ПУБЛИКАЦИИ

26.04.2024 г.

БЪЛГАРСКАТА БУКВА Б В САМОТРАКИЙСКИТЕ НАДПИСИ – СЕНЗАЦИЯ, ИЛИ ВРЕДНА СПЕКУЛАЦИЯ?

Напоследък моят Месинджър е задръстен от съобщения. Различни приятели и познати ми пращат един пост, в който има снимка на надпис на съд от о-в Самотраки. Авторът на поста смята, че на керамичен съд от о-в Самотраки има българска буква Б, а тя би могла да бъде единствено тракийска буква, ползвана от траки”.

 

                  Надпис върху съд от о-в Самотраки [по Леман, Георгиев]

На пръв поглед имаме нещо сензационно, но това е само на пръв поглед. Да, вярно е, че дедите ни са първите балканци, а и първите европейци боравещи с писменост. Тук спор няма, така е, но е хубаво, когато човек засяга сериозна тема да прилага и сериозна аргументация. А в поста за българската буква Б в Самотракийски надпис, липса дори елементарна аргументация.

 

Буква Б ползват и гърците в ранните си надписи, азбуката на Тера запазва Б дълго време. По-рано от гърците буква Б се ползва от арамеите, финикийците и др. семитски народи. Прилагам сравнителни таблици от труда на Р. Карпентър, така всеки може да се увери, че моите твърдения са аргументирани.

 


Арамейска писменост[по Карпентър], буквата Б е подчертана с червен цвят 


Древни букви от Библос и Стелата на Меша [по Карпентър], буквата Б е маркирана с червен цвят


Другият проблем на автора на поста е в това, че свържеш ли дадена буква с определен надпис, наречеш ли тази буква българска, трябва и да демонстрираш, че си в състояние да прочетеш написаното. 

Не е ли така, не е ли нужно доказателство за сериозното твърдение? Такова обаче не е представено и по този начин се дава оръжие в ръцете на нашите врагове. Те ще използват липсата на аргументация срещу нас.

Тъжното е, че надписът може да се изтълкува на български, но ако преди това се разпространи и наложи неиздържана информация, дори и нашите сънародници няма да приемат сведенията на човека, който представя тълкуване.

За мен няма съмнение, че архаичната буква Б е създадена от нашите предци. При анализа на акрофонията на архаичната буква Б, акад. Георгиев, ползвайки сведения на Бернекер и др. предлага българските думи батко, батьо, бате, баща и др. [Георгиев, 1952, с.53]. Както обаче отбелязах – не навсякъде, където има Б, може да се говори за български, или ако искате тракийски епиграфски паметник. 

Дедите ни са повлияли народите на Ориента, това съм го обяснил подробно в книгата си Неразказаната История на Траките. Пак напомням обаче – една буква пролет не прави. Нужно е да се представи издържано тълкуване на текста, в който присъства тази буква, иначе не просто няма полза, но се нанася и вреда.

Нека обърнем внимание на надписа с българската буква Б”. Учени като Карл Леман действително определят знака като Б. Нашият езиковед Владимир Георгиев възразява, смята, че се касае за неправилно написано Е [Георгиев, 1957, с.36.]. С това аз съм напълно съгласен и бързам да подчертая, че ако буквата е Е, то надписът е доста лесен за разчитане с помощта на българския.

 

Пред така наречената българска буква Б [реално Е], има особен знак . Някои го смятат за форма на Χ, други вярват, че се касае за Ѱ. Аз лично смятам, че в случая се натъкваме на древен вариант на К, като акрофонията на точно този вариант, в друг свой труд акад. Георгиев тълкува с помощта на стблг. дума копиѥ [Георгиев, 1952, с.57].

 





Понеже твърдението ми е сериозно, давам онагледяващ пример с изображение от труда на акад. Георгиев, така всеки може да се увери в истинността на думите ми.

Започна да става интересно, нали? Нека да видим сега чие четене е най-логично. Акад. Георгиев смята, че трябва да прочетем:  μ’ έποίησε ό τεχνεύς Άντοκ[λ]εήςНаправи ме майсторът Антоклес…или нещо подобно [Георгиев, 1957, с.37]. Моето виждане е напълно различно. Ще предам текста с латиница, за да е по-лесен за разбиране от повечето хора. Смятам, че на съда от Самотраки е написано: [E] POTE KENEUS ANTOKAE [началното Е е част от друга дума, която не е оцеляла].

ПОТЕ [POTE] е нашата древна дума поть господар [запазена в Гос-подъ и поть-пѣга, според нашите лингвисти]. Тук думата е в звателен падеж с характерното окончание Е, т.е. тълкуването е господине, господарю.

КЕНЕУС [KENEUS] е титла, която е сродна на фригийската АКЕНАСкняз, [документирана на надпис W-07 по Александър Люботски и др.]. 

AНТОКЕ [ANTOKAE] е личното име Анток, отново в звателен падеж. Името е сродно на това на митичния персонаж Антей [Ἀντείας], в случая с умалителна наставка – ок, срещаща се в тракийски лични имена като Мед-ок, Дар-ок и др. Името Анток е лесно обяснимо с помощта на старобългарския, но тук ще се въздържа от даване на тълкуване.

Изразът: ПОТЕ, КЕНЕУС АНТОКЕ означава Господарю, княз Антоке, а евентуално продължение може да е: приеми този дар. Разбира се продължението е спекулация, защото не разполагаме с останалата част от надписа. Тук само предлагам едно логично предположение, нищо повече.

Ето, не е нужно да измисляме сензации, за да докажем, че сме потомци на древен балкански народ. Нужен е труд, четене, проверки и добър анализ, а данни има, но те трябва да се ползват коректно.

В поста със сензацията за българската буква Б са ползвани мои неща без това да е посочено, т.е. става дума за кражба на интелектуална собственост. 

По-лошото е, че взетата от мен информация е смесена с лъжи. Никога не съм изказвал твърдението, че Плиний Стари e живял дълги години на Балканите. Това си е творческа измислица на автора на поста, която той доста непочтено е добавил към моя материал.

Лъжа е и, че Плиний оставя сведения за азбуката по тракийските земи. Нещата са по-различни, Плиний Стари твърди, че книги на древния герой Дардан са били скрити в гробницата му  [Plin. HN, XXX.2], а тя е в Троада. Старият автор добавя и, че пеласгите са тези, които са занесли азбуката в Лаций [Plin. HN, VII.193], а тази област е на Апенините. 

Хайде, представете си, ако някой сънародник реши да ползва некоректно представените сведения в спор с чужденец. Нима противниците на нашия сънародник няма да го съсипят от подигравки и така да се накърни нашето име?

Когато някой преписва без да мисли и добавя неща от себе си, създава условия за сериозни проблеми, навярно без да осъзнава вредата от това действие. Възможно е намеренията на автора на поста [или авторите?] да са били добри, но само с добри намерения не се получават добри неща. Нужен е труд, много, много труд, а също коректност и уважение към труда на хората, които предлагат ценна информация.

Нямам нищо против работите ми да се ползват, но нека това се върши по почтен начин. Редно е да се спомене авторът, редно е и думите му да не бъдат изкривявани. Всеки може да добави нови неща, свои неща, но това трябва ясно да се упомене. Ето, аз цитирам Карл Леман и Владимир Георгиев, а за добавеното уточнявам, че е мое тълкуване.

Темата за древната азбука е неимоверно важна, а и много интересна, защото акрофонията на някои от архаичните финикийски букви може да се изтълкува с помощта на български думи. В Неразказаната История на Траките има представена доста информация по този въпрос.

В моята книга главата за писмеността е добре илюстрирана, дадени са и сведения за това към коя етническа група принадлежи героят Кадъм, на когото се приписва въвеждането на азбуката в Елада. Обяснено е подробно и как древната балканска писменост попада в ръцете на народите на Ориента.

Прилагам активен линк съм страницата на Атеа, където книгата с обясненията на имената на древните букви може да се поръча.

https://ateabooks.com/world-history-series/7045-nerazkazanata-istoriya-na-trakite-9786197624236.html?fbclid=IwAR2EKXWUSdYm4Ztv5CehS7EBTykPc3etsbVieVmJ6QdD7mCB-RywsUh4dWQ


Разбира се готов съм да дам кратки обяснения и в блога си, но няма как да покажа представените в книгата ми илюстрации. А те са важни за разбирането на историята на древната писменост. Имената на древните букви показват, че ранната азбука е създадена от хора говорили архаичен вариант на българския език. Един ден това ще е общопризнат факт – един от многото, които ще променят съдържанието на старата история и ще дадат заслуженото самочувствие на нашия народ.

 

Използвана литература:

1.Георгиев Вл., Произхождение Алфавита. Вопросы языкознания №6, 1952, ноябрь-декабрь, Изд. Академий Наук СССР, Москва, 1952.

2.Георгиев Вл., Тракийският език, БАН, София, 1957.

3.Carpenter Rh.,The Antiquity of the Greek Alphabet Author(s): American Journal of Archaeology, Vol. 37, No. 1 (Jan. - Mar., 1933), pp. 8-29 Published by: Archaeological Institute of America.

20 коментара:

  1. Умолявам коментиращите да се придържат към културен тон и да проявяват разбиране към инакомислещите! Благодаря предварително!

    ОтговорИзтриване
  2. Браво Спаро, къртиш мивки😊

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 26 април 2024 г. в 14:55
      Това като комплимент ли да го приема, или...?

      Изтриване
  3. Много се краде от Вас, а някои хора даже книги си направиха с вашите проучвания. Добре, че Крум не е жив!

    ОтговорИзтриване
    Отговори

    1. До Анонимен 26 април 2024 г. в 15:40
      Да, разбрах за книгите, направо не можах да повярвам на очите си, че хора от научните среди са способни на ...такава глупост. Взетите от мои трудове таблици не са само от блога, а и от мои по-стари книги, които са отпечатани :)

      Изтриване
  4. Харесва ми това, че винаги се аргументираш ясно, няма ала-бала, няма, а бе, вярвайте ми! Така печелиш дори част от противниците си, това скъсява твоя път до победата.
    Драго

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен26 април 2024 г. в 17:25
      Аргументация винаги е нужна, иначе са просто празни приказки.

      Изтриване
  5. Все от теб крадат бе, Спаро, все ти си ощетеният, все ти си гениалният, а другите са некадърници! Голем нарцис си станал напоследък, то май даже не е от скоро, но сега вече придобива патологични имерения. Ай поспри се малко, да не сгазиш лука!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Анонимен 26 април 2024 г. в 17:56
      В случая със сведенията за най-старата писменост са взели от мен...заедно с грешчиците :)

      Изтриване
    2. От него я, от кой, има какво да крадат Орките. Нещо против ли имаш..

      Изтриване
  6. Павеле, блогът ти е набеден за опасна страница, просто да знаеш. Хората с Нортън програма получават съобщения, че сърфират към опасна страница, която може да им открадне личните данни. Т.П.Н.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 26 април 2024 г. в 19:49
      Зная, то е така от няколко години :)

      Изтриване
    2. Факта, че нито една от другите антивирусни не го отразяват като такъв е показателен за тенденциозност и сляпа доверчивост на несъстоятелна информация. Това говори за надеждността на антивирусната, а може би и за податливост на непроверени провокации. За да не правя реклама ще спестя информация коя точно (платена) антивирусна ползвам лично, но нито веднъж досега не ми е определяла блога дори като подозрителен, а да не говорим за опасен. За разлика от това почти всеки ден, когато сърфирам имам предупреждения за опасни или подозрителни адреси, като подозрителните са само с предупреждение, а опасните направо блокирани и недостъпни.

      Изтриване
  7. Напълно съм съгласен с публикацията на Павел, днес попаднах на един такъв подобен материал, за липсата на аргументи и препратки когото не мога да дам оценка, защото не съм професионалист, но ми направи впечатление липсата на аргументи

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 27 април 2024 г. в 15:59
      Даа, смесването на факти и измислици е опасна комбинация.

      Изтриване
  8. Дано не нарушавам някои правила като публикувам тук коментар, отнасящ се по скоро до един от видеоклиповете в канала Ви, а не към конкретната тема в блога, или по точно: "Уникалната българска народна памет - защо във фолклора ни има спомени за известни римски императори?" В коментарите под клипа имаше запитвания дали са публикувани някъде песните за цар Костадин, за които се споменава във видеото и питащия не е намерил нищо в мрежата, на които доколкото останах с убеждение изпитвате известно затруднение за конкретен отговор. Следвайки съветите Ви за проверка на информацията освен в блога на Андрей ги открих и в сборници на фолклор от професор Михаил Арнаудов (1878 -1978). Има издавани и допълвани няколко такива. Първата част на "ЦАР КОСТАДИН И КРАЯТ НА ЦАРСТВОТО МУ" се намира раздел ФОЛКЛОР, глава Български народни песни. І. Лирика, пореден номер 11 в съдържанието.
    (- Ой ви вазе, бързи слуги,
    Повикайте триста попа
    Да разчетат бяло книже,
    Бяло книже, черно слово...)
    Под номер 10 има още една пак за него.
    https://liternet.bg/publish9/marnaudov/index.html
    В друг сборник под номер 2. "Край на Царь Костадиновото царство" се намира втората част, започваща в края на стр. 3 на самата книга и продължаващо на стр. 4
    https://archive.org/details/38_20230524/page/3/mode/1up
    Същия автор има и други произведения относно обредни и исторически сведения. Макар, че историческите са доста повлияни от разпространяваните и налагани от чужди и наши историци по онова време грешни исторически данни мисля, че с известно "пресяване" на информацията ще попаднем и на полезни неща.
    https://archive.org/details/2_20230521_20230521_1448/page/n2/mode/1up
    https://macedonia.kroraina.com/giliev/ma/index.htm

    ОтговорИзтриване
  9. Здравей,
    Пиша ти повод, малко встрани от темата.
    От манастира „Света Богородица Мавровска“ или Мавриотица в Костур започва 50-мин.пешеходен маршрут до най-високата точка на Костур. На табелата като един от основните обекти, покрай които се минава, е посочено "Пеласгийски стени". Ние нямахме време за такъв преход и се качихме с кола до върха. На слизане се минава по друг път. Покрай него видях струпани купчини камъни сред храсталаците. Предполагам, че това са въпросните стени. Честно казано се учудих доста, че изобщо обозначават нещо като пелазгийско...
    Иначе тези новини ми се струват интересни:
    "Пътека на мъртвите" от неолита е открита в Ирландия
    https://www.actualno.com/interest/pyteka-na-myrtvite-ot-neolita-e-otkrita-v-irlandija-news_2211280.html
    Аварите са практикували многоженство, установиха генетици
    https://www.actualno.com/interest/avarite-sa-praktikuvali-mnogojenstvo-ustanoviha-genetici-news_2209260.html
    Three Strange Skull Modifications Discovered in Viking Women
    https://arkeonews.net/three-strange-skull-modifications-discovered-in-viking-women/
    ПОздрав!

    ОтговорИзтриване
  10. Господин Серафимов,
    Вашето споменаване на "Самотраки" за пореден път предизвика у мен асоциация с името на Самуил. "Официалната" версия е че името е еврейско, НО може ли да се следва тази логика:
    В началото името се е пишело като "Самоил"; това го има на надписи. Значи получаваме "Само-ил". "Само" означава "същински", "истински", а дори и "върховен". "ил" е българска наставка в имената. Не може ли тогава името да се извежда от Български и в свободен превод да има смисъл дори като "владетел"?

    Поздрави,
    Ивайло

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Ивайло
      Има даже тракийски имена Самазис, Самул :)

      Изтриване
    2. Аха, значи всичко е ясно!
      Благодаря ви!

      Изтриване