До ден днешен историците и езиковедите отказват да приемат факта, че Аспаруховите българи са ползвали титлата княз и, че тя принадлежи на тракийската ономастика. В старобългарската литература намираме единствено и само титла княз. Няма нито веднъж споменаване на хан, или кан. Такава титла не познават и нашите възрожденци, но явно това не притеснява хората в научните среди.
С необяснимо за мен
упорство, нашите специалисти настояват за това, че начело на
ранносредновековната ни държава са стояли ханове, канове. Това разбира
се е само една фантазия, измислица, която е изкована в миналото, за да обслужи
интересите на чужди исторически школи.
Истината е съвсем друга.
Аспаруховите българи не са народ, чиято прародина се намира в Средна Азия.
Дедите ни не са нито тюрки, нито смесени с иранци тюрки, или пък чисти
източноиранци. Нашата държавност се е оформила на Балканите и съседните,
обитавани от траки региони, а не в Сибир, Памир, или даже Кавказ.
Факт е, че редица
антропологични и генетични проучвания доказаха, че ние нямаме общи корени с
тюрките. Факт е и това, че нито при старите индийци, нито при старите перси,
согдийци, бактрийци, или пък при някой друг ирански народ, се среща владетелска
титла кан, кхан, или хан.
При тези
обитаващи Средна Азия хора срещаме следните владетелски титли: rā́ja,
rā́jan, xšāyaθiya, framātar, xšaya, γwβ,
chakir, rajatiraja, ašto-walgo, shah, khar, šauo, šaurabo, oazarko
fromalaro. Срещаме дори basileus basileōn при
иранския народ кушани, но кан, кхан нe се ползва от
никой ирански народ.
Истината е ясна, тя е била известна още през XIX в., но не е отървала на
тези, които са поддържали общоприетите теории. В речника на
Григорий Дяченко (1850 – 1905 г.) е цитиран лингвистът, етнолог и палеограф
Исмаил Иванович Стрезневский (1812 – 1880 г.), според когото думата княз
идва от корен *кън – начало (Дяченко, кнѧзь, с.255). С
други думи – титлата княз притежава ранно значение началник, този, който е първи, този, който стои начело.
Приблизително по същото време излиза важна работа на Дмитрий Иловайский, с
която той се опитва да обори лъжите за титлите на старите българи. Съвсем уверено този учен изразява твърдението, че титлата на
българския владетел Омуртаг е княз, а не хан: “По моему крайнему разумѣнію,
греческая передача канасъ въ данныхъ случаяхъ означаетъ не
ханъ, а просто князь.” Допълнено е и това, че фразата убиги /ΥΒΙΓΗ от титлата КАNАС Υ ΒΙΓΗ може да се преведе като убогій в смисъл на смирен,
благочестив (Иловайский, 1902, c. 89). До голяма степен руският учен
е прав, но ΥΒΙΓΗ е по-скоро диал. форма на стблг. *оу бiги, оу боги – в бога, от бога.
Представянето на думата
Бог като Биг е диалектна особеност, която е все още жива в нашите
родопски говори, в които бизая и бизка съотвестват на бозая
и бозка. Тази особеност разбира се е древна, намираме я в тракийската
ономастика и по-точно в думите от надписа от Езерово (Серафимов, 2020, с. 19 – 20).
Първият български учен, който се изказа против вредното внушение, че
познатата от доста надписи титла КАNАС (Y BIГI) е княз,
а не хан, е д-р Ганчо Ценов. Eдин софийски професор се съгласява
с него и казва: “Вие имате право – “каннас” и “канес” не е
“хан”, а старославянското “къньазъ” (Ценов, 1998, с.145). За
жалост, навярно поради страх от нападки, въпросният професор отказва да
подкрепи публично д-р Ценов и така хората от школата на Васил Златарски успяват
да наложат своите виждания. Работата на смелия наш историк е публикувана през
30-те години на ХХ в., но нито тогава, нито пък по-късно някой наш историк или
пък езиковед пожелава и посмява да каже истината.
Фактът, че титлата княз е позната на всички народи от славянската
езикова група не бива да притеснява никого. В том I и том II на Тайните
на тракийския език бе доказано, че официалното
виждане за възникването и разпространението хората от славянската езикова група
е невярно. В предишните си работи съм обяснил подробно, че ние сме
кръстниците на тази огромна, състояща се от 300 000 000 души общност, че запечатания
в голям брой средновековни документи старославянски език е реално
старобългарски.
Ганчо Ценов представя свидетелствата на Теофилакт Симоката, според когото дунавските славени са
наричани с името гети в дълбока древност (Ценов, 2005, с. 14 – 15). Самите гети се явяват един от
основните етнически елементи на Дунавска България, като другите елементи са
мизите, наречени още българи и живелите до 680 г. под римска, византийска власт
траки.
От гетите произлизат и мизите произлизат тези, които повлияват дедите на
сърби, руси, поляци, чехи, като това става в дълбока древност. Това не е фантазия, има
огромно количество информация по този въпрос, но тя просто не е достъпна у нас.
Благодарение на работите на Юлия Хаджи Димитрова узнах за проучванията на проф.
Хайнрих Кунстман, който разглежда произхода на славяноговорящото население край
реките Висла, Мемел и т.н. и пише за техните корени от Балканите и Мала Азия.
В книгата си Slaven und Prußen an Ostzee,
Weichsel und Memel. Über ihre Heimat vom Balkan und aus Kleinasien, проф. Кунстман представя изключително ценна а и важна информация. Авторът
разглежда лични имена, мести и племенни названия от териториите на Германия и
Полша, и стига до забележителни заключения. Името на град Висмар (Германия) бива свързано с Исмар – град на траките, кикони, чието оригинално название
според акад. Георгиев е било Висмар(a). Името на река Варта (Полша) пък бива свързано с това на българската река Арда. Всъщност една цяла
глава от работата на немският учен носи името Тракийски речни названия в
Полша.
По-интересни са други примери. Проф. Кунстман свързва
името на старите полски благородници Пиастите с идентичното тракийско
племенно название пиасти. Името на полския цар Мешко е изведено
от племенното название меси, мизи. Същите тези мизи, които
в средновековните исторически извори са представени като предци на българите. Мешко
наистина означава мизиецът и в това няма нищо странно. В миналото при
дедите ни са регистрирани имена като Пеон – пеонът, Гета –
гетът, Беса – бесът, Одрис – одрисът и др.
За ролята на траките като духовни водачи на хората от
славянската езикова общност ще бъде представена повече информация в том III на Тайните на тракийския език. Нека сега да се
върнем на произхода и значението на титлата княз. Видяхме, че още през XIX в., е съществувала информация за значението на
титлата на нашите владетели, но данните не са използвани от историците и
лингвистите ни. По-важно е друго – корените на титлата княз са древни и
както можем да очакваме, тя се среща в тракийската ономастика.
Тъй като акад. Исмаил
Стрезневский смята, че княз идва от някакъв древен корен *кънъ –
начало, да видим как стои въпроса с речта на Залмоксис и Орфей. Тракийският
език притежава дума caen, καιν със значение начало. За това пише
през 1894 г. Вилхелм Томашек, тълкуващ името на траките Caenici,
Καινοί със slav. konŭ – начало (Tom. I.84), реално това е
стблг. конь – начало, чиято по-древна форма е била *кань съдейки
по старобългарската заемка в гръцкия ζάκανον (според Макс Фасмер).
Тракийската ономастика
предлага и други сведения, които са известни доста преди XIX в., когато творят
Стрезневский и Томашек. При описанието на персийското нашествие от средата на
първо хил. пр. Хр. Херодот споменава едно интересно име. Става дума за
разположената на територията на малоазийска Мизия планина Канес (Κάνης ὄρος), край която минава армията на нашествениците
(Her.VII.42).
Нямам сведения това
название някога да е разисквано от нашите историци и траколози, а то е много
важно. Ако следваме думите на стария автор, ще разберем, че въпросната планина Канес (Κάνης ὄρος) се намира в източния край на Мизия,
или по-точно – началото на мизийските владения. От това излиза, че
названието Κάνης е сродно на етнонима Caenici,
Καινοί, чието значение според Вилхелм Томашек може да се тълкува със стслав.
(стблг. конь) konŭ – начало (Tom. I.84). До
този момент думи със значение начало и притежаващи корен *кань се
срещат на две места в тракийската ономастика, като данните са на разположение на
лингвистите от сравнително дълго време – поне от края на XIX в.
За наше щастие
тракийската ономастика предлага и други приятни изненади. Справедливостта
изисква да се уточни, че сведенията са от сравнително ново време - 1978 г. Става дума за тракийското лично име Канас
(Kάνας), което е открито от проучващият древни епиграфски паметници турски
учен Сенчер Шахин. Той публикува изследванията си през 1978 г., а по-късно е
цитиран от изследователката Пинар Йозлем Айтачлар. Въпросното
тракийско име Канас (Kάνας) присъства на надписи от областта на Бруса, а
точно това е региона, от който според Димитър Хоматиан са били прогонени
мизите, чието име по негово време е българи (Ценов, цит.
Хоматиан, 2014, с.178).
До този момент установяваме,
че тракийската ономастика предлага личното име Канас (Kάνας), което
означава първи, начален, племенното название Caenici, Καινοί, изтълкувано
като притежаващо смисъл стоящи в началото, тези, които са в началото, а
също и топонима Канес (Κάνης) – начало.
Всички те са сродни на
старобългарската титла канас (κανας), но въпреки
това някой може да възрази, че все пак на нас ни трябват не просто сродни думи,
а тракийска титла. Такава за наше щастие има, тя е засвидетелствана преди около
2700 г. във Фригия под формата акенас (ακενας) на надпис с
регистрация W – 07. Титлата е спомената от лингвиста Александър
Люботски, който обаче не се впуска в подробен анализ и я смята за неясна.
Древната акенас (ακενας) присъства като елемент и в друга
тракийска титла, тя е акенаногавос (ακενανογαϝος). Работещият
в гр. Лайден, Холандия Люботски смята, че се касае за сложна, двусъставна
титла, като един от елементите е akenas (ακενας) от надписа
W – 07 (Lubotsky, 1988, c. 12 – 16).
Етимологията на двете титли е представена в том II на Тайните на тракийския
език (Серафимов, 2021, с. 77 – 79, с.223). По отношение на титлата акенаногавос
(ακενανογαϝος) трябва да
се спомене това, че тя е известна на научната общност повече от сто години.
През 1911 г. Никола Йонков Владикин публикува изображение на надписа, в който
титлата се среща, а това означава, че епиграфския паметник е бил познат на
лингвистите още по-рано.
Нека направим обобщение и да видим от колко време е налична информацията,
която е необходима, за да се стигне до извода, че княз е изконна старобългарска
титла за владетел. Тъй като Йонков-Владикин цитира френските учени Дюруа и
Тексие (Йонков-Владикин, 2010, с.13 – 14), може да се отсъди, че
важните за българската история епиграфски паметници са познати на лингвистите
още в периода 1862 – 1889 г.
Томашек пише за траките Caenici, Καινοί със през 1894 г. Исмаил
Стрезневский умира през 1880 г., а това означава, че работата му,
засягаща титлата княз е публикувана по-рано. Григорий Дяченко цитира този важен
труд в своя речник, издаден през 1900 г. Това, че титлата носена от
българския владетел Омуртаг (Мортагон) е княз,
а не хан, е доказано от Дмитрий Иловайский през 1902 г. През 1911
г. Йонков-Владикин публикува изображение на фригийския надпис, в който
присъства титлата акенаногавос (ακενανογαϝος).
Д-р Ганчо Ценов представя виждането си за това, че титлата на
старобългарските владетели е княз в края на 30-те години на ХХ в., а
едно доста добро издание на историята на Херодот, в която той пише за
мизийската планина Канес (Κάνης) излиза в началото на 40-те години на
ХХ в. Тук може да се добави и това, че в края на 30-те години на ХХ в., излизат
резултатите от мащабните антропологични изследвания на българския народ, от
които става ясно, че ние в никакъв случай не сме потомци на народ, който се е
оформил в Централна Азия.
Смятам, че всеки вече се е убедил в това, че от доста време е налице не само информация, позволяваща да се определи със сигурност каква е истинската титла за владетел при старите българи, но има и предостатъчно данни за нейния произход.
ЗА СВЕДЕНИЕ НА ПРИЯТЕЛИТЕ - ВЕЧЕ ИМАМ СВОЙ КАНАЛ В ЮТЮБ, ДАВАМ ЛИНК КЪМ ИНТЕРЕСЕН КЛИП
https://www.youtube.com/watch?v=GBtSsr7t6IQ&t=699s
Използвана литература пояснения:
Йонков-Владикин, Н., История
на древните траки от новокаменния период до цар Борис (начало 8000
години преди Христа) Наченки и
растеж на Арийската цивилизация, т.I, (Второ издание,
въз основа на книгата от 1911 г.), Хелиопол, София, 2010.
Серафимов П., Тайните на
тракийския език, Орфей проговаря, Атеа, София, 2021.
Ценов Г., Кроватова България и
Покръстването на Българите, Златен Лъв, Пловдив, 1998.
Ценов Г., Праотечеството и
праезикът на българите, Историко-филологически издирвания, Хелиопол, София,
2005.
Ценов Г., Произходът на
българите и началото на българската държава и българската църква, Хелиопол,
София, 2014.
Kunstmann, H., Slaven und Prußen an Ostzee, Weichsel und Memel. Über ihre Heimat vom
Balkan und aus Kleinasien, Books on Demand,
Norderstedt, 2019.
Tomaschek W., Die
Alten Thraker – Eine ethnologische Untersuchung, Verlag der Österreichischen
Akademie der Wissenschaften, Wien, 1980.
Herodotus, Histories, transl. G. Rawlingson, ed. T. Griffith, Wordsworth Classics of World Literature, Herfordshire, 1996.
Извори от интернет:
Фасмер М.,
ЕСРЯ
князь
князь, род. п. -я, укр. князь, ст.-слав. кънѧѕь ἡγεμών, ἄρχων, βασιλεύς, κόμης (Супр.), болг. кнез «старейшина», сербохорв. кне̑з «князь», словен. knȇz «граф, князь», др.-чеш. kněz, слвц. kňaz «священник», польск. ksiądz — то же, в.-луж. knjez «господин; священник», н.-луж. kněz «господин, священник», полаб. knąz «дворянин, помещик». || Праслав. *kъnędzь заимств. из прагерм. *kuningaz или гот. *kuniggs, д.-в.-н. kuning, производного от kuni «род», откуда и фин., эст. kuningas «король»; см. Мi. ЕW 155; Бернекер 1, 663; Уленбек, AfslPh 15, 448; Кипарский 181 и сл. Знач. князь «жених» и «нарыв» табуистич. происхождения; см. Хаверс 92. Форма им. мн. князья́ восходит к др.-русск. княжья, собир., др.-чеш. kněžie, чеш. kněží с -з- от князь. Герм. праформа *kuningiaz у Микколы (Ursl. Gr. 12) висит в воздухе. [О более позднем времени заимствования см. Экблом, «Scando-Slavica», 3, 1957, стр. 176 и сл. Иначе Курилович, SSS, стр. 34. — Т.] (посл. вид. 23 – 03 – 2022). https://lexicography.online/etymology/vasmer/%D0%BA/%D0%BA%D0%BD%D1%8F%D0%B7%D1%8C
Фасмер М., ЕСРЯ
закон
зако́н, род. п. -о́на,
укр. закíн, -о́ну «исповедь, причастие», др.-русск.,
ст.-слав. законъ νόμος, θέσπισμα (Супр.), болг. зако́н,
сербохорв. за́кон «обычай, закон, вера», словен. zákon, род. п. -óna, чеш.,
слвц. zákon «закон», польск. zаkоn «закон, завет, монашеский орден». Ср.-греч.
ζάκανον заимств. из болг. || Связано с кон, искони́, нача́ть, начну́.
Первонач. знач. «начало»; родственно лтш. cinâtiês «подниматься» (Эндзелин,
RS 11, 37), лат. rесēns «свежий, бодрый, недавний», ирл. cinim «я возникаю»;
см. Бернекер 1, 168; 560; Вальде-Гофм. 2, 422; Остхоф, Suppletivwes. (в ряде
мест); Мейе, Ét. 88, 218 (посл. вид. 23 – 03 – 2022).
https://lexicography.online/etymology/vasmer/%D0%B7/%D0%B7%D0%B0%D0%BA%D0%BE%D0%BD
Дяченко, Г. Полный церковнославянский словарь (посл. вид. 23
– 03 – 2022). https://ksana-k.ru/dict/diach/0255.png
Иловайский Д., ОМОРТАГЪ БОЛГАРСКИХЪ НАДПИСЕЙ ХАНЪ ИЛИ КНЯЗЬ? (посл. вид. 24 – 03 – 2022). http://macedonia.kroraina.com/il/vtoraja_dop_polemika_1902.htm#c7
Именник на българските ханове (посл. вид. 24 – 03 – 2022). https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%98%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D0%BD%D0%B0_%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%B8%D1%82%D0%B5_%D1%85%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B5
Lubotsky A. The Old Phrygian Areyastis-inscription, Originally appeared in: Kadmos 27,1 (1988),
9-26 (посл. вид. 23 – 03 – 2022).
https://scholarlypublications.universiteitleiden.nl/access/item%3A2864117/view
Özlem-Aytaçlar P., An Onomastic Survey of the Indigenous Population of
North-western Asia Minor (посл. вид. 23 – 03 – 2022).
Sims–Williams N., Bactrian Historical Inscriptions of the Kushan
Period, SOAS, University of London, England (посл. вид. 23 – 03 – 2022). http://silkroadfoundation.org/newsletter/vol10/SilkRoad_10_2012_simswilliams.pdf
Encyclopedia Iranica, BACTRIAN LANGUAGE (посл. вид. 23 – 03 – 2022).
https://www.iranicaonline.org/articles/bactrian-language
Откъде ги ровиш тези неща, учените защо не са ги намерили преди тебе?
ОтговорИзтриванеДо Анонимен 6 октомври 2023 г. в 18:35 ч.
ИзтриванеСъбирам литература от 1987 година насам :)
Не знам дали съм прав, но аз бих свързал съчетанието оу, от "оу бiги, оу боги" с известното от други източници, както и в Именника на българските владетели "об". ( ...об ону страну Дуная..) Значението съвпада напълно, но се събират две букви "б" една след друга и по тази причина съюза "об" (със значение "от") се видоизменя в "оу" или "у", което в някои наречия в българския език е със същото значение. Дано съм успял да се изразя ясно и разбираемо.
ОтговорИзтриванеВеликов 6 октомври 2023 г. в 18:49 ч.
ИзтриванеПоне за мен е трудно да намеря мяст на обону [от другата страна] в Y от KANAC Y BIГI.
Това беше просто мое хрумване и реших да го споделя, а не, че го смятам с някаква особена стойност. Израза "об ону страну" явно съществува все още и в наше време, а Google го разпознава като сръбски. Ако KANAC Y BIГI е звучало примерно като KANAC OB BIГI, то в говоримия език или при слято изписване нормално е едното "B" да отпадне и да се получи нещо като KANAC O BIГI. Мисля, че не е нужно да се обсъжда как "О" се е преобразувало в "У".
ИзтриванеГоляма библиография, но това е хубаво, защото може да се провери.😊
ОтговорИзтриванеГолям праз, спаро си измисля. ТИТЛАТА Е КАН, ПОВТАРЯМ КАН Е ТИТЛАТА!
ИзтриванеКан е на бащати синът, щото сте стар азиатски род, пришълци по наще земи. Купих ти билети за Памир, да та няма... Айде
ИзтриванеТи си повтаряй като папагал колкото си искаш, но докато не излезеш с името си и с реални исторически източници, мнението ти няма никаква тежест.
ИзтриванеТъпо! Няма значение колко пъти ще го повториш, но става все по тъпо! Не е нужно да ти искам потвърждения къде това е засвидетелствано защото ако имаше такива щеше да ги посочиш, но да говориш за събития преди хиляди години е нужно да посочиш мнение на съвременници, а не да говориш от първо лице все едно си очевидец.
ИзтриванеДо Анонимния Олигозавър от 6 октомври 2023 г. в 19:30 ч.
ИзтриванеЗа нашите държавници, чуждите летописци са ползвани титлите:
"imperator",
"dux",
"reges",
"rex",
"princeps",
"dominus",
"κανες" υ "βηγη",
"κανας" υ "βηγι",
"ἄρχοντος υβηγη",
"ἄρχον",
"ἄρχηγός",
"ἐκ θεοῦ ἄρχοντος",
"βασιλεύς",
"κυριος"
- император, господар, принц, владетел, господар, повелител.
От епиграфските надписи имаме запазени варианти:
814-829г. - "CANES" - (медальон на Муртаг) - българска дума, ромейско изписване със западноримско влияние върху правописа, смес от гръцки и латински букви.
822г.~ - "КѦNNѦC" - (преди 822г., долна част на Муртагов надпис от Св. "Четиридесет мъченици")
821-822г. - "КАНАС" - (821-822г. аула на Муртаг)
822-836г. ~ -"КАНАС" - (Турдачис, Муртагово време)
822-836г. ~ - "КАНАС" - (Възп. надписи на военачалници, Муртагово време)
836г. - "КАNEC" - (Маламир)
----------------------------------------------------------------------------------------
893г. - Официалните, служебни ромейка език и писменост, се сменят с кирилица и старобългарски (!)
----------------------------------------------------------------------------------------
900-те ~ имаме Ватикански палимпсест, с употреба на:
"КꙙNѦꙃЪ"
950-те ~ имаме Супрaсълски сборник с употреба на:
"кNꙙꙁь"
"к'Nꙙꙁ"
"къNꙙꙁь"
Имаме Йоан Екзарх и Черноризец Храбър - пишат само за князе.
В Шестоднев и За Буквите:
“господарю мой, княже славни”
“княза, седнал, в мантия
“на Бориса българския княз”
“на Растица моравския княз”
“на Коцел блатенския княз”
996-7г. -1060-61г. - Имаме надгробната плоча на последния владетел на Първата Българска Държава, Пресиян II, пише:
"кънѧꙃь",
... вече с кирилските букви, след въвеждането им. Той е част от същата ПБД.
В “Именник на българските князе”, запазен в 3 преписа имаме:
"КЪNѦꙁЪ"
"кнѧꙁ"
“сii ҃е кнѧꙁ”
“кнѧженïе”
“Исперих кнѧꙁ”
“Есперих кнѧꙁ”
В българските преводи на Манасиева летопис, рисувани, писани, допълвани от българска ръка - Крум, Кардам и пр. са описвани с:
"кнѧꙁъ"
.. особено при положение, че там се прави ясна разлика между различните титли цар, архон, княз и т.н.
и т.н.
Нямаме нито един епиграфски паметник, нито едно историческо свидетелство, дори и споменаване от нашенски или чужди автори за титли "кан"/ "хан"/ "кхан" (!)
"КАН" и "ХАН" са два варианта на една и съща дума:
КАН - II. азиатский титул, только др.-русск. канъ, Ипатьевск. летоп. тождественно слову хан (см.).
https://lexicography.online/etymology/vasmer/%D0%BA/%D0%BA%D0%B0%D0%BD
ХАН- I, род. п. -а «азиатский титул», др.-русск. ханъ, Афан. Никит., Котошихин 187 и др., еще раньше — канъ (см. выше)
https://lexicography.online/etymology/vasmer/%D1%85/%D1%85%D0%B0%D0%BD
... която не присъства на никой епиграфски паметник, в никой извор, нито Ватиканския палимпсест като най-ранен кирилски документ я има, нито Супрасълски сборник, нито Савина книга, нито Йоан Екзарх, нито Черноризец Храбър пишат за такива, нито Симеоновия (Светославов) сборник от 1073 г., нито Асеманиево изборно евангелие, нито Доксова преписка, нито където и другаде пише за "канове" и "ханове", а навсякъде е само българската титла кнез/кназ.
До Анонимен7 октомври 2023 г. в 15:55 ч.
ИзтриванеДа, хан и кан са една и съща титла, но преди време някои учени се опитаха да ни преметнат, че са станали прогресивни и смяната на хан с кан е промяна...а то си е премяна. :)
До Emma N.6 октомври 2023 г. в 18:55 ч.
ИзтриванеПосочването на използваната литература е важно. Още от началото на дейността си призовавах своите читатели да не ми вярват сляпо, а да проверяват.
Уникална информация!!! Благодаря!
ОтговорИзтриванеМисля си дали думата хан не е навлязла като титла погрешно, поради това, че българите на Аспарух са били свързвани с хуните. (Хуните са основно мизо- гети(масагети) , но нали дълго ги мислят за тюрки.) От хуни да е измислен и "Хан" ?
Или е било съвсем преднамерено, с цел да "затвърдят" "тюркския" ни произход?
До Анонимен 6 октомври 2023 г. в 20:30 ч.
ИзтриванеСъс сигурност отъждествяването на българи и хуни, и налагането на лъжата, че хуните са тюрки, довежда до това, че като титла на старобългарските владетели е предложена титлата хан.
Хуните на Атила са същите хора, които Херодот нарича Царски Скити, а Стефан Византийски определя като тракийски народ.
Господине, или госпожо,
Изтриваневъпросните форми "кан", "хан", "кхан", НЕ СА ИСТОРИЧЕСКИ ФАКТ, А СА ИСТОРИОГРАФСКИ ПРОДУКТ!
Разбирате ли какво значи това?
Това значи, че историци са ги въвели в своите писмени работи. Измислени са. Това са интерпретации. Фалшиво полит-псевдонаучно "разчитане"...
Такива титли в този вид НЕ СЪЩЕСТВУВАТ В ИСТОРИЯТА !!!
- няма сведения от никой автор за такива (свързани с българите),
- няма исторически извори никакви за такива (свързани с българите),
- няма ги на епиграфски паметници по камъни, колони и където щете (свързани с българите).
Разбира те ли или все още не?
За нашите държавници, чуждите летописци са ползвани титлите:
Изтриване"imperator",
"dux",
"reges",
"rex",
"princeps",
"dominus",
"κανες" υ "βηγη",
"κανας" υ "βηγι",
"ἄρχοντος υβηγη",
"ἄρχον",
"ἄρχηγός",
"ἐκ θεοῦ ἄρχοντος",
"βασιλεύς",
"κυριος"
- император, господар, принц, владетел, господар, повелител.
От епиграфските надписи имаме запазени варианти:
814-829г. - "CANES" - (медальон на Муртаг) - българска дума, ромейско изписване със западноримско влияние върху правописа, смес от гръцки и латински букви.
822г.~ - "КѦNNѦC" - (преди 822г., долна част на Муртагов надпис от Св. "Четиридесет мъченици")
821-822г. - "КАНАС" - (821-822г. аула на Муртаг)
822-836г. ~ -"КАНАС" - (Турдачис, Муртагово време)
822-836г. ~ - "КАНАС" - (Възп. надписи на военачалници, Муртагово време)
836г. - "КАNEC" - (Маламир)
----------------------------------------------------------------------------------------
893г. - Официалните, служебни ромейка език и писменост, се сменят с кирилица и старобългарски (!)
----------------------------------------------------------------------------------------
900-те ~ имаме Ватикански палимпсест, с употреба на:
"КꙙNѦꙃЪ"
950-те ~ имаме Супрaсълски сборник с употреба на:
"кNꙙꙁь"
"к'Nꙙꙁ"
"къNꙙꙁь"
Имаме Йоан Екзарх и Черноризец Храбър - пишат само за князе.
В Шестоднев и За Буквите:
“господарю мой, княже славни”
“княза, седнал, в мантия
“на Бориса българския княз”
“на Растица моравския княз”
“на Коцел блатенския княз”
996-7г. -1060-61г. - Имаме надгробната плоча на последния владетел на Първата Българска Държава, Пресиян II, пише:
"кънѧꙃь",
... вече с кирилските букви, след въвеждането им. Той е част от същата ПБД.
В “Именник на българските князе”, запазен в 3 преписа имаме:
"КЪNѦꙁЪ"
"кнѧꙁ"
“сii ҃е кнѧꙁ”
“кнѧженïе”
“Исперих кнѧꙁ”
“Есперих кнѧꙁ”
В българските преводи на Манасиева летопис, рисувани, писани, допълвани от българска ръка - Крум, Кардам и пр. са описвани с:
"кнѧꙁъ"
.. особено при положение, че там се прави ясна разлика между различните титли цар, архон, княз и т.н.
и т.н.
Нямаме нито един епиграфски паметник, нито едно историческо свидетелство, дори и споменаване от нашенски или чужди автори за титли "кан"/ "хан"/ "кхан" (!)
"КАН" и "ХАН" са два варианта на една и съща дума:
КАН - II. азиатский титул, только др.-русск. канъ, Ипатьевск. летоп. тождественно слову хан (см.).
https://lexicography.online/etymology/vasmer/%D0%BA/%D0%BA%D0%B0%D0%BD
ХАН- I, род. п. -а «азиатский титул», др.-русск. ханъ, Афан. Никит., Котошихин 187 и др., еще раньше — канъ (см. выше)
https://lexicography.online/etymology/vasmer/%D1%85/%D1%85%D0%B0%D0%BD
... която не присъства на никой епиграфски паметник, в никой извор, нито Ватиканския палимпсест като най-ранен кирилски документ я има, нито Супрасълски сборник, нито Савина книга, нито Йоан Екзарх, нито Черноризец Храбър пишат за такива, нито Симеоновия (Светославов) сборник от 1073 г., нито Асеманиево изборно евангелие, нито Доксова преписка, нито където и другаде пише за "канове" и "ханове", а навсякъде е само българската титла кнез/кназ.
Не знам дали към мен е отправено разяснението относно хан, кан, кхан. Но проблемът не е, че аз не разбирам, че тази титла е измислена , а как изобщо е измислена и утвърдена, въз основа на спекулации и никакви извори. Замислих се как им е хрумнало изобщо! Това е пълна фалшификация на историята. И трябва да се коригира.
ИзтриванеЕстествено, че хан, кан и кхан са измислици. Това пък, последно на мен трябва да се разяснява:)
До Анонимен9 октомври 2023 г. в 0:06 ч.
ИзтриванеИзвори за титла хан, кан, кхан при старите българи няма. Историците просто са си съчинявали на воля, както са си измислили и локацията на българската прародина - край река Иртиш в Сибир.
Да ги пратим в Сибир, в тяхната "родина" тогава тези, които продължават да се гаврят с народа!
ИзтриванеХората с деца трябва да изискват от министерството на образованието, ако не пълно пренаписване на историята, то алтернативни учебници и да откажат децата им да се обучават в лъжи.
Аз вярвам на доц.д-р Чобанов, той пише за КАН, не за ХАН, но ти не схващаш разликата бе спарко, понеже не си бил в университета барем един ден. Там щяха да те наритат още в началото ха-ха-ха :)
ОтговорИзтриванеДоц. д-р Чобанов е чист манипулатор, прикрива неудобни факти и лъже съвсем умишлено по много теми, като се почне от темата за IYI, където умишлено спестява един тон информация и минем през генетичните изследвания, където съвсем съвсем умишлено ЛЪЖЕ и МАНИПУЛИРА и СПЕКУЛИРА с имена от въпросната наука (Хаак, Лазаридис, Райх), лъжливо ги "цитира" (без да ги цитира), преиначава думите им и преиначава самите генетични данни и резултати от изследванията.
ИзтриванеТова е типична практика за шарлатанинът, псевдоучен Тодор Чобанов, който е типичният политик на партия ГЕРБ!
Когато сте нискоинтелигентен човек, нямате нито капацитет да осмислите информацията, данните от всяка страна, а и въобще способност да проверявате думите на лъжеца Чобанов, вие сте си съвсем обикновен папагал и глупендер. Озлобен глупендер.
Павел Серафимов е изключително коректен в работата си и дори и да не е специалист, е в пъти по-точен, коректен и истински учен дори и без диплома, от колкото псевдоучени като Чобанов и някои негови колеги.
До Анонимен 7 октомври 2023 г. в 15:40 ч.
ИзтриванеЗа качествата на г-н Чобанов няма да отварям дума, нека хората да проверяват сами.
Не, че искам да защитавам ГЕРБ, но не мисля, че участието на г-н Чобанов в тази партия е причината за неговото държание.
Уважаеми, като изкрещяхте вашето мнение , поне да бяхте представили и доказателства,както е направил авторът !
ОтговорИзтриванеИмал съм контакти с поляци и чехи през годините! С тези от Моравско съм се разбирал най-лесно! И днес, сега в полски и чешки езици има думи със същия смисъл и звучене както на български и дори ударението е на същата буква! За руския изобщо да не започваме!
ОтговорИзтриванеДо Анонимен 6 октомври 2023 г. в 21:31 ч.
ИзтриванеАз също съм общувал с моравци, разбирахме се доста добре, а това бе изненада и за мен, и за тях :)
После, като се натъкнах на книгата на Микола Душек за тракийското присъствие на територията на Чехословакия, нещата ми се изясниха напълно :)
Тракийско присъствие в Чехия :)), е щом не е било робство ...:))
ИзтриванеСтр.26 от книгата на К.Влахов Тракийски лични имена - Да се излиза само от етимологизуването на засвидетелствуваните тракийски и дако-мизийски имена - нещо твърде субективно поради естеството на материала - е една безизгледна работа!
ОтговорИзтриванеИ още... Вл.Георгиев установи три различни езика в тракийския ареал...
И като добавим съвременни генни издледвания на различни култури - траките са доказано мешавица от дошляци и заварени и не са дали нищо на света, което да е по-далеч от носа им!
Г.Славеев
Като си пееш Пенке ле (Славейке ле), кой ли те слуша :)
ИзтриванеС лозунги от времето на тоталитаризма само ставаш смешен.
Павел винаги посочва факти и се аргументира безупречно, но при теб е обратното: ти се държиш като стара тъща със запек - мрънка и напъва докато се надуе маясъла :)
"Анонимен7 октомври 2023 г. в 0:21 ч.
Изтриване"...три различни езика в тракийския ареал..."
Я пак!
" С името траки били наричани много племена, който живеели отделно едно от друго..... Общото име траки тези племена получили, защото говорели един език, имали еднакви обичаи и еднакви вярвания. "
И това се учи още в детска възраст!
https://docs.google.com/presentation/d/1AHdwJgHM7TOcg3a3MhKMRsD_wTUWWbmQaIYDO1fVKx4/htmlpresent?hl=bg
Явно сте пропуснали дори този първоначален момент, а непрекъснато правите отчаяни опити да изказвате компетентно мнение. Дори само факта, че се опитвате да "цитирате" (по вероятно сам сте ги измислил) подобни глупости говори за нивото на подготовка.
Г-н Славеев, пишете общи приказки, далече от нивото на положения труд на автора горе, който за разлика от вас разсъждава и то доста доста задълбочено и съвсем коректно. Разликата между вашия спам и неговите изследвания и проучвания, са цели различни вселени...
ИзтриванеДо Анонимен 7 октомври 2023 г. в 15:43 ч.
ИзтриванеБлагодаря Ви за хубавия коментар и за подкрепата!!!
До Анонимен 7 октомври 2023 г. в 11:00 ч.
ИзтриванеПри добро желание манипулаторите могат да измислят не три, а тринадесет езика. Дори през ХХ в., когато лингвистиката е вече развита наука, се намериха безсъвестни учени, които обявиха българското наречие от територията на Македония за отделен език.
до ПАВЕЛ СЕРАФИМОВ - SPAROTOK7 октомври 2023 г. в 16:53 ч.
ИзтриванеБлагодаря за отговора с който съм съгласен напълно. Опитвах се да бъда кратък и спестих някои детайли в горния коментар. Колебаех се дали изобщо заслужава отговор, но от друга страна троловете си мислят, че са успели с манипулациите, а това им дава самочувствие за нови изяви. Полуистини и тенденциозно подбрани само конкретни детайли от цитати често предизвикват в някои читатели объркване, съмнения и колебания. Това не е в интерес на истината, а на интригата. То, това е и целта на манипулатора. Междувременно той се е появил вече с обвинения в това, което сам върши: " Анонимен7 октомври 2023 г. в 12:23 ч. Павел предоставя само избрана, извадена от контекста и нагласена информация..."
За сведение на четящите блога разширения цитат от книгата на Кирил Влахов е: " Когато Вл. Георгиев установи наличието на три различни езика в тракийския ареал (в широкото му понятие), наложи се те да се определят с някакви имена. Същевременно материалът от езиковите остатъци не показва равномерност, еднаквост."
Книгата е писана през 1976 г. и са разбираеми неяснотите в изказването, но днес вече възникват логични въпроси. Кои са границите на така наречения "тракийски ареал", след като вече няма спор по въпроса, че траките и техните родственици са обитавали внушителни територии от цели три континента? Какво е неуточненото значение пък на (в широкото му понятие), което в горния коментар удобно е пропуснато? Освен това никъде даже не се загатва какви са по същество езиците, в кои периоди от време са били в употреба или да се твърди какви са по произход. В тази връзка, за никого не е тайна, че само на Балканите едновременно са били в употреба наистина три езика. Тракийски (български), гръцки и латински. Какво остава за останалите територии от "тракийския ареал"?
До Анонимен 8 октомври 2023 г. в 17:52 ч.
ИзтриванеПрез 1977 г. акад. Георгиев критикува проф. Влахов за това, че според Влахов най-древната форма на Одесос е била Водесос, т.е. град на вода, град на море.
И понеже вода е общославянска дума акад. Георгиев казва, че макар да е съгласен с тълкуването на Влахов, едно название няма как да докара славяни на Балканите през 8 в. преди Христа.
Вярно е, че една птича пролет не прави, но самият славянски етногенезис е просто една фантазия. Представителите на славянската езикова група са потомци на древното население от земите си, точно както германите, иберийците и др. са потомци на древното население от земите си.
Прочее, още през 1958 г. акад. Георгиев тълкува името на река Пеней с пяна, на Кафисос с капя, на Ахерон с езеро и т.н., а пяна, капя и езеро са какви думи :)
До Анонимен8 октомври 2023 г. в 17:52 ч. Вие май сте прочели само стр.26, иначе нямаше да задавате въпроси като - Освен това никъде даже не се загатва какви са по същество езиците, в кои периоди от време са били в употреба или да се твърди какви са по произход.; Или - Какво е неуточненото значение пък на (в широкото му понятие), което в горния коментар удобно е пропуснато? - четете повече и ще разберете, не чакайте всичко наготово!
ИзтриванеПавел предоставя само избрана, извадена от контекста и нагласена информация, а цитатите, които предоставям са от същите книги и автори, които той ползва за защи на своите твърдения - т.е. тези автори го оборват още в първите страници!
ОтговорИзтриванеИ обърнете внимание на думата изначално, която по никакво езиковедско правило не може да се свърже и развие естествено от кан, т.е. излиза, че княз няма никакъв смисъл на славянски, т.е. славянски и тракийски са различни и непонятни езици, както български и латински, вероятно, защото кан на "тракийски" е начало на славянски!
И поради факта, че тази титла (канасубиги) е засвидетелсвана само у 2 български владетели в зората и утвърждаването на Дунавска България, ползването на архонт и бързият преход към славянизиране и княз при Борис, и цар-цезар при Симеон, говори, че кан, вероятно е българска дума, няпонятна на местните и славяните, затова и заменена!
Кубрат - патриций
Баян - бат
Аспарух - рекс
Тервел - кесар
Крум - архонт
Персиан - архонт
Борис - архонт и княз
Симеон - архонт и цар
Персиан 2 - княз (вероятно защото не е имал официална коронация за краткия си период на управление)
След него, с малки изключения, поради губената независимост, владетелите ни са Цезари! Няма никакви тракийски титли като акенас или василевс, няма никаква именна наследственост като Котис, Севт, Резос, даже свещеното име Орфей е незнайно!
Г.Славеев
Ама ти съвсем се оплете бе, славейче :)
ИзтриванеКаква уникална глупост се опитваш да пласираш камо: "кан, вероятно е българска дума, няпонятна на местните и славяните, затова и заменена!" :)
Кесар, архонт и патриций да не би да са били понятни за славяните :)
Не знам кой ти суфлира, но не го ползвай повече, или не се оставяй той да те използва като стара носна кърпа :)
Това го правите точно вие, г-н Славеев. Даже бих казал, че въобще нищо не правите, защото коментарите ви са най-обикновени мрънкания, в които абсолютно никъде не посочвате нито цитати, нито информация, с която да защитите бръщолевенето си, нито се аргументирате подобаващо!
ИзтриванеФакт от всичките ви коментари, навсякъде!
Освен това, глупостите, които сте написал са изключително елементарни и недостоверни.
За нашите държавници, чуждите летописци са ползвани титлите:
Изтриване"imperator",
"dux",
"reges",
"rex",
"princeps",
"dominus",
"κανες" υ "βηγη",
"κανας" υ "βηγι",
"ἄρχοντος υβηγη",
"ἄρχον",
"ἄρχηγός",
"ἐκ θεοῦ ἄρχοντος",
"βασιλεύς",
"κυριος"
- император, господар, принц, владетел, господар, повелител.
От епиграфските надписи имаме запазени варианти:
814-829г. - "CANES" - (медальон на Муртаг) - българска дума, ромейско изписване със западноримско влияние върху правописа, смес от гръцки и латински букви.
822г.~ - "КѦNNѦC" - (преди 822г., долна част на Муртагов надпис от Св. "Четиридесет мъченици")
821-822г. - "КАНАС" - (821-822г. аула на Муртаг)
822-836г. ~ -"КАНАС" - (Турдачис, Муртагово време)
822-836г. ~ - "КАНАС" - (Възп. надписи на военачалници, Муртагово време)
836г. - "КАNEC" - (Маламир)
----------------------------------------------------------------------------------------
893г. - Официалните, служебни ромейка език и писменост, се сменят с кирилица и старобългарски (!)
----------------------------------------------------------------------------------------
900-те ~ имаме Ватикански палимпсест, с употреба на:
"КꙙNѦꙃЪ"
950-те ~ имаме Супрaсълски сборник с употреба на:
"кNꙙꙁь"
"к'Nꙙꙁ"
"къNꙙꙁь"
Имаме Йоан Екзарх и Черноризец Храбър - пишат само за князе.
В Шестоднев и За Буквите:
“господарю мой, княже славни”
“княза, седнал, в мантия
“на Бориса българския княз”
“на Растица моравския княз”
“на Коцел блатенския княз”
996-7г. -1060-61г. - Имаме надгробната плоча на последния владетел на Първата Българска Държава, Пресиян II, пише:
"кънѧꙃь",
... вече с кирилските букви, след въвеждането им. Той е част от същата ПБД.
В “Именник на българските князе”, запазен в 3 преписа имаме:
"КЪNѦꙁЪ"
"кнѧꙁ"
“сii ҃е кнѧꙁ”
“кнѧженïе”
“Исперих кнѧꙁ”
“Есперих кнѧꙁ”
В българските преводи на Манасиева летопис, рисувани, писани, допълвани от българска ръка - Крум, Кардам и пр. са описвани с:
"кнѧꙁъ"
.. особено при положение, че там се прави ясна разлика между различните титли цар, архон, княз и т.н.
и т.н.
Нямаме нито един епиграфски паметник, нито едно историческо свидетелство, дори и споменаване от нашенски или чужди автори за титли "кан"/ "хан"/ "кхан" (!)
"КАН" и "ХАН" са два варианта на една и съща дума:
КАН - II. азиатский титул, только др.-русск. канъ, Ипатьевск. летоп. тождественно слову хан (см.).
https://lexicography.online/etymology/vasmer/%D0%BA/%D0%BA%D0%B0%D0%BD
ХАН- I, род. п. -а «азиатский титул», др.-русск. ханъ, Афан. Никит., Котошихин 187 и др., еще раньше — канъ (см. выше)
https://lexicography.online/etymology/vasmer/%D1%85/%D1%85%D0%B0%D0%BD
... която не присъства на никой епиграфски паметник, в никой извор, нито Ватиканския палимпсест като най-ранен кирилски документ я има, нито Супрасълски сборник, нито Савина книга, нито Йоан Екзарх, нито Черноризец Храбър пишат за такива, нито Симеоновия (Светославов) сборник от 1073 г., нито Асеманиево изборно евангелие, нито Доксова преписка, нито където и другаде пише за "канове" и "ханове", а навсякъде е само българската титла кнез/кназ.
Г-н Серафимов имам едно предложение за хора като мен, ако може да се даде и другата гледна точка на какво основание реално се слагат тези титли хан и Кан на нашите царе. За да може човек с по малко познание сам да прецени кое е истина и лъжа. Имат ли някакви конкретни дани за тези титли или са свободни съчинения на някой.
ОтговорИзтриванеИначе както винаги благодаря за вашата тема страхотно подредена е.
За нашите държавници, чуждите летописци са ползвани титлите:
Изтриване"imperator",
"dux",
"reges",
"rex",
"princeps",
"dominus",
"κανες" υ "βηγη",
"κανας" υ "βηγι",
"ἄρχοντος υβηγη",
"ἄρχον",
"ἄρχηγός",
"ἐκ θεοῦ ἄρχοντος",
"βασιλεύς",
"κυριος"
- император, господар, принц, владетел, господар, повелител.
От епиграфските надписи имаме запазени варианти:
814-829г. - "CANES" - (медальон на Муртаг) - българска дума, ромейско изписване със западноримско влияние върху правописа, смес от гръцки и латински букви.
822г.~ - "КѦNNѦC" - (преди 822г., долна част на Муртагов надпис от Св. "Четиридесет мъченици")
821-822г. - "КАНАС" - (821-822г. аула на Муртаг)
822-836г. ~ -"КАНАС" - (Турдачис, Муртагово време)
822-836г. ~ - "КАНАС" - (Възп. надписи на военачалници, Муртагово време)
836г. - "КАNEC" - (Маламир)
----------------------------------------------------------------------------------------
893г. - Официалните, служебни ромейка език и писменост, се сменят с кирилица и старобългарски (!)
----------------------------------------------------------------------------------------
900-те ~ имаме Ватикански палимпсест, с употреба на:
"КꙙNѦꙃЪ"
950-те ~ имаме Супрaсълски сборник с употреба на:
"кNꙙꙁь"
"к'Nꙙꙁ"
"къNꙙꙁь"
Имаме Йоан Екзарх и Черноризец Храбър - пишат само за князе.
В Шестоднев и За Буквите:
“господарю мой, княже славни”
“княза, седнал, в мантия
“на Бориса българския княз”
“на Растица моравския княз”
“на Коцел блатенския княз”
996-7г. -1060-61г. - Имаме надгробната плоча на последния владетел на Първата Българска Държава, Пресиян II, пише:
"кънѧꙃь",
... вече с кирилските букви, след въвеждането им. Той е част от същата ПБД.
В “Именник на българските князе”, запазен в 3 преписа имаме:
"КЪNѦꙁЪ"
"кнѧꙁ"
“сii ҃е кнѧꙁ”
“кнѧженïе”
“Исперих кнѧꙁ”
“Есперих кнѧꙁ”
В българските преводи на Манасиева летопис, рисувани, писани, допълвани от българска ръка - Крум, Кардам и пр. са описвани с:
"кнѧꙁъ"
.. особено при положение, че там се прави ясна разлика между различните титли цар, архон, княз и т.н.
и т.н.
Нямаме нито един епиграфски паметник, нито едно историческо свидетелство, дори и споменаване от нашенски или чужди автори за титли "кан"/ "хан"/ "кхан" (!)
"КАН" и "ХАН" са два варианта на една и съща дума:
КАН - II. азиатский титул, только др.-русск. канъ, Ипатьевск. летоп. тождественно слову хан (см.).
https://lexicography.online/etymology/vasmer/%D0%BA/%D0%BA%D0%B0%D0%BD
ХАН- I, род. п. -а «азиатский титул», др.-русск. ханъ, Афан. Никит., Котошихин 187 и др., еще раньше — канъ (см. выше)
https://lexicography.online/etymology/vasmer/%D1%85/%D1%85%D0%B0%D0%BD
... която не присъства на никой епиграфски паметник, в никой извор, нито Ватиканския палимпсест като най-ранен кирилски документ я има, нито Супрасълски сборник, нито Савина книга, нито Йоан Екзарх, нито Черноризец Храбър пишат за такива, нито Симеоновия (Светославов) сборник от 1073 г., нито Асеманиево изборно евангелие, нито Доксова преписка, нито където и другаде пише за "канове" и "ханове", а навсякъде е само българската титла кнез/кназ.
До Стоян Шиков 7 октомври 2023 г. в 12:27 ч.
ИзтриванеПоне аз не притежавам сведения за домашни извори, в които да се говори за кан, хан, канство, ханство. След като няма такива исторически сведения, то ползването на такива титли и термини е фантазия и не е коректно.
Прочее, учени като Ф. Курта и С. Колдиц подчертаха, че въпреки широко ползваната титла кан за старите българи от страна на историците, не съществуват никакви сведения за нейното реално ползване по време на Средновековието.
До Анонимен 7 октомври 2023 г. в 15:54 ч.
ИзтриванеМного ценна информация, благодаря!!!
Благодаря ви! Невероятна работа, защо тогава е залегнало в образователната си система!! Това е брутална гавра с нашето минало!
ИзтриванеДо г-н Стоян Шиков7 октомври 2023 г. в 23:20 ч.
ИзтриванеПрочетете тази статия на Павел Серафимов:
"КОЙ ВЪВЕДЕ ЗАБЛУДАТА, ЧЕ СТАРИТЕ БЪЛГАРИ СА ИМАЛИ ТИТЛА ХАН?"
https://sparotok.blogspot.com/2018/11/blog-post_25.html
там е описано доста добре кога и как се налагат заблудите за въвеждането на въпросната азиатска титла. Йохан Филип фон Страленберг, Вилхелм Томашек, Вилхелм Шот, Август Шльодер, Йохан Тунман, Йохан Енгел, Константин Иречек, Арминиус Вамбери, Геза Фехер, Жозеф дьо Гин, Ж. Посейнел и т.н. Масово всичките виновници са от германската, австро-унгарските исторически школи, въпреки че има и такива от романо-руската, а също и гърци някакви...
До Анонимен 7 октомври 2023 г. в 12:23 ч., Георги Славеев
ОтговорИзтриванеГ-н Славеев, не можем да говорим за славянизиране на старите българи, защото няма никакво доказателство, че те са изоставили езика си. Все още не са намерени тюрски, или ирански, кавказки топоними и хидроними от територията на ранносредновековна България.
Тракийският език е най-старият език от славянската езикова група. Траките създават славянската езикова група, а самите Аспарухови българи са потомци на мизите. Самите мизи са най-големият и най-разпространилият се на обширни територии тракийски народ.
Този Чобанов ниско интелигентен ли е или изпълнява чужди поръчки. Четох анотация от новата му книга. Вече няма накъде, ще не ще признава, че българите не идвали от Сибир, а са европейци.Предвид днк резултатите, вече номера се изтърка. Сега са станали обаче многочислени, но въпреки това пак говори за "местно" население и славяни. Ненормалник. Колко ли хора ще зариби?!
ОтговорИзтриванеДо Анонимен 8 октомври 2023 г. в 18:23 ч.
ИзтриванеНе зная колко хора ще се хванат на новите манипулации, но колкото и да са, те ще са доста гневни, когато разберат, че с тяхното доверие някой здраво се е подиграл.
До Анонимен8 октомври 2023 г. в 18:23 ч. За съжаление вие сте от нискои нтелигентите, защото не знаете, че тюрките притежават ген R1a в изобилие без да са руси и с дълги крака, а също и милиони европеиди, говорят на тюркски и други неевропейски езици!
ОтговорИзтриванеТози коментар и R1a какво общо има с темата изобщо? Какво пак за тюрките, нас те не ни интересуват. Темата е за българите, а небългарите другаде.
ИзтриванеХахаха!"нискоинтелигентите, защото не знаете". Друже, не сте особено " интелигент", щом не знаете. че интелигентност и натрупани знания и дипломи са две различни неща. Както казва един от най- великите физици на миналия век, Ричард Файнман:" може да имаш много Пи Ейч Ди-тс и да си пълен идиот"
ИзтриванеМи като не разбираш, що запълваш пространството? Чети и подминавай.
ИзтриванеУбиваш ги, само така Павле, скърцат със зъби и злобеят, паразити на държавна заплата. БАНаджии и прочее академици, професори, историци.... Паразити неуки, неможещи, мързеливи, но повтарящи като папагали това което са им заповядали. Е да ама и хиляда пъти една лъжа да повторите, се разбива на пух и прах в истината. Не се гаси туй що не гасне, колкото повече го гасят , толкова повече гори. Безродна сган държавна, враг на народа Български. Благословен да си Павле, мачкай змията бавно, но славно. :)
ОтговорИзтриване
ИзтриванеСтефан 9 октомври 2023 г. в 18:16 ч.
Благодаря за подкрепата!!!
Здравей,
ОтговорИзтриванеВ Провадия е открит костен скиптър с глава на орел на скитски военоначалник и е погребан с нож, кон, куче и костенурка. Силно се впечатлих, че има и костенурка, не знам досега в погребенията тук откривани ли са костенурки:
https://arkeonews.net/a-unique-bone-scythian-scepter-from-the-5th-century-bc-was-discovered-in-northeast-bulgaria/
Статия за открита в Турция игра Bagabazos dice game - има снимка с надпис на фригийски върху плочката на самата игра:
https://arkeonews.net/a-dice-game-board-from-5th-century-bc-found-in-western-turkeys-daskyleion/
8,000-year-old Cave paintings found in Türkiye’s İnkaya Cave depict life and death - в Родопите има светилище със същото турско наименование - Ин кая, синя скала:
https://arkeonews.net/8000-year-old-cave-paintings-found-in-turkiyes-inkaya-cave-depict-life-and-death
Учени създадоха речник на древногръцкия език. Той им отнел 23 години:
https://www.actualno.com/interest/ucheni-syzdadoha-rechnik-na-drevnogryckija-ezik-toj-im-otnel-23-godini-news_2065641.html
Надявам се да са от полза тия неща.
ПОздрав!
До Анонимен 16 октомври 2023 г. в 0:14 ч.
ИзтриванеБлагодаря за информацията!!!
Здравей Павле,
ОтговорИзтриванеДълго време отсъствах и с радост открих присъствието ти в ютуб за древността на името „Дуло“.
Преди години дискутирахме присъствието на българските „катари“ в Окситания – провинция в Южна Франция. Струва ми се, че в дискусиите някой разказа за среща с възрастен историк от град Тулуза, който казал, че древното име на града било „Дулоза“. Възможно, понеже там са и Пиринеите, може би свързани с името на тракийския вожд Пириней. А и в близката Испания на гайдата казват „гайта“ , донесена от преминалите оттам готи на път дори до Алжир.
Имал съм и колежка от Унгария с фамилно име „Дюла“. Мисля, че и с маджарите навремето сме били съседи.
Какво би казал за тези съвпадения?
До Анонимен 16 октомври 2023 г. в 23:00 ч.
ИзтриванеЗа жалост не говоря унгарски и не съм в състояние да кажа дали приликата е случайна или не.
Здравейте,
ОтговорИзтриванеНякакъв проблем с публикуването на коментарите ли има или нямате време да ги прегледате, понеже гледам, че за последните две статии последните коментари са от 10-11.10.2023?
ПОздрав!
До Анонимен20 октомври 2023 г. в 20:57 ч.
ИзтриванеДа, имате право, както аз, така и админа нямахме време за одобряване. Моите извинения!
Поздравления г-н Серафимов за новото ви участие в "Операция история". Струва ми се, че на Р. Петров не му харесват много теорийте за местният ни произход, но сякаш бавно започва и той да ги възприема. Хубавото е, че не се притеснявате и не започвате да шикалкавите, когато въпросът стигне до " А как ви възприемат сериозните учени?" Очакваме нови предавания.
ИзтриванеЦв. Петров
До г-н Петров
ИзтриванеБлагодаря Ви за добрите думи!
Г-н Петров може да е скептичен за определени неща, но това е напълно нормално.
Колкото до казионните учени - не зная какво мислят за мен, но не ме и интересува, защото всеки има свой път.
Поздрави!
Г-н Серафимов,вие сте един от малкото изследователи на древната българска история, които следват фактологията ,изворите и сте непредубедени което от своя страна говори за честно предоставяне на информация възможна проверяемост и сравнение.Притежавам всички ваши книги и с нетърпение очаквам следващите.И все пак си мисля че трябва да сме по смели в представите за нашата древност от поне 36 хил. години ,самото изследване на стенописите от Магурата доказват за първи наченки на абстрактно мислене и в последствие първообраз на първата писменост, и още нещо какво мислите за творбата на Кубан Боян Чулман Толгау , почива ли на някакви исторически действителности ,съществувала ли е наистина държава Идел-Урал преди 17000 хил. години?Поздрави и успех във всяко начинание.
ОтговорИзтриванеДо Анонимен 31 октомври 2023 г. в 15:58
ИзтриванеНе смятам, че имало държава Идел-Урал преди 17000 хил. години, защото в този период от време е имало Ледников период и на север от Дунва е имало ледници...
Здравейте, моите адмирации за невероятния труд и усърдие да обработите такъв огромен изворов и научен материал. По повод езика на Орфей, където пишете за думата при траките за княз - у мен веднага изникна познанието за Каин от Библията, както и много интересната гледна точка на Ваклуш Толев относно Каин и Авел. На пръв поглед изглежда да няма много общо с темата Ви, но траките са знаели много за света на Светлината и Звездите (Астрала) и неслучайно и титлата е каин като името Каин от Библията. Това е поредното доказателство за великата вселенска разумност, която е битувала с пълна сила по нашите земи и е оставила своя отпечатък в други велики култури. Защото в Библията е казано не за Авел, а за Каин, че Ева роди дете от Бога. В ранния древногръцки превод на евритската библия, предложението е една алтернатива версия на седмия въпрос: „Ако предложиш правилно, но те оценят неправилно, ще бъдеш ли грешен? Бъди търпелив и търпението ще създаде правила върху тях.“
ОтговорИзтриванеБлагодаря Ви още веднъж за огромните усилия и информация, която споделяте с всички нас! Бъдете благословен!
До Росица Попова17 декември 2023 г. в 14:20
ИзтриванеБлагодаря Ви за добрите думи!!!
Обикновено името Каин се тълкува като копие, но пък Каин е първият син на Ева...за самата Ева се смята, че се касае за почитаната от хетите Хебат, която пък е тракийската Епта.
Благодаря за отговора, къде мога да прочета повече за Хебат и Елта?
ИзтриванеДо Росица Попова19 декември 2023 г. в 10:02
ИзтриванеЗа връзката между Хебат и Ева можете да проверите в Hrozny B., Ancient History of the Western Asia, India and Crete, Artia, Prague, 1952.
За етимологията на Епта давам информация в следващата си книга, но не мога да кажа кога ще излезе тя.
Благодаря Ви, ще я очаквам с нетърпение и успех! Със здраве!
ИзтриванеБлагодаря Ви, успех на книгата и бъдете здрав!
Изтриване