан, е в подножието на планината Ида... (Ида също е странно име - на орхидея..., на астероид, открит на 29 септември 1884, на северни реки...)

    Исках да те питам за планината Ида на остров Крит ли става дума?

    А Ахил? Що за име има богоравният Ахил? Митичният мирмидон, синът на правдивият Еак- бъщата -съдник, който в царството на сенките, в Хадес, застава до самият Минос. Ахил, когото гърците наричат „ахеец”, но Омир нарича Ахил, сражаващ се редом с ахейци, данайци, аргосци... Алфа Хиос! (моя поетична инвенция). Според легендата, когато слънцето го целува, изгаря лицето му, но го обезсмъртява. Мирмидонците, надали пристигат от Африка през бронзовата епоха. Те са много, много по-древно племе, свързано с нашата земя. (Може би, това е въпрос за друг постинг.)

    Не знам, защо, от предишна твоя публикация, може би, но пред мен изникна звездоносната глава на Минотавъра бик, изобразена на толкова артефакти по нашите земи, и се замислих има ли общо между Арес, Ярей и минотавъра? :) Нали именно критяните изобразяват Зевс, бога на Слънцето като бик. Според A. Б. Кук, Минос и Минотавъра са един и същи персонаж - Зевс.

    Извинявай за предългите резигнации, научих доста неща. Името Ярей ме впечатли в предишен твой постинг. А казаното от теб, че "хетите са приемали в пантеона си всички божества на васалите си и поради това стават известни като народът с хиляда бога", ме кара да приемам тракийските царе като обединители. Обединението, което ние, българите, така силно тачим в легендата на Кубрат, който макар и християнин, е вярвал в Слънцето.

    Доста хаотичен коментар. Като ехо от името "Ярей":) Знаеш ли, никога няма да спра да се учудвам, как насищаш едно толкова кратко съдържание с толкова много история. Поздрави и благодаря за вълшебството на древните наши имена!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей Наде!:)
      Ида е топоним на остров Крит, но и в Троада.Според Вергилий Ида е нимфа от остров Крит, която заминава за Фригия и там дава името си на една планина.

      Идак е град в Тракия, а Идал е название на планина на остров Кипър...

      Езиковедите свързват името на Ида с ИЕ widu - гора...но това си е чиста спекулация.Оригиналното име е било Вида, като значението е видна, сияйна, бяла.

      Права си за мирмидоните, те не са пришълци а местен народ- пелазги. Най-вероятно са били с рижо-кестенява коса защото с такава коса са описани Ахил, сина му Пир, а и Мелеагър...

      Мита за минотавъра възниква поради неразбирането на гърците на култа към Дионис-Загрей, който е изобразяван като бик. Тракийското име Загрей (бик)е древния вариант на стблг. шегор-бик...сродна е и ведическата дума шагра-сила.

      Интересно е, че хетите не само приемат култа към нашия Ярей, но и му вдигат монументален паметник, който е оцелял и до днес. Древния бог на войната е символизиран с меч... http://www.pbase.com/dosseman/image/36319796

      Това е причината българите даже и в християнския период да се кълнят пред меч...

      Поздрави!

      Изтриване
    2. Здравей, Павка!:) Благодаря ти за тези ценни сведения! Не знаех за това.

      Странно, току що, малко преди да прочета коментара ти, се замислих за Вергилий и неговата "Енеида"... За седемте царе на Рим, сред които е и Ромул - синът на бога на войната Марс, но и на весталката Рея Силвия - Илиа (Rhea Silvia, Ilia) - дъщеря или внучка на Еней! Ромул убива своя брат близнак Рем, и става първият римски цар - потомък на тракиеца Еней от Троя. В 12-те книги на епическата си поема, писана между 29 и 19 пр.н.е., учителят на Данте разказва легендата за троянецът Еней, който отива в Италия и става родоначалник на Рим и римляните.

      Когато казах, че Ахил е Алфа Хиос, исках да кажа ХЕЛИОС...:) Lapsus linguae! Метафора, но може би грешката е вярна – Нали Хиос е вероятно родно място на Омир. Омир, който възпя Ахил... Значи Ахил е бил меднокос. Обожавам този цвят!:)

      Не знаех, че се кълнем пред меч, но знам, че е наше оръжие. От незапомнени времена. по нашите земи има изключително древни артефакти - стрели, мечове със съвършена форма, сякаш изваяни не от човешка ръка, а ляти от слънчева светлина. Това не бива да ни учудва - нали най-старото технологично обработено злато на планетата бе открито пак у нас, в Хотница и във Варненския халколитен некропол.

      Не знам за Малала, но Йоан Цеца пише: „и тогава всички пристигнаха в Авлида с кораби, и заедно с тях Ахил, синът на Пелей и на Тетида, дъщерята на философа Хирон, водейки войска от хуни-българи-мирмидонци на брой две хиляди и петстотин“.

      Бих искала да те попитам, има ли лично име, близко до името "траки" и какво означава то?
      Благодаря ти! Поздрави!

      Изтриване
    3. Наде, тъкмо пиша за произхода на етнонима траки:)

      В една своя работа стария автор Ариан споделя за нимфата Траке. Тя притежавала свръхестествени качества. Можела да омагьоса и подлуди някого, но също така била в състояние да излекува болен човек.

      Антонин Либералис споменава Траса - царица на тракийското племе трибали.

      Други стари автори пишат за Тракс - син на бог Арес.

      За името траки съществуват няколко теории. Най-логичната според мен е тази, че траки е ранната гърцизирана версия на етнонима дерзики. Гърците са възприели дерзики като терсики...като в последствие терсики е еволюирало в терейки, траки...

      Траки, или по-точно дерзики означава дръзки, смели - съвсем точна характеристика за нрава на дедите ни.

      Поздрави!

      Изтриване
  4. Официалната историография значи не е чела хроникьорите от града на Фортуна. Тя и Фортуна отдавна не е в Антиохия на Оронт, а във Ватикана!

    ОтговорИзтриване
  5. Много хубава статия сте написали, но има недостатъци, които няма как да премълча защото иначе бих ви направил мечешка услуга.Така, става дума за липсващ извор в използваната литература, а именно Джон Чадуик, никъде не виждам неговата книга за документите на миноийски език.Няма да е никак зле да направите нужното допълнение.
    Желая ви успехи!
    М.Добрев

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Г-н Добрев, трябва да призная, че сте прав. Наистина съм пропуснал да дам като ползвана литература J.Chadwick, M.Ventris, Documents in the Mycenaean Greek, 300 selected tablets from Knossos, Pylos & Mycenae, Cambridge University Press, 1973.

      Ето, сега използвам случая, за да го направя.

      Изтриване
    2. Въобще, рядко прибягвате до библиография и си пишете свободни съчинения, та българите вече и те не знаят коя история да четат... Това не е нито патриотизъм, нито наука, нито история, нищо не е. Нарича се ЛИС (литературно интерпретативно съчинение). Защо не оставите науката на учените и не започнете да пишете фантастика?

      Изтриване
    3. Драги ми анонимни, дай пример как да се пише, представи своя работа, която да е по-добре аргументирана. Може да съм сбъркал нещо, може определени данни да не са ми известни. Представете ги и ще дискутираме.

      Изтриване
  6. Супер готино си ги написал бе пич, да знаеш шапка ти свалям за труда и за патриотизма! Такива като тебе са нужни на Българя защото сега времената са тежки и народа трябва да се сплотява, да му се отварят очите а ти го правиш един път!
    Евала!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да, народа трябва да се сплотява, иначе няма как да оцелеем. Трябва обаче и да си възвърнем старата гордост и достойнство. Без тях ще е много трудно да постигнем нещо.

      Изтриване
  7. Prodylzhavai priateliu, bylgarite v chuzhbina te obichat!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ще продължавам, надявам се българите в чужбина макар да са далеч от Родината, да продължават да я обичат, а и да се държат като добри, силни и почтени хора.

      Изтриване
  8. Интересно пишеш, няма да си кривя душата, обаче някои неща ми се виждат попресилени, или даже манипулирани. Дано не се засегнеш от откровеността ми, но каквото ми е на сърцето-това ми е на езика. Дано да си прав, ама ме съмнява.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Няма защо да се сърдя, Ваше право е да имате съмнения относно определени мои твърдения. Ще Ви помоля обаче да бъдете по-конкретен относно това какво точно съм пресилил и какво съм манипулирал.

      Възможно е да съм се увлякъл, възможно е да съм сгрешил. Благодарен съм за критиката, но нека следващия път тя да засяга конкретни твърдения.

      Изтриване
    2. Само ми посочи в кой източник прочете, че Имеон е старото име на Стара планина, та чак го приравни до турското Емине... Не е зле да започнете да посочвате източници след всяко изречение, доколкото съм чел исторически трудове, така се пишат, останалото, както и по-рано ти писах, се наричат новели, романи, съчинения по свободна тема и т. н.

      Изтриване
    3. Драги ми анонимни, източник не се посочва след всяко изречение, а след всяко важно твърдение. Не е зле да провериш работите на Херодот -4-49.1 - ἐκ δὲ τοῦ Αἵμου....Κίος ποταμὸς μέσον σχίζων τὸν Αἷμον, а също и тези на Страбон -7.6.1 - 7.6.1- τὸν Αἷμον ὀρεινῆς.

      За връзката между тракийското име Имеон, Емон, Емос, Емус можеш да прочетеш тук:

      https://books.google.nl/books?id=qyYJAAAAQAAJ&pg=PA282&lpg=PA282&dq=ptolemy+haimos&source=bl&ots=Abmpt-9mx1&sig=pnWd500U0Tt_RGdXvgQlD9AeYLE&hl=en&sa=X&ei=beNVVfCNOsqI7AaU94HYDg&ved=0CEcQ6AEwCQ#v=onepage&q=ptolemy%20haimos&f=false



      Изтриване
  9. Добре де, защо ги няма тиъа работи в учебниците, ти сега да не искаш да кажеш, че цял свят се е наговорил срещу нас българите?Не така бе готин, балъците ще ти се фанат на сладките приказки, умните хора ще се хилят под мустак:)
    Идваме от Имеон, това е истината.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. За идване от Имеон говори живелия през ХІІ век Михаил Сирийски. Според този автор българите са получили името си от легендарния цар Булгар, който е дошъл в Европа за около 60 дни заедно с братята си в началото на VІІ век.

      Този извор е недостоверен по няколко причини:

      1. Похода от Имеон до Балканите би отнел не 60-65 дни, а няколко години. В древността не ги е имало днешните пътища и мостове. Минавало се е през непознати територии, които първо е трябвало да се разузнаят.

      2. Името на България е известно още през ІV век. Няма как народа и страната ни да са получили името си от човек, който е живял три века по-късно.

      3. Названието Имеон е тракийско, това е древното име на Стара Планина, което днес се е запазило в нос Емине.

      Можеш да се хилиш колкото искаш под мустак, това не ме притеснява. Ако желаеш да приема твърденията ти, представи солидни аргументи.

      Изтриване
    2. Anonymous21.02.13, 20:53, умните, към които Спароток е толерантен, да се понапрегнат и да четат. Такива работи ги нямало в учебниците, казваш. Има ги, как да ги няма. Я прочети старобългарския превод на Илиадата от чернорицзите на Преславската книжовна школа, направен по времето на Симеон Велики. И Метаморфозите на Овидий. И ела пак се обади, че било пресилено. Готин. Там е и обяснено родословието на Ахил и на мирмидонците с българите. „Пристигна с атридите и самси Ахил със своя собствена войска, наричани някога мирмидоняни, а сега българи, 3000 души“ Учебници бол и критикари бол, ама няма кой да чете.

      Изтриване
    3. След новите днк анализи и археологически данни се установи небивалото средоточие в Анатолия и Тракия на могилна култура още от края на деветото и от осмото хилядолетие пр. Хр. примерно устието на река Марица и тн. Смехотворно е да се твърди, че видиш ли предците ни се били изсипали от Азия или кой знае откъде през ранното Средновековие. Такива внезапни миграционни промени засягащи повсеместно толкова обширни географски райони и то с внезапната поява на население, което старите историци определят за най многочисленото сред народите каквито са траките, са невъзможни. Модерните геологични изследвания доказаха, че проливите на Дарданелите и Босфора са се появили при катаклизъм превърнал тогавашното сладководно езеро в днешното Черно и Азовско морета. Мащабна инвазия, при която новодошлите преселници единодушно и бурно да променят светкавично духовните си и културни приоритети звучи абсурдно. Просто такава няма. Време е да се запознаем с истината за себе си. Първата европейска цивилизация е по нашите земи.

      Изтриване
    4. Имате право, лошото се състои в това, че силните на деня нямат интерес истината за България да излезе на бял свят. Никой не обича бившите си господари:)

      Изтриване
    5. Анонимен от 21 февруари 2013 г., 20:53, бихте ли обяснили как става реално преместването на цял един народ от едно място на друго, отдалечено на хиляди километри в условията на ранното средновековие? И според вас възможно ли е такова преселване за сравнително кратък исторически период? Такова преселение няма ли да остави ярки свидетелства в хрониките - все пак се пресичат територии на много племена, а това няма как да стане мирно, тихо и незабелязано. Можете ли да посочите неопровержими исторически сведения, от които да става ясно, че българите са прекосили всички тези територии в посока от Азия към Европа, а не в обратна посока няколко века преди това?

      Изтриване
    6. Нямаш идея колко си прав,като подмяташ за заговор срещу българите...Обаче си иска четене,говоренето идва после...Малко жокери,а? 1.Казват,от Балканите са извадени поне 500 тона злато.Поразтърси колко още има в Родопите и Стара планина,оценките не са много различни. 2.Ти ще се съгласиш ли,ако някой,ей така,между другото,докаже,че баш пък точно твоят народ няма нищо общо с названието богоизбран,ами това са едни ама съвсем други хора на друго място и не по това време?Аз съм сигурен,че не.
      3.Когато един цял континент не може да си напише историята без нас,а една друга държава на два континента изобщо не може да си напише историята заради нас,аплодисменти ли да очакваме? Или да помолим Великите сили учтиво да ни върнат Планетата Земя,ако обичат?
      Опитай се да помислиш над тези неща,анонимен друже.
      Добрев,обикновен българин

      Изтриване
  10. Тази тема може да се развива да безкрай, като се добавят и ...
    Астибо
    Лампсак
    Сократ
    Олимп
    ...............
    Фанагурис
    .............
    Мусагеница

    Остава най-важния въпрос: Е, и ?
    ИМПЕРИАЛИСТ

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Най-важния въпрос според мен е - Защо са премълчани тези неща?

      Смятам, че причините са следните:
      - да се смачка самочувствието на българския народ;
      - да се даде фалшив повод за гордост на други хора;
      - да се създадат предпоставки гърците да проявят претенции към българска земя;

      Някой е имал (а и май все още има) интерес да съществуват конфликти на Балканите. Когато двама се карат печели трети...обикновено той е причината за караницата.

      Изтриване
    2. Безспорно сте прав за причините... Противникът срещу който сте се изправил е с колосална сила и мощ. В сравнение с него, образователно-патриотичният Ви сайд е "безкрайно малка величина". Българщината ни се унищожава безмилостно на всякакво ниво и във всяка област. Знаете ли, че се закрива профилът "Български фолклор" в Българските училища.
      ИМПЕРИАЛИСТ

      Изтриване
    3. Да си кажа честно не знаех, че се закрива профилa "Български фолклор" в нашите училища. Това е едно обезпокоително явление, но от друга страна се надявам тази мярка да стресне хората и да им покаже, че няма случайни неща...

      Това, което в училище вече няма да бъде казано може да го кажем ние -родители и роднини, какво ни пречи, нима могат да ни забранят?

      Изтриване
    4. Български фолклор е чиста тавтология,нека някой опита да изведе частта фолк по начин,по различен от болг...
      Току се сетих,от тракийското ентри към английското ентър,та до френското ентре...
      Могат да ни убият,но да ни забраняват не става.

      Изтриване
  11. Г-н Серафимов, прави Ви чест безвъзмездния труд за България! Поздрави от Сидни!
    Димитър

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти Димитре!
      Поздрави на всички родолюбиви българи живеещи в Сидни!

      Изтриване
  12. Спароток, въпросът ми вероятно е встрани от темата. Какво е мястото на жената в тракийската култура? Кои са легендарните имена на тракийки? Четох, че траките били полигамни и докато девойките разполагали с голяма свобода, омъжените жени били пазени с голяма строгост. Платон твърди, че "тракийците използват жените си, за да им обработват земите, да им пазят и отглеждат добитъка и всякак да им слугуват, като че ли са им роби"? Жестоки, сурови хора ли са били те? Прастари свидетелства съобщават, че са сред най-войнствените и страховити европейски племена. Каква е разликата между аристокрацията им, войската и обикновените хора? Какво е било най-важно за тях? Войната? Да царстват? Преди цитирахте Херодот, че "Тракийската народност е най-многобройна след индийската. Във всяка отделна област траките носят отделно име, но нравите и обичаите на цялата народност са навред едни и същи“. Колко тракийски племена са известни на историята и какво ги е разделяло? Искам да знам повече за морала им, за нравите им. Може би миналото би помогнало днес?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Въпроса не е един, а доста, ще се опитам да отговоря на някои от тях.

      Като имена на легендарни тракийки могат да се посочат Аба (Ава), Родопа, Харпалика, Траке, Траса, Хекуба...

      Верно е, че Страбон споменава за полигамията между траките. Някои траки са имали по 12 жени...това обаче се е налагало от обстоятелствата. Поради вътрешни и външни конфликти водещи до войни, мъжкото население е било много по-малобройно от женското. За да не бъде изключен голям брой жени от обществото бива въведена полигамията...Сам човек за никъде не е...

      Верно е също, че Херодот пише за свободата на тракийските жени. Тази свобода някои европейски народи я познаха едва през...20 век.

      Запознат съм с твърдението на Платон относно това, че траките ползват жените си за полска работа, но не мисля, че това е важало за цяла Тракия. Касае се по-скоро за регионален феномен, който между другото все още се наблюдава при определени групи хора обитаващи Родопите.

      Дали траките са били жестоки и сурови...това зависи от гледната точка. Гърците минават за цивилизовани и културни, но това не им попречва да сътворят геноцида на Кира. Жени, деца и старци са избити без пощада...

      От друга страна се знае за това как цар Ситалк се е опитвал и е успял да избегне военен конфликт със скитите (заради Октамасад). Известно е и свидетелството на Демостен относно това, че траките нямат обичай да се убиват един друг. Северните траки са наричани многократно най-праведния и миролюбив народ...

      Никой не се ражда единствено и само да воюва, но ще оцелее само този, който се е научил как да защитава земята си и своите близки.

      Нереално е да се очаква абсолютна хомогенност на обичаите в Тракия. Такава няма нито в Рим, нито в Гърция, нито в Галия, Германия, Иберия...

      Известни са около 80 племена (описани са в различни периоди).

      Най-важното за нрава на траките е това, че са ценели свободата си, ценели са живота, ценели са земята си. Това са качества, които със сигурност са необходими в днешната обстановка...

      Изтриване
    2. Благодаря, Спароток. За изчерпателните отговори. Да, траките споменава Омир, като "тракийци мирно живеещи, покрай Хелеспонт бързотечен." Проливът Дарданели. Имате ли мнение за изгубения тракийски епос? Изследователи го датират от 6 в.пр.Хр.? Възможно ли е да не е унищожен? Да е в хранилищата на Ватикана. В нечие друго хранилище? Тракийските царе са считани за най-ранните носители на политическа власт и живот в Европа. Как обяснявате липсата на тракийска писменост и писмени източници и къде според Вас езика на траките оцелява най-силно? Какво мислите за пръстена от Езерово?

      Изтриване
    3. Не можем да говорим за липса на тракийска писменост след като разполагаме със сведения, че траките са имали такава.

      1.Алкидамант нарича Орфей създателя на азбуката.

      2.Диодор Сицилийски твърди, че Орфей и Лин са едни от първите употребявали древната писменост.

      3.Еврипид също говори за тракийска писменост.

      В същинска Тракия са намерени доста надписи:
      - Езерово
      - Ситово
      - Кьолмен
      - Браничево
      - Дуванлий
      - Александрово
      - Надарци
      - Азанбегово
      - Драгойна
      - Белинташ

      Трябва да се добавят и 40-те надписа от остров Самотраки.

      Да не забравяме и древните надписи от Караново, Градешница, Хотница, Тартария, Вълчи Дол, Осинчани, Говерлево, Винча и др.

      Неотдавна американски учени установиха, че траките са имали писменост преди гърците - the graffiti from Gordion precede the oldest Greek inscriptions by more than a half-century.

      http://sites.museum.upenn.edu/gordion/articles/culture/24-artinscriptions

      Тракийските епиграфски паметници са систематично унищожавани. Поради тази причина са останали само тези по затънтените места и тези, които са под могили.

      С. Торбатов пише в своя работа, че при строежи на крепости в Тракия (по време на римската окупация) са използвани плочи с надписи, като буквите са били старателно изчуквани и заличавани...За 7 века е възможно да се заличат не десетки, а хиляди надписи...

      Изтриване
    4. Когато чета за унищожените документи от нашата история , започвам да мисля за пътувания във времето, за хора които го владеят и които унищожават тези следи. Има доказателства ,че това е възможно. И затова още по-голяма е заслугата ти Павел ,че с тежък труд успяваш да намериш връзка и да ни дадеш наготово това знание. Благодаря. Е ако искате -мислете ме за откачалка ,че вярвам в пътуванията във времето.....:P

      Изтриване
    5. Дори и да не е възможно физическо завръщане във времето, с помоща на историята можем да погледнем векове назад.

      Изтриване
    6. Знам че вапроса е малко глупав но, траките имат ли нещо общо със българите ?

      Изтриване
  13. Хубаво направихте, че си признахте пропуска и въведохте липсващия извор, така деистват съвестните хора.Следя Ви от известно време заедно с група познати, с които дискутирам по Вашите теми и коментари. Имате недостатъци, понякога сякаш губите добрия тон, но в сравнение и други блогери сте на ниво.
    M.Добрев

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Г-н Добрев, благодарен съм за всяка конструктивна и най-вече културна критика. Не съм безгрешен, със сигурност съм допуснал грешки, неизбежно е и това, че ще продължавам да греша по отношение на дадени проблеми.

      Разчитам на хора като Вас, които да ме поправят когато намерят някакъв мой пропуск.

      Поздрави!

      Изтриване
  14. Ами ще ти кажа какво манипулираш няма проблем, аз не си правя вятър на устата като някои други дето не знаъат какво приказват. А кажи ми къде го има в Българя името Дардан, къде е записано, от кого, кога?Можеш ли го това, или ще ми изтриеш коментара понеже не ти оттърва?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Фамилното име Дарданов, Дарданова носят все още много българи - например д-р Драгомир Дарданов- лекар-хирург. Сайтът му също носи това древно българско име - dardanov.com, свидетелство за древността на рода на д-р Дарданов и на българския народ.
      В Интернет могат да се намерят много българи и българки с фамилното име Дарданов/Дарданова.
      Скоро в Пловдив видях некролог, който привлече вниманието ми, защото името на починалата бе Дарданова. Помислих си колко важно е делото на Спароток, То осветлява най-важното за един човек- кой е, откъде идва, защото само тогава този човек няма да е дърво без корен и ще знае накъде отива.

      Изтриване
    2. Благодаря Ви за интересната информация и за добрите думи!

      Изтриване
  15. Бива те пич, супер си ти казвам, ако се беше родил преди 100 години шеше да засрамиш Гиобелс, маистор си на въртелите. Успия да залъжеш Минчо Добрев, ама мен не, аз не се оставям да ме зарибяват с сладки приказки от хилада и една нощ. Че то в Българя има хора с име Джон, Валтер, Жан, обаче те са ЗАЕТИ, не наши, чаткаш ли каква е хавата? Какво пречи булгарите да са взели благозвучни имена от тракииското малцинство оцеляло до 681?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Съгласен съм, че не трябва да се отхвърля възможността определено име да е заето от друг народ. Това е напълно реален сценарий, дал си достатъчно примери.

      Трябва обаче да вземем под внимание следните факти:

      1.В продължение на 1000 години българите са отъждествявани с траките. Стари автори като Аталиат, Хоматиан, Фулко и др. обясняват, че българи е само новото име на древните траки.

      2.По отношение на обичаи, жилища, отбранителни съоръжение, стопански методи, земеделски сечива, въоръжение, погребални обреди и т.н. старите българи трябва да се определят като траки.

      3.Името Дардан притежава обяснение на български език, следователно няма как да е заето. Дардан се обяснява със санскр. дрда-сила, мощ, връзка, верига, тя е сродна на гл. дрхати- държа, събирам, прикрепям.Санскр. дрда отговаря на стблг. съ-дравие- здраве (здравина, а санскр. дрхати отговаря на стблг. дръжати-държа.

      Изтриване
  16. Благодаря за сведенията, Спароток. Хубаво ще е да ни запознаете в отделен постинг със смисъла на писмените паметници, които изброявате. От поколение съм, което не е изучавало каквото цитирате. Това са огромни празноти в историческата ни памет.

    Спароток :"Неотдавна американски учени установиха, че траките са имали писменост преди гърците - the graffiti from Gordion precede the oldest Greek inscriptions by more than a half-century.

    http://sites.museum.upenn.edu/gordion/articles/culture/24-artinscriptions "

    Орфей създател на азбука? Орфей несъмнено е цяла една митология. И тази митология е българска. Дано докажете съществуването на тракийската писменост. Успех!
    Станимир Вълков


    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря Ви г-н Вълков!
      Орфей е безспорно обожествен тракийски цар, живял е доста преди Троянската Война. Възможно е да е пригодил една вече съществуваща писменост към еволюиралия до онова време тракийски език.

      Писмеността ползвана на Балканите преди Троянската Война се нарича Линеар Б. Тя има много паралели с по-древната писменост от Градешница, Караново и др. а също и със старобългарските руни (над 40 успоредици) и с глаголицата (33 успоредици).

      Съществуването на тракийската писменост е доказано. Остава само да се приеме от повечето учени.

      Изтриване
  17. Г-н Серафимов ,следа и чета всичко написано с интерес . Това трябва да е в учебниците на българчетата по история . Успех Ви пожелавам в търсенето на истината за България ! Върнете истинското и лице ! Без истинско минало няма истинско бъдеще . Лъжата и незнаенето за миналото криви настоящото.Ние група приятели благодарим !

    Бранимир Геров

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Г-н Геров, имате право относно това, че без истинско минало няма истинско бъдеще!
      Правя каквото е по силите ми, с това са се заели и приятелите ми. Българите трябва да си върнат старото самочувствие, да разберат, че не са случаен народ и, че заслужават по-добър живот.

      Поздрави!

      Изтриване
  18. С интерес те чета и тук, Павле! Поздрави.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Майсторе, твоето присъствие тук може само да ме радва!:)
      Поздрави!

      Изтриване

  19. Здравей Павел!
    В здравно заведение "АКТА МЕДИКА" - Севлиево срещнах доктор с фамилно име Дарданов.
    Баба ми се казваше Николина, но незнайно за мен моята пра баба, както и всички останали нейни роднини, близки и съседи я наричаха Кута.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря за интересните данни! Не знаех, че съществува фамилно име Дарданов, но името Кута ми е добре познато.

      Поздрави!

      Изтриване
  20. Има едно име, което от детството ми не ми дава мира - Алес с ударение на "е". Помня дядо Алес с бялото магаре :) Само той и неговия внук, мой връстник, се казваха така. Още от дете се чудех какво е мястото на това странно име в компанията от "по-нормални" (според мен тогава) стари имена като Пано, Геро, Видул, Цоко, Йона, Йова, Стояна, Нана, Рада, Кута, Куна, Вида, Дона, Събо...? Като попитах баба от къде може да идва името на дядо Алес, тя много логично каза "как от къде - от неговия дядо" :) Някъде другаде някой да е чувал това име ? Павел, ти имаш ли представа от къде може да идва то? Селото е в Средногорието до Старосел - кой да ми каже тогава, че и могилите в землището на нашето и на близки села са тракийски (както вече всички знаем:) Радвам се, че след толкова години намерих точното място да споделя усещанията си :) Благодаря ти за посвещението и просвещението, Павел !

    ОтговорИзтриване
  21. Яна, името Алес не съм го чувал в България, но познавам един словенец, който се казва Алеш (ударението е на Е). Попитах го дали Алеш не идва от Александър, той ми каза, че в неговия край (Толминско) се срещали както Алеш, така и Александър, но се разглеждали като две различни имена.

    Възможно е Алес и Алеш да са изведени от стблг. алънищь - сърне, еленче.

    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  22. Здравейте г-н Серафимов, бих искал да знам имате ли някаква информация относно името "Войден" ?

    ОтговорИзтриване
  23. Здравейте г-н Серафимов, бих искал да знам имате ли някаква информация относно името ми "Войден" ?
    Единственото, което знам за него е от един стар български именник от 1934г. и то е че е със "славянски" произход и означава: "войн", "войник".
    Благодаря.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Войден е много интересно име! Това, че коренът - думата война, се среща и в други сродни езици, не означава, че името не е познато през Античността.

      Едно от най-старите тракийски имена е Войнес, регистриранно е преди около 2700 години на надпис - G-286.

      http://sites.museum.upenn.edu/gordion/articles/culture/24-artinscriptions

      Войден означава според мен - деен във войната, способен боец. Частицата деен, както и воин е позната на траките.

      Гордейте се с името си!

      Изтриване
  24. ОБЯСНЕНИЕТО Е МНОГО ТОЧНИ СЪС СРАВНЕНИЯТА !
    САМО НЕВЕРНИК МОЖЕ ДА ГОВОРИ ГЛУПОСТИ !
    АЗ БЛАГОДАРЯ ЗА ИНФОМАЦИЯТА !
    -
    СТЕФАН Д-Р Д ЧОЛАКОВ
    ВРАЧАНСКОТО ШВЕДЧЕ ОТ ЦАРЕВА ЛИВАДА-ЕЛЕНСКО-СЕВЛИЕВСКИТЕ КОЛИБИ

    ОтговорИзтриване
  25. Здравейте, Павле! Добре е, че Ви има. Има едно име МИЛКУН и оттам фамилията, на която съм последния представител. Откъде идва това име според Вас? Поздрави.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Най-вероятно Милкун е производно на Милко, Мило и се обяснява с прилагателното мил. Сродно древно име е латинското Емилий, връзка показва и старомакедонската дума амале-мил.

      В Мала Азия, на юг от Ефес има град Милет. Официално той е гръцка колония, но това е лъжа, селището съществува много преди появата на гърците под името Милаванда. С елементът вант, ванд са е образувли прилагателни в някои древни езици като хетски, санскрит и трако-пеласгийски. В по-късни времена елементът вант се редуцира до инт и ат, като в рогат, брадат...

      Понеже името на Милет е регистрирано още в Бронзовата епоха, то може да се каже, че имената Мило, Милко, Милкун са едни от най-древните документирани имена. Прочее, наставката ун в Милк-ун се среща в хетското божествено име Тарк-ун, а също в тракийското божествено име Перкун, Перкон...познат още като Перун.

      Изтриване
    2. Незнам дали има връзка, но е интересно като факт - женското име Милка се среща в Стария Завет от епохата на Авраам: книга Битие, Глава 11: "29. Аврам и Нахор си взеха жени; Аврамовата жена се казваше Сара; Нахоровата жена се казваше Милка, дъщеря на Арана, баща на Милка и на Иска."

      Изтриване
  26. Интересното в случая с фамилията Дарданови е, че в Севлиево има два различни рода с това име и то с различни корени - различни населени места от където идват. Още нещо - най-големият филиал на музея в града е разположен в Дандоловите къщи, което някак "се родее" с четири от венецианските дожи и една кралица на кралство Рашка, като тази фамилия "звучи" доста :) тракийско.

    ОтговорИзтриване
  27. Привет и от мен г-н Серафимов. Познанията Ви ме впечтляват, а умението ви да да боравите с тези познания ме вдъхновява. Хубаво е, че търсите истината и се борите (дори и с няколкото вятърничави мелници които пишат на непристоен език тук) за иситината. Борите се с написаните от незнайно кого учебници по история на България, на Балканите, промивали мозъците ни десетилетия наред. Приветствам това усилие Имам само един приятелски съвет: Кокото и истина да излиза черно на бяло, колкото и логично да звучи някое твърдение.. преди да го напишете помислете си за Феликс Баумгартнер.... не всеки австриец е македонец, нито МАКинТОШ е основан от македонецът Тошо - да не изкараме и ние (както го правят съседите) цялата цивилизация Българска сега..:)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря за съветите! Ще съм още по-благодарен, ако посочите точно в какво се съмнявате, кое изглежда невероятно и т.н. Критиката е полезна, но най-вече когато е конкретна и добре обоснована.

      Поздрави!

      Изтриване
  28. Г-н Серафимов ,с огромен интерес следя публикациите Ви.Изключително полезна информация ,заинтригуваме....колко ли още факти от историята ни са скрити,променени и защо ли? Благодаря!
    Поздрав от Банско, Елена Георгиева ( Elena Geоrgieva).

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Елена, от нас са скрити планини от информация. Не спирам да се удивявам колко много са доказателствата за местния произход на българския народ. Не спирам да се удивявам и на поведението на някои наши учени...

      Поздрави!

      Изтриване
  29. Покрова, светлината, безконечността

    на Павел Серафимов- Спарoток

    Заради покрова на истината-
    откровение
    за покрова Богородичен
    и покрова Кроватов
    благодаря.

    Заради светлината на истината,
    оцветила в багри света,
    осветила с багреница
    багренородния от Бога владетел
    благодаря.

    Заради силата на истината
    направила ни българи
    благодаря.

    Заради истината
    изконна
    безконечна
    окончателна
    благодаря.

    ОтговорИзтриване
  30. Странно защо в коментарите почти не се коментира статията!?! Никога не съм чувал някой българин да се е казвал Дардан или Дарданка. Виж Йордан и Йорданка да, но е ясно че Илиада е била супер известна и по времето на братя Миладинови и със сигурност са се изкушили да се направят на особено древни, тъй като такова е било времето. по това време са копали и Троя и Микена, и Крит и вече.са обърнали поглед към Египет и Вавилон. То и сега в детските градини е пълно със Питъровци, Стъвъновци, Мерита и Дайяни, Бетита, Кристофъри и Биловци. Странно няма нито едно име като Кьорчо, Мунчо, Марулка и Яребица, а ето на излизат все имена на царе и князе като Крим, Кормесий, Токту, Винех, родове като Вокил, Ерми, сякаш древния критски писател е преписвал директно от руски "Именника на българските владетели", предоставен му лично от Попов, както и типично нашенски утвърдени и сега имена като Руси, Камен, Румен, н.та чак и Дельо Хайдутин, но и не забравят и героичното Ботьо и задължителното ганчоценовско Гета. да ни напомнят за гетите и за даскал Ботьо Петков. Страшно се подтиснах обаче че ги няма имена като Лъвчо, Васил, Иван или Кунчо, което означава че по същата логика явно Васил Левски не е българин. Странното е пичове като тоя Чадуик налагат в цял свят мнението че на Линеор А е писано на строгръцки диалект, а имената са Български т.е. славянски, което е доста объркващо. Тези критянски пеласги ще да са били страшно объркани хора, езика им гръцки, а имената на хората български. Щото сега у нас е обърнато на опаки, имената ни гръцки, а речта ни славянска! Но пък Павката е готин. Вижте как само го казва: "Едно наше почти забравено име е Ярей!" и веднага мушка със махайрата си мръсните долни манипулатори на "истинската българска история"-"В издадените през тоталитаризма речници то е пропуснато..." Ама как така е пропуснато? Че всеки от тука коментиращите има по един дядо Ярей. Лично аз познавах един Яро, но той почина, бог да го прости, беше един от собствениците на "Унисон". Така си умря човека без да знае че е кръстен на бога Арес иначе щеше да носи винаги един гол меч в бежовия мерцедес. Според мене обаче има голяма възможност това име Ермаа, да не е от рода Ерми, а от най-обикновенното Ярма, поне стотици милиона български прасета са яли Ярма през хилядолетията и тази дума е много близка до сърцето на всеки българин. А като споменава Павката този хетския Яриш се сетих за оня известен шах от списъка първата династия на персийките царе малко след първия Куруш с чисто българското име ЧишПиш, което име чуват доста често нашите дечица докато са още мънички и ги приканва в една доста интересна физиологична нужда! За съжаление това е една от най-кратките статии на Павел затова и удоволствието от четенето и е по-малко.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Многословието не е признак на богати знания, а само опит да се багатализира дадена неудобна тема.

      Вие казвате, че не сте чувал за българските имена Дардан и Дардана, от друга страна българските лекари Андрей Дарданов и Драгомир Дарданов са доста известни.

      Не го карайте на принципа - ако нещо го нема у нашето село, то никъде го нема...

      На Чадуик дори и през ум не му е минавало да твърди, че с Линеар А е документиран гръцки диалект. Бъркате се с Линеар Б, но и там доказателства няма.

      Би било разумно преди да решите да отправяте критика да се поосведомите по-подробно по въпросите, които искате да засегнете.

      Всеки може да плюе, конструктивната критика се отдава на малцина.

      Изтриване
  31. Ирена Янчева30 юни 2015 г. в 21:15

    Павле, благодаря за всичко,което си написал. Тази статия е кратка, но много съдържателна и поучителна. Как си ги събрал всички тези база данни, те са железнии и доказват безспорно местният произход на нашия марод. Тук срещам имена, които са били създадени векове преди Христа и са просъществували до Българското Възраждане и Съвремие - това е направо уникален процес, като се има в предвид колко пъти българите са преживели опустошителни нашествия или геноцит. Въпреки всичко, именната система е доказателство, че нашата връзка с предците остава непрекъсваема. Продължаваи да твориш в същия дух и занапред. Вждам, че си дълготърпелив и високо - съзнателен, радетел си само за правдата и силата на добрите дела е в твоите ръце. Приятелски поздрави и до скоро ( Торонто / Пловдив ).

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Честно казано доста търсене падна. Съвсем случайно намерих особени лични имена в микенските документи. Става дума за Бати, Дайко, Пирин, Ботийо, те са си български. После се натъкнах на имена, които поразително приличаха на тези на нашите стари владетели. Преровил съм над 3000 документа, за да намеря цялата информация.

      Поздрави!

      Изтриване
  32. Перфектен труд на Павел Серафимов - SPAROTOK. Поздpaви от сърце!

    ОтговорИзтриване
  33. Zdaveite gospodin Serafimov.Mnogo interesni nesta pishete. Ot men nakratko na ostrov Krit dardana kazvat na jena iaka I zdrava. Yspexi vi jelaia

    ОтговорИзтриване
  34. Друго си е да имаш солиден материал доказващ величието на предците. Не един при това. Окрилява. Сполай ти , Павеле. Време си е и за съвремието да се погрижим подобаващо все по-организирано. За да не сме само с ехото от миналото . Павеле можеш ли да обърнеш повече внимание в следващи твои изследвания на социалната организация на траките и техния клон Българите. Начините за вземане на решения. Системата от правила. На колкото е възможно нива. Интересен феномен е меритокрацията . Работим по проект за социална онлайн игра. В която чрез е-референдуми да се вземат решения и в даден момент да се стигне до съставяне на алтернативен набор от обществени правила. Друг начин за самоорганизиране на човешкия социум. Първо като в симулатор, после .... ще видим :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Това е интересна тема, но данните са оскъдни. Георги Михайлов е писал малко по този въпрос, за тракийската селска община, за сплотеността на хората и т.н.

      Данните за дедите ни получаваме от тяхните врагове, а те каквото не са могли да откраднат и да си го припишат, са го премълчали.

      Изтриване
  35. Атанас Христов24 декември 2018 г. в 23:07

    В статията прави впечатление следното: "мизите (наречени по-късно българи)"
    Възможно ли е да поясните, в кои по-точно, използвани от Вас, източници мизите са наречени българи?

    Благодаря

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. "Този велик наш отец и светилник на България бил по род от европейските мизи, които народът обикновено знае и като българи." - ДИМИТРИ ХОМАТИАН, КРАТКО ЖИТИЕ НА КЛИМЕНТ ОХРИДСКИ, прев.А.Милев

      http://macedonia.kroraina.com/bugarash/ko/kratkozhitie.html


      "Този велик наш отец и светилник на България бил по род от европейските мизи[3], които народът обикновено знае и като българи." - КРАТКО ЖИТИЕ НА СВ. КЛИМЕНТ ОХРИДСКИ (ОХРИДСКА ЛЕГЕНДА) 2010-11-23, автор: АРХИЕП. ДИМИТРИЙ ХОМАТИАН, рубрика: Агиология и патрология

      http://www.bg-patriarshia.bg/reflections.php?id=173

      Изтриване
  36. Браво, Павле! Дано най-после се намерят историци, които да се осмелят да заговорят открито за истината! Защот истината яе ни направи свободни! Но ти не спирай да будиш хората с статиите си! Трудът, който полагаш е впечатляващ. Ти си като светлинка в мрака на лъжите, но все повече и повече хора ще разбират истината и накрая скриването й ще стане невъзможно!

    ОтговорИзтриване
  37. То и днес укриването на истината вече е почти невъзможно. Макар като цяло медиите да заемат страната на казионните учени, в интернет има толкова много данни, че няма как да бъдат унищожени.

    ОтговорИзтриване
  38. Благодаря и от мен Константин!

    ОтговорИзтриване
  39. За мен е удоволствие , да чета публикациите ви. Бог да ви благослови ! Продължавайте, да ни разкривате укритите тайни. Интересуваме името Кана ( Кано ).

    ОтговорИзтриване