30.04.2023 г.

ДОБРИТЕ БЪЛГАРИ - ИСТИНСКИ ИСТОРИИ, КОИТО ВДЪХНОВЯВАТ



Преди повече от век Алеко Константинов създава книга, чийто герой става известeн из цяла България. Става дума за прословутия Бай Ганьо – въплъщение на цяла плеяда отрицателни качества. Въпреки че в дълбоко в сърцето си не е никак лош, в различни ситуации, на различни места героят на Алеко демонстрира ужасяваща простащина, тарикатщина, използвачество, а и лукавост, граничеща с мошеничество.


Безпардонен и безскрупулен, Бай Ганьо не цепи басма на никогонито на сънародници, нито на чужденци. Използвач, постоянно подозиращ другите да не го измамят, стиснат, но и имащ истински талант да създаде комична ситуация, Алековият герой се превръща в еталон на неповлияния от западноевропейската култура българин.


В началото, когато за пръв път се запознах със сатиричните фейлетони, аз се смях с глас. Смях се и години по-късно, когато отново разгръщах прелистваните вече страници. След време обаче смехът ми секна, а неговото място бе заето от разочарование и дълбоко огорчение. Вече бях зрял човек, но, което е по-важно –  бях видял голяма част от света. Алеко вече не бе моят единствен осведомител за културната Западна Европа и простия българин. Аз съумях със собствени очи да видя кой какъв е. Имах възможност да пътувам по три континента и да опозная не само народите, с които Бай Ганьо влиза в съприкосновение, но и много други хора, като по този начин изградих една солидна база за сравнение. Все пак нищо не може да замести личния житейски опит.


Признавам, че навсякъде където бях, срещнах добри, културни и почтени хора. Навсякъде винаги се намираше някой, който да ме впечатли със своите качества, но видях и друго – нещо, което Алеко бе премълчал и не бе споделил изобщо в работата си.


Нашият интелектуалец със сигурност е срещал уригващ се и понамирисващ хер Гюнтер, срещал е и занимаващ се със съмнителни далавери мосю Франсоа или  притесняващ жените и младите момичета сеньор Джовани.


По една или друга причина представителите на простотията и други отрицателни качества при западноевропейците не биват споменати от Алеко изобщо. А ги е имало, защото ги има и днес. Нито тарикатщината, или пък сметкаджийството, използвачеството, грубите маниери, похотливостта и т.н. са патент на българина. Те се срещат навсякъде, но никъде няма човек като нашия писател, който да реши да подложи по такъв начин на присмех отрицателните качества на народа си, концентрирани в особата на един герой. Всички западноевропейски народи познават добре сатирата, но я ползват предимно при осмиване на политически противници или  на чужденци.


Не зная какви са били мотивите на Алеко Константинов, не зная защо вместо да потърси положителните качества на българите от своето време и да ги вплете в образа на един герой, нашият интелектуалец предпочита да се съсредоточи над лошото и отрицателното при българите, които току-що са извоювали своето Съединение. А преди това народът ни е подложен на един от най-страшните геноциди в историята. Пет века неописуеми жестокости, убийства, постоянен тормоз и сякаш това не е достатъчно – през това черно половин хилядолетие най-умните, най-способните и най-красивите са били отвличани и са заставяни да служат на потисниците. И забележете – тази страшна политика на заличаване на народа ни не успява напълно. В края на XIX в. при нас се срещат забележително умни и способни хора, благородници, на които мнозина западноевропейци могат да завидят, но Алеко отказва да ги види. Или не успява да ги види?


Облечен като западноевропеец и навярно считащ се за такъв, създателят на Бай Ганьо, вероятно неосъзнаващ последствията от делото си, приготвя бокал с отрова за току-що придобилия свобода български народ, който още не се е освестил напълно от преживените ужаси. И то ужаси станали възможни не без помощта на определени сили от Западна Европа, които предпочитат да защитят финансовите си интереси в лицето на Османската Империя, отколкото да видят един почти унищожен народ свободен.


Вместо да напише нещо за героите, дали живота си за свободата на България, вместо да постави на пиедестал примера и подвига на почтените хора, живели в страшните времена, навярно без да осъзнава, Алеко се опитва да заличи българския дух, да смачка силата на хората, вменявайки им комплекс за малоценност.


Не изпитвам неприязън към създателя на Бай Ганьо. Все пак аз не зная какви са били мотивите му, а те може да са били добри. Вземането на подбив на простака, тариката, сметкаджията и похотливия страхливец може да е било с цел да се каже: „Не бъди такъв!“ В такъв случай обаче Алеко би трябвало подробно да обясни, че и из старата Европа се срещат хора подобни на неговия герой, а дори и по-крайни, по-лоши. Българският писател е осъзнавал ако не напълно, то поне донякъде, че Бай Ганьо е продукт на обстоятелствата. Осъзнавал го е, защото в последния от фейлетоните си дава доста добра характеристика на своя герой:

Недей презира този простичък, лукавичък, скъпичък нещастник, той е рожба на грубата среда, той е жертва на груби възпитатели; злото не се таи в него самия, а във влиянието на околната среда. Бай Ганьо е деятелен, разсъдлив, възприемчив – главно възприемчив! Постави го под влиянието на добър ръководител, и ти ще видиш какви подвизи е той в състояние да направи. Бай Ганьо е проявявал досега само животинската си енергия, но в него се таи голям запас от потенциална духовна сила, която очаква само морален импулс, за да се превърне в жива сила.


Тази характеристика е забележително добра, но тя е представена едва в края на произведението. Читателят запомня това, което прочита най-често, а не това, което е предназначено като поука и е поставено в края. Просто такава е същността на нашето съзнание и волю-неволю, дори с най-добри намерения Алеко не само не постига целта си, но дори спомага за появата на цяла прослойка, притежаваща качествата на неговия герой.

 

 

Самоиронията, подигравката със себе си може да си позволи само представител на богато, свободно и необременено общество.


 През 1885г., когато излиза работата на Алеко Константинов, изтерзаният българин е зинал широко да поеме глътка въздух, но тази възможност не му е дадена. Великите сили заменят османския хомот с друг, който макар привидно да е различен, пак довежда до беди при народа ни, генерирайки  разделение между различни групи хора. Такова общество се нуждае от лечение, от добри думи, от добри примери, които да следва. Болният се оправя с грижи, не с камшик.

 

 

Днес, около 135  години след излизането на Бай Ганьо, народът ни се намира в почти същото положение и за жалост в почти същата демография като тогава – около 6 000 000 души. Днес също сме разделени и пак не по своя воля, а по решението на различни велики сили, които следват своите интереси. 

Точно това ме накара да създам малък труд, с който да се опитам да направя това, което Алеко не успява да стори. Със своя труд искам да представя работа, в която, описвайки истински случки, да покажа доброто лице на българина, този българин, който има златно сърце, работливи ръце, но е твърде почтен и скромен, за да привлече върху себе си вниманието, а и похвалата, която заслужава.


Заглавието Добрите Българи не е случайно. В работата си съм отразил истински истории, разкази за постъпките на наши сънародници в различни държави. Някои случки са ми разказани, на други случки съм директен свидетел. Описаните в труда ми българи ме възхитиха до такава степен, че в някои случаи не съм се сдържал и съм прегръщал сънародниците си с просълзени очи. Причината за това бе не само, че са българи, спомогнали името на страната ни да бъде употребено позитивно, но и защото ми върнаха вярата в доброто. Тези безименни, скромни, тихи, но същевременно силни българи са примерът, който трябва да следваме, ако искаме да се измъкнем от блатото на бездуховното.


Не зная дали здравето ми ще позволи да публикувам цяла книга с разкази за добрите българи. На този момент съм натоварен с ред други неща, а пък съм от хората, които като започнат нещо се стараят да го доведат до край. Важността на проектите ми е голяма, но и описанието на делата на добрите българи не може да се пренебрегне. Това ме накара да търся компромисен вариант. От време на време ще публикувам в блога си отделни глави и дори да не успея да издам книга, която е пълен антипод на Алековия Бай Ганьо, все пак, част от разказите ще достигнат до читателите ми. Героите са заслужили това. А пък ако Бог е решил – след време ще се появи и цяла книга.

 

 

Сега представям едно кратко разказче, което ще поставя в началото на книгата, ако разбира се ми достигнат силите да я довърша и публикувам.

 

 


 

 

                    СКЪПИТЕ ДЪРВА – ГЛАВА ПЪРВА

 

 

 

Срещнах нашия сънародник на летището във Виена. И той като мен чакаше прехвърляне за София. Дрехите му бяха простички, купени в България, но спретнати и чисти. Обувките бяха лъснати до блясък, на момчето просто му личеше, че допреди 5 – 6 години е бил в армията и там е придобил полезни навици. Неимоверно широките плещи и ръцете, приличащи на мечи лапи, бяха в странна комбинация с едно красиво, приветливо, почти по детски ведро лице. От очите му бликаше доброта, естествена доброта, нямаща нищо общо със заучените изкуствени усмивки на политиците.  

Без да се колебая, го поздравих на български и го попитах:

– И Вие сте за София, нали

Той кимна утвърдително и каза:
– Да, за София, а после за Балкана. Дано
 няма закъснения, че много път ме чака после.

            Реших, че момчето е решило  да се разтуши из някой планински курорт и му пожелах приятно прекарване из нашата неповторима природа. Той се засмя тихо, поклати глава, после ме погледна съвсем сериозно и каза:

По работа съм, не е за удоволствие, макар че това, което възнамерявам да направя, със сигурност ще ми докара голямо удоволствие.

Заинтригуван каква работа има един имигрант като мен в планината, аз запитах събеседника си дали ще отваря някакъв собствен бизнес. Все пак с туризъм, събиране и продажба на билки могат да се изкарат хубави пари. Момчето отново се засмя, вдигна рамене и обясни:

       Дърва ще цепя, ще помогна на баба и дядо, после на комшиите им, после на другите комшии, абе, направо на цялата махала. Няма как иначе, защото помогнеш ли на един, трябва да помогнеш и на друг.

След като даде обяснение, младият българин избухна в смях и додаде:

То при мене е традиция, всяка година го правя и докато мога, ще го правя.

Стана ми интересно, защото видях билетите и втория паспорт на сънародника ми и разбрах, че е тръгнал от Канада. Видя ми се странно човек да потегли от другия край на света единствено и само за да нацепи дърва за печката на дядо си и баба си. Не успях да се сдържа, просто трябваше да го запитам:

       Не е ли по-евтино да пратите пари, някой може да им нацепи дърва на Вашите баба и дядо или направо да им докара хем нарязани, хем нацепени, може даже под навес да им ги занесе, ако се плати добре. Ще Ви излезе в пъти по-евтино, а така все едно дървата са златни. Все пак отиване и връщане от Канада не е никак евтино, пари са си това, и то сериозни пари.

Момчето заклати глава:

       Абе може и да се намери някой, но не е напълно сигурно, а със зимата по моя край шега не бива, не оставям нищо на случайността. Пък има и друго, то май е по-важното. Баба и дядо ще ме видят и не само ще ме видят, но също така ще знаят, че се прибирам специално за тях. Имате ли представа какво означава това за тези хора? Това е като кръвопреливане, като зареждане на батерии, като идване на пролет. Стар човек се радва на малко неща, а идването на внуци е най-важното.

Казвайки тези думи, очите му заблестяха по особен начин, някак си замечтано, сякаш се потопи в далечни топли спомени от своето детство. После въздъхна леко, погледна ме и добави:

       Те са ме отгледали, хубави хора са, слънчеви, макар животът да ги е поочукал здраво. Баща ми е умрял още преди да се родя, а пък майка е болна, за себе си не може да се грижи, те и нея гледат сега. Докато бях ученик ме издържаха, насърчаваха ме да давам всичко от себе си. Казармата я карах близо до родното ми място, тогава ги виждах често, но после като намерих на друго място работа, вече стана проблематично. Още по-късно, като тръгнах да си търся късмета в чужбина, стана още по-трудно да намеря време да ги видя, но в крайна сметка изкарах късмет. Намерих си добре заплатена работа по специалността и вместо да си харча парите в чужда държава, гледам колкото може по-често да се прибирам у нас, за да виждам моите хора. Справят се те, корави са, трудно им е, но не се оплакват. Никога не са ми искали пари и помощ, даже всеки път ми предлагат пари от мизерните си пенсии, но аз не вземам. Сега като ги видя и им нацепя дърва ще сме 14 дни заедно. Аз ги посещавам и пролетта, и лятото, но есента за тях май е най-важна, защото тогава идва приготвянето за зимата. Баба, майка и дядо ми се радват всеки пък като ме видят, но дойде ли време за дървата са най-радостни. Да знаят, че наследникът им е под техния покрив, че като се събудят сутринта, ще го видят и ще закусят заедно, за тях е безценно. Селото е малко и млади хора почти няма. Старите от махалата се събират пред нас на пейката, бъбрят си за миналото, някой ще почерпи я баница, я печена тиква, я варена царевица, а и хубава ракия имат, домашна. Не им е зле, не са самотни, но няма млади хора, а някоя работа само млади хора могат да я вършат. Ето, аз ще помогна, а те като видят, че още ме бива по мъжката работа, ще се зарадват много.

При тези си думи момчето избухна в бурен смях:
От дядо си го зная, един мъж не може ли да цепи дърва, и друго не може да цепи, и нищо от него не става. Ето за това гледам да си пазя формата, да не ми омекват китките и характерът. Хем ще си остана силен, хем със самочувствие.

 

Останах леко замаян, защото се сетих за моите баба и дядо. Те бяха в голям град, с добри пенсии и добро здраве, но сами. Разговорът със сънародника от летище Виена ме накара да се замисля. Ами и на моите баба и дядо ще е хубаво да знаят, че като се събудят сутрин, и ще видят лицето ми. Бях планирал да ги посетя накратко, но след проведения разговор вече знаех: ще остана при своите хора колкото се може повече. Ще наблюдавам лицата им сутрин и вечер, ще гледам как ми се радват и ще попивам, защото зная, че това няма да е вечно. Странно, как не се бях замислял за това, но ето – едно заприказване със сънародник ме накара да се събудя и да осъзная, че животът е кратък, а времето – безценно и трябва да се споделя с тези, към които ни обичат.

Качихме се в самолета заедно, но местата ни бяха далеч едно от друго и за мое най-голямо съжаление започналият интересно разговор не можа продължи и да се развие. Какво ли още щях да науча от този светъл и добър човек? Много исках да видя момчето на летището още веднъж, да му стисна ръката и да му благодаря, но за мое най-голяма съжаление лутаницата беше голяма. Времето бе лошо и всеки забързано гледаше да си вземе багажа от транспортната лента и да потегли към своя град или село. Мернах събеседника си на излизане от митницата, вървеше уверено към изхода, но точно при вратата се спря, обърна се, сякаш със сигурност знаеше, че ще ме види, усмихна се, махна ми с ръка и потегли по своя път. След няколко часа щеше да е при любимите си хора. А те го чакаха, сигурен съм, че го чакаха с нетърпение и сърцата им тупаха в очакване на човека, който не само щеше да им нацепи дърва за зимата, но и щеше да донесе неописуема радост, светлина, която щеше да ги топли дълго време.

 

 


41 коментара:

  1. По-добро е от историческите ти есета в пъти. Винаги можеш да смениш амплоато си, но не зная дали ще ти е по сърце такова нещо. Едно ти признавам съвсем искрено и откровено Павеле, ти имаш дар слово :) Никога няма да се наложиш като историк, просто забрави, но от теб ще стане талантлив белетрист.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Анонимният, много си злобен! Какво ти е направил Павел? И кой си ти да го оценяваш? под формата на комплимент, си си изплюл цялата отрова... За такива като теб е писал Алеко. Бъди жив и здрав все пак, Краси

      Изтриване
    2. " Анонимен30 април 2023 г. в 18:11 ч.
      Никога няма да се наложиш като историк, просто забрави..."

      Да коментираш автора вместо творбата му говори много за нивото на интелект на коментиращия. Независимо дали е тук, под друга творба в мрежата или на живо. Освен това не уточнявате какво разбирате под квалификация историк, този който измисля историята ли? Точно такива историци се подвизават в интернет, който се опитват да дават съвети потулващи истината. Аз не съм срещнал някъде Павел да твърди, че е историк. Явно не правите разлика между историк и изследовател. Да издирваш и разпространяваш исторически факти и сведения, които други автори описват и са живяли по време или скоро след събитията не нужно да си историк. Нужно е само да бъдеш упорит, да имаш съвест и желание да изобличаваш лъжите, които други творят и разпространяват. Така, че ако сте от гилдията на историците по добре си дайте сметка за коя история говорите. Писаната от историци или писаната от политици и многократно повтаряна с надеждата да се утвърди като автентична. Ако е за втората просто сте объркали адреса.

      Изтриване
    3. До Великов 30 април 2023 г. в 21:22 ч.

      Благодаря Ви за хубавия коментар!!!

      Изтриване
    4. До Краси!

      Все пак, анонимният дал първи коментар е дал и комплимент. Прочее, същият коментар се появи и на страницата ми във Фейсбук :) Спорил съм с този господин, добър човек е, но си държи на своите виждания.

      Изтриване
  2. Чудесна идея, но какво точно се случва с Вашето здраве? Оставяте впечатлението, че е нещо сериозно...

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 30 април 2023 г. в 18:18 ч.

      Всички сме пътници, важното е да не хващаме бързия влак, та и аз внимавам да не направя това. Гледам да се пазя, дано да ме пази и Господ!

      Изтриване
  3. Браво! Това е истинският български разказ, който чужденците не могат дори да осъзнаят и проумеят!!!!!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 30 април 2023 г. в 18:56 ч.
      Българинът има дълбока духовност, това някои чужденци са имали щастието да разберат.

      Изтриване
  4. Много хубава и прекрасно разказана история! А споделеното за бай Ганьо съвпада напълно с това, което аз мисля. Понякога усещам болка, когато чуя да се обобщават лоши качества като емблематични за всички българи! Добре, че има чужденци, които виждат и хубавото! Изпитвала съм голяма радост, когато са ме питали на какъв език говорим, звучал много красиво!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен30 април 2023 г. в 19:05 ч.

      Дано успея да издам книгата, в нея има доста интересни истории.

      Изтриване
  5. Анонимният, много си злобен! Какво ти е направил Павел? И кой си ти да го оценяваш? под формата на комплимент, си си изплюл цялата отрова... За такива като теб е писал Алеко. Бъди жив и здрав все пак, Краси

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 30 април 2023 г. в 19:57 ч.

      Господинът или госпожата от първия коментар просто се опитват да наложат мнението си, а пък аз отказвам да го приема...

      Изтриване
  6. За да се занимаваш с история не е нужно да си завършил историк.Аз познавам поне двама които слагат в джоба си завършили историци.Така,че нека не слагаме определения за другите.Бъдете здрави.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 30 април 2023 г. в 20:13 ч.

      Напълно съгласен съм с Вас. Ричард Файнман име едно интересно изказване - 'Never confuse education with intelligence, you can have a PhD and still be an idiot.'

      Изтриване
    2. ПАВЕЛ СЕРАФИМОВ - SPAROTOK30 април 2023 г. в 20:27 ч.
      Съгласен съм с г-н. Файнман, отдавна съм го забелязал, а и чувал от умни хора на запад , че дипломата/образованието не означава че човека е умен. Бях чувал че Буда е казал "Може да четеш хиляди думи но ще е напразно ако поне една от тях не е истина".

      Изтриване
    3. До Никола 2 май 2023 г. в 0:26 ч.

      Още през 1989 г. се убедих, че човек дори да е доцент може да говори пълни глупости...

      Изтриване
  7. Прекрасно увлекателно написано, чете се на един дъх! Чакаме с нетърпение поредицата! Благодаря Ви за вдъхновението :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен1 май 2023 г. в 0:05 ч.

      Дано даде Господ един ден тези истински истории да се появят и в книга!

      Изтриване
  8. Много хубав разказ.
    Аз живея в чужбина вече повече от 31 години. Имам много приятели българи и са невероятни хора. Много си помагаме и се уважаваме. Срещала съм и характери подобни на Бай Ганьо но те са изключение. Това е - единици подобни на литературен герой, не на многото българите които познавам и с които общувам.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 1 май 2023 г. в 2:56 ч.

      Аз скитам по света от 1992 г., бил съм по три континента, но за мен българите си остават един прекрасен народ със завидни качества!

      Изтриване
  9. Бъдете дълги години жив и здрав.България има голяма нужда от вас.Вашите статии за траките карат много хора по различен начин да поглеждат на зад във времето.Точно сега в този объркан свят сте ни нужен..Бъдете здрав.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 1 май 2023 г. в 7:41 ч.

      Благодаря Ви за добрите думи!

      Изтриване
  10. Много се дразня като чуя/прочета, че простащината, завистта, злобата и други подобни все отрицателни качества били типично български. Сякаш няма нищо положително в нашата народопсихология, сякаш чужденците винаги, с всичко ни превъзхождат.
    Поздравления за новата идея за книга. Пожелавам ти здраве и се надявам да я реализираш скоро!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Маги 1 май 2023 г. в 8:12 ч.
      Благодаря!!!
      Аз също не харесвамтакива коментари. Да, сред нас има индивиди с отрицателни качества, но те не са в никакъв случай наш патент. Свестните хора трябва да търсят доброто, а не черната утайка, защото каквото търсиш - такова и ще намериш.

      Изтриване
    2. Маги1 май 2023 г. в 8:12 ч.
      Аз също се дразня когато чувам коментари от типа "ние българите сме лоши хора". Честно казано аз не познавам толкова много такива българи, че да го приема за варно. По скоро това е черна пропаганда с цел да не виждаме смисъл да запазим народа си. А като допълнение към "негативните качества на българите" се добавя и прехвалване на всичко дето мърда на два крака.

      Изтриване
    3. До Никола 2 май 2023 г. в 0:32 ч.

      Те крайностите никога не са от полза...

      Изтриване
  11. Прочетох злобните коментари под статията на таймс.бг и не мога да си обясня как е възможно да има толкова омраза срещу човек, който се опитва да повдигне духа на своите сънародници, посочвайки им светли примери от тяхната история. Вие неведнъж сте казвал, че Вашите читатели не бива да приемат думите Ви за чиста монета, но че сами трябва да проверяват истинността им. Това напълно опровергава обвиненията на Вашите врагове, според които създавате секта или някакъв култ. Така или иначе, злобата по Ваш адрес едва ли ще бъде укротена. Важното е да не падате на тяхното ниво и да не отвръщате на омразата с омраза. Мои познати следват принципа "Око за око, зъб за зъб", но аз не съм убеден, че той е най-доброто решение за справяне с враговете. Бъдете здрав и продължавайте да бъдете един от добрите примери, защото обществото ни има нужда от такива. :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 2 май 2023 г. в 3:59 ч.

      Благодаря Ви за добрите думи!
      А колкото до таймс.бг ...да, наистина потресаващо!

      Изтриване
  12. Много Истинско,вълнуващо и поучително за всеки ,независимо от възрастта!Малко са тези,които ще прелетят хилядите километри ,за да посетят близките си.Обикновено им се пращат пари,а в много случаи -нищо ,дори обажданията с годините изчезват.Инам поглед върху тези неща,и се прекланям пред такива хора с божествени сърца.Благодаря!

    ОтговорИзтриване
  13. Желая Ви здраве от все сърце за да можем да се радваме на резултатите от Вашите изследвания, а също и на разказите Ви за положителните хора. Отчаяно се нуждаем от светли примери, особено на фона на непреставащите негативизми из нашите медии, които май се придържат към принципа "новина е само лошата новина" (не че чуждите медии работят на различен принцип).

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Христина 2 май 2023 г. в 18:28 ч.

      Добрият пример е всичко, Атанас Буров го е обяснил отдавна.

      Изтриване
  14. Респект .Много интересно, хареса ми , творете каквото ви се нрави и както ви се нрави! Аз оставам обаче по-голям фен на историческите ви есета и проучвания тук, защото смятам,че те са много много по-важни за хората за излизане на яве на истинската ни история , защото тя ни липсва много ! Успех във всяко начинание и бъдете здрав !
    ЛК

    ОтговорИзтриване
  15. Много хубаво!
    ПОздрав!

    ОтговорИзтриване
  16. Изминаха много години откакто прочетох за първи път "Бай Ганю" на Алеко в училище и мисълта за неговия характер и произход никога не ми е давала покой. Моето детско-юношеско съзнание тогава и нещо вътрешно в мен не беше съгласно с това, че бай Ганю е българин, особено неговия характер, вулгарност, нахалство, стремежа за богатсво от търговийката, без много труд. Може да е българин, но само по паспорт, както вече милионите цигани, турци, евреи, арменци и други живеещи в България тогава и сега. Живеейки над 25 г в чужбина и опознавайки народите и етносите в Европа и техния характер в моето съзнание все повече се потвърждаваха моите съмнения. Тогава, някъде преди около пет години изведнъж си спомних точно от кой етнос е бай Ганю. Алеко с дълбоко познание и майсторство е описал търговецът евреин в края на деветнайсти век, и тогава от мен падна голям кямък, който ми тежеше през годините и уронваше авторитета на българина. Българите трябва да знаят, бай Ганю не е българин.

    ОтговорИзтриване
  17. Оказа се, че съм прав за еврейския прототип на Бай Ганю. Това е крадливия Барон Кирил Гендович, търговец и политик. С малко търсене в интернет излиза всичко наяве.

    https://starotarnovo.blogspot.com/2022/05/blog-post_19.html?m=1

    ОтговорИзтриване
  18. Страхотна случка и разказ. Благодаря Ви, г-н Серафимов. Що се отнася до нихилизма на Алеко Константинов, след като преди години научих за негови предложения за премахване от българската азбука на една от типично българските букви, която присъства и в родовото ни и държавно име “Ъ”- то , и предвид сръбската политика за сърбизиране и после за “македонизиране” на македонските българи част, от която политика също в премахване от езика на македонските българи на буквата “Ъ” (в художествената литература това добре е описано и показано в книгата на писателя от РСМ Миле Неделковски и едноименния филм “Подгряване на вчерашния обяд”) започнах да си мисля, че не може да бъде изключена хипотезата за връзки на нихилизма на Алеко Константинов със сръбски финансови източници. Подобен национален нихилизъм се наблюдава и в книги на съвременния български писател Алек Попов. Напр. “Мисия “Лондон” , и др. При Алек Попов се забелязват и откровени просръбски писания, получаване на финансиране и награди от сръбски организации.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Борис17 юни 2023 г. в 17:20 ч.
      Някои неща не се случват просто ей така, но е трудно да се провери. Във всеки случай може да се следва логиката.

      Изтриване
  19. За жалост и моето мнение е същото, предвид, че не прочетох цялата статия. Но все пак Алеко описва българина от неговто време, може би след като се е нагледал ни казва кави не трябва да сме. За това е създадена стирата.

    ОтговорИзтриване