Малко хора знаят по какъв начин е избрана 681 година –
началото на българската държавност. Датировката не е получена в следствие на задълбочени
проучвания. Годината не е избрана след обстойна проверка на всички налични документи
и сведения от ономастика, археология, антропология. Колкото и странно да
изглежда, познатата на всички ни 681-ва година е приета най-произволно. Разчита се само на едно кратко сведение принадлежащо на
духовник от град Апамея.
В Гръцки Извори за Българската История срещаме следния пасаж: “На 16-то заседание на Шестия вселенски събор в Цариград (9 август 681 г.) , свикан във връзка с монотелитската ерес, присъствал и презвитер Константин от Апамея (Сирия). В своето кратко слово сирийският свещеник засегнал неотдавнашната война между византийци и българи и споменал за поражението, което византийците претърпели.
Сведението, което се съдържа в речта му, е извънредно важно въпреки
краткостта си, защото въз основа на него може с положителност да се определи
датата на пристигането на първобългарите на Аспарух при Дунава, именно през 680
г., както и датата на главната им победа над византийските войски – точно към
края на пролетта на 681 г. Въз основа на това посочване старата дата за възникване
на българската държава – 679 г. – бе поправена на 681 г. ” (ГИБИ, Т. III, 1960, c.169).
Сведението е интересно, спор няма, но за жалост то не е
подложено на адекватен анализ. Ще обясня какво точно имам предвид. През лятото
на 681 г. Константин Апамейски не говори за война между византийци и българи, а
за война с България, т.е. на България се гледа като на вече
съществуваща държава.
Нека помислим логично: aко действително държавата ни бе основана през пролетта на 681 г., то просто
няма как, само няколко месеца по-късно Римската Империя, която познаваме и като
Византия, да даде официално признание.
Такова нещо е невъзможно. Римската Империя (Византия) не отстъпва току-така територии, а и не се примирява със загубите си само
за няколко месеца. Балканите са изключително важна област – богати са на
природни ресурси, а и дават най-добрите войници за легионите. Това е причината
на Балканите да бъдат изградени 8 пъти повече (800% !) крепости, отколкото в владенията на империята в Азия (Curta, The making of Slavs, 2007, c.88).
И точно този ценен, стратегически важен регион e отписан за рекордно кратко време? Не е ли това
наивно и несериозно разсъждение от страна на историците, опитващи се да наложат
681 г. като година на началото на българската държава?
Да оставим настрана пълната липса
на логика в “мигновеното” признаване на България от страна на Римската Империя (Византия). Проблемът е в това,
че съществуват сведения за по-ранно съществуване на държава или област България,
притежаваща известна автономия.
Добре известно е, че българи участват активно
в борбата на тракиеца Виталиан срещу император Анастасий. Става дума за събития от периода 513 - 517 година. Цитирайки Йоан Малала
д-р Ганчо Ценов пише следното: “Във времето на неговото (Анастасиевото)
царуване тракиецът Виталиан под някакъв си предлог, казвайки, заради
заточените владици, и завзе Тракия, Скития и Мизия, до Варна и Анхиало,
предвождайки голямо множество хуни и българи. “ (Ценов,
Кроватова България и покръстването на българите, 1988, с. 91).
За същото събитие пише и Теофан, като дори споменава и
точната година – 513 г. А още едно потвърждение за присъствие на българи
на юг от Дунава в този период получаваме и от Манасиевата хроника. Цитирайки Йордан
Иванов, д-р Ценов дава ценните сведения: “При Анастасiи цари начаше
бльгаре поимати землю сiю, прошьдше Бьдыне, и прежде поимати Длнею землю
Охридскую и по том сiю Вьсу.“ (Ценов, Кроватова България и покръстването на
българите, 1988, с. 91).
По-важното е това, че д-р Ценов укрепва твърдението си
ползвайки уникалното сведение на Йоан от Никиу, според когото, след битката с
римляните, Виталиан се оттегля в провинция България (Ценов,
Кроватова България и покръстването на българите, 1998, с. 33). Това се
случва около 166 години преди Вселенския събор, на който Константин
Апамейски говори за България.
Какво установяваме до тук:
-
От едни сведения знаем,
че Виталиан предвожда българи срещу армията на император Анастасий, като бунтът
започва през 513 г.
-
От други сведения
научаваме, че областта, в която Виталиан се оттегля носи името провинция България,
т.е. касае се за регион, който Римската Империя счита за свой, а българите там са подвластно население.
-
За да се наложи
название на една географска област е нужно доста време, а това означава, че въпросната
провинция България е съществувала около 150 години преди сблъсъка на българите
на Виталиан с римските легиони, т.е. още през IV в.
След малко ще разберем, че доказателства за това има и то доста солидни. Понеже тази информация е от огромна важност, представям линк към хрониката на Йоан Никиуски. Така тези, които хранят някакви съмнения, могат лесно да проверят дали такова сведение съществува и да се уверят в неговата истинност: “Cyril the general retired into the city named Odyssus, and stayed there while Vitalian withdrew into the province of Bulgaria.” Chron. LXXXIX. 75
https://www.tertullian.org/fathers/nikiu2_chronicle.htm
Имащият египетски произход Йоан Никиуски не е обременен с наследствената омраза,
която гръцките летописци хранят към дедите ни и за него не е проблем да каже
истината. Всъщност едни от най-ценните сведения за миналото ни ние получаваме
от хора, които не са гърци. Ярък пример за това е Св. Йероним, познат още като
Йероним Блажени и Йероним Стридонски. Той е далматинец, т.е. илирин, а илирите
са съседи и близки роднини на дедите ни познати като траки в далечното минало.
На живелия по времето на късната Античност Йероним бива
приписан един важен документ. Става дума за древна карта, която
представя и Балканите, а областта Мизия е наречена и България (по-точно Mesia hec et Vvlgaria). Конрад Милер – човекът, който публикува ценната карта
смята, сведенията, по които тя е съставена са от IV в., по-точно от 388 г. (K.Miller, Mappae
mundi - Die älteste Weltkarten, Stuttgart, Jos.
Rotscheverlagshandlung, 1898, z.1).
Нашите историци упорито отказват да приемат, че през IV в. за областта Мизия може да е съществувало и алтернативно име Vulgaria (според мен древен вариант на името България).
Специалистите не желаят да приемат и това, че във въпросния период, на юг от река
Дунав има българи, било то като федерати, съюзници на Римската Империя. Това
поведение е меко казано странно, защото съществуват и други данни,
потвърждаващи присъствието на българи в Мизия и то още преди 388 г.
Анонимният автор на “Старините на Цариград” най-уверено твърди,
че император Константин Велики (306-337 г.) докарал водопроводни тръби от България. За историците ни въпросното сведение е недостоверно, споменаването на
България доказвало късния характер на летописа (GIBI, т. V, c. 322, бел.1). Учените ни явно се притесняват от това, че името на страната ни е споменато
около 350 години преди идването на княз Аспарух.
Специалистите ни имат странна логика. Те приемат за свещена истина това, че 681 г. е началото на българската държавност, макар нито един автор от късната Античност или ранното Средновековие да не изказва подобно твърдение.
Историците ни просто приемат един исторически извор за достоверен,
понеже отърва на това, което те защитават, а друг исторически извор, показващ,
че грешат, те отхвърлят, без да са си направили труда да проверят дали има и
други данни, позволяващи да се приеме, че дълго преди 681 г. е имало българи,
а и област България на юг от Дунава.
Летописецът, който изказва твърдението, че Константин
Велики докарва водопроводни тръби от България през IV в., прави и други твърдения, които са трън в очите на
казионните учени. Авторът (възможно от негръцки произход) свързва император Константин с градежите на Плиска и Преслав. Тук
не става дума за някакво бегло споменаване, а за представяне на
забележително подробни сведения:
-
Посочена е точната
сума, която е отпусната за строежите, а именно 600 златни кентинария: огромно количество средства, милиони златни солиди, което
и обяснява величието на градежите на Плиска и Преслав.
-
Посочени са имената
на отговорните за строежите на Плиска и Преслав служители на император
Константин Велики, това са Урбикий и Салустий. Те са реални лица,
живели през IV в., а не измислени персонажи.
Реално, сведението на автора, свързващ Константин Велики
с имащите български имена Плиска и Преслав, се потвърждава и от друго място. В
работата си “За управлението на Империята” Йоан Лидийски споменава нещо много
интересно. Той казва, че когато Константин Велики напуснал Рим (началото
на IV век бел. авт.), по императорско решение, онези сили, които
пазели Истър (Дунава бел.авт.) се пръснали по долна Азия, а държавата
изгубила за хазната си Мизия и Скития (ГИБИ, т. II, c.99).
Ако някой император може да се нарече мъдър и разсъдлив, това е Константин Велики. Той реформира и стабилизира Римската Империя, премахва заплахата от нахлуващите германски племена, въвежда златния солид, спира гоненията над християните. Такъв човек не би направил необмислени неща.
Защо
обаче Константин I оставя северната граница незащитена, а и позволява на
Мизия и Скития (Добруджа бел. авт.) да не плащат данъци? Какво може да е
накарало способният император да стори това?
Има съвсем логично обяснение, което е в пълна хармония със сведенията за финансирането на строежите на Плиска и Преслав, а и за появата на алтернативното име на Мизия – България, но данните не са популярни, защото показват грешките на казионните учени.
През 80-те години на ХХ в. Георги Сотиров убедително доказа, че император Константин I е от тракийски, по-точно мизийски произход. У нас работата на способния учен бива дълго време игнорирана, но понастоящем съвестни хора са се погрижили тя да стане достъпна. Приложеният линк води към превод на творбата на Сотиров на български.
https://www.otizvora.com/2005/08/6970/
Известно е, че Константин Велики воюва с хората обитаващи
земите на север от Дунава, но също така и, че този владетел приема около 300
000 сармати и сключва мир с племената на север от Дунава (Anon.Vales. VI.32).
Важна подробност в случая е това, че Прокопий Цезарийски определя сарматите
като част от семейството на гетите (B.G. III.ii.2-3), а гетите са
определени от Херодот като най-храбрите траки (Her. IV. 93).
Страбон от своя страна обяснява, че гетите, подобно на своите
родини на мизите, обитават земите на север и на юг от Дунава и говорят същият
език както и останалите траки. Същият автор добавя и това, че по времето на
консул Елий Катон, на юг от Дунава са пресeлени 50 000 гети, които вече се
наричат мизи (Strab. VII.3.2, VII.3.10).
Тук е мястото да се уточни, че в
продължение на около 1100 години мизите, от чиито среди произлиза император Константин
Велики биват отъждествявани с българите, а Мизия с България.
Запознати с тази информация ние разбираме, че действията на имащия тракийски произход император са напълно логични. След сключване на договор със своите сънародници обитаващи северните и южни брегове на долния Дунав, Константин I изтегля легионите попълнени с римяни, германи, арменци, иберици, келти и др., и позволява на тракийските жители на провинция Мизия да я управляват сами.
За да имат достатъчно средства,
императорът оставя приходите от данъци в ръцете на хората, на които той дава
известна автономия. Те както споменава Йордан биват наречени федерати, т.е.
съюзници, и му предоставят армия от 40 000 души (De Origine Actibusque Getarum, 111-112).
След получаването на такава голяма армия, чиято цел
според Йордан е да се бори с враговете на императора, като знак на доверие, а и
благодарност, Константин Велики отпуска средства за изграждането и укрепването
на няколко мизийски селища, а именно Плиска и Преслав.
Прочее, сведенията от археологията
потвърждават, че началните градежи на носещите български имена Плиска и Преслав
са започнали през IV век, когато Мизия (областта в която са Плиска и Преслав) е
наречена България.
Макар да е привърженик на теорията за тюрския произход на старите българи, проф. Ваклинов признава, че строителството с едри каменни квадри има известна стара традиция в Малка Скития (Мизия) датираща от края на римската епоха – IV век (Формиране на Старобългарската Култура, 1977, с.92).
Не само квадрите, но също така розовия хоросан,
смесения градеж (opus mixtum), вида тухли, характера на отбранителните съоръжения на Плиска и
Преслав са типични за архитектурата на късната римска епоха. По този въпрос
пише археологът Атанас Милчев, чийто труд, макар да е аргументиран перфектно,
не се приема от колегите му, следващи сляпо теорията за азиатските корени на
Аспаруховите българи.
Освен историческите извори и данните от археологията, ние
разполагаме и със сведения от областта на ономастиката, които ни позволяват да
приемем, че българи са населявали земите на юг от Дунава още по времето на
Античността. Имената на намиращите се в Мизия
селища Водас, Залдапа, Карсо, Кисти диза, могат лесно да бъдат обяснени
със стблг. вода, златъ, вапа, краса, чистъ, зидъ.
Ясно е, че още по време на Античността, една част от дедите ни са обитавали земите на юг от Дунава и в определени периоди тези наши предци са се радвали на известна автономия (поне по времето на Константин Велики и Виталиан). Ясно е и, че името българи принадлежи на траките от групата на мизите.
Дали
обаче IV в. може да се приеме за началото на българската
държавност?
Ако считаме за достоверни сведенията от “Именника”
(на българските владетели), трябва да приемем, че началото на българската
държавност е положено през II век. Все пак,
в създадения през Средновековието документ, се твърди, че петстотин и
петнадесет години преди княз Аспарух (т.е. някъде през 165-170-та година),
дедите ни са имали свое княжество от другата страна на Дунава: “сии ҃е кнѧзь дръжаше кнѧженïе обону страну
Дунаia лѣтъ. ҃ф.҃еі...“ (т.е. на север от Дунава бел. авт.).
Тази територия по време
на Античността е обитавана от древнобалканските народи гети, мизи, беси, карпи,
костобоки, сармати и др., като най-многобройни са гетите, познати на и като
даки. Римляните считат живеещите в този регион траки за голяма опасност и по
сведения на Страбон още Цезар е имал намерение да организира военна кампания.
До война се стига доста по-късно – по времето на император Домициан. Той обаче не
успява да покори северните траки и дори е задължен да им плаща известна сума.
Промяна идва по времето на император Траян, който през 105 г., в последствие на два похода успява да победи цар Декебал, да заграби съкровищницата му и да установи контрол над голяма част от владенията на тракийския владетел. Въпреки смъртта на Декебал, а и загубата на злато, сребро, хора и добитък, северните траки не са заличени от историята.
В гъстите гори и стръмни хълмове на Карпатите, а и в
блатата на Гетската пустиня (Северна Добруджа), римляните нито могат да
използват своята традиционна тактика, нито пък бойните си машини. Теренът
предразполага към битка на човек срещу човек, а тук нашите предци са по-силни.
Знаейки това римляните така и не предприемат сериозни кампании на север и на
изток от завоюваните от император Траян територии.
Докато
до 105 г., господстващата група в държавата на Декебал са гетите, след неговата
смърт и ликвидирането на гетската благородническа прослойка, идва ред на мизите
да поемат водачеството над северните траки в свои ръце. През втората половина
на II век, по-точно 170-та година, под водачеството на костобоките, които според мен се
явяват едно от мизийските племена, се стига до възраждане на държавата на северните
траки, възраждане започнало с мащабно антиримско въстание.
Бунтовниците траки, наречени
от Павзаний разбойнически тълпи, не
просто преминават Дунава и помитат всички римски войски по пътя си, но стигат
даже до сърцето на Гърция – Термопилите.
Керамиката на костобоките е от същия тип, както и тази от по-късните култури Черняково и Сънтана – Муреш, като същата керамика се среща и в Плиска, което е напълно в реда на нещата.
Времето
на избухването на въстанието е от интерес за нас защото съвпада с нулевата
година от “Именника” – 170 г., а това едва ли е случайност. Не е случайност и
факта, че дедите ни носят титлата княз, а държавата си наричат княжество.
Мизите, наречени още българи, макар да са най-близки роднини на гетите, все пак
са отделна група, която се управлява от друга династия. В такъв случай титлата княз
е употребена съвсем справедливо.
Следвайки
фактите, от които повечето историци бягат като дявол от тамян, трябва да кажем,
че за сигурно начало на българската държавност може да се приеме II в., по-точно 170
г. – времето на голямото антиримско въстание. През IV в. дедите ни, които са
под римска власт успяват да получат известна автономия от своя сънародник на
римски престол – Константин Велики. Тогава са започнати строежите на Плиска и
Преслав, а и тогава е построен мост над Дунава, за да могат намиращите се под
Константинова опека българи да търгуват лесно със своите съседи обитаващи земи на
север от голямата река.
По-късно
правата на предците ни обитаващи Тракия биват ограничени от император Анастасий
и това води до бунта на предвождащият българи Виталиан в началото на VI в. Около век и половина по-късно,
в края на VII в. свободните
траки успяват да прогонят римляните византийците от земите ни и да присъединят голяма
част от територията на юг от Дунава към Българското Княжество съществуващо още
през II в. Така става ясно,
че 681 г. е само годината на разширението, обединението на българските земи, а
за официална година трябва да се приеме 170 г.
Разбира
се можем да се върнем още по-назад във времето – VI в. преди Христа, колкото и странно да звучи
това. Нека не забравяме, че редица стари автори отъждествяват дедите ни със
скитите и хуните. Скитите са наречени тракийски народ от Стефан Византийски, а
тяхното присъствие в Добруджа предхожда идването на римляните с дълги векове.
Хуните от своя страна, са наречени от познаващият ги добре Прокопий масагети. Самите масагети Херодот причислява към скитите, а Йордан счита масагетите за част от семейството на гетите. Това е важна, но често пропускана подробност в съчиненията на историците.
Йордан твърди, че след войната с Кир Велики (550 - 530 г. пр. Хр.) масагетите на царица Томира се установяват в Малка Скития (Добруджа бел.авт.) и
там основават град Томи (De Origine Actibusque Getarum 62).
Точно в същия регион, недалеч от Томи Йордан локализира Sedes Bulgarorum – селищата
на българите, станали известни с несправедливостите,
които римляните извършват срещу тях (De Origine Actibusque Getarum 62).
Примемем
ли, че под несправедливости Йордан има
предвид действията на император Анастасий, а и другите владетели на империята,
които не са се съобразили с волята на произлизащият от средите на мизите
Константин Велики, то излиза, че началото на българската държавност на
Балканите може да се положи дори преди основаването на Римската Република – VI век преди Христа.
Дългата
традиция на държавност показва защо въпреки няколко чужди владичества,
българите съумяват не просто да оцелеят, но дори да се освободят и да възродят до
голяма степен старата си мощ и величие. Дългата традиция на държавност обяснява
защо от средите на потиснатите през XIX в. българи се
раждат генерали с невероятен талант – хора доказали на света, че народът, с който
започна историята все още има огромен потенциал.
ЗА СВЕДЕНИЕ НА ПРИЯТЕЛИТЕ: ВЕЧЕ ИМАМ КАНАЛ В ЮТЮБ И ТАМ СЕ ОПИТВАМ ДА ПУСКАМ РЕДОВНО ИНТЕРЕСНИ КЛИПОВЕ. ПРИЯТНО ГЛЕДАНЕ!
https://www.youtube.com/watch?v=S2iPayFrA48
Умолявам коментиращите да се придържат към културен тон, а и да не се отклоняват от темата! Благодаря предварително!
ОтговорИзтриванеНе е случайно казват когато България е била държава всички са пълнели под масата
ИзтриванеБих искала публикациите Ви да се превеждат и да могат да се споделят в чужди сайтове и групи, защото има винаги посочени източници - чужди древни и съвременни автори, които могат да служат като доказателство за написаното. Омръзна ми да се боря с умишлените насмешки на гърци,македонци и понякога албанци към споделеното от историята на нашата земя.
ИзтриванеДо SB4 септември 2023 г. в 16:51 ч.
ИзтриванеПо моите сили е да издиря, събера информация, да я анализирам, да напиша есе и да го публикувам. Това си е доста работа и просто няма как да поема нови ангажименти.
Благодаря Ви г-н Серафимов ! Бъдете здрав !
ИзтриванеЗдравейте, господин Серафимов, много Ви благодаря за просвещението и за сериозния Ви труд. От известно време Ви следя и съм много благодарна за професионално поднесената информация.
ИзтриванеПредлагам Ви помощта си за превода на статиите Ви на английски, немски и испански. За мен е важно тази информация да достигне до възможно най-много хора по света.
Ако Ви интересува тази възможност, моля пишете ми на f.karaivanova@gmail.com
Бъдете здрав!
За 2 век мога да се съглася, защото е що годе аргументирано, но 6 век преди новата ера ми звучи като фантастика, ти даже казваш, че по това време я няма Римската република, а пък някакво българско царство в Добруджа съществува. Дай още факти, иначе твърдението ти увисва във въздуха и това ще повлияе на имиджа ти на човек, който проверява нещата, за които пише.
ОтговорИзтриванеСтанчо
Станчо, не четеш доводите! ;)
ИзтриванеНяма нито един довод потвърждаващ теорията на автора от известните римски карти. За негово огромно съжаление на Балканите провинция България през античността няма.
ИзтриванеДо Анонимен9 август 2021 г., 18:31 ч.
ИзтриванеКарти се правят по сведения на пътешественици, географи, историци, те обаче са зависими от силните на деня. Нима фактът, че Плиска се появава по западноевропейските карти през XVII век, означава, че преди XVII век Плиска не е съществувала?
Все пак, на фона на откритите уникални тракийски артефакти на територията на нашата земя, не е логично да се каже, че траките са изчезнали и дошли отнякъде прабългари и славяни, имащи различна култура, език, традиции и обичаи са съставили българите. Това са глупости. Пък и няма открити никакви славянски и прабългарски артефакти-те са идентични с тракийските. В основата на съвременните българи стоят траките, наречени българи. А, траките са от хилядолетия, от преди 6 в., преди н. е.
ИзтриванеСпоред мен е без значение годината, а от кога сме тук, на територията. Сигурен съм че Павката знае :)
ОтговорИзтриванеДо Unknown8 август 2021 г., 19:42 ч.
ИзтриванеДа, по-важно е от кога народът ни обитава Балканите :)
Потрудил си се човек...знам за една случка,може и да е градска легенда ��...по случай празненствата за 1300г. България.В отговор на покана от наша страна,китайският голям брат връща "поздрави" с поправка,че родината ни е 5000 + г.(не помня точно)според тяхните архиви...
ИзтриванеДо Анонимен 9 август 2021 г., 23:33 ч.
ИзтриванеВсъщност тази история е за японец, който изкарва българите братовчеди...като разбира се това никога не се е случило. Историята е изфабрикувана от едно старо ченге, но какъв е неговия мотив да стори това не зная.
Господин Серафимов.А защо да няма вярно в това твърдение смисъл както знаем Българите са държавнотворен народ.Думата ми е дали пък наистина няма вярто в твърдението че може би нашите предци са дали знание на японците за държавнотворно уравлениие.
ИзтриванеГръцки извори за Българската История са умишлено фалшиви. Понятието "Виантия и византийци" са въведени в средата на 16-ти век, а истината е че отпреди те говорят гръцки език. За мене Аспарух не е дошъл, а се е ЗАВЪРНАЛ при братята си, да ги освободи от гръцката колонизация. Календара на българите е съставен преди 7 532 години и е възстановен въз основа на артефакти по нашите земи. Културата "Варна" е над 8 000 години, Варненското златно съкровище е на 7 000 години, а в "гръцките извори" град Одесос, днешна Варна е основан от гръцки колонисти около 300 години преди Христа. В пещера Магура са запазени 27 букви от глаголицата, изписани на скалите преди 32 000 години. За мен Кирил и Методий са ВЪЗСТАНОВИЛИ глаголицата за да може да се извършва богослужение и на български език, защото гърците за забранявали бигослужение на други езици освен гръцки, латински и иврит. На основа Старата ни Религия "Култа към Слънцето", която умишлено е унищожена са съставени юдаизма, християнството, исляма. Като факт е спора между княз Борис първи и сина му.
ИзтриванеПрисъединявам се към Станчо. Мисля, че той с право е загрижен за вас господин Серафимов. Човекът е прав, защото ако не можем да проследим династията след Томира от 6 в. пр.н.е., ние не можем да говорим за континюитет. Хубави неща публикувате, но сега май излизате от границите на сигурното и навлизате в спекулациите.
ОтговорИзтриванеДо Анонимен8 август 2021 г., 19:44 ч.
ИзтриванеВижте по-долу за царете Хараспос, Адраспос, Канит, Еминак, Золтес, Кутела....
Аз мисля, че г-н Серафимов е прав. Нали нашите историци слагат знак на тъждественост между хуни и българи? Нали Прокопий нарича хуните масагети? Г-н Серафимов има работа за мизите и отделилите се от тях месагети, мизо-гети. За мен проблем няма 😊
ОтговорИзтриванеГ-н Серафимов има работи в сферата на изкуството. За съжаление в историята няма такива работи, но си е въобразил, че може да има.
ИзтриванеДо Анонимен9 август 2021 г., 18:29 ч.
ИзтриванеЩе препоръчате ли автор, който смятате за даващ най-точната и убедителна информация, от която става ясно какъв е произхода на Аспаруховите българи ? :)
Трудно ми е да разбера защо някои хора са склонни да приемат за верни твърдения на "официалните" (зависими) източници от XIX - XX век, за които няма никакви доказателства или дори не добре запознат, с най елементарен анализ би оборил, а не са склонни да приемат данните от древността когато не, че е нямало зависимости, но влиянието им не е било толкова систематизирано, както във времената след средата на XVIII век. Еднозначни твърдения няма как да бъдат приети от всеки и това е ясно. В тази връзка ще посоча Йоан Малала (ГИБИ т.2 стр.209) и Йоан Цеца (ГИБИ т. 10 стр. 96), които далеч не са единствените твърдящи, че българи са присъствали на Балканите далеч преди новото летоброене и даже са участвали в Троянската война.
ОтговорИзтриванеhttp://macedonia.kroraina.com/gibi/2/gal/2_208.html
http://macedonia.kroraina.com/gibi/10/gal/10_104.html
Бих засегнал и един друг, макар и остър в момента проблем, родствената ни връзка с македонците. Не говорим за население на определена държава, а за цялата територия на областта Македония. Ами от космоса се вижда, но за тези които искат да го видят, че сме един народ. Разликата е, че за тях има данни и никой не оспорва как като етнос те присъстват на Балканите от VIII-VII век преди Христа, а нашия етноним е доста по късен. Вероятно причината е формиране на някакъв вид общностно (държавно) обединение, което е много по ранно от понятието държава, но ако след векове личи явна идентичност между хората означава ли, че те могат да бъдат различни? Ами българите са си българи и присъстват на Балканите, а и не само там, от незапомнени времена. Кога и защо са се нарекли българи е съвсем друга тема и няма еднозначен отговор, поне за сега, но не мисля, че това е най сериозния проблем.
До Анонимен8 август 2021 г., 22:18 ч.
ИзтриванеИмето българи е още по-древно, става дума за участвалите в Троянската война флегии, чието истинско име е било бльгии, а по-късно се развива в бльгари, българи.
Това е толкова вярно, които и е възможно да се докаже по какъвто и да е друг освен празни приказки начин, но успех!
ИзтриванеЕй анонимния " КОКОТ "ли си?"ПИЧА" ли си? Какъв си бе ? ТАПАК !!! Да мълчиш,глупак
ИзтриванеМного ме заинтригувахте с това ваше есе г-н Серафимов, приемете комплиментите ми! Бях на представянето на Тайните на тракийския език и станах свидетел на проведената беседа, най-вече на момента, в който Вие обяснихте, че материалната култура в земите на Добруджа от 6 в.пр.н.е. принадлежи на същия народ, който обитава Добруджа през 5-6 в.сл.н.е. Проблемът е липсата на приемственост, не го казвам да Ви подливам вода, а, за да Ви насоча да търсите някакви владетели между Томира и Атила, защото, ако покажете, че е имало такива и, че техните имена са тракийски, става много хубаво. Дерзайте и помнете, че критиката ми е напълно добронамерена. С уважение! Владислав
ОтговорИзтриванеДо Владислав
ИзтриванеВ Добруджа са властвали царете Адр-аспос, Хар-аспос, Еминак, Канит. Според мен техните имена са тракийски, ср. трак. Адра-митеон, Хар-набон, Ут-Аспис, Хемус, Канутиеваис. Пак в Добруджа властват Золтес, Кутела, Дромихет. Те са след Томира и преди Атила.
В 336 год. Константин отиде в любимия му него Средец да си почине, а на масата му стояха видни БЪЛГАРИ и разни там чужденци.
ИзтриванеЗдравейте, отново изключително интересна публикация! В своята творба "Летопис и родословие" поп Йовчо датира българските владетели от 1184 година преди Христа, за съжаление без да остави архив на източниците които е ползвал. При положение, че българският календар започва от около 5600 преди Христа, логично е да е съществувала някакъв тип държавност, защото не може някакво племе без образование, език и писменост да създаде толкова точен календар, който изисква значителни ресурси, астрономически наблюдения и познания. Мисля, че една голяма част от нашето наследство се крие под водите на Черно море.
ОтговорИзтриванеДо Unknown9 август 2021 г., 12:34 ч.
ИзтриванеПри проучването на древното селище край Юнаците, археологът Явор Бояджиев използва термина протодържава. Това е доста смело изказване, което се надявам да бъде доказано с бъдещи проучвания.
SHTOM DREVNITE ATLANTI SA DO SHLI SLED KATAKLIZMA SI --- POTOPA / PRI TJAH .., === PRI PRA---PRA --- BALGARITE I TE SA IM PREDLOZHILI DA DA GI PREDVOZHDAT I KATO OHRANA I AVANGARD I DA GI ZAVEDAT DO --== HIMALAITE .., ., TE ATLANTITE SA BILI MNGO RAZVITA CIVILIZACIJA PO TJAHNOTO VREME ...POZNAVALISA MNOGO TAYNI ZA ZEMJATA ., I IZBIRAT PRA=BALGARITE VAV - SAPROVOZHDANIETO NA TOVA DALGO PATUVANE ., --- TE SE NAMIRAT VAV SHANBALA --- -ATLANTITE .. ---IMA I VAV SEGASHEN ZHIVOT I MNOGO HORA SI KONTAKTUVAT SAS TJAH --- N TELEPATI4NO . SAS MISALTA I SAZNANIETO SI ., PRO4ETETE KNIGITE NA -- LIANA ANTONOVA ., ., NASHETA == NAZIONALNOST E SAS HILJADOLETIJA MNOGO PREDI EGIPETSKATA I NJAKOI GRADSKI DARZHAVICI .., AKO ZNAETE ZA === BASTET I SKORO SHTE SE --POLU4I OTGOVR ZA BADESHTETO ZA ZHIVOTA NA PLANETATA NI ., I ZA PARVATA PISMENNOST SAZDADENA ZA UPOTREBA ZA TRAKITE I PARVITE BALGARI ., VAV ARHIVITE NA [ BOGINJATA ] == BASTET SHTE SE POKAZHE VSI4KO ., ./. TO SI E VSI4KO PRIBRANO I SAHRANENO --- I BABA VANGA E KAZVALA ZA TOVA SAKROVISHTE I PREDSKAZANIJA .,
ИзтриванеГ-н Серафимов,
ОтговорИзтриванеможе ли малко помощ с етимологията на Хеброс?
Има ли връзка според вас със сребърен, защото имаме засвидетелствана река Сиброс, „сребърна река“ в Ликия от Стефан Византийски?
До natsunoame9 август 2021 г., 13:54 ч.
ИзтриванеЗа Хеброс Петър Детев изказва виждането, че има значение Козя река, навярно поради връзката с глосата еброс-козел. Всъщност еброс означава оплодител, пръскащ семенна течност, оттам и връзката с Хеброс, Еброс - буйна река, пръскаща (при изворите си). А обяснение получаваме със санскр. yabhati и стблг.ѥбати - оплождам :)
За името Еврос - Хеброс - Ибър - https://andorey.blog.bg/history/2012/05/28/razprostranenie-na-imeto-evropa.960114
ИзтриванеАндрей К.
Звучи логично.Съгласен съм.Но тогава кого предвожда кан Аспарух? Пак траки ли,сармати,хуни или уногундури? Кой води битката с Константин Погонат?
ОтговорИзтриванеДо Анонимен 9 август 2021 г., 17:25 ч.
ИзтриванеАспарух носи тракийско име, което е вдъхновето от един от епитетите на Хероса и по-точно Ут-Аспиос. Херосът има и друг епитет - Вед-Еспис, а този вариант отговаря на Есперих.
Хората на Аспарух са наричани хуни, хуногундури, скити, сармати, това е така, но има и подробности.
- хуните са определени като потомци на масагетите, а те самите са причислени към гетите, които са траки.
- скитите са от същия произход както и масагетите според Херодот, а според Стефан Византийски скитите са тракийски народ.
- сарматите биват отъждествени със скитите от Страбон, но Прокопий е убеден, че сарматите принадлежат на гетското семейство.
Въпреки различните имена, реално се касае за едни и същи хора, чиято древна прародина се явяват Балканите и Черноморските степи.
Есперерих може да се преведе и като Царят Конник. И се обяснява добре със сказание за Астика: не на колесница, а на кон се мята владетелят на трите свята. Водил е уногури, уногондури, котраги, кутигури и някои други условно набедени за българи или пра такива. Бежанци от бивши български земи. Подобно се случва и 1913 след като ни отнемат македония и одринско.
ИзтриванеПривет.
Бриг.
До Бриг
ИзтриванеТеофан разказва за два български владетеля, на които дава титлата регес. Според Теофилакт Симоката регес е дума от речта на варварите. Регес явно е вариант на засвидетелстваната от Омир резос-цар.
Дали регес бива предадено от по-късни автори като рих, рух...в това не съм сигурен.
Драги Павле, със времето и други малки камъчета ще си дойдат на мястото в сградата, която си изградил, но срещу нея бронебойни снаряди няма открити, няма открити!!!
ОтговорИзтриванеДо Анонимен 9 август 2021 г., 19:47 ч.
ИзтриванеМозайката е почти наредена :)
Ще отнеса държавността на предците ни доста назад във времето. Ще го свържа с календара, най-точния и до днес. Датират го 5505 г. пр. н. е. Да достигне до нуждата от календар първо е необходима държавност. Необходими са и доста добри познания и точни прибор за наблюдение. Предците ни доста точно са изчислили времето за обиколка около Слънцето на Земята и Сатурн на базата на, които се въвеждат и поправки. За всичко това е необходимо и доста време. Така, че нашата държавност е повече от 10000 години. Римската република е много млада да се сравнява с Българската държава.
ОтговорИзтриванеДо Анонимен9 август 2021 г., 20:04 ч.
ИзтриванеНе мога да съ съглася, календарът е признак на наличие на държавност. От календар имат нужда земеделците, за да знаят кога да сеят, у нас има такъв календар - този от Слатино, но да кажем, че тогава сме имали държава е малко пресилено. Трябва да се установи наличието на царска власт, разслояване на обществото, някаква особена организация и т.н.
Как могат да се развият висшата математика, астрономията или по-точно геодезическата астрономия, физиката, изработването на геодезически пасажен инструмент. За изчисляване на корекциите и изработване на календара всичко това е необходимо. Едва ли само за нуждите на земеделците ще е направено това. Не съм убеден, че в състава на племе ще се развият науки. Юлианския и Грегориянския календари със сигурност за взаимства ли от Българския и нито са толкова точни и толкова удобни за работа. Юнеско 1976 г предлага да се въведе единен календар и това е българският. Причината за невъвеждане е политическа.
ОтговорИзтриванеДо Анонимен 9 август 2021 г., 22:16 ч.
ОтговорИзтриванеТова с българския календар и ЮНЕСКО е измислица. Ние имаме древен календар - този от Слатино, той е върху календар, който е датиран професионално, но за този календар се знае твърде малко и у нас, и в чужбина.
Много навреме си пуснал есето - точно един ден преди 9 авг., защото на тази дата Константин Апамейски отваря дума за България :)
ОтговорИзтриванеДо Анонимен 10 август 2021 г., 16:54 ч.
ИзтриванеЧестно казано - получи се случайно :)
Sparotok, не си представил цялостно цитата на Константин Апамейски. Цитирам по памет: "...ако ме бяхте послушали нямаше да се случи войната с България. Нямаше да воюват тези които почитат едната природа и тези които почитат двете природи."
ОтговорИзтриванеТова са природите на Христос. Едните са мислили, че има една божествена природа, а другите, че има и човешка. Войната е на религиозна основа, една християнска фракция срещу друга тоже християнска.
Привет.
Бриг.
До Бриг
ИзтриванеКакъв е характерът на войната в случая е без значение. Важното е, че се говори за държава България, а не за сблъсък с промъкнали се през границата номади.
Съгласен съм, че в случая не е от съществено значение характера на войната, но погледнато от друга страна това доказва, че българите са били християни много преди да бъде факт Аспарухова България, макар вярата им да се е различавала в някаква степен от официалната по него време за ИРИ. Същата е причината и за възстанието на Виталиан около 512 г., където според Йоа̀н Никиу̀ски част от действията се развиват в римската провинция България. Второто пък ни навежда на мисълта, че още тогава българите съвсем не са чужденци на Балканите.
ИзтриванеСтава въпрос за борбата между тракийската църква и византийската, като първата е пряк наследник на апостолическата традиция донесена директно от Павел и Андрей, но в не по-малка степен традиционно близка до нея поради наслеството на тракийските мистерии.
ИзтриванеВойните в християнството започват още от втората половина на първи век с диспутите между Петър и Павел.
ИзтриванеТракийската църква е основана от Андрей Първозвани, по-големият брат на Свети Петър, първият ученик на Исус. Когато Павел идва тук той заварва вече функционираща организация, за която в деяния на апостолите и послание до жителите на Filippoi - Пловдив, казва че са единствените които са му дали(помогнали с нещо).
Спароток, това са много важни неща. Според мен умрялото куче на българската история е заровено в църковните борби по нашите земи.
Привет.
Бриг.
http://www.pamettanabulgarite.com/page/4155162:Page:403454
ОтговорИзтриванеДо Софроний Врачански 11 август 2021 г., 0:16 ч.
ИзтриванеПрощавайте, но за мен това са вредни манипулации и фантазии.
Кои са почитали двете природи? Българите или ромеите?
ОтговорИзтриванеДали още по онова време е възникнала религиозна война и то между християни?
ИзтриванеБългарите са били привърженици на арианството – „двете природи“. Вероятно Борис I слага край на спора чрез „покръстването“, но след това се появява пък богомилството.
Всичко това е една греховна глупост защото човешкият ограничен ум няма право да дава определения за същността на Божествената Света Троица!
До Анонимен 12 август 2021 г., 10:09 ч.
ИзтриванеТези, които са предизвикани разделението в религията не са го направили понеже са били загрижени за чистотата на вярата, а поради други причини.
В Естествената история на Плиний, костобоките не са ли в графата "сармати"?! Кога ще се научите, че език и материална култура, не са белези на етническа принадлежност в древността и нямат същите характеристики и значение, както сега? Нямаше ли и надписи из Гърция, за "сарматските опустошения" от този набег на костобоки през 170г?
ОтговорИзтриванеАнонимен 11 август 2021 г., 22:43 ч. Кога ще се научите, че анонимките никой не ги взема на сериозно? Останалите написани от вас ужасни глупости няма да ги коментирам, дано само да не си вярвате, че тогава диагнозата ще е много сериозна? Станимир
ИзтриванеДо Анонимката Станимир 12 авг 14:43, който роптае и троли срещу анонимността! Кога вие ще се научите, че има книги за четене и измислиците вече не минават, защото образованите са повече от невежите, живеещи в приказки, като вас!
ИзтриванеАсен
До Асен
ИзтриванеКато има книги за четене - посочете за кои книги става дума, споменете аргументите на автора и така можем да се разберем. Никой от коментиращите тук не Ви познава, няма и как да знае какво е нивото Ви на подготовка.
" Анонимен11 август 2021 г., 22:43 ч.
ОтговорИзтриванеВ Естествената история на Плиний, костобоките не са ли в графата "сармати"?!"
Без непременно да твърдя, че съм прав, според мен имената с които различните автори наричат народите населявали териториите северно от Дунав са доста разнообразни, но не винаги хората са различни. Сведения черпим от гърци, римляни, араби, арменци, сирийци и др., а в различните общности едни и същи хора биват наричани по различен начин. Още по сложно става когато един материал се превежда на друг език, а преводача или преписвача не владее в достатъчна степен езика от който превежда или иска да предаде на сънародниците си звуковото съответствие, а не разполага с буква от тяхната писменост за даден звук. Едни ги наричат първо хипербореи, после гети, готи, други кимерийци, скити, сармати, даки, трети склавини, славяни, българи и т.н., но в повечето случаи това са различни клонове на едни и същи траки, които не живеят в една общност поради много причини. Тези неща се премълчават до известна степен, защото сериозно биха разбъркали теорията за "Великото преселение на народите", които пристигат от незнайни далечни страни и за кратко време, без дори да воюват, окупират Балканите и изведнъж става пренаселено с народи от най различен и в някои случаи даже неизвестен произход.
Назоваването с различни имена на различни групи или общности в тези територии не винаги означава различни хора. Дори съвременните методи на изследване доказват, че на Балканите не се е осъществявало сериозно смесване на етноси ако не броим гърците и в някаква степен турците. Не е тук мястото да обсъждаме самосъзнанието, но част от турците всъщност са наследници на наемен персонал от местни жители. Реално още при създаването на турската държава през 1299 г., на територията на ИРИ на брега на Мраморно море, не малка част от населението е било с тракийски произход. По голямата част от по късните разширения до империя са на територии населени най вече с народи от тракийски произход.
До Анонимен 11 август 2021 г., 22:43 ч.
ОтговорИзтриванеТочно езикът и материалната култура са едни от най-важните белези на етническата принадлежност, включително антропологичния тип разбира се.
НА ВНИМАНИЕТО НА КОМЕНТИРАЩИТЕ В ТОЗИ БЛОГ, АВТОРЪТ Е ЯСЕН - Умолявам коментиращите да се придържат към културен тон, а и да не се отклоняват от темата!
ОтговорИзтриванеАко някой иска да смени темата, нека да го направи в свой блог, пък в случай, че на някой друг ми се иска да направи политическо изявление, но не смее да го стори открито - и тук не е мястото за проява на страхливи хора.
АДМИН
Одриската държава също е българска държава или протодържава
ОтговорИзтриванеДо Анонимен 13 август 2021 г., 10:51 ч.
ИзтриванеСамата Одриска държава е доста по-стара отколкото се смята :)
Има три главни теории за костобоките и тракийската сред тях е най-слабата, но е разбираемо, защо я лансирате, макар и да не можете да я защитите.
ОтговорИзтриванеВладимир
До Анонимен 13 август 2021 г., 11:28 ч.
ИзтриванеВие може би сте в състояние за защитите теория за нетракийския произход на костобоките? Направете го, ако наистина можете :)
Жалко е, че отговаряте така, а не с повече аргументи! За запознатите, написаното от вас за костобоките е някаква смесица от лъжа и измислици, а за незапознатите, просветление! Но в сериозната литература тракийската теория е базирана на ономастика, като дори Дуриданов, ако не се лъжа, не смее да тълкува името им, а други го правят на основата на предполагаемо правилна реконструкция на праиндоевропейски, което тълкуване обаче остава неясно за други индоевропейски езици! И понеже има доста други аргументи, с които вие явно не сте запознат, а аз съм, защото чрез препратките от Уики, се запознах с някои различни гледни точки, което вие не вярвам някога да сте правел, тоназ съм прав, а вие не!
ИзтриванеА последната трета от статията направо "кърти мивки"!
Владимир
До Владимир
ИзтриванеВие ме укорявате за това, което правите самият - не давате абсолютно никакви аргументи, не осъзнавате ли колко комично е това :)
Ако темата беше само за костобоките, то аз щях да дам повече информация относно името им, личните имена на благородниците им, топонимите от региона, който обитавата, а и характера на материалната култура. Тъй като костобоките са само един елемент от темата, смятам за ненужно материалът да се утежнява.
В случай, че Вие бяхте регистриран потребител на Блогър и имахте свои разработки, щях да отделя време и да представя повече данни по въпроса. С тролове се старая да не си губя времето :)
цитат : «Из других костобокских имён находим
Изтриванетолько следующие на римских надписях: муж. Natoporus, Sabituus, Tiatus,
Tarscana, женск. Zia, Drigisa, Ьираит. д.» (https://elib.bsu.by/bitstream/123456789/166682/1/Rassadin.pdf)
Като добавим и името на вожда им Pieporus - от 100 км си личат тракийските имена , спорят дали не били дакийски , все тая - просто тракийски .
Смятам ,че г-н Серафимов ще ме подкрепи ?
ЛК
До Л.К.
ИзтриванеДа, имената са тракийски, а деленето на тракийски и дакийски според мен е необосновано. Нека спомена и нещо важно: съдейки по името на селището Пиерори-дава, можем да заключим, че то е принадлежи на костобоките. Самото селище е недалеч от Томи - селище намиращо се в Мизия.
До г-н Серафимов, относно коментарът му до мен, Владимир.
ИзтриванеАко прочетете, пак какво съм написал, ще видите, че моите аргументи са посочените в Уикито автори, които застъпват други теории. Прощавайте, но ако аз като напиша нещо подобно "Докато до 105 г., господстващата група в държавата на Декебал са гетите, след неговата смърт и ликвидирането на гетската благородническа прослойка, идва ред на мизите да поемат водачеството над северните траки в свои ръце. През втората половина на II век, по-точно 170-та година, под водачеството на костобоките, които се явяват едно от мизийските племена, се стига до възраждане на държавата на северните траки, възраждане започнало с мащабно антиримско въстание.", което е нито логично, нито доказано по какъвто и да е начин, вие като професионалист, как ще реагирате и какъв ще е коментарът ви? Съмнявам се, че ше бъде одобрителен, просто защото професионалистите боравят и с информация, която не им е удобна, споменават я, опровергават я или поне си признават, че може и да грешат и не могат да са категорични до намирането на повече информация. А вие сте доста категоричен! Какво тогава да мисли и каже човек, за подобно мнението?!
А, прощавайте, че е дълго, но поставяне на начало и възрацдане на държавност са оксиморони, когато говорите за "един и същ народ и хора"!
До Анонимен16 август 2021 г., 20:16 ч.
ИзтриванеНе бъркайте многословието с аргументи, различни неща са. Не ме интересуват мнения, а факти. Всеки може да твърди каквото поиска, но дали то е истина се определя от това какви аргументи представя. От Вас до тук - никакви...
Поздравления за логично обяснената тема, от която така бягат казионните ни историци. Замита се или се премълчава трако-илирииския,мизийски произход на Константин Велки и противоборството в Римската империя между императорите с трако-илирийски произход и тези с гръцки. А,за федератите и народността им в почти всички балкански провинции,ако може да не се задълбава.
ОтговорИзтриванеДо Unknown 13 август 2021 г., 23:05 ч.
ИзтриванеТемата е важна, защото отваря врата и към други проблеми, чието разрешаване плаши повечето от представителите на казионната наука.
В учебното помагало за 3-7 клас на стр. 18 четем: "Първият известен военен договор между българите и Византия е от 482 г. и е насочен срещу готите" Достъп до помагалата има тук:
ОтговорИзтриванеhttps://www.moyata.bg
В интервю за вестник "ТРУД" доц. Веселина Вачкова, която е съавтор на помагалото, също споделя мнение за българска държава 200 години по рано от 681 г. При това твърди, че информацията за този договор е била позната до 80-те години на миналия век, след което се "замита под килима".
https://trud.bg/доц-д-р-веселина-вачкова-пред-труд-българската-държава-съществува-още-от-481-година/
Съпротивата, която се опитват все още да създават казионните историци, става все по вяла и несъстоятелна. Въпреки пречките, които още се опитват да създават, достъпа до аргументирана информация за премълчани или изопачени исторически факти е все по голям. Така все повече хора научават за умишлената фалшификация на истината, а това все повече затруднява опитите за разпространение на заблуди и слугуване на чужди интереси. Бавно, но сигурно наближава момента в който ще стане невъзможно да продължават да се разпространяват подобни лъжи.
До Анонимен 15 август 2021 г., 9:20 ч.
ИзтриванеСъпротивата, която се опитват все още да създават казионните историци, поне според мен става по-ожесточена. Тези хора са си подготвили заместници, които са със слаба подготовка, не са способни на критично мислене, но с фанатизъм защитават вижданията на своите учители.
Вярно е, че все повече хора осъзнават истината за произхода ни, но на този момент медиите, повечето принадлежащи на чужди сили, са на страната на казионната наука. За будните хора изводът е ясен...
Реално аз съм мноого, много далеч от истинската сцена, на която се разиграват тези събития, но засега оставам с впечатление, че информация за която трябваше да ровим из чужди печатни и електронни издания вече започна да се появява и в наши медии. Другото, което според мен се случва или просто така ми се струва е, че опитите за тотално отричане или направо заклеймяване на разпространители на информация, различна от тези на казионните историци, вече намаляват или се "оспорват с половин уста". Според мен монопола на привилегированите историци, които единствени имаха право да пишат и разпространяват поръчковата история е силно разклатен или даже вече разбит, а това никак не е малко и може даже да се каже, че е началото на края. Може всичко да не се случи толкова бързо, колкото на нас ни се иска, но началото е поставено и се надявам пробива да продължава с увеличаващо се темпо.
ИзтриванеАнонимен15 август 2021 г., 13:01 ч.,вие имате право понеже в групите, които са подържани от протежетата на казионните учени се практикува жестока цензура а това показва, че има голям страх от излизане на истината. Но чуждопоклониците не могат да се предадат, така те ще изпуснат кокала, мазният кокал, който са захапали дълго време. Борбата с тези хрантутници ще е дълга и ожесточена, най-вече защото тях ги спонсорират разни чужди НПО-та.
ОтговорИзтриванеИстината дава свободата, но въпреки, че си съществува и не се интересува кой я познава и признава се нуждае от помощ- още неоспорими факти, просветление, разпространение без страх и угаждане на дългогодишните лъжливи капацитети.
ОтговорИзтриванеКакво е мнението Ви за утвърждаването на 681 год. и съобразяването с честванията през 1981год. на 1300год. и похлупака на тогавашния "голям" брат?
До Unknown 15 август 2021 14;52
ОтговорИзтриванеПроблемът е, че манипулации в историята ни има преди 1944, в периода 1944-1989, но и от 1989 насам.
Здравейте, г-н Серафимов. Имам малко страничен въпрос, запознат ли сте с книгите на Георги Гедов, за рода Дуло, и ако да, смятате ли, че са достоверни? Благодаря.
ОтговорИзтриванеДо Иво Леов 16 август 2021 г., 23:23 ч.
ОтговорИзтриванеНе познавам книгите на г-н Гедов, а и не успях да намеря никакви негови публикации в интернет. Това определено не е хубав признак, но може и да се лъжа, може човекът да е направил революционни разкрития.
Аз не съм от модерните и нямам фейсбук, по една случайност разбрах за вашите електронни публикации, но веднага щом дойдох останах като гръмнат, защото такова логично и опростено презентиране на важни исторически теми не бях срещал. Не знам какво може да се направи, че вашите електронни публикации да стигнат до повече хора от моето поколение, Вие възнамерявате ли да напишете книга, в която да изложите това, което пускате тук, имате ли нужда от финансова помощ за издаването?
ОтговорИзтриванеС уважение!
Велин Андреев
До Велин Андреев, Анонимен18 август 2021 г., 17:48 ч.
ИзтриванеНаписал съм няколко книги, а колкото до предложението за финансова помощ - благодаря Ви, но няма нужда!
Чувал съм, че китайците са писали, че са водили войни с богарите(сиреч българите) преди 7000г., а римляните са ни записвали като ,,стара велика България'', което ни прави автоматично по древни от тях и ,значи че съществуваме от преди троянската война. Междо другото четох, че Терес велики е говорел на богарски език.
ОтговорИзтриванеТова са доказателства(ако са верни), които също подкрепят написаното от вас.
До Арей 20 август 2021 г., 0:20 ч.
ИзтриванеКитайците поставят началото на своята първа династия Ша преди около 4200-4100 години. Изразът Стара Велика България се появява в писанията на римските автори през 8-9 в.
Нямам сведения китайците да са писали за богари, а иначе цар Терес е говорил език, който е древен вариант на българския.
Благодаря за отговора. Явно съм чел някакваи предположения.
ОтговорИзтриванеДо Арей 20 август 2021 г., 18:03 ч.
ИзтриванеИма доста хора с добри намерения, които пускат различни материали, без обаче да ги проверят, а това води до налагане на нови заблуди.
Г-н Серафимов, какво смятате за следното видео, занимаващо се с анализ на "Тайната история" от Прокопий Кесарийски? Мислите ли, че император Юстиниан и императрица Теодора са били способни на подобен разврат, и изобщо има ли някаква достоверност в описаните в тази книга събития от Прокопий, или са продукт на нечия партия, целяща да злепостави Юстиниан пред цялата империя?
ОтговорИзтриванеВъпросното видео: https://m.youtube.com/watch?v=PehCn_3kyw4
До Димитър22 август 2021 г., 14:03 ч.
ОтговорИзтриванеПрощавайте, но не гледам такива филмчета. По-добре е да се прочете работата на Прокопий. Стилът в неговата Тайна История е по-различен от този в История на Войните и За Строежите. Дали Юстиниан е направил нещо, с което да си навлече омразата на Прокопий, или работата на Прокопий е редактирана - това вече не зная.
Г-н Серафимов, напоследъкъ се чудя върху един въпрос, който ми излезе в главата. В своето търсене на отговр на този въпрос опирам до Вас, тъй като аз не съм човека с най-широките познания по подобни теми. Как може в тракийския език да присъства звукът Ф, докато в българския този звук за не съществува? Тук говоря за това, че в българския език думите, които съдържат този звук са чужди и не принадлежът към езика ни. Всеки езиковед или просто човек, който е запознат с тази езикова тема ще потвърди, че звукът Ф е неестествен за нас. От това, което аз знам за езика на траките, този гореспоменат звук е присъствал в езика им. Искам да попитам дали имате обяснение за това явление, за изчезването на Ф от езика?
ОтговорИзтриванеИскам да отбележа, че не подхождам скиптично или нападателно към Вас, не знам дали може да съм звучал така. Самият аз съм поддръжник на Вашите насоки. Питам от чисто любопитство в търсене на отговр на един въпрос, който ме мъчи. Ще се наложи и да се извиня, ако преди сте писали или сте обяснявали за това явление, не съм забелязъл или съм забравил.
Благодаря предварително.
До Анонимен22 август 2021 г., 17:49 ч.
ИзтриванеКакво ви кара да мислите, че в българския език няма звук Ф? Просто той е по-рядък в сравнение с употребата в гръцкия език.
В нашите диалекти сращема фаля се-хваля се, фърлям-хвърлям, фойна-хвойна, отидоф-отидох и др. Прочее, в самият тракийски, който е древен вариант на българския, звукът Ф също е доста рядък.
Явлението ,,хв-“ да се превръща във Ф е съвсем ново. Преди Х е изпадало, но В е оставало със своето чисто произношение. Това го казва проф. Стойко Стойков, който накратко обяснява явлението в българските говори, където споменава за изпадането на звука Х от началото, средата, или края на думите. Също като изцяло основно мога да посоча ,,Основа за българскѫ граматикѫ“ на Йоаким Груев, в която книга още в началните страници, където се говори за изполваната от писателя азбука, се споменава, че с буквата Ф се обозначават чуждите думи. Това се е остановило като твърда истина в средите на българското езиковедство.
ИзтриванеДо Анонимен22 август 2021 г., 17:49 ч.
ОтговорИзтриванеСъжалявам, че се намесвам без обръщението да е към всички, но въпроса Ви ме заинтригува, не бях го забелязал досега и се опитах да потърся информация по темата. Вие можете ли да посочите пример къде в тракийския език се използва звука "Ф" защото аз не можах да се справя. В речниците на старо славянски и тракийски (според мен това е един и същ език), с които разполагам, такава буква отсъства в самата азбука, което ме води на мисълта, че поне като начална буква за дума не се ползва в речта. Освен в диалектна форма (каквито примери е дал г-н. Серафимов) или потъмняване на звука "В", което е съвсем друга тема.
Да номинираме Павел за будител на годината. Пишете на имейла, срокът е до 01.10.2021 г. https://bnr.bg/post/101510413/nominiraite-buditel-na-godinata-2021-do-1-septemvri
ОтговорИзтриванеАндро, аз викам да номинираме Павел за главен дразнител на казионната наука, това повече му подхожда :)
ИзтриванеP.S. Айде другият път да дойдеш до Сопот, за да си полафим за туй-онуй, тая година не можахме да се видим и малко ме е яд, ама нищо де, ще наваксаме :)
Митак, ако някой се дразни от това, което казвам, не отначава, че аз съм дразнител, а, че човекът се страхува от нещо.
ИзтриванеСамо да коригирам, че срокът е до 01.09.2021г. Аз вече го номинирах. Видях, че в журито е д-р Милен Врабевски, което е доста обнадеждаващо.
ИзтриванеХристо С.
Значи ще има поне две номинации...🙂 Само не видях името на Милен Врабевски, за който казвате! Ето какво пише в сайта на БНР: "Членове на журито тази година са: проф. Огнян Герджиков, проф. Пламен Павлов, Eвелина Андреева, Елеонора Гаджева, Румен Манов и Добрина Чешмеджиева."
Изтриванеhttps://bnr.bg/post/101510413/nominiraite-buditel-na-godinata-2021-do-1-septemvri
Желая успех на Павел!
За да има такъв, обаче, трябва и да го подкрепим! В статията пише още:
"На специално създадена платформа всеки ще може да гласува за един от десетте номинирани..."
Ще трябва да намерим платформата, когато му дойде времето, ако Павел е сред десетте номинирани. Надявам се да е така!🤔
Поздрави 🏞️
Ники, момче, не се хаби да гласуваш, не виждаш ли, че в журито има иранофили, тези хора мразят Павката до мозъка на костите.
ИзтриванеВижте по какъв смешен и нелеп начин се опитват да се борят, с това което се случва. Във връзка с осъзнаването на все повече хора, сигурно ще се появяват и все повече такива статии. Нищо лошо! И това е някакъв вид реклама:
ОтговорИзтриванеhttps://www.ploshtadslaveikov.com/kak-trakite-byaha-prevarnati-v-predtsi-na-balgarite/
И все пак авторката (Силвия Недкова) пише: "Все повече българи ... се опитват да изправят гръбнак чрез миналото."
Първо се опитва да каже, че началото на асоциирането на траки с българи е дадено от Тодор Живков! После се самооборва, като твърди, че това са правили Раковски и после Стефан Захариев (1870г.)!
Авторката стига и до наши дни и дори пише за настоящия блог и г-н Серафимов, без да споменава имена...
За мен всякакво писане по тази тема е добре дошло! Нека истината излезе! Нека видим кой какво би могъл да защити като теза! Много бих се радвал да видя широк обществен дебат на тази тема!
Усмивки за всички! 🏞️🏝️
До Ники Орлов25 август 2021 г., 16:05 ч.
ИзтриванеЖалък пасквил наистина, но това е нивото на дамата.
Ето кратък списък на радетелите на виждането за балканските корени на народа ни до преди 1944 г.
Поп Йовчо от Трявна
Спиридон Габровски
Христаки Павлович
Георги Раковски
Цани Гинчев
Ганчо Ценов
Данаил Юруков
Д.П. Даскалов
Никола Йонков Владикин
Архимандрит Кирил Рилски
до Ники Орлов25 август 2021 г., 16:05 ч.
ИзтриванеСъжалявам за отклонението, но всъщност това са един вид "свободни съчинения" с политическа тематика. От препратката, която сте дали, стигнах до предишна публикация на същия автор, където тя прави опит да оспори твърдения на жена кандидат за президент, за която аз даже за пръв път чувам и нямам лично мнение. Линка, който сте посочили всъщност е продължение на същата тема. Определено обаче мога да твърдя, че личното ми мнение съвпада с твърденията в по голямата част от цитатите, които авторката сочи за несериозни.
https://www.ploshtadslaveikov.com/prezident-na-10-hil-godini-balgariya/
В крайна сметка това са политически боричкания, където според мен Силвия Недкова показва не само неподготвеност по конкретната тема, а демонстрира и типично поведение на комсомолски или партиен секретар от преди 1989. Тенденцията тогава беше да се научат хората да не мислят, защото това е "вредно" за обществото. Единствено "партията" можеше да мисли за всички и всичко, нейното решение не се коментираше, а всички останали трябваше изобщо да се отучат мислят, за да не пречат. Затова на комсомолски, партийни и други масови обществени мероприятия се даваше думата на такива, като посочената авторка, които могат да говорят дълго без да казват нищо, защото нямат никаква аргументация и не се позовават на конкретни постановки, а само лични фантазии и свободни съчинения. Смесването на политика и история е много опасно и даже пагубно за някои нации, но е неоспорим факт още от древни времена.
В днешно време се наблюдава известно възраждане на мисленето, в определени сектори на обществото и това е добрата новина, но в политическите среди то все още е строго табу и затова държавата ни е в такава ситуация. На път сме да ходим на избори за трети път, в една и съща година.
Ох, отново ще помоля за извинение, че много се задълбочих в политически теми, но исках да изясня някои свои виждания, според горния коментар.
Като допълнение към горния ми коментар (Анонимен 26 август 2021 г., 14:22 ч.) искам да добавя следното. Реших да задоволя любопитството си и да науча нещо повече за атаките срещу кандидатката за президент Цвета Кирилова. От различните материали на които попаднах, ще посоча само един, от който става достатъчно ясно срещу какъв човек са атаките, а защо е атакуван всеки може вече сам да се досети.
Изтриванеhttp://www.budnaera.com/201701f/17010509.html
Както винаги, г-н Серафимов е развил много достъпно темата и с позоваване на сериозни публикации и материали. Наистина може да бъде номиниран за будител на годината.
ИзтриванеИзвинявайте, че се намесвам не по темата на публикацията на г-н Серафимов, а и да обърна внимание на Анонимен, 27 август 2021 г., 11:47 ч. Не може да оценявате човек само по няколко негови изказвания. Защото много хора говорят едно, а правят друго. Това, което цитирате е от 2017 година, а от три месеца насам, ако следите Фейсбук, ще видите как госпожата публикува само неща, които макар и непотвърдени, са насочени срещу президента, служебното правителство и по-точно към отделни министри, както и срещу партиите в парламента, но без ГЕРБ. Преди няколко дни стана ясно, че се е кандидатирала за президент!
Тодор Живков не беше в състояние да прави такива изявления защото той можеше да се подпише само с пръстов отпечатък, но неговата дъщеря действаше в тази насока поради което се наложи да бъде отровена с „новичок“.
ОтговорИзтриванеА бе, какво става напоследък, защо има такива атаки срещу Спароток? Глишурката го беше подхванал на стената си във ФБто и в някаква идиотска група, после една лелка от голям калибър го заяде, някой знае ли причината за появата на пасквилите на тези хора? Собственикът на блога също може да даде отговор, но и на друг човек да обясни аз няма да се сърдя:)
ОтговорИзтриванеАз ще ти отговоря. Цвети Кирилова е обявила че ще се кандидатира за президент. Мисля оттам са тези статии и атаката срещу Павел също, понеже хората ги свързват като съмишленици.
ИзтриванеДо Блогът на д-р Иванов 28 август 2021 г., 13:16 ч.
ИзтриванеМай си прав Андрей, сега всичко си идва на мястото. Някои хора сигурно ги е страх да не се кандидатирам за вицепредицеднт :) :) :) :) :) Жалко, че не ме позвават, иначе нямаше да ги мислят тези глупости :)
Скъпи мой приятелю!
ИзтриванеАз пък мисля, че добре те познавам, за да кажа, че хората „не мислят глупости“.
В тези съдбоносни за държавата ни времена бъди малко повече мъж и излез смело от кафеза на ограничено ти призвание по подобие на Апостола, за да подкрепиш една достойна българка. Напоследък някак си така ни върви, че тъкмо българските жени да ни карат да се гордеем с тях. Не виждаш ли, че българските „мъже“ в политиката са „гола вода“?
От малкото, което зная за Цвета Кирилова, мисля че тя би могла да бъде една съвременна Райна Княгиня, която не да разединява, а да сплотява народа ни в името духа, а не на днешния презрян материализъм. Далеч не е „глупост“ да подкрепиш един такъв човек в името на бъдещето на България!!!
До Анонимен, 29 август 2021 г., 11:54 ч.
ИзтриванеНе знам доколко познавате Цвета Кирилова, но си промених мнението за нея, след като госпожата от два месеца насам започна да публикува само неща, които макар и непотвърдени, са насочени срещу президента, служебното правителство и по-точно към отделни министри, както и срещу партиите в парламента, но без ГЕРБ. Преди няколко дни стана ясно, че се е кандидатирала за президент! Потвърждава се поговорката "Има си крушка опашка!"
До Анонимен, 29 август 2021 г., 11:54 ч.
ИзтриванеИскам да допълня. Госпожата напълно ми падна в очите, когато преди седмица или 10 дни публикува във фейсбук, че имало предсказание, че руса жена ще спаси България, а виждате ли, тя била руса. Да, ама не, както казваше Петко Бочаров - госпожата не е руса, а изрусена. Сега може да продължите да я подкрепяте - ваша си работа. Но не съветвам г-н Серафимов да се меси в политиката
В началото на 90-те години английски политици ни съветваха да намерим няколко честни и богати хора в България, които да са учили политически науки на Запад, на които да възложим управлението, а те - англичаните ще ни помагат. Само че те, горките, не знаеха, че сравнително богати българи, завършили на Запад са само деца на бившата БКП номенклатура и на ДС - малко трудно можеше да се намерят такива, които да бъдат и честни. Просто те всички изповядваха веруюто на своите родители.
Отговорът отдавна е даден:
ОтговорИзтриване„НАЙ-МНОГО КАМЪНИ СЕ ХВЪРЛЯТ ПО ДЪРВЕТАТА, КОИТО ДАВАТ НАЙ-ДОБЪР ПЛОД!“
До Анонимен 28 август 2021 г., 9:19 ч.
ИзтриванеИ това е вярно, но в случая мисля, че Андрей е прав за конкретната атака на хората от Площад Славейков и протестъра Манол Глишев.
Здравейте г-н Серафимов,
ОтговорИзтриванеНай-напред искам да ви поздравя за чудесната статия. Както винаги сте точен и пределно ясен за тези които искат да знаят. Колкото да по-горните коментари за г-жа Цвета Кирилова - стар милиционерски похват от школите на мвр /между другото навсякъде по света/ е да охулиш някого и да му се присмееш за да направиш твърденията му несериозни за тези които не са наясно с нещата. Аз лично знаейки с какво се занимава и какво прави г-жа Кирилова мога само да изкажа възхищение си към нея. Не се сещам за нещо подобно за настоящия "президент" така че желая успех на г-жа Кирилова. Жалкото само е че, хората мислят с телевизиите си а не с главите си и резултатът е предизвестен.
Христослав
Българин по род и
Тракиец по произход!
Не зная защо мислим с днешно мислене за далечното време.
ОтговорИзтриванеКакво значи империя?
Сега и в миналото?
Сега значи централизирана жласт а едно време е било център за търговия.
Според ей това клипяе.
https://www.youtube.com/watch?v=7ZUkoG4ASBE
Значи ако мислим за България за онова време е трябвало както и да се наричаме да плащаме данък на Рим за да търгуваме с тях .
А войните са се водили защото някой не е искал да търгува в този търговски център?
Търгховският център с данъците е наемал войска за да принуждава някои да търгуват през определена империя.
Така че са си съществували дадените територии със съответното население и без да търгуваме през Рим или Цариград?
След Новата ера Цариград се обръща на север и поради неподчинението на даки, готи мизийци ,тракийци води войни и според успеха или неуспеха се сключват договори за търговия защото Цариград става по голям център за търговия от Рим по някаква причина .По Римско време ромляните са наричали тези територии теми. Та тези теми са си излъчвали представител който да сключва договорите за търговия.Ние ги наричаме княжества с князе.
Аспарух е направил точно това Отцепил е търговията от Цариград и е търгувал на изток , запад , север.
Чак след 1800-та година възникват националните държави а при нас още според казионната наука след 681-ва година . Писмеността ни е трябвала за да си правим договорите на нашия език и с наша писменост .
Но на нашата територията и преди това е имало Урфила от готите който също е имал писменост.
Преди Аспарух наш търговски представител е бил Кубрат.
Още когато Троя е била търговски център сме имали договор с Троя да защитаваме Троя,като търговски център.
Да не говорим колко "императори" сме имали и в Рим и в Цариград който са родени по нашите земи и са защитавали нашите интереси. .
Така беше вчера в "империята" СССР така и днес е така в Европейската "империя" Никой не ни е забранил да търгуваме и с Луата стига да произвевдаме нещо и да можем да го продаваме на сметка.
Може да се каже че Бъгарската "империя" е Балканска ""империя и към това трябва да се стремим за да сме на далавера.
Трябва да дадем на късо Босфора и сме от раз Балканска империя.
Това АспаРух, ИспеРих,...РЕКС е свързано с гетите . А вижте гробницата в равена си е направо тракийска гробница с купола оторе.
Запазили сме си най важното културата .
Важното е да не ни затварят в клетка и света да знае за нас.
То и не се даваме лесно да ни затварят де..Все си намираме вратички да щъкаме по четирите краища на света
За сега продаваме сигански труд и туристически услуги .Струпали сме на едно място и море и планини - красота.
..
.
Поставям един цитат от човек, който смята, че градовете Плиска и Преслав не са строени по рано от 8 век: "Знаете ли как изглежда керамиката от 4 век и колко хиляди монети и други артефакти трябва да има в Плиска от 4 век? Проблемът е че ги няма! Не ми казвайте че са ги укрили. Тонове керамика не се укриват лесно! Освен това ако Плиска беше от 4 век то тогава тя е единственият римски град, до който не води римски път! Спрете с глупостите и четете резултатите от археологическите проучвания и изтече на място да видите."
ОтговорИзтриванеИма ли наистина оставена керамика и артефакти от периода на Константин Велики във Плиска, Преслав, Дръстър...?
До Константин Неделчев15 септември 2021 г., 9:28 ч.
ИзтриванеКолкото по-далеч се връщаме във времето, толкова по-оскъдна е материалната култура, а това е нещо нормално. Колкото до керамика и др. артефакти от времето на Античността на територията на Плиска - такива има, а има и публикации по темата - работите на Атанас Милчев и Стамен Михайлов.
Според човека, който смята Плиска и Преслав за градове строени през 8 век: "...такава керамика в Плиска не е откривана. Заблуждавате се." Става дума за керамиката на костобоките-траки, която, както тук пише се среща и във Плиска.
ОтговорИзтриванеСпоред същият човек"...има строителна керамика донесена от римското укрепление при село Войвода. Битова керамика няма, поне не и в големи количества намерени в датируем археологически контекст. Отделни парчета от съдове пролет не правят. Няма нито сгради от античността, нито керамика в тях нито монетни находки. Има случайни находки от вероятно лагерували войници или местно население, но НЯМА културен пласт от античността в Плиска. Идете там и вижте изкопите. Ако поне малко разбирате от Археология ще видите отделните нива на обитание в профилите. Вижте и кермаиката в музея."
Според защитника на 681г. като начална година за държавата България: "... Плиска е на юг от Дунава. А за времето преди Аспарух данните са доста мъгляви, не мислите ли? Авитохол бил царувал 300 години! Личи си че данните са митологични за Ирник и Авитохол, като единствено Ирник може да има връзка с Ернах - сина на Атила."
До Константин Неделчев15 септември 2021 г., 14:56 ч.
ИзтриванеЧовекът, с когото Вие сте разговарял не е коректен, то просто защитава общоприетото виждане.
Ще Ви дам няколко цитата от работи на съвестни учени. Преди да представя първия цитат, ще уточня, че Дръстър, т.е. Силистра е селище, което е издигнато по време на Античността: "Източната порта в Дръстър, т.е. Силистра, по своя план и устройство, по начина на изграждане с варовикови квадри почти е идентична с тези от Плиска и Преслав. Защо тогава да търсим аналогии на порти от Средна Азия или другъде, когато те се намират на 84 км североизточно от Плиска." - с.32.
"Фугите при крепостите с квадров строеж от ранновизантийската епоха в нашите земи били замазани с хоросан, примесен със ситно счукана прах от керемиди, а спойката от хоросан, примесен с едро натрошени керемиди. По същия начин виждаме замазаните фуги и спойката между каменните квадри от Плиска и Преслав. Този начин на градеж на крепостните съоръжения в Плиска и Преслав отразява една традиция, създадена в ранновизантийското строителство." - с.33.
Колкото до твърдението, че няма намерена антична керамика: "ГОЛЕМИЯТ БРОЙ керамични фрагменти от съдове с различна форма с вити дръжки и парчета от амфори, глинени балсамарии, глинени лампи и др. се отнасят към късната Античност V-VI в." - с.34.
А това е вече сензационно, но почти никой у нас не знае, че край южната порта на Плиска е намерен релеф на Тракийския Херос в почти естествена големина: "РЕЛЕФЪТ ОТ ПЛИСКА Е УНИКАЛЕН ПАМЕТНИК НА ТРАКИЙСКАТА КУЛТУРА. С него се опровергават досегащните схващания, че изображенията на Тракийския Конник никога не са давани в такава големина. ВЪЗ ОСНОВА НА АНАЛОГИИТЕ И НАЧИНА НА ИЗПЪЛНЕНИЕ МОЖЕ ДА СЕ ДАТИРА В НАЧАЛОТО НА III в." - с.40.
Атанас Милчев, Разкопки и проучвания на южната порта в Плиска - 1963-1970, Плиска и Преслав 4, Укрепителните съоръжения на Плиска и Преслав, БАН, София, 1985.
Понеже в цитата в началото не се вижда думата "България", ще цитирам изказването на Константин Апамейски, според сайта bghistory:
ОтговорИзтриване"Казвам се Константин. Презвитер съм на светата божия църква, която се намира в Апамея, провинция Сирия Секунда. Ръкоположен съм от Авраамий, епископ на Аретуса. Дойдох при вашия свети събор, за да ви поуча, че ако бях изслушан, нямаше да претърпим онова, което претърпяхме тази година, сиреч каквото претърпяхме във войната с България. Защото аз поисках още отначало да дойда на събора и да помоля да стане разбирателство, така щото да се извърши нещо, което да обедини двете спорещи страни, та нито едните, нито другите да се измъчват, сиреч нито тия, които изповядват една воля, нито тия, които изповядват две воли. И аз отидох при стратега патриций Теодор и го помолих да говори за мене на събора, та да настане любов и мир, защото Бог от всичко най-много обича мира и любовта. И сега, ако заповядате, нека напиша онова, което Бог ми е внушил за вярата, по сирийски, и нека да се преведе на гръцки"