ПУБЛИКАЦИИ

28.05.2022 г.

ПОЯВА, ИЗЧЕЗВАНЕ И НОВА ПОЯВА НА МАКЕДОН(Ц)ИТЕ


За старите македони съм писал няколко пъти. Понеже темата е важна реших да представя още един материал. Той е предназначен най-вече за нашите братя и сестри от Скопие, Охрид, Битоля, Щип и т.н. Те имат правото да се считат за потомци на древен народ, но не защото са наследници на хората, над които властва Александър III, а на пеоните и мизите заселени в Македония. Тези пеони и мизи обаче са наричани от различни средновековни автори с името българи.


Ще започна с изявлението, че народа македони е напуснал историята преди повече от 2100 години. Това e в следствие на римо-македонските войни, които са кръвопролитни, четири на брой и са в периода 215 – 148 г. пр. Христа. Македонското Царство губи не само територии, но и голяма част от жителите си. В средата на II в. пр. Христа, хората отговорни за появата на името македони са така сериозно намалели, че престават да съществуват като отделна етническа група.

 

Има и други фактори, които допринасят за края на древните македони. Най-важният от тях е изоставянето на родния език и култура в полза на елинския език и култура. Без тях никой народ не може да просъществува и е обречен на асимилация и изчезване.

 

Процесът на изоставяне на старомакедонския език е с дълбоки корени, но във времето на последния македонски цар Персей (ако не броим последвалия го Андриск), е достигнал своя апогей. Тогава представителите на благородническата прослойка, или същинските македони, са предали своя бащин език. Така тази древна реч, започнала да запада още в средата на първо хил. пр. Христа изчезва напълно (Георгиев, 1977, с. 243). Селското население, което по традция пази речта си, за жалост е така сериозно намаляло от многото войни, че се налага да се довеждат хора от Тракия, за да може държавата да функционира.

 

               Карта на Древна Македония, създател Густав Дройзен

С редуциране на населението на Македония и елиминирането на македонската благородническа прослойка римляните слагат край на държавата, която ги е карала да треперят. Останалото в нейните предели население е предимно тракийско, като това се знае много добре от историците. Знае се добре и, че по време на ранното Средновековие, обитаващите Македония мизи и пеони са отъждествявани многократно с българите.

 

За да разберем тази важна тема по-добре са ни нужни повече подробности относно казаното до този момент. Трябва да се върнем назад във времето, да  проследим историята на старите македони и видим кой и кога е обитавал земите на запад от Тракия. В работата си засягаща Троянската война Омир не споменава нито веднъж държава или поне географска област Македония. Разбира се в Илиада не се отваря и дума за народ македони. За сметка на това даровитият поет говори за траки и Тракия. В някои случаи дори конкретизира, коментирайки деянията на различни групи като мизи, пеони, кикони, меони и др.

 

Самото географско название Тракия е манифестирано около половин хилядолетие преди Омир да се роди. В работата си Тайните на тракийския език, т. I  споделих, че в микенски документи от Бронзовата епоха се среща особеното географско название ТЕРЕКЕВИЯ, или по-точно ta-ra-ke-wi-ja/ te-re-ke-wi-ja = Threke, Threike, Thrake = Тракия (Порожанов, 1998, с. 20). Най-ранното разчитане е направено от италианската лингвистка Луиджия Ахилея Стела (Stella, 1965, с. 211 212).

 

За историята на Македония получаваме ценни сведения от историята на Помпей Трог, предадена от живелия по-късно Юстин. Старият автор обяснява, че по-старото име на страната е Ематия, допълва, че първите обитатели на територията са пеласгите, но уточнява и, че областта е позната и като Пеония. В тази Пеония някога е властвал Пелегон, чийто син Астеропей взема участие в Троянската война (Just. VII.1).

 

Благодарение на Есхил ние знаем, че преди Троянската Война пеласгите обитават земите на запад от Струма, а реката се явява тяхна източна граница. В работата “Молителките” срещаме следния ценен пасаж: “Аз съм Пеласг, потомък на Палехтон, когото земята роди, господар на тази земя и по моето име – това на техния цар, са назовани поданиците ми пеласги – хората, които обработват тази земя. В цялата област, в която чистата река Стрюмон (Струма) тече, та и на запад, аз съм господар” (Aesch. Suppl. 250 – 255).

 

Пеласгите, явяващи се основното предгръцко население на южните Балкани, спадат към тракийската общност. Това се знае от доста време, но понеже информацията не отърва на определени сили, тя често бива игнорирана. А иначе още в средата на XIX в. Бернхард Гизеке пише за родството на траки и пеласги и въвежда термина трако-пеласгийски (Thrakisch-Pelasgische Stämme der Balkanhalbinsel und ihre Wanderungen in mythischer Zeit, 1858).

 

По-късно и други учени виждат в двете групи хора делящи един произход. Цитиращ акад. Владимир Георгиев, проф. Калин Порожанов споменава, че според известният наш езиковед тракийският/пеласгийският език е говорен не само през Античността, но още през Неолита (VII хил. пр. Хр.), когато се създава първообразът на стопанско-културния и социално-поведенческия стереотип на населението на Югоизточна Европа (Порожанов, 1988, с.43).

 

На юг от Древна Македония е Тесалия, а това, че Тесалия и земите на север от нея са били тракийско владение още в епохата, която предшества Троянската война, знаем благодарение на Херодот. Бащата на историята разказва за похода на тевкрите (които спадат към пеоните) и мизите (наречени по-късно българи), успели да покорят всички траки и наложили своята власт чак до река Пеней (Her.VII.20).

 

До тук става ясно, че територията на Древна Македония е обитавана от траки и сродните на тях пеласги. Ясно е и, че преди VIII в. пр. Христа все още няма македонска държават Легендите разказват, че основоположник на Македонското Царство е Каран. Неговото име е идентично на едно от прозвищата на княз Крум – Каран. В друго предание от времето на Античността се твърди, че трима братя: Гаван, Аероп и Пердика, идващи от (пеласгийския) Аргос, се установяват в така наречените градини на Мидас и оттам завладяват цяла Македония.

 

При анализа на името на най-стария брат Гаван, езиковедът Алберт Карноа, опирайки се на данни на Димитър Дечев сравнява с тракийското име Магава и стблг. говетиговея, почитам, т.е. Гаван означава почитан, радващ се на почит.

 

Други примери на паралели от старомакедонската и тракийската ономастика са името на македонския благородник Темен, тракийските топоними Теменодури, Тамонбари, а и личното име Тамир. Обяснение за тях получаваме с помощта на стблг. тьматъма, тьмьнътъмен.

 

На територията на Македонското Царство тече река Олган, която даже е обожествена. При анализа на името ѝ лингвисти като Вилхелм Томаашек предлагат стблг. вългъкъ – влажен, а тракийското съответствие е спомената от Страбон планина Олгасус.

 

Бала е град в Македония, чийто тракийски паралел се явява Бела, а обяснението отново идва от стблг. бѣлъбял.

 

Това разбира се не са случайности. Бивайки потомци на древен балкански народ, ние сме носители на речта на старото балканско население известно като пеласги и траки, и това позволява имената на древните владетели, а и топонимите, хидронимите да бъдат тълкувани с помощта на нашия език.

 

Векове след времето на Каран и Гаван, във владяната от Филип II и Александър III държава, освен имащите пеласгийски корени македони живеят и много траки: мизи, пеони, спадащите към пеоните тевкри, а също бриги, перхеби, пиери, бисалти, мигдони, одоманти, крестони, едони, ботиеи.

 

Точно ботиеите са старите обитатели на град Пела (Strab.VII.fr. 20), превърнат в столица на Македонското Царство. Траките обитаващи територията между Струма, Вардар и Пеней са толкова много, че навярно това кара Страбон да кажеТракия, която днес се нарича Македония” (Strab.VII, fr.24)

 

https://antichniavtori.wordpress.com/2008/11/13/sgk7c7f/

 

Тези сведения позволяват да се каже, че благородническата прослойка на Древна Македония е представена от пеласги, докато простолюдието се състои от траки. Това положение се запазва до III в. пр. Христа, когато започват Римо-Македонските войни. Те довеждат до сериозно намаляване на населението, а това кара владетелите на македонската държава да търсят начин да се справят с демографския проблем.

 

Монета на Александър Велики представен като Тракийския Херос

Тит Ливий разказва как македонският цар Филип V докарва в страната си огромен брой траки, понеже населението на Македония е оредяло: “But that he might restore the ancient population, which had been lost in the calamities of war, he did not merely look to the natural increase of the people, by requiring all to beget and rear children, but [4??] he had transferred a great number of Thracians to Macedonia.” (Liv.39.24):

http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A1999.02.0166%3Abook%3D39%3Achapter%3D24

 

Същият автор допълва и това, че жителите на определени македонски градове са преселени от Филип V на друга локация, а тяхното място е заето от траки и др., като владетелят е направил това, защото е смятал, че тези хора - траките и др. са по-верни: "Now, in the first place, he removed almost the whole body of the citizens, with their families, from the maritime cities, into Emathia, which is its modern name, it was formerly called Paeonia; [4] he gave up those cities to be inhabited by Thracians, and other barbarians, thinking that this kind of people would prove more faithful to him..." (Liv.40.3.)

http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A1999.02.0149%3Abook%3D40%3Achapter%3D3

След битката при Пидна и капитулацията на цар Персей, римският генерал Емилий Павел ограбва и продава (в робство жителите на) 72 града (Plin.IV.39). С това идва и края на пеласгийската благородническа прослойка, отговорна за появата на името македони


Дори преди конфликта с Рим тя е представена от малцинство, но след победата на легионите на Вечния град, същинските македони изчезват като народ.

                                               Монета на Филип V (по фон Ребер)

Страната разбира се запазва своето старо име, то си е название на географска област, но населението вече е представено предимно от траки. След II в. пр. Христа, се появяват римски колонисти, увеличава се и броя на гръцките заселници, но въпреки това заемащото предимно селата тракийско население остава доминантен етнически елемент.

 

Държа да напомня, че най-големите групи траки обитавали Македония – пеоните и мизите, са свързвани с ранносредновековните българи


Не е тайна, че Йоан Зонара и Йоан Цеца наричат българите пеони. Не е тайна и, че според други автори като Димитър Хоматиан старото име на българите е мизи.


Мизите са най-големия тракийски народ. Тези наши предци обитават не само земите от долното течение на Дунава, но също така значителни територии от Мала Азия, а и земите на север от тесалийската река Пеней, ако можем да вярваме на Херодот. 

В края на късната Античност и началото на ранното Средновековие, Македония е тракизирана отново и отново поселниците са потомците на старите мизи. Разказвайки за Климент Охридски Димитър Хоматиан споменава следното:


“…европейските мизи, които народът обикновено знае и като българи. Те били  изселени  в  старо време от военната сила на Александър от разположения край Бруса Олимп към Северния океан и Мъртвото море, а след като минало много време, със страшна войска преминали  Дунава и завзели всич­ки съседни области: Панония и Далмация, Тракия и Илирик, а и голяма част от Македония и Тесалия.”

http://www.promacedonia.org/bugarash/ko/kratkozhitie.html

 

Хоматиан не само описва българите като древен народ, но и ги определя като господари и жители на Македония през ранното Средновековие. След този период, дълго време няма сериозна промяна на населението на страната. Д-р Ганчо Ценов бе първият, който обърна внимание на свидетелството на Равенския Космограф: “Inter  Thraciam  vel Macedoniam  et Mysiam  Inferiorem modo Bulgari habitant.” – В Тракия, а също Македония и Долна Мизия  само българи живеят.

 

Дори да приемем, че в този цитат латинската дума modo е употребена не със значение само, а в смисъл на сега, то положението не се променя. В случая е важно, че през VII в. в Македония живеят хора, които византийците наричат българи. Това се потвърждава и от други исторически извори.

 

През XIV век Никифор Грегора посещава Македония и пише, че повечето жители са стари преселници от Мизия (П. Ангелов, България и Българите в представите на византийците, с.150, бел.176). Под Мизия византийският летописец има предвид България, поне от IV в. Мизия е синоним на България, а мизи е тъждествено на българи. Не е ясно дали Грегора говори за преселението, за което говори и Хоматиан, или пък някое по-късно явление, но реално това няма особено значение.

 

Фактите са ясни: същинските македони са спадащите към тракийската общност пеласги. Те се явяват благородническата прослойка на Македонското Царство, докато простолюдието е представено от траки, свързвани в по-късни времена с българите.

 

Поради изоставянето на родния си език, а и поради войните с Рим македоните са силно редуцирани, след битката при Пидна депортация на жителите на 72 македонски града, слага край на същинските македони като народ. Шепата оцелели са асимилирани от пеоните и мизите, с които делят един език и култура. Допълнителното пристигане на произлизащите от мизите българи по време на късната Античност засилва за пореден път тракийския елемент в Македония.

 

Чак след XIVXV в., когато в страната се заселват турци, албанци, роми, евреи и гърци, етническия състав на населението е променен. Въпреки това, основната част от жителите на Македония се явяват потомци на свързваните с пеоните и мизите българи.

Това е признато от познаващия страната Артър Еванс.

 

През 1903 година, британският учен споделя следното за населението на Македония: “Нека започна поправяйки една почти общоприетата заблуда – Няма македонци, има българи. Има и арумъни (в тази територия) наследници на латиноговорящите представители на местните римски провинции...Има гърци, в това число гърцизирани арумъни. Има “турци” , в това число българо мохемедани, но и няколко наистина турски селца по поречието на река Вардар...Има също шиптари, или както ги познаваме албанци в западните и северни покрайнини. Има и голяма еврейска общност в Солун, но няма македонци. Гръцките претенции за Македония са химера. Не е приятно да кажеш истината в дома на cвой приятел, но наистина, гръцките претенции за Македония, или за поне голяма част от тази област са основани на химера, заблуда...” – C.Stephanove, The Bulgarians and Anglo-Saxdom, with maps, Berne, Paul Haupt, Libraire Academique, 1919;

 

В средата на XX в., в последствие на различни събития гръцкият, турският и еврейски етнически елемент в Македония намаляват, но това не повлиява положително съдбата на населяващите страната българи.

 

По-лошото е това, че през втората половина на ХХ в., и в двете страни населението бе подложено на грозна, но за жалост ефективна пропаганда. У нас съзнанието на няколко поколения ученици и студенти бе изкривено с лъжите за тюрските корени на Аспаруховите българи.

 

От друга страна, държащите на българските си корени жители на Македония бяха подложени на страшен терор, а учени като Самуил Бронщайн, Дина Мухина, Рина Усикова, Хорас Лънт, Виктор Фридман, Зузана Тополинска, Волф Ошлис, Андре Ваян и др. създадоха изкуствено македонския език и по този начин допълнително допринесоха за отчуждаването на брат от брата.

 

Сякаш в името на унищожаването на българщината, учени” от СССР се обединяват със западноевропейски и американски учени, и действат упорито за постигане на целта си. Това за мен е все още необяснен феномен – фанатизмът, който кара определени хора да забравят своите напълно различни политически възгледи и да действат заедно против българите.

 

Още по-късно, хора с развинтена фантазия обявиха носещото българска кръв население на Македония за потомци на отдавна изчезналите стари македони и използвайки позицията на нашите учени за тюрските корени на народа на Аспарух, изкопаха дълбок ров между нас и роднините ни. В плен на тези заблуди попаднаха много хора – както в България, така и в Македония.

 

Не разбирам поведението на нашите историци, езиковеди и археолози, които с цел да запазят престижа си, продължават живота на вредните лъжи, поддържайки виждането за трите различни етнически елемента на ранносредновековна България. Не може заплати и грантове да са по-важни от съдбата на един изстрадал народ.

 

Ако още през 1989 г., бе признато, че българите са потомци на древни балканци, които са населявали дори и Македония (мизите и пеоните), за българомразците щеше да е доста по-трудно да постигнат раздор. За нашите братя и сестри от Македония щеше да е по-лесно да приемат истината, въпреки, че почти половин век бяха подложени на ужасна пропаганда.

 

Все още не е късно да излекуваме раните, все още има надежда народът ни да се обедини, но за това е нужно учените ни да проявят смелост и да заемат достойна позиция защитавайки виждането за древните корени на българския народ. С това ще спечелим не само своите братя и сестри от Македония, но и симпатии от цял свят. Все пак по-престижно е да си потомък на мъдрите Залмоксис и Орфей, на храбрия Спартак и произлизащият от средите на траките император Юстиниан Велики, отколкото да си обявен за потомък на хора с неизяснен произход, прекосили Дунава, за да заграбят земята и богатствата на коренното население.


На вредните лъжи трябва да се сложи край сега, не след 20 – 30 години, когато България ще е само територия. Не можем да си позволим отлагане на показването и защитаването на истината за корените си. Не можем да си позволим и ограничени хорица да отравят съзнанието на поредното поколение българи, внушавайки абсурди.


Ще бъде жалко, народът, с който историята започна да изчезне, затрит не от враг на бойното поле, а от чиновници повтарящи лъжи.

 ЗА СВЕДЕНИЕ НА ПРИЯТЕЛИТЕ: ИМАМ КАНАЛ В ЮТЮБ, ТАМ ПУСКАМ ИНТЕРЕСНИ ВИДЕА ЗА НАШАТА ИСТОРИЯ. ДАВАМ ЛИНК КЪМ ИНТЕРЕСЕН ЕПИЗОД, ПРИЯТНО ГЛЕДАНЕ 😊

https://www.youtube.com/watch?v=TOiK4DBjVKQ

 

 

 

120 коментара:

  1. Умолявам коментиращите да се придържат към културен тон, благодаря предварително!

    ОтговорИзтриване
  2. Боже, колко лесно било да се обяснят нещата на разбираем език, за което Ви благодаря г-н Серафимов! Някои пишат библии пълни с непознати термини, но други като Вас дават на хората всичко изчистено и в опростен вид.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 28 май 2022 г., 15:40 ч.

      Винаги трябва да се пише кратко, точно и ясно.

      Изтриване
    2. Много добре изнесено, надминавате себе си, макар да не е лесно!

      Изтриване
  3. Темата е интересна а и важна за нас, но се съмнявам, че историците ще трогнат, защото те са нагазили в антибългарското блато много, много надълбоко.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До glowclipze28 май 2022 г., 16:41 ч.

      С болка трябва да се съглася, не вярвам някой от историците ни да се трогне, наистина всичките са нагазили в блатото и то дълбоко.

      Изтриване
  4. Страхотна статия! Най-точният и обобщаваш материал по темата, който съм чел! Нека да се разпространи до способните да четат македонстващи, а и не само.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 28 май 2022 г., 17:41 ч.

      Моята работа свършва с това да създам материала, на други се полага да го разпространят.

      Изтриване
  5. Поздравления за поредния добре подготвен и представен материал! Както винаги, перфектно подреден, аргументиран и не оставящ повод за някакви съмнения.
    Ще ми е много любопитно мнението Ви, ако имате възможност да отделите малко време за една не много популярна хипотеза на Сергей Лесной по същата тема, за която нищо не съм намирал в друг източник. Това не единственото негово мнение за което не намирам потвърждение, но пък много от твърденията му са добре обосновани от надеждни източници. Той допуска съществуването на два различни народа в Македония с различни произход, култура, език, бит и т. н. Едните са древните македонци до времето на Александър и са живели в планините, а другите са по късно заселени славяни в низините и занимаващи се със земеделие. Древните настина "изчезват" в един момент, но приблизително по същото време от нищото се появяват друг народ - албанци на Балканите, които нямат нищо общо с албанците от Кавказ. Той намира и различни паралели между двата етноса. Според някои източници най-ранното споменаване на албанци на Балканите е от II век пр. н.е. в "История на света", написана от Полибий (History of the World, Polybius). Съвременни ДНК изследвания също сочат вероятен балкански произход на албанците.
    6. Загадка македонцев 93
    http://macedonia.kroraina.com/sldps/index.htm

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 28 май 2022 г., 17:49 ч.

      Ако славяноговорящите бяха късни нашественици в Македония, то как да си обясним, че селища като Бала, Вегоритес, Гординия, Лингос, Липаксос, Камаке, Стагира, са обясними с думи като бѣлъ, въ горице, градьнъ, лѣпъ, камы, стeжеръ?

      Трако-пеласгийския език е коренът на езиците от славянската група.

      Изтриване
  6. Zashto imam use6aneto, 4e si poru4kov pisa4?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Защото си трол, на който му е поръчано да троли. Пишейки с цифри, вместо букви, показва че си също някоя лапетия от онези тюрколюбивите, с умитите мозъци, които са с елементарно устроени папагалски пипита.

      Изтриване
    2. Усещането не ви лъже, господине, Павел Серафимов е поручков писач. Той е приел да възвести историческата истина по порука на най-стария народ в Европа!

      Изтриване
    3. Щом избягвате използването на кирилица, вече сте губещ в това, което искате да постигнете!

      Изтриване
    4. Необразованите и глуповати дечица, пишат ч, ш, с 4 и 6, а също и на шльокавица с грешки. Спестете си троленето!

      Изтриване
  7. Гърците усилено твърдят, че Александър е грък. До колко има доказателства за това. Това което намерих е, че учителя му бил Аристотел, и той бил грък, следователно и Александър бил грък. Има ли нещо солидно или е поредната фалшификажия.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 28 май 2022 г., 19:05 ч.

      За Аристотел някои казват, че е тракиец, а други, че е македонец. Логично е да приемем, че е тракиец от Македония.

      А Александър в никакъв случай не е грък.

      Изтриване
    2. Ако има достатъчно доказателства и документи, може да публикуваме абзаци в Уикипедия. Това е основен източник на информация днешно време по всяка тема. За Аристотел си пише: Гръцки Философ. Няма дори споменаване на думата тракия, тракиец.

      Всички статии в уикипедия, които твърдят, че нещо е гръцко пише точно така: Логично е да се приеме, че е гръцки произход на нещо си. За някои е логично, за други нелогично, но доказателства явно няма. И достатъчно силна обратна теза по многото въпроси също няма.

      Цял свят чете Уикипедия и борбата там трябва да се засили по всяка балканска тема с тежко стоящи тези, или контратези на неверните твърдения. За радост по много въпроси се изписват различните мнения, когато се основават на нещо съществено.

      Важно е да се започне с основите: Кирилицата е Българска Азбука, и трябва да се наложи правилното име. Линеар А и Б, ако има тежка теза, че произхода е Тракийски и стар Български, то това трябва да се впише. За произхода на азбуката за Гърците, че е дадена от Тракийци, трябва да го пише, и докато не се напише явно, на всички езици, трябва да има борба по всяка несправелива теза.

      За Македонците всеки доказуем факт трябва да го пише.

      Изтриване
    3. До Димитър Димитров 28 май 2022 г., 21:16 ч.

      За Уикипедия е нужен цял екип, защото там работи солиден екип и то срещу нас.

      Изтриване
    4. Аристотел не е грък, но дори и да е бил, той не е споделял елинската политика, защото елините го прогонват от Атина, и Филип го приютява. Подобен случай има и от по-ново време, писателят Никос Казандзакис е роден в Гърция, но умира като човек без родина, гърците го изгонват, явно не е бил елин по дух.
      Привет.
      Бриг.

      Изтриване
  8. До арх. Ст. Цветилов

    Не съм публикувал коментара Ви, защото съдържа лични данни. Не зная кога точно ще съм в Пловдив, навярно ще е в началото на август. Не мога да Ви обещая нищо, най-удачното е да следите профила ми във Фейсбук.

    ОтговорИзтриване
  9. Поздравлевия г-н Серафимов. Интересно четиво. Сякаш преди много време бяхте писали за славяните, тъй като и тук става дума за славяно говорящи. Много хора смятат, а и така се пишеше преди / а и сега / в историята ни, че това са някаква маса народ дошла от някъде си за да плячкосва и руши. И тази маса разбира се нямала нищо общо с траки и българи. Иначе за тухлата за която писах след предната ви статия не съм забравил, но просто не е при мен.
    Цветан Петров

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 28 май 2022 г., 20:36 ч.

      Г-н Петров, в различни периоди от време името славяни важи за различни хора. Първоначално това е име на гетите, по-късно е прието от венетите - деди на словени, словаци, поляци и др.

      Изтриване
  10. Пак дойдохме до това, което пиша от доста време за Θρακών и Θρακικού. Тоест гърците са наричали тевкрите (троянци) - тро(ян)-кон(е). Първото споменаване на траки и тракон е в Троя и троянската война. Общо нарицателно за племената от страната на троянците - братя. Тракон и траки си е жив троянски кон, на който се възхищавали първобитните данайци с отворена уста. Такова нещо, светли ярки хора върху здрави охранени коне с въоръжение, не са виждали до онзи момент. Траки е троянски коне. Бог Аръ и Ария са били тяхнато сърце и душа.

    ОтговорИзтриване
  11. Eдно време те уважавах много защото не беше толкова краен като сега си станал. Преди години казваше, че траки и македонци са братя, а днес ти уби македонците.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 28 май 2022 г., 22:18 ч.
      Не мисля, че заслужавам този упрек.
      Не е лъжа, че старите македони са се отказали от родната си реч, та още по времето на Александър Велики някои от македонските благородници са говорили само на гръцки.
      Не е лъжа и, че през 2 в.пр. Христа Македония е в демографска криза и приема траки.
      Не е лъжа и това, че Емилий Павел продава жителите на 72 града в робство, като с това още по-сериозно децимира и без това оредялото изконно македонско население.
      А това, че българи и македонци делят един произход бе доказано от македонски генетици.

      Изтриване
    2. Истината боли, но може и да не боли ако я приемеш...

      Изтриване
    3. Македонците са си живи хераклиди, за каквито са се имали Филип и Акександър. Първите хераклиди това са меоните (пеони - блгари) и братята им фриги (бриги). Херодот пише, че мизите и тевкрите (троянци - тракон) подчиняват всички траки. А родственици на мизите са меони (лидийци - пеони - македони - блгари) и карийци (лелеги и спартанци). Самите имена Лео-нид, Гор-го, Мил-ис, (К)лета, Евро(т), Еври-дика не са гръцки , а тракийски при славните спартанци.

      Щом се твърди, че блгарите са мирмидони, пеони (македони меони - хераклиди), мизи - братя на карийци (лелеги и спартанци), тевкри и лидийци (пеони и македони). То тук говорим за някакво разделение на една голяма група от блгАри (разделяй и владей) от данайците. Одрисите пък сечат монети на Херкулес (баща на хераклидите), а монетите са намерени в Одруса Пловдив. Филип и Александър укрепват и застрояват цяла Тракия (Ария), след като Одрисите поддават на Атинските изкушения.

      От тази картинка, всичко си идва на мястото. След като се появява официално името блгари през 4-ти век - другите траки извезднъж изчезват, и се появява велика Блгария, която разбива Източно Римската империя. За объркване на блгарската идентичност и история, изкарват името от Славеноблгарска писменост - славяни, и разделят общия народ от Ари на, траки (трояни - тевкри, блгари и прочее), блгари (одриси) и славени (гетимиз - блгари) на три. Името Блгария, Бльгария, го променят с постоянните словоизлияния като Вулгария (варвари) и става постепенно на България, а оттам Булга с привкус на буламач. 😉

      И така братя и сестри блгАри - 600 години.

      Изтриване
  12. Защо изписвам БЛЬГАРИ от Черноризец Храбър и БЛГАР от пръстена на цар Колоян - има си причина! Всъщност това е оригиналното ни име. От Флегий (Φλεγύας - Блегиас) и Φλεγύαι (Phlegyas - Блегия ((Boeotia - Beotia)). Блг, Бльг, Блег, Благ. Това е едно от съставните две имена на блгАрите. Син и баща - Блегий и Аръй. Древните българи са изписвали името блгари, защото са използвали носовката си, и не е било нужно в дадена ситуация да се изписва гласна. Подразбирало се е. Също като на Розетата от Плиска, на Линеар А и Б - също. За това на данайците не им е трябвала азбука с носовки без гласни и словосъчетания. Точно това направи г-н Серафимов като зададе гласни (от блгарската носовка) на розетата.

    Всъщност... освен, че е благ има и старо значение бео - бял, от Беотия. Така блгАринът е бел и арък, благ и арък.

    Носовката се е запазила в църковните изповеди до ден днешен. Историците де блеят? 🤔

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Няма да е лошо, ако г-н Серафимов има специализирана информация, тоест от библиотека за Беотинците. От българското Уики-пики е кощунство да се чете за беотинците, които са грешно принесени, липсва голяма най-важна информация за тях, абсолютна стъкмистика. Там в бг Уикито се обяснява, че беотинците идвали от Беотина, подвизавали се за известно време в Тесалия, а после пак се завърнали. 😄

      Всъщност, за тях пише, че са живяли в Тесалия и са прокудени след Троянската война в Беотия, където дават и името на местността. Пише също, че е имало три причини!!! Там където изчезват Флегите (Блегите - Блгарите), на тяхно място се появяват Беотинците. Пише, че беотинците са говорили чужд за атиняни език. Воювали са ожесточено заедно със спартанците срещу Атина, а спартанците дори им изградили стени. В българската Уики-пики пък пише, че беотинците са били на страната на Атина 😁, а подвизите на беотинци и спартанци срещу атиняни - липсват. 🙃 Точно както, че Троя е открит в Мизия. 😆 Ужас, бг преводи и стъкмистика. 😭

      В българската Уики-пики, се крие, че мирмидоните са древно Тесалийско племе, изобщо тази информация е няма в бг Уики-пики! 🤥

      В крайна сметка излиза, че мизите Долиони (цар Кизик) в Мала Азия, беотинците (плюс - блегите) и мирмидоните са от едно и също място - Тесалия. Това ако не е укриване на информация от страна на нашите историци-преводачи - какво е?

      Проследил съм блегите до Херония (зададен едно до друго с Блегия), а там Филип и Александър са клали гърци както никога.

      Ще проуча какъв е този паметник с лъв!

      Излиза, че мизи Долиони, беотинци, мирмидони, блеги и спартанци (лелеги - карийци) живеят едно до друго и воюват с Атина. Изчезват блегите (блгарите) незнайно къде из Херония, и се появяват бео-тинците, които продължават войните с Атина на чужд за атиняни език.

      Блеги и беотини изчезват в небитието точно както траките през 6-ти век.

      Изтриване
    2. Извинявам се, да се чете Беоти, Беотия. Грешка от английския - беотианс!

      Случайно от беотите стигнах чак до Еврипил, син на Телеф и Астиоха. Битката му със сина на Акил - Неоптолем. Убит от копието на Акил, което спасява баща му Телеф.

      Кой ще ни просветли също за Пенелей цар на Беотия и Офелт.

      Също за Астиоха майката на Еврипил и, че е сестра на Приам, а не дъщеря. Че син на Еврипил е цар Грину(с) на Мизия, основател на Пергамското царство.

      Голяма мешавица са надробили гърците с мизи, меони, мирмидони, троянци, фриги, блеги, беоти, карийци, лелеги (спартанци) и т.н.

      Оказва се, че войната между всички тези "траки" е била за роднинско надмощие, а не заради някаква Еленка. Всъщност, масово останки от човешки кости не са открити в Троя. Сега вече разбирам, защо летописците наричат блгарите - ту мирмидони, ту мизийци, ту пеони, ту кимерийци, скити, уни и т.н. Това са едни и същи хора, измамени от данайците да се избиват един друг. С помощта на финикийците, разбира се.

      Нямам нужда повече от доказателства, за да зная, че... мизи-йци, фриги (бриги), меони (пеони), беси и прочее тракийски племена са имали писменост. Че те измислят пергамента, която писменост не достига до нас. Че блеги, беоти, мирмидони, долиони са от тракийска Тесалия, и са по род с една и съща кръв. Ето за това римляните правят провинция на славните мизи-йци. Ето там някъде се появява и Мизия, също и Вулгария, който препис бил уж фалшив, ама на тридесет и шести.

      Как също не ги е срам кавказците и памирците, да слагат стари надписи (снимки) от пещери в Тракия на хиляди години с български руни знаци, и да твърдят, че тези древни знаци едно към едно с фригийските, идвали с блгарите от Казказ и Памир? 😃

      Леле колко пари се наливат в българската държава, за да ни изкарат пришълци! 😡

      Дори са задали руските си И-мейл пощи за връзка. Гнус! 🤥

      Не мразя руснаците напротив, защото наистина неури (руснаци) и утигури (блгари) са братя гетомиз по кръв, но тази политика, която Кремъл води към нашата държава, история и много-древна азбука (писменост) - ме отвращава.

      Лошото за враговете ни е, че повече не могат да крият истината от нас и да ни заблуждават с чужди богове и култури.

      Сега изкарват албанците (шиптърите) за наследници на траките, заради езикът им, но техния език е КЕНТУМ, а не САТЕМ. Как става тази работа? 😆

      А кой твърди, че линеар А и Б, български руни, глаголица и кирилица нямат нищо общо, то има голям проблем с главата.

      Най-големия тревожен въпрос е, защо наричаме още нашият си език с имена на редактори и произлезли от нас народи.

      Моля нашите, как да ги нарека... "шменти историци", да научат добре старогръцкия и новогръцкия език, и да ми обяснят, как така славянчовците са превзели еллинската писменост преди 2800 години? Как така славяните са древен народ на 3000 години, а за първи път се появяват в български текстове през 9 век? Как така "пра" българите "варвари" знаят какво е държавност, религия и писменост, преди всички останали в Европа. Как така гърците гласови инвалиди дават богатия с букви коптски език на Египтяните? И кой открадна Библия Бесика на траките на техния си език? Защо германите честват чужда азбука, де никога не са използвали? Защо, защо, защо? Докога с лъжите, скъпи ни продажни историци?

      Кога ще започнете да превеждате в Уикипедия - ВСИЧКО, как си му е реда?

      Едни любители и родолюбци, ви правят за смях. Вършат ви работата, за която всички ние ви плащаме от джоба си.

      Б Л А Г О д А Р Я !

      Изтриване
  13. Благодаря за важната статия. В ' Българска старина' , Раковски цитира текст , който описва армията на Александър. В този текст пише, че когато е говорел с гърците е говорел на техния език , защото те не разбирали неговия. Останалите воини в армията му са били мизи, песни, беси, гети и тнт. Описани да са 35,000. Гърците са били около 3,000.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 29 май 2022 г., 8:10 ч.

      В Армията на Александър, от средите на траките влизат предимно одриси, пеони и агриани.

      Изтриване
  14. Благодаря Ви. Тази глъдка въздух, която ни давате, дано достигне до повече български сърца и ги изпълни с обич и надежда в истинското значение на думите( Бог ар и) и знание

    ОтговорИзтриване
  15. Факт е също и че тракийските владетели са секли монети с гръцки надписи, което е индикация за гърцизиране на властта, т.е. изоставяне на родния език, което обяснява и липсата на езиково културно наследство на тракийски език - слаба власт, слаба култура! Факт е и че в рамките на империята образованите тракийци не ползват тракийски, а гръцки. Факт е и че ако обясняваме нещо старо с нещо по-нови, то тогава има ситуация на каруцата пред коня. Факт е и че от написаното, става ясно че в един момент македонците са пеласги, които са траки, а в следващия момент са македонци заменени от траки, с една дума голям бъркотия!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен29 май 2022 г., 10:10 ч.
      Гърците не създават азбука, а заемат азбука от по-старото население на страната - траките и пеласгите.

      Траките Орфей, Тамир, Лин, Евмолп, Имарад се считат за основоположници на гръцката култура.

      По времето на римската окупация на страната ни, известна част от траките ползва латинския език, защото той е официален в Римската Империя, по-късно е ползван гръцкия, пак по същата причина.

      Да ползваш един език обаче и да замениш своята реч с друга са две напълно различни неща.

      Изтриване
    2. Анонимен29 май 2022 г., 10:10 ч.

      В предвид , че официално се твърди че гръцката азбука е леко видоизменена финикийска. Самите гръцки легенди пък говорят за тракийска намеса във създаването на азбуката от Орфей. Лингвистите коментират ,че в древногръцкия има следи от по-скоро адаптирането на речта на завареното местно население към звуковите възможности на новодошлите гърци.

      Аз лично имам теорията ,че по-скоро целия регион на тази част от Средиземноморието е имал обща езикова група. Като гръцкия е бил само един компонент от тази езикова група. Не знам дали е бил най-съвършения, но някой беше споменал в коментари от предишна статия, че силата на гърците е била търговията и те главно от това са си изкарвали хляба(така да се каже). Което пък може би обяснява защо този компонент от елинската езикова група се е наложил и е станал общ(може би след като финикийците отслабват като регионална сила). От там пък навярно древните гърци са се възползвали от този факт и за започнали да си преписват постижения които навярно не са били техни. Макар, че от цитатите които г-н Серафимов показва в статиите си, древните гърци в повечето време признават не гръцкия произход на този и онзи.
      Но днес тенденцията която аз забелязвам е ,че ако нещо от древността е написано с гръцки букви(реално финикийски) то това е гръцко. Нищо че в тази елинска езикова група може да е имало и стотици народи, всичко се пише на гръцката сметка. От там може и тракийската аристокрация да е писала на техния си език, който просто да е бил част от тази езикова група. От наша гледна точка днес, това пречупено през призмата на "има ли гръцки букви значи то е гръцко", това нормално ще означава че за нас траките са били "гърцизирани". Погледнато обаче, от гледната точка на познатата история, може би е също толкова вярно колкото да кажем че Българите са взели езика и буквите си от руснаците.

      Изтриване
    3. До Никола 31 май 2022 г., 11:59 ч.
      Най-добрата индикация за промяна на езика са топонимите и хидронимите, а у нас не се наблюдава подобно нещо, с малки изключения като Филипополис, Понерополис, Никополис, Тримонциум и т.н. Като цяло тракийските топоними и хидроними се запазват.

      Изтриване
  16. Има ли истина в твърдението, че когато Аспарух прекосява Дунав е записал "Връщам се при своите". Прочетох го някъде, но сега не мога да се сетя.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 29 май 2022 г., 11:56 ч.
      Най-вероятно става дума за художествена литература, а не за исторически документ. Аз нямам сведения за това, че княз Аспарух е казал такова нещо.

      Изтриване
    2. В статията имаше текст, където пишеше, че от района на Бурса са изселени много хора на север, а след години със страшна войска отново са преминали Дунава. Така че има лотика Аспарух да е казал такова нещо, което само потвърждава теорията за изселването.

      Изтриване
    3. До Анонимен 29 май 2022 г., 15:53 ч.

      Да, логично е Аспарух да е гледал на територията на юг от Дунава като на родна земя, но дали нещо е логичнно и дали определени думи са казани от даден човек са различни неща.

      Изтриване
    4. Мисля, че става въпрос за : На вселенския събор Анастасий Библеотекар казва:
      "Bulgares, qui iure gentile patriam suam subiugantes", което дума по дума означава: "Българите, които по родово право завзеха родината си"
      Изразът iure gentile (стр.191 ЛИБИ том 2) означава семейно, РОДОВО ПРАВО е "преведен" като, забележете ?!? варварско право ?!?

      Изтриване
  17. Поздравления, г-н Серсфимов! Най-после истината в прав текст, без заобикалки и условности, която исках да видя черно на бяло. Но фалшифицирането на историята ни е подготвена още от преди освобожде нието на България, с История на българите, издадена от името на Иречек (тогава той е бил твърде млад), в колаборация с Българското книжовно дружество (днешният БАН). Бихте ли разказали повече подробности за историята на тази "история" и генезиса на Българското книжовно дружество и другите подобни "научни" институти по света.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 29 май 2022 г., 12:22 ч.

      Съгласен съм, фалшифицирането на историята ни е започнало много отдавна.

      Изтриване
  18. Ето едно признание за влиянието на тракийски в български език https://www.archaeologia-bulgarica.com/%d0%bf%d0%be%d0%b4-%d0%b7%d0%bd%d0%b0%d0%ba%d0%b0-%d0%bd%d0%b0-%d0%b1%d0%b5%d0%bd%d0%b4%d0%b8%d0%b4%d0%b0/ . Толкова е хубаво е да се четат казионности, нали?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 29 май 2022 г., 15:17 ч.

      Добре е написано, а името Бензилис аз лично бих го предал като Вензилис.

      Изтриване
    2. " ...а името Бензилис аз лично бих го предал като Вензилис " Бихте ли пояснили, защото според мен по- скоро от гръцкото влияние има масово заместване на "Б" с "В", а не обратното. Например Бизантион-Византион, а от там и по късното понятие Византия, повече от век след като империята вече не съществува.

      Изтриване
    3. " Толкова е хубаво е да се четат казионности, нали? "
      Всъщност аз не мисля, че всичко тук се представя само като " черно и бяло". Дори автора много често цитира казионност в голяма част от работата си. Истината си е истина, независимо кой я изрича. По важно е да се има предвид, че както още в древността така и днес има чести описания на исторически събития, разглеждани от страната на политиката, а не на историята. С други думи, историята по често се пише от политици, а не от историци. Примери в изобилие. За да се научим да правим разлика трябва тези неща да можем да ги разделяме и затова често се напомня за тях.

      Изтриване
    4. До Анонимен 30 май 2022 г., 22:07 ч.

      Така е, истината си е истина. Някои учени, макар да са принудени да се придържат към статуквото, все пак публикуват и ценна информация.

      Изтриване
    5. до Анонимен 30 май 2022 г., 21:38 ч.

      Името на Бендида е предавано също като Оενδις и Вενζεις, това ме кара за приема, че оригиналното име е
      Вενζις и обяснимо на стблг. вѧзѫ - връзвам, свързвам. Един от гръцките епитети на богинята е зюгия-свързващата.

      Изтриване
  19. Всеки път, пътувайки с метрото, ми се повръща от нашето слагачество като чуя анонса: „Спирка Хан Кубрат“, а допълнително и на английски. Затова пък софийска община е много прилежна в украсяването на сградата си с украински знамена и в организирането на гей-паради в столицата. Да се погнусиш, че си българин!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 29 май 2022 г., 18:28 ч.

      Защо някой свестен човек трябва да се гнуси, или срамува от това, че е българин, поради действията на корумпирани, следващи чужди интереси индивиди?

      Изтриване
    2. Защото братко и тези индивиди имат основание да претендират за принадлежност към същата народност. Е хайде, кажи ми по какъв начин трябва да вярваме в реалността на надписа над Народното събрание?!

      Изтриване
    3. Мисля там проблема е по-скоро в рамките на това което Христос е казал "Прости им боже, те не знаят какво вършат", мисля такова беше изказването. Няма как да виним нашите сънародници във вярата че е Канес не Хан. Стане ли дума за история, масата следват това което са учили в училище.
      Иначе то има и улици на имената на комунисти дето са трепали като не видели своите събратя, заради идеологически причини.
      По-важното е да не губим любовта към народа си. Щото имената на улиците се сменят лесно, идеологиите също идват и си отиват. Ама като народа стане незаинтересован от своите членове(поради ненавист и омраза), то навярно той е на път да изчезне.

      Изтриване
    4. До Анонимен 31 май 2022 г., 9:25 ч.

      Претенцията е едно, реалността е нещо съвсем друго. Никога няма да се срамувам от това, че съм българин, защото някой, който се пише за българин, или пък наистина е българин, върши недостойни неща. Всеки един от нас отговаря само за собствените си думи и дела. Не е разумно да поемаме чужди грехове на своите плещи.

      Изтриване
    5. До Никола, 31 май,11:35
      Уважавам Вашия простителен дух, но примерът с репликата на Христос определено не се отнася до сънародници, а до римските войници (Лука 23:34).
      Не вярвам имената на метростанциите да са определяни от строителните работници. В най-голямата българска община ръководителите би трябвало да са достатъчно образовани щом са назовали и спирките „Жолио Кюри“ и „Г.М. Димитров“ – известен френски физик - комунист и българин - английски шпионин през втората световна война.
      Точно поради тия „ханове“ и „кобри“ нашите доброжелатели от западната ни съседка с удоволсвие ни приписват юртите и конските опашки!

      Изтриване

    6. Анонимен31 май 2022 г., 18:13 ч.
      Е аз ползвах цитата да илюстрирам твърдението със смисъла на цитата, не на неговия контекст.
      Но набързо да вметна, че теоретично след смъртта си Христос възкръсва и се връща при учениците си и им заповядва да отидат при изгубените 12 израелски племена и да проповядват словото му. Не си спомням точно но май Петър или Павел отива точно в Рим и третира римляните като едно от тези 12 израелски племена. Погледнато така, дали Христос не моли Бог за прошка от името на сънародници или пък генетично близък народ? Знае ли Христос нещо повече от нас? Това май всеки трябва да си го отговори.

      Иначе то тези имена са чисто идеологически. 100% хората които са ги сложили са знаели много добре какво правят, но е въпроса и дали въобще са българи, чисто по кръв. Иначе признавам, когато съм се возил с метрото винаги ми е било противно да чуя името на "Жолио Кюри" не заради историята му ами чисто заради това че е на французин, а тук не е Франция. Ама както казах идеологиите се сменят лесно а и имената на улиците. Ако има силен напън от Софиянци да се смени името, бих предположил че общината ще го направи.

      Изтриване
    7. Драги Никола,

      По принцип съм съгласен с теб, но не мога да отмина някои неточности.
      Изразът „ и им заповядва да отидат при изгубените 12 израелски племена и да проповядват словато Му“ не съществува! Истинският е „...идете, научете ВСИЧКИТЕ НАРОДИ...“. Какъв „народ на духа“ сме, щом изопачаваме тези важни истини?!
      В Рим отива Павел, а изразът „ и третира римляните като едно от тези 12 израелски племена“ е изсмукан от пръстите. Смешно е също, че никъде не се упомонава Петър да е бил в Рим, но католиците твърдят, че са приели благата вест директно от него.
      С една дума духовността също означава ЗНАНИЕ!

      Изтриване
    8. Анонимен1 юни 2022 г., 19:58 ч.

      Не съм казал че цитата съществува 1:1, но се подразбира.
      Както сам цитирахте говори се за "Всичките Народи". Правилно сте посочили "всичките" както е в гръцкия текст. Думата завършва с определителен член. Определителния член е дефиниран така "Определителният член посочва предмета като вече познат, срещан в текста".
      Тоест въпросните "всички народи" са описани по-ранно или се знаят от читателя и този който говори. Вашия цитат е от Матей 28:18 но по-ранно в Матей 15:24 Хрисос сам казва "Бог ме изпрати само при изгубените овце от народа на Израел.". Не си спомням точно но мисля има и пророчества където се казваше ,че адамовия род ще се разрасне и ще се превърне в много народи. Та, не се казва директно но мисля че апостолите не са намирали за нужно да го отбелязват изрично, особено при условие ,че в по-предишни глави, сам Христос или те самите дефинират кои са тези "народи". Очевидно става дума за прословутите изгубени 12 племена на Израел. Поне според мен.

      Иначе за Рим, не съм твърдял че Павел е бил точно в градът Рим, а че е бил на Апенините и е проповядвал сред римляните. И до колкото си спомням Павел третира римляните като едно от тези племенна, с приказките ,че някога те са познавали Бог но са подгонили чужди богове....или нещо такова беше. При условие ,че из целия стар завет, Бог има завет само с една определена група, съответно мисля е логично да се предположи че за Павел, тези римляни са част от 12-те племена, иначе нямаше да "познават Бог". Поне това е моя прочит на нещата.

      Изтриване
    9. Не мога да приема Вашия „прочит на нещата“, който е катастрофална подмяна на Евангелската истина. Ако такава е нашата „българска духовност“, тежко ни и горко!

      Изтриване
    10. Анонимен2 юни 2022 г., 12:00 ч.

      Ами аз не ви моля да приемате каквото и да е, просто обяснявам позицията си а и вие сам тласнахте разговора натам.

      Но не виждам къде се подменя истината. Във евангелията си пише черно на бяло всичко. Друг е въпроса дали ще вадим само една част от тях и ще я интерпретираме отделно от всичко казано преди това в даденото евангелие и останалите текстове като цяло, за да се впише в някаква църковна рамка. Щото според вашия прочит, Бог/Христос си противоречи. Един път казва "Аз сам тука само за групата Х" после казва "ама всъщност май съм тука за всички".

      Що се отнася до "българската духовност" и "народ на духа", честно казано това вие го твърдите. Аз не мисля ,че има доказателства за някаква специална "духовност" и че сме само и специално "народ на духа".

      Изтриване
    11. Драги Никола,

      Действително Исус говори в началото: „Аз съм пратен само при загубените овце от Израилевия дом“ (Матей 15:24). Впоследствие не някакво противоречие, а развитието на нещата го карат да отправи друго послание към апостолите. Промяната ще ти я изяснят думите на апостол Павел към евреите в Рим:
      „Добре е говорил Святият Дух чрез пророк Исая на бащите ни, когато е рекъл: „Иди кажи на тези люде:
      С уши ще чуете, но нокак няма да схванете; и с очи ще видите, но никак няма да разберете; защото затлъстя сърцето на тези люде, и ушите им натегнаха, и очите си затвориха, да не би д гледат с очите си, и да слушат с ушите си, и да разберат със сърцето си, и да се обърнат, та да ги изцеля.“
      И така, да знаете, че това Божие спасение се изпрати на езичниците; те и ще слушат.““(Деяния 28:25)

      Българската духовност е разнесла на времето сред „славянските“ народи не само азбуката, а и християнската вяра. Може би затова другите толкова ни мразят. Що се касае до днешното време – положението е доста разнолико. А предимно на Запад ситуацията е отчайваща.

      Изтриване
    12. Анонимен3 юни 2022 г., 20:31 ч. (извинения към г-н Серафимов, че го обръщаме на теология тук. Това ще ми е последния коментар по темата)

      Мисля най-важния въпрос(или въпроси) който трябва да си зададем е - Може ли Бог да си противоречи? Може ли човекът да накара Бог да си промени мнението(сиреч човек да научи Бог на нещо).
      Моето мнение ,че отговорът на тези два въпроса е, категорично НЕ. Ако това беше вярно то Бог нямаше да е Бог.

      За римляните пак казвам, според мен Павел споменава ,че останалите 12 племенна са познавали Бог но са последвали други Богове. Сиреч в неговото време 12-те племенна са били "езичници".

      За разнасянето на християнската вяра...честно казано по времето българите "разнасят" християнската вяра...християнството е малко като изискването за "европейски ценности"(разбирайте атеизъм и либерализъм) за влизането в ЕС. Нека си го кажем честно, много от северните народи стават християни, просто защото искат да са в клуба на "богатите"(така да се каже). А народи извън Европа, са или насилствено християнизирани или и при тях християнството е било нещо с което също са се надявали да влезнат в "клуба на богатите", или поне техните колонизатори да се държат по-добре с тях с повече привилегии и тн.

      Изтриване
    13. Съкрушително!!! Значи Светите солунски братя са превели Библията и техните последователи са я разнесли сред северните народи защото последните са „искали да са в клуба на „богатите““?!!!
      O, sankta semplicitas...

      Изтриване
    14. Анонимен6 юни 2022 г., 19:31 ч.

      Делото на Кирил и Методий несъмнено е богоугодно и ще е част от събития в християнството които според някои, дори са предречени. Но пак казвам, не трябва да има свещени крави а трябва да търсим истината.
      Бих се обзаложил че, Кирил и Методий хич не им е дремело за северните народи и на какъв език са говорили те, а камо ли пък на какъв език са чели библията. Навярно в последствие са осъзнали потенциала на своя труд, но в началото цялата работа е разширяването на сферите на влияние на Източната римска империя, където религията и това към коя църква ще е един народ се ползва чисто политически. Как, кога и защо хората във Великоморавия са християнизирани, че да се борят католиците и православните към коя църква да са, аз не съм наясно. Но едно е ясно, във времето за което говорим, големите богати държави са на юг. А по-бедните са на север. Не случайно северните народи правят викинги(плячкосвания) на юг а не на север. Съответно тези по-богати държави навярно са имали различно отношение към християнски и към не християнски народи. Съвсем нормално е под натиска на тази икономическа реалност, не християнските народи да са предприели християнизация. Но и пък големи държави също са искали да затвърдят сфери на влияние и религията е бил добър инструмент за това. Та в периода където българите "разнасят" християнството, основната цел е чисто политическа, също както ИРИ когато задава на Кирил и Методий задачата да се създаде азбука за великоморавците.

      Та, хубаво е че идеализираме/митологизираме дадени моменти в историята, но мисля това е полезно предимно за деца и юноши. Един възрастен индивид, интересуващ се от каквото и да е, трябва да търси истината. А истината в случая е ,че след приемането на християнството като официална религия в Римската империя, всички последвали "покръствания" и приемания на християнството, в моите очи винаги ще са леко опетнени от чисто политически и икономически интереси. А и често подобно отношение си е документирано, дори и при нашите владетели. Цялата работа с това към коя църква да сме е изцяло политическа, щото ако човек е християнин защото вярва че това е истината, няма значение към коя църква е. Малко все едно сме на пазара и искаме да изберем най-хубавия домат, ама хем да е голям хем да го вземем на далавера, да не се прецакаме. Човек ако е гладен не подбира.
      Даже, ако трябва да сме честни никъде Христос не заповядва "църквеизацията" на учението. Като сам проповядва против това.

      И накрая , като ви е толкова мило делото на Кирил и Методий, е редно да не пишете на...латински или есперанто или там каквото сте ползвали.

      Изтриване
  20. Пеонците са...Българите! Йоан Цеца

    ОтговорИзтриване
  21. Здравей Павел, дали имената на Александър и Филип имат българска етимология, а също бихте ли дали превод на имената на други български благородници като Котраг, Севар и Кормисош?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 30 май 2022 г., 3:29 ч.

      Всяко име изисква подробни обяснения, реално за всяко име е нужно отделно есе.

      Изтриване
    2. В интерес на истината, той е давал етимологични обяснения на имената, в отделни статии, които съм чел тук. За Котраг и т.н.
      Горе в блога в ляво има търсачка и можете да напишете всяко име по отделно и ще ви се покажат статии, в които се съдържа, така ще намерите къде е писал за имената.
      Има много добри материали и е показал прекрасни сведения както за котрагите, така и друга информация, която нашите "ирано-балхарци", които търсят българи на майка си в г..а надали ще ви покажат. Поздрави! :)

      Изтриване
  22. Има такава теза в събора от 681 където епископа на Апамея казва:,,че Аспарух взема това което му се полага по бащино и родствено право "-тоест императорите на ИРИ много добре са знаели че това са земи на българите !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 30 май 2022 г., 8:38 ч.

      Константин от Апамея не говори за Аспарух, а само за войната с България.

      Изтриване
    2. Имаме голямата привилегия да можем да контактуваме с човек, който притежава такава обширна ерудиция!

      Изтриване
  23. Само че след Александър Македонски македонците стават богати,многобройни. И след въстанието на Лъже Филип вижте в изворите след това дали има римски роби македонци. Няма роби македонци.Така че изобщо не е изчезнал този богат и многоброен етнос. По същата логика в учебниците изчезват и траките. Ама явно при автора щом се касае за любимите му траки няма изчезване и претопяване. За другите етноси има. Абсолютно изсмукани от пръстите твърдения

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен30 май 2022 г., 21:54 ч.

      Бихте ли представили един исторически извор, в който да се твърди, че след Александър македонците стават многобройни?

      След Александър властта преминава у диадохите, а те са петима и воюват помежду си. По време на войни населението намалява.

      Изтриване
  24. г-н Серафимов,
    Книгата "The Bulgarians and Anglo-Saxondom" май ще се окаже доста интересна. Реших да погледна ...ей така набързо. Набързо щракнах на произволна страница и се натъквам на това:

    "Another striking proof strengthening the Bulgarian legitimate rights over Macedonia is the fact that the Serbian historians and writers never considered Macedonia inhabited by Greeks, while on the other hand, the Greek authors in speaking of that land never considered it peopled by Serbians. The entire Greek and Serbian literature on the ethnical character of Macedonia, until very recently, or until the Berlin Congress "of 1878, is filled with documental evidences which completely vindicate the claims of the Bulgarians and Macedonians to be one and the same people." стр.30-31

    Интересното е ,че до преди освобождението и сърби и гърци твърдят че Македония е населена предимно с Българи. До такава степен ,че дори "турската популация" говорила предимно български(от по-преден абзац).
    А още по интересното е ,според края на абзаца, че настояването за факта че Българи и Макдеонци са едно и също нещо идва не само от българите ами и от македонците.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Никола 31 май 2022 г., 2:53 ч.

      Книгата е много интересна, препоръчвам я на всеки, който владее английски. Стефанов е англофил, но и обективен писател, а това е най-важното.

      Изтриване
  25. Привет, Павеле,

    започнах да чета статията и не можах да повярвам на очите си!
    Ти правиш точно това срещу което се борим тук толкова време. Опитваш се да докажеш, че древните македонци са изчезнали, точно така както нашите учени се опитваха да докажат че траките са изчезнали..!
    Поради войни, преселения, епидемии и т.н... Това не мога да го проумея?!

    Древните македонци никъде не са изчезнали, както и древните траки. Това от времето на халколита е едно сродно население, което говори тракийски език, може и пеласгийски да го наречем... Какъвто е днес езика на българите, такъв е бил приблизително и езика на древние траки, а какъвто е днес езикът на македонците, такъв е бил на древните македонци. Абе ощо взети диалекти на един много голям балкански и отвъдбалкански народ...
    Случая с т.нар. македонски глоси е точно същия, както е с тракийските глоси - които са просто едни неразтълкувани и недобре обяснени български имена. Та така.


    Андрей К.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Андрей, прочети още веднъж, но този път внимателно есето ми!

      Да, старите македонци делят един произход с траките, тук спор няма.
      Да, езиците са били почти идентични в средата на първо хилядолетие пр. Хр.

      Има обаче подробности, които ти не вземаш под внимание.
      - Погърчването на македонската аристокрация е факт, а имаме няколко свидетелства, че до ранното Средновековие тракийския език е жив.
      - В Древна Македония аристокрацията е представена от дошли от Аргос пеласги, а простолюдието е предимно от траки: пеони, пиери, ботиеи, едони, одоманти, да не забравяме и мизите.
      - Имаме свидетелства за това, че в средата на 2в.пр. Хр. Македония се намира в демографска криза и се налага довеждане на траки.

      Прави разлика между изчезването на македонската аристокрация, която доброволно се погърчва още преди римската агресия, и изчезването на населението на Македония. Селското население представено предимно от траки си остава, това е и причината по време на ранното Средновековие езика в Охрид и Плиска да е един и същ, това е причината езика на Паисий, Кузман Шапкарев, Григор Пърличев, Неофит Рилски и др. да е български.

      Ако древната македонска аристокрация не се бе гърцизирала, на територията на Македония щеше да се говори език близък до сръбски и хърватски, но не и идентичен на българския.

      Изтриване
    2. Плиний Стари също недвусмислено подчертава за смесено население между мизи и македонци макар, че говори за територия в Мала Азия в района на "Смирна" или днешния Измир, наричайки ги " Mysomacedones " Pliny, Natural History Book 5. 120
      https://penelope.uchicago.edu/Thayer/L/Roman/Texts/Pliny_the_Elder/5*.html#xxxi
      Същите са отбелязани и на тази карта на J. Saurenbergio в долния десен ъгъл.
      https://pictures.abebooks.com/inventory/18492177590.jpg

      Изтриване
    3. До Анонимен 31 май 2022 г., 22:27 ч.

      Сродните народи се смесват лесно. Ние знаем и за други такива обединения: медо-витини, дио-беси, сиро-пеони, мизо-гети.

      Изтриване
  26. Привет отново,

    Македонският преди хилядолетия е бил както и днес, по близо до българския, а не до сръбския. Именно сърбите са славяни, късни славяни дошли на Балканите след 6 век да кажем. Затова езикът им е синтетичен, без характерните за български и македонски членуване на имената и т.н. Виж хърватският е малко по-древен балкански с характерни за българския и македонския граматични и лексикални особености...
    Ще рече БГ и МК най-древни, след това хърватски, сръбски и босненски са севернославянски езици дошли по- късно на Балканите...

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей Андрей!
      Трудно ми е да приема, че сърбите са късни пришелци, в случай, че още през II в. Клавдий Птолемей локализира град Serbinum на територията, която днес наричаме Сърбия.

      Съгласен съм, че през VI в. има идване на хора от земите отвъд Дунава, но това не са народи чужди за Балканите, а просто напуснали родните си земи траки, които след прогонването на римляните се завръщат обратно.

      Изтриване
    2. до Андрей Киряков
      Споделям мнението Ви, че македонският език винаги е бил най-близък до българския.
      Ако трако-пеласгите са едни от най-древните европейски народи, то няма ни най-малка вероятност те да говорят синтетичен език днес.
      г-н Серафимов в своя тема за тракийския език споменава един интересен цитат на К. Влахов: “Засвидетелстваните у Аристофан тракийски фонетични и морфологични закономерности потвърждават по друг път и са безспорно доказателство за преминаването на имената от една в друга основа, че процесът на разпадане на тракийската склонителна система е бил в напреднал стадий...и, че характерното за тракийският език е било безпадежната флексия на тракийската лексика, или по-кратко казано - още по онова време тракийският език е бил в напреднал стадий на преминаване от синтетичен към аналитичен строй”.

      Ако вярваме на преценката на езиковеда, то няма начин след още 2500 години на развитие на един език, потомците му днес да говорят толкова несъвършен език като сръбския например, а освен това и да са загубили вече придобитите характеристики на аналитичност, защото в цитата се споменава за вече "напреднал стадий" на процеса на преминаване към аналитизъм.
      Дори гръцкият език днес носи това аналитично влияние не от друг, а от местното трако-пеласгийско население.

      Независимо дали г-н Серафимов приема реалността за славяноговорящите днес, тук става въпрос за езикова група, а не за етническа общност. Можем уверено да говорим за подмяна на майчиния език на тези народи с български (лексикално, със запазване на граматичния им строй). Генофондът на източните и северни "славяни" е поредното доказателство в тази посока.
      Рано или късно един език, на който е повлияно се отърсва от ненужните граматични елементи, като например родовете в английския език.
      Един цитат на Meillet по този повод: "When a people changes its language, it has a tendеncy to behold, in the newly adopted language, more or less its linguistic habitudes, or to modify the ones of the new language. Germanic, which has broken up so distinctly with the Indo-European uses, is a form of Indo-European spoken by a new population who has accepted it, but who pronounce it partly in a new way. The conquerors who had brought Indo-European were neither numerous nor powerful enough to impose their way of articulating; the people whom they conquered imposed a different articulatory scheme."
      Очевидно ИЕ група езици е формална. Реално се базира на едни общи лексикални заемки от български, който е единственият, можещ да претендира за директна връзка с ПИЕ.

      Изтриване
    3. Тези хора идващи "отвъд Дунава" вече носят северен примес и то голям, защото знаем, че те са се явявали малцинство в тези северни земи.
      Повече от ясно е, че те са донесли от това в земите на старите българи:
      "Haplogroup R-M 17 (R1a) is widespread in Central Asian Turkic-speaking
      populations (from East to West: Altaics, Uyghurs, Kirgisians, Selkups, Uzbekistanis), in eastern European (Kazan Tatars, Bashkirs), in Finno-Ugric (Finns/Suomi,
      Estonians, Hungarians), in Slavic (Russians, Ukrainians, Poles) and in Germanic
      (Germans, Swedes, Norwegians) ..."
      В подкрепа на горното поляците споделят 50% от генофонда си от желязната епоха със скандинавците и още 20-30% с германците от времето на римската империя и средните векове. Останалите 20% може и да са нещо тракийско, сиреч българско. Имат 11% (I2) + 6% (J, E,).

      Нещо повече, има изследователи даващи 25% Turkish-related ancestrie на поляците. А негодуващият от факта Давидски пък сам признава за генетичното им сходство със скандинавците. *
      *
      "In fact, in terms of deep ancient ancestry, present-day Poles are very similar to present-day Scandinavians, and even to Viking Age, Iron Age and Bronze Age Scandinavians."

      Двете неща са си много свързани, ама не е удобно.
      Освен това поляците са от най-настойчивите претенденти за родина на славянството. Ако скандинавците бяха първите славяни-то тогава им е в кърпа вързано! :))

      https://eurogenes.blogspot.com/2022/01/population-genetics-is-state-of-mind.html
      https://eurogenes.blogspot.com/2022/01/yamnaya-is-from-europe-but-its-really.html

      Изтриване
    4. Сърбите траки, вече е малко прекалено по всякакви исторически стандарти, но тук нищо не е прекалено, чакаме още! Поляците? Естонците? Шведите сс траки,но норвежците не са още, повече труд трябва! Датчаните са траки, половината Германия са траки..., кой още?

      Изтриване
    5. " Анонимен1 юни 2022 г., 20:29 ч.
      ....чакаме още! Поляците? Естонците? Шведите сс траки,но норвежците не са още, повече труд трябва! Датчаните са траки, половината Германия са траки..., кой още? "

      Ами то не става само с чакане, а с повече четене!

      A DISSERTATION ON THE Origin and Progress of the Scythians or Goths.
      PART II. The extended Settlements of the Scythians or Goths over all Germany, and in Scandinavia.

      https://quod.lib.umich.edu/e/ecco/004890131.0001.002/1:25.3.1?rgn=div3;view=fulltext

      Изтриване
    6. Анонимен1 юни 2022 г., 20:29 ч.

      Чисто генетично Сърбите са доста близко до нас, както и с македонци, румънци хървати и други народи на балканите, за които г-н Серафимов твърди че имат директен произход с траките. При поляците, датчаните и естонците също има тракийска жилка но там нещата са в по-друга пропорция(както мисля natsunoame правилно посочва).
      Казвате "исторически стандарти" но историческите "стандарти" малко или много са формирани на субективни твърдения "кой какъв се чувства и какви лъжи има в този или онзи документ". Генетиката не е "хипер" точна наука но според мен е в пъти по-точна от колкото "историческите стандарти" които вие визирате. Съответно когато генетиката разкрие някакво несъответствие в "историческите стандарти", би трябвало това да предизвика вълна от само сезиране и откриване защо има разминавания. Вместо това "историческите стандарти" или омаловажават генетиката или направо си я отричат или поне нашите "исторически стандарти".

      По принцип научните изследователи на историята трябва да боравят с всички инструменти до които имат достъп. И ако един народ твърди че(примерно) е "латински" но гените му са типични за "славянски" значи нещо някъде има грешка. И тази грешка трябва да се намери ,анализира и погрешната теория да се премахне за да остане истината. Като дори и тази ревизия не трябва да бъде спасена от критика, нито когато се предложи нито и когато се приеме. Не трябва да има "свещени крави" в науката.

      Но уви това е малко утопично мислене. Където има замесени човеци там има и замесени интереси и нормално ще има лъжи и преиначаване на истината. Нещо което също трябва да се има в предвид. От там и мнението ми ,че не трябва да има догматично следва не на "исторически стандарти". Всеки който ми базира всичките си критики на принципа за "исторически стандарти", според мен просто се опитва да пробутва лъжи или да защитава такива.

      Изтриване
  27. Г-н Серафимов,издайте книжка за произхода ни ,но да е за децата,вече се чудим откъде да четем.Всички книги и учебници са с различни тези и истории...направо каша.Ама направо ни писна от тази умишлена бъркотия.Напишете Вие такава книжка и не спирайте да пишете истината.Бъдете здрав!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Нешева 1 юни 2022 г., 0:07 ч.

      Вече няколко години има такава книга - ИСТОРИЯ НА СЛАВНИТЕ БЪЛГАРИ http://ateabooks.com/home/6179-istoriya-na-slavnite-blgari.html

      Изтриване
  28. “Необяснимият феномен- фанатизъм” е рожбна главно на сръбските парични знаци, получени от тези “учени”.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 2 юни 2022 г., 1:18 ч.

      Парите са действително важен фактор, определящ странната позиция на някои учени, но дали наистина всички македонисти са получавали пари само от Сърбия?

      Изтриване
  29. Здравейте Павел, от доста време следя и чета интересните публикации и коментари тук. Намерих доста интересно нещо в нета и реших да споделя с вас, с мисълта, че може да е полезно в бъдещата ви работа: https://www.marica.bg/kultura/pateshestvenichka-prebroi-balgarskite-gradove-v-italiq
    Поздрави и успех с вашето търсене на историческата истина.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Продан Проданов 4 юни 2022 г., 22:30 ч.

      Познавам писанията на тази дама, преди тя публикуваше под разично име, но за жалост същите глупости. Добро намерение и добро изслездване на даден проблем са различни неща.

      Изтриване
    2. Извън коментирания материал, присъствието на внушителна цифра българи в Италия съвсем не е несъстоятелна провокация. В изследвания още през 1942 година италианския професор-историк Винченцо д'Амико ни съобщава за сериозно присъствие на българи:
      " От една обща сметка можем да преброим над 700 населени места в Италия, малки и големи, с български произход, при среден брой на жителите с около 2000 души за всяко селище. Така получаваме всичко 1 400 000. Но като вземем в предвид разпръснатите по други селища, се приближаваме до числото 3 000 000."
      БЪЛГАРИТЕ, ЖИВЕЕЩИ В ИТАЛИЯ ПРЕЗ КЪСНОТО СРЕДНОВЕКОВИЕ
      Глава V. - Заключения
      https://ziezi.tripod.com/amico/bulgaro.htm
      Това са данни от преди 80 години, но според мнения от неофициални източници днес, след 3 поколения, техните наследници и попълнения нови преселници е възможно да надхвърлят 5-6 милиона

      Изтриване
    3. Това в никакъв случай не може да бъде Милена Върбанова!

      Изтриване
    4. Тя е, стил като нейният няма как да бъде объркан :)

      Изтриване
    5. Как да я сбъркаш, когато има и снимка?

      Изтриване
    6. До Анонимен 6 юни 2022 г., 14:43 ч.

      Да, имате право, както стилът, така и снимката показват, че се касае за г-жа Върбанова. Защо сега се представя под друго име не зная, но реално при нея нищо не е променено.

      Изтриване
  30. История и духовност

    Преди няклко дни тук в коментари се дискутираше връзката между тези две теми. Като илюстрация за прословутата „българска духовност“ беше упоменато християнството.
    По-долу помествам линк, който третира наличието на една друга, по-различна алтернатива. Тъй като е опасно един да седи на два различни стола, предлагам да се замислим къде точно ние сме ситуирани като народ:

    https://www.youtube.com/watch?v=q2TRX1vkCFg

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Приятен човечец, миловиден, но за жалост той и такива като него, не само не помагат за развенчаване на истината, но дори и вредят. (явно несъзнателно)
      Вредят, защото базират творчеството си на манипулации от други подобни автори с титли или без. Още като започна с "Памир и Хиндокуш" замириса на иранофилските петърдобревщини и тем подобните азиатски извратения, които имаха претенцииите да заменят тюркофилските извращения, но дори се оказаха по-зле обосновани... Чуят от тук и от там, прочетат две книги на разни такива автори и се почват едни свободни съчинения.. Тук и хора с титли и такива без, пишат общо взето еднакво вредни дошлячески лъжи и измислици. Мантрата, че трябва да си дошъл от на майка си г..., за да се заселиш някъде е уникално дебилна. Петър Добрев, е вече доказан фантаст и съчинител, а сродните му автори-копирачи, които дори не са помирисвали изворите, пък камо ли да са ги анализирали, са жестоко вредни за нас.
      Това ви го казва човек, който повече от 20 години е чел книги на Петър Добрев, Божидар Димитров, Александър Алексиев-Хофарт и т.н., докато не се наложи да проверявам всеки факт по отделно (което е възможно да се провери)... Такива хора нито са анализирали качествено изворите, нито са проверявали кой кога къде ги е писал, достоверни ли са, на какъв език е писан оригиналът (ако го има), преводите, там въобще за българи дали пише и т.н. Някои от тях дори пишат във високо научен стил, създавайки впечатлението на страшни ерудити, а в същото време пишещи неверни неща. Това е тежка соц масова практика. Повечето такива автори, обикновено събират аргументацията си от други авторски книги и трудове, било то на професионалисти или не. Един голям развален телефон, а и с доза на съвсем умишлено манипулиране!

      Тук, в конкретния случай, се създава внушението, че в наистина дълбока древност, е имало някакво разселване от черноморския басейн и видиш ли едните отишли към "Памир и Хиндокуш" (за да оправдаем някак иранската теория), па после се били върнали през 6 огромни реки с жени, деца и т.н. Отново се споменава държава "Балхара" и изобщо, небивали спекулации и измислици.
      Самите доводи на иранската теория са чисти спекулации! Тук такива автори като този, се опитват по някакъв начин или да оправдаят това, или да свържат пъзелно тази теория с автохтонната по някакъв начин, но пътят е изначално грешен, просто защото основата, на която стъпват е грешна.

      Ако вие сами си нарпавите труда, да проверявате цялата изворова информация, на която се базира иранската теория, сами ще видите, че е крайно спекулативно устроена и е просто една манипулация сама по себе си.
      От изследователите без историческо образование, съм видял че единствено Павел Серафимов, е човек с наистина дълбоки проучвания и анализи, който не базира изследванията си основно на авторски книги, както правят останалите, а директно рови надъблоко в изворите, до колкото е възможно, проверява основната изворова линия, т.е. занимава се с коренните проблеми, а не с тяхното авторско тълкуване. Ономастика, етимология и т.н. И чак после сравнява с чужди писания, вече като има база.
      За съжаление, обикновеният българин, който няма време да проверява, просто приема и чете на доверие, а това е жалко.

      Изтриване
    2. Абсолютно съм съгласен със заключенията във Вашия коментар. Но остава да изясним ние християни ли сме или магьосници.

      Изтриване
  31. До Анонимен 5 юни, 19:49ч.

    Предполагам, че Г-н Серафимов не може да има нищо против Вашето изложение. Реакцията му се дължи по-скоро на небезизвестния изследователски натюрел на въпросната дама.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ама каква дама, моля Ви, тази особа не може да бъде наричана дама, защото не отговаря на изискванията за това.

      Тя е завиждаща особа, слухти из този блог, за да черпи информация за пасквилите си, но вместо да посочи Спароток като източник на информация, тя го клевети. Четете, моля Ви, това са нейни думи -
      ЦИТАТ - "Твърдението на спаротока в цитираната негова статия всъщност е погрешно. Понятието "пеласг" не произлиза от "кожа". Връзката е обратна - "кожа" и по-точно "бяла кожа" - pelle - произлиза от понятието "пеласг". А оттам вече се налага и като общ термин в европейските езици. Но самото отношение на "кожа" към "пеласг", е взето от спортиста с черния потник и пъстрите парашутки от моята статия.

      Как да повярвам, че неукият господин е "преоткрил случайно" моето откритие, при неговото абсолютно езиково невежество и при факта, че по-рано е изписвал дори думата "пеласги" погрешно - "пелазги".

      Друг негов обикнат похват е да *принажда" чуждите открития към старите си, наистина комични, статуйки отпреди 10 години, като към кърпени вехти юргани, а след това да се провиква, че бил "написал всичко през 2012 г." - оправдание, което стана банално.

      Хаосът и грабежът на научни открития в днешно време и особено в България, е достигнал чудовищни размери. Но ако светът не загине в близките три години, всяко нещо ще дойде на мястото си и крадците на идеи ще правят компания на обикновените махленски крадльовци в килиите.

      Не се съмнявам, че лайнометите на дърводелеца, и сега, като винаги, ще заврещят на умряло, за да опазят "доброто име" на своя тартор. Но отново питам - познавате ли "историк", който разполага с организиран отбор "лайномети", не пантещи бъкел от история, но винаги готови да полеят със скверн опонентите на кумира си? Не се ли питате какво означава това?

      Впрочем поканата ми за диспут на исторически и ЕЗИКОВЕДСКИ теми, която отдавна отправих към спаротока, все още е в сила. Как мислите, защо не я е приел досега?" КРАЙ НА ЦИТАТА

      Какъв диспут може да води Спароток със застаряла представителка на бай-тошовата номенклатура, която даже не може да демонстрира елементарно ниво на възпитание!

      Изтриване
    2. Какъвто ни е футболът, такава ни е и официалната история, такава е и политиката ни. Дойте време да изхвърлим политическите лайномети от властта. Но ще достигнат ли гласовете за някой, който генерално да промени ситуацията???

      Изтриване
    3. Здравейте, Анонимен8 юни 2022 г., 23:05 ч.,
      Струваше ми малко време да намеря блога на Милена Върбанова, но само за 5 минути разбрах колко струва тази жена. Освен просташкото си и отблъскващо държание, тя демонстрира невиждана наглост и лъже без да и мигне окото. Спароток никога не е казвал, че пеласги означава "кожа", неговата интерпретация е различна, ето думите на чоека:"Пеласги, или както е по-правилно пеласти може да се обясни с българската диалектна дума пелест имаща древно значение стряха. Пеласти означава подслонени, хора живеещи в постоянни жилища,"
      Върбанова изважда фрагменти от контекстта и освен грубите обиди, Върбанова лъже без да и мигне окото, но ми се струва, че никой не се връзва на нейните простотии. Цялата работа май е опит за привличане на трафик към бездарните и публикации, то бива търсене на внимание, но нейното минава всякакви граници.

      Изтриване
    4. Значи, във връзка с Върбанова искам да попитам това: колко прочита има този постинг? Защото постигна на Върбанова има само 74 и сигурно това я е вбесило да ви клевети.

      Изтриване
    5. Статията на Милена Върбанова за българските селища в Италия, във вестник Марица има 24 хиляди прочита... Престанете да се карате. Казвал съм го лично и на Милена и на Павел. Ние сме от едната страна на барикадата. От нашата страна са и всички учени, които се опитват да вдъхнат вяра и самочувствие на българския народ. А такива са повечето. Има и някои които работят за чужди интереси, те са вредни и опасни, действително.

      Изтриване
    6. Здравейте, Андрей Киряков10 юни 2022 г., 10:44 ч., тук никой не се кара, кавгите ги започва Върбанова. Тя употребява просташки език, тя прави постинги специално, за да очерни Спароток, тя взема от него, но представя инфото като свое.

      Изтриване
  32. Знакът на българския род Дуло вече е разгадан! Пуснал съм тема.

    Оказа се, че ıYı - Ипсилон с две Йоти - хасти, е голям - Юс - Ѫ - ıYı. 😁

    Големия Юс присъства на розетата под Кръстчето - буквата А, в стария си вариант без чертичката отгоре. За това не сме могли да го забележим. Благодарение на розетата, че е видяла бял свят, тази мистерия е разгадана. Знакът на рода Дуло означава - Ѫ - ıYı - ОНсъ. Нали за всички е ясно кой е... ОН.

    Кавказците и памирците вече могат да спят спокойно. 🤣🤣

    И всичко това, благодарение на Павел Серафимов, който ме запали с постовете си, и ми даде надежда, че не съм единственият, който се съмнява в достоверността на нашата, написано лъжливо - история.

    ОтговорИзтриване
  33. Голям Юс - Ѫ - ıYı - ОН - Отецъ Наш - Отче Наш.

    Ето това е значил знакът в земите на траките, познати още като блгари - мизийци, мирмидони и пеони.

    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  34. Нямам нищо против това твърдение, но без мнението и обосновката на Г-н Серафимов не се чувствам сигурен да го приема. С нетърпение очаквам неговото становище.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте, Анонимен9 юни 2022 г., 19:54 ч., ами той г-н Серафимов има развита тема по въпроса. БАЛКАНСКИЯТ ПРОИЗХОД НА СТАРОБЪЛГАРСКИЯ СИМВОЛ IYI http://sparotok.blogspot.com/2013/09/iyi.html
      Вижте там, сравнете и решете кой е прав и кой не е.
      Делян

      Изтриване
  35. Анонимен9 юни 2022 г., 19:54 ч.

    Здравейте!

    Първоначално и аз бях се залъгал от линейния А и Б. Но си спомних един скандал на времето в Гърция, как един преводач (лингвист) казваше, че е разчетен грешно. После се загледах в нашата писменост и сравних знаците от линейния и анатолийските езици. Обсолютно същите. После на розетата ми изникнаха - старо Ч под формата на чаша с кръгче отдолу. Под нея буквата Ъ, под формата на две триъгълничета едно срещу друго, или двойна секира, ако щете. Малкия юС - Ѧ - ЕНсъ до буквата К(си) - Е. Също ЯТъ - Ѣ, двете триъгълничета с кръст отгоре под Ψ - Пси (Се) и F - В(ееди). АЗъ - Кръстчето, и под него големия Юс - Ѫ - ОНсъ. Цели 7 букви са от българската писменост, изписвани в стария си вариант, защото розетата е много по-древна, от това, което ни представят нашите историци. Не се учудвам в дреността на писмеността ни, защото име документ, който твърди, че блгарите са имали княжество оттатък Дунава 515 години, сиреч в днешно румънско. Също карта от 4-ти век с: Мизия, също и Вулгария.

    Всички други букви присъстват в линейните, антолийските езици, че дори - етруска писменост, но... с различна звукова стойност, което ни навява на въпроса! - Какви са тези братя, с различна звукова стойност на буквите си, за които пише Херодот, че са братя?

    Това че големия - Юс - Ѫ, се изписвал така - ıYı, 2-3 хиляди години по-рано, не значи, че не са един и същ знак - буква. Дори напротив. Доказателства има върху розетата отгоре й - 7 на брой. Не само има думички, а цяло послание.

    Жалко е, че навремето блгарите сме вярвали в - ОНсъ - Ѫ, и сме вървяли напред, а сега просто сме го загърбили заради чужди вярвания, интереси и убеждения. Жалко наистина.

    ОтговорИзтриване
  36. Georgi Nikolov- Интересна е темата, изчезването на македоните е обилно документирано от римляните, те обаче не са само свързани с траки, а имат и елински заемки, за това пишат и възприемат гръцкия. И има не един етап на обезлюдяване на областта освен от войни. Що се отнася до времето от последните 90 години е широко известно, че не западно европейски и американски учени в компанията със съветските се обединяват, за да затрият българския елемент в средновековната област Кутмичевица на Царство България понеже тогава е студената война и са оформянени лагери, а най голямата терористична организация за времето си Коминтерна в съдаването и измислянето на отделни народи персонално в съгласие и съдействие на Белград, сръбските окупатори на Македония до 1941, югославския диктатор Тито и комунистическите партии на Югославия и България, сред които инициаторите алкохолика Г. Димитров и югославски партизани, Темпо, Ченто, Колишевски провеждат геноцид, изселвания и терор над населението и насилствена македонизация. Не случайно и източноевропейските учени основно югославски учени са в пълно съгласие с комунистите като внедряват караджицата в новата азбука за сметка на българските символи. В двете държави ще бъде измислена нова историческа наука, манипулирана лъжеистория, митове, внушения и идиотщини, които съществуват и до днес в РСМ, че са истинските автентични антични македони и славяни също по сръбска линия.

    ОтговорИзтриване
  37. "Сякаш в името на унищожаването на българщината, “учени” от СССР се обединяват със западноевропейски и американски учени, и действат упорито за постигане на целта си"... Павле, това не са учени, това са евреи които целенасочено се стремят да унищожат истинската българска история. Но за съжаление това е световна тенденция... човечеството да не си знае миналото!

    ОтговорИзтриване