Винаги ми е било интересно да разбера до къде са стигали
походите на траките. Старите автори разказват за доста от миграциите на нашите
деди. Луций Ариан пише за тракийското
влияние в Индия, като дори определя Дионис като създател на индийската цивилизация. Плиний Стари поставя други траки (сарапарите) като съседи на бактрийците. Според Йордан гетите преследват армията на египетския
цар Весосис (Сесострис) чак до делтата на Нил. Ирландските
предания разказват за идване на народ болги от Тракия по времето на Кир Велики – VI век преди Христа.
Това разбира се,
не е всичко. За една древна и непозната тракийска миграция споменава Страбон.
Според него след Троянската Война енети (венети) придружени от траки отпътуват от Мала Азия за земите на
север от Адриатическо Море – “Maeandrius says that the Eneti first set forth from the country
of the White Syrians and allied themselves with the Trojans, and that they
sailed away from Troy with the Thracians
and took up their abode round the recess of the Adrias”-Strab. 12.3.25.
Разбира се всеки исторически извор трябва да се разгледа
критично. Нужно е да се провери дали има и други индикации за тракийско присъствие
в земите между Адриатическо Море и Алпите. Оказва се, че едно от най-солидните доказателства за това е самото име
на Адриатическо море. То е съпоставимо с това на река Адрия, наречена още Атрианус от Клавдий Птолемей- Ptol.3.16.20
.
Атрианус е само вариант на тракийската Атрус
– днешната Янтра, чието име се
обяснява със стблг. ѧдръ- бърз. В областта, в която е текла река Атрианус
срещаме интересни топоними като Кремона, Белунум, Беруа, Хемония (Емония). Да не не
забравяме също реките Арсия и Плавис. Названията им не могат да се
обяснят с езиците на старите италийски народи, но пък паралелите с тракийските Бела, Берое, Емон, Оросина и др. са на
лице.
Виждаме, че
свидетелството на Страбон за идване на траки в Северната част на Апенинския
полуостров се потвърждава от редица топоними и хидроними. Има обаче и други
доказателства. Става дума за древни надписи от VI-V век преди Христа. Нека разгледаме два епиграфски паметника от района на
Източните Алпи.
Първият надпис (Schum. МА 14 ) е изрязан върху еленово рогче служещо за
амулет. Обектът е
датиран VI-ти – V-ти век преди Христа. Трябва да се отбележи, че такива рогчета са намирани
и в нашата Родина в старобългарски гробове, но са датирани VI-ти -VIII- ми век след Христа,
дали датировката е правилна е друг въпрос.
Стилът на буквите е много близък до този на фригийската
азбука. Текстът е написан слято, няма маркировка между отделните думи.
Четенето е следното: ЕСИУМНИНЕСУР.
Понеже Есиумнинесур не прилича изобщо на лично име, то
явно трябва да се търсят отделни думи даващи някакъв смисъл. Следното
разделение дава възможност за логичен превод:
ЕСИ * УМНИ * НЕ * СУР *
ЕСИ е
перфектен еквивалент на старобълтарското ЕСИ – ти
си;
УМНИ означава умен;
НЕ е отрицателната частица не;
СУР отговаря на нашата дума суров, тук употребена в смисъл
на зелен, неопитен;
На старобългарски значението би било – Ти си умен, (а) не неопитен. Навярно предназначението на
амулета е било да вдъхне увереност на притежателя. Това разбира се е само предположение,
за истинската функция на артефакта можем само да гадаем. Важното е, че текста е преводим на старобългарски.
Вторият надпис е определен като венетски, гравиран е
върху съд намерен в гробница. В момента се съхранява в музея на Адрия. И в този случай няма разстояние между
думите. Посоката на четене е от дясно на ляво. Това може да се види от
ориентацията на буквите: Е, С, М, Н, Л.
Траскрипцията е: ЕСМИВЕНЕЛУСЛЕЕНИЙ.
Следното разделение дава възможност за логически превод:
ЕСМИ * ВЕНЕЛУ * СЛЕЕНИЙ *
EСМИ - отговаря перфектно на
старобългарското ЕСМИ – аз
съм;
ВЕНЕЛУ – е лично име Венел в дателен
падеж, т.е. на Венел;
СЛЕЕНИЙ- е показва връзка със старобългарския глагол сълати – изпращам, съланий означава изпратен;
На старобългарски значението би било- Аз съм изпратен на Венел.
Възможно е съдът, на който е гравиран надписа да е бил
предназначен за гробен дар на покойник наречен Венел. Това лично име
наподобява българското име Венелин,
което е само вариант на тракийското име Венил,
Венел.
Имайки предвид, че надписите са на 2550-2450 години, то трябва да се каже, че приликата със
старобългарските думи е смайваща. Да не забравяме, че окончанието за дателен
падеж У (във Венелу) е типично за
старобългарски думи в дателен падеж (Богу –
на бога, сыну – на сина).
Данните
показват, че траките обитавали земи между Адриатическото
крайбрежие и
Алпите са говорили език, който е само древен вариант на старобългарския. Става
ясно и това, че традицията да се правят
надписани амулети от еленови рогчета не идва от Средна Азия, а съществува в Европа, около 1300 години
преди прословутата 681 година.
Когато обаче
сведенията от историческите извори, топонимията и епиграфските паметници се премълчат, всеки
спекулант може да си твърди каквото пожелае. Вместо да се признае, че предците
ни са древен балкански народ, който е повлиял много хора, някои автори
предпочитат да сложат корените ни в Памир, или Алтай.
Братоубийствата
през 20-те, 30-те и 40-те години на ХХ век се дължат до голяма степен на това,
че българите бяха объркани и не познаваха корените си. Вярваше се, че сме
някакъв буламач, който е възникнал през VII век, а както едно дете се нуждае от
възпитание в любов към братята си, така и управляващите са длъжни да обяснят,
че ние всички сме потомци на велики хора и е грехота да показваме омраза и
неприязън един към друг. Това обаче не бе направено и чужденците заедно с шепа
родоостъпници посяха семената на омразата у нас.
Омразата е
отрова, която убива поколения наред. Омразата прави хората слепи, а като се
комбинира и с непознаване на корените става страшно.
Брат убива брата защото не осъзнава, че са една плът, че са едно свещено цяло, което не бива да се нарушава. Няма значение кой каква вяра изповядва, няма значение кой какви възгледи има. Важното е да не допускаме омразата да влезе в сърцата ни. Тя не ни помага да се справим с идеологически и верски противници, а убива първо човешкото в нас. Стане ли това вече сме не само ходещи трупове, но и активни служители на злото. Това е най-голямото нещастие, което може да постигне някого.
Брат убива брата защото не осъзнава, че са една плът, че са едно свещено цяло, което не бива да се нарушава. Няма значение кой каква вяра изповядва, няма значение кой какви възгледи има. Важното е да не допускаме омразата да влезе в сърцата ни. Тя не ни помага да се справим с идеологически и верски противници, а убива първо човешкото в нас. Стане ли това вече сме не само ходещи трупове, но и активни служители на злото. Това е най-голямото нещастие, което може да постигне някого.
Ето поради тази
причина е хубаво да се стремим не само да опознаваме корените си, но и да
изпълним душата си с любов към братята и сестрите си въпреки различията.
По-добре е да търсим това, което е общо, това, което ни сближава. Намерим ли
общ език ще има и бъдеще за нас.
По отношение на вторият надпис бих казал че намирам за по вероятно четенето Есми Венелус леений - в смисъл На Венелус (съм) за леене, за възлияния... може би...
ОтговорИзтриванеПо отношение на втория възможно накрая да е ВСУР, а не ЕСУР
Т.нар етруски от Северна Италия са сродни племена с траките. Доказва го не само езика, но и тяхната материална култура. Имат гробници и грабни дарове, украшения и т.н. почти като тракийските, но те не са познати добре в България.
Понеже учим някаква измислена история, а не истинската история на нашия древен народ...!
Андрей, вторият надпис е действително малко неясен, аз съм виждал няколко изображения с различно качество...
ИзтриванеЗа историята на етруските си прав, в Северните Апенини материалната култура от Желязната епоха е неразличима от тракийската, но кой говори за това...
Поздрави!
В селото на баба ми досега се използва думата СУР ,както и СУРТА. Сур означава цвят - сивкав или син , не сам точно сигурна, а Сурта е за горна дреха - наи- често за сако се използва.
ИзтриванеБлагодаря за сведението!
ИзтриванеИ аз използвам същата дума " Сур ", това е цвят сиво-зеленикав, мътен. Понеже съм риболовец, да ве кажа, че това е най-добрия цвят на водата за риболов. Сура вода - нито бистра, нито много мътна. Думичката я употребяваше баба ми, баща ми, от там я знам.
ИзтриванеСъщо така знам и някои други стари думички, като иня - слана, но първата през есента, иль - рядка кал, сани - плазовете на шейната, ручок - закуска между следобедната закуска и вечерята, ей така на крак. Употребяваше ги пра-баба ми - Пернишко. Тя си имаше и ритуал във връзка със сланата - като падне инята събуваше се боса, сутринта, обикаляше един-два пъти из сланата и наричаше " Ходи из инята да те не фане зимата ". Бях дете тогава но си го спомням. Със здраве, Димитър !
ИзтриванеБлагодаря за сведенията!
ИзтриванеБлагодарим ви и за тази статия!
ОтговорИзтриванеНаистина е трудно да си обясни човек как след толкова хилядолетия съвместен живот в една Родина нещата са стигнали дотук – да се делим вместо да мислим за обединението си. Дори един народ да произхожда от няколко различни корена в далечното минало, това разделяне е недопустимо и от това само трети, четвърти, пети и т.н. печелят. А всички ние, които в рамките на един народ и една националност се делим, губим – губим Родината си, бъдещето си, човечността си. Дори в Гърция, в която винаги са живеели хора от различни националности (примерно в Източната Римска Империя, наречена Византия, са влизали етноси като гръцки, български, арменски, сирийски и др.), а в по-старо време в древна Елада – данайци, траки пеласги, елини, и други елинизирани племена впоследствие, които са били единни, както са единни и в днешно време и работят за обединението си; такава е била и продължава да е такава и политиката на техните лидери – политически, религиозни, обществени. И затова успяват да оцелеят като народ независимо от предизвикателствата и трудностите. А българите, които имат много по-голяма хомогенност като народ отколкото гърците, и от много по-отдавна, и са откърмени от древността с християнските принципи на братолюбие помежду си, достигащо дори до саможертва за благото на братята и Родината си, и дори на най-трудно постижимото - любов и прошка към враговете, изглежда наистина странно как е допуснато в днешно време (през последния един век) да възникне тази ситуация на делене и противопоставяне по различни признаци. Трябва да се търси и изтъква общото, хубавото, високодуховното, културното в миналото и в настоящето ни, и да се държим за доброто, за да оцелеем като народ и за да не посрамваме и петним честта на славните си предци, които са жертвали дори живота си, за да имаме Родина и да живеем свободни. Трябва да се стараем всякак да бъдем достойни техни потомци – високодуховни, миролюбиви, прощаващи, но и разумно и достойно бранещи и съхраняващи завинаги българското си име и чест.
Човек получава съдбата, която заслужава когато намери себе си и бъде себе си. Ние сме потомци на светли и благородни хора, но попаднахме в капана на лоши хора, които ни заразиха със злоба и черногледство...но и за тази болест има лек, казва се любов!
ИзтриванеДа, и аз съм убедена, че твърде много най-благородни качества има заложени в българския дух. Който търси, непременно ги намира, и ако съумее да ги оползотвори, е постигнал много. А що се отнася до чудотворното лекарство, най-точното и най-пълното описание на любовта, дадено преди повече от 2000 години, гласи: "Да говоря всички езици човешки и дори ангелски, щом любов нямам, ще бъда мед, що звънти, или кимвал, що звека. Да имам пророчески дар и да зная всички тайни, да имам пълно знание за всички неща и такава силна вяра, че да мога и планини да премествам, - щом любов нямам, нищо не съм. И да раздам всичкия си имот, да предам и тялото си на изгаряне, - щом любов нямам, нищо ме не ползува. Любовта е дълготърпелива, пълна с благост, любовта не завижда, любовта се не превъзнася, не се гордее, не безчинства, не дири своето, не се сърди, зло не мисли, на неправда се не радва, а се радва на истина; всичко извинява, на всичко вярва, на всичко се надява, всичко претърпява. Любовта никога не отпада, а другите дарби, ако са пророчества, ще престанат, ако са езици, ще замлъкнат, ако са знание, ще изчезнат. Защото донейде знаем и донейде пророчестваме; но кога дойде съвършеното знание, тогава „донейде“ ще изчезне... Сега виждаме смътно като през огледало, а тогава – лице с лице; сега зная донейде, а тогава ще позная, както и бидох познат. А сега остават тия три: вяра, надежда, любов; но по-голяма от тях е любовта.“ – Св. Ап. Павел, „Първо послание до коринтяни“, гл.13
ИзтриванеБлагодаря за хубавия коментар!!!
ИзтриванеСпароток ти си дал някаква номерация на надписите, ама дали не е по-добре да покажеш някаква снимка, да не си мислят хората, че съчиняваш.Не, че не ти вярвам аз лично ама нали знаеш какви ги има око да види ръка да пипне.
ОтговорИзтриванеМартин Милотинов
Снимки не се намират лесно, но мога да предложа скици на други автори.
Изтриванеhttp://adolfozavaroni.tripod.com/images/MA09.gif
http://adolfozavaroni.tripod.com/images/magre10.gif
http://adolfozavaroni.tripod.com/images/MA16.gif
http://adolfozavaroni.tripod.com/images/MA23.gif
http://adolfozavaroni.tripod.com/images/MA06.gif
http://adolfozavaroni.tripod.com/images/MA02.gif
http://adolfozavaroni.tripod.com/magre.htm
Млади човече, от твоя блог научих повече за траките отколкото от всичките книги на професор Фол заедно.Продължавай да ни радваш, с теб сме, много сме!
ОтговорИзтриванеБлагодаря за подкрепата!!!
ИзтриванеDa razbirame li ot teoriqtq vi, che imeto na reka Qntra e bulgarsko, no syshtestvuva ot vremeto na trakite, nqkyde ot predi 2000 godini?Ako e taka, v systoqnie li ste da posochite drugi rechni imena ot predi Novata era, koito da imat smisyl na bulgarski?
ОтговорИзтриванеНестос се обяснява със стблг. нести-нося, карам, придвижвам.
ИзтриванеМатоас означава мътен.
Риндакос може да се обясни със стблг. ринонти-рия, блъскам.
Оросина е вариант на българското прилагателно оросена, т.е. река с росни брегове.
Тимакус се тълкува от Вл. Георгиев със стблг. тьма- тъма.
Това с еленовото рогче ми е много интересно и ми се иска да Ви попитам дали знаете за други такива находки от Адрятика? Не можем да отхвърлим възможноста това рогче да е донесено от Централна Азия от някой търговец, Изтока е познат на римляни и гърци, те са имали патешественици за големи растояния.
ОтговорИзтриванеМогат да се посочат доста примери, ето няколко
Изтриванеhttp://adolfozavaroni.tripod.com/images/MA09.gif
http://adolfozavaroni.tripod.com/images/magre10.gif
http://adolfozavaroni.tripod.com/images/MA16.gif
http://adolfozavaroni.tripod.com/images/MA23.gif
http://adolfozavaroni.tripod.com/images/MA06.gif
http://adolfozavaroni.tripod.com/images/MA02.gif
Едва ли всички тези рогчета с надписи са донесени от Средна Азия. Можете ли и Вие да представите изображения на еленови рогчета с надписи...от Средна Азия.
@ Aнонимен: пишем ' пътешествие' а не 'патешествие' - думата идва от 'път' не от 'патка'
ИзтриванеEvala ti pravya be chovek, dobre, che se namirat takiva kato tebe da pokajat na balgarina, che ima s kakvo da se gordej!Shto ne stanesh nyakoi jurnalist, ta da prochetem hubavi raboti vav vestnicite.
ОтговорИзтриванеЗа да стана журналист първо трябва да се появат свободни български медии...
ИзтриванеНа хърватски, Адриатическо море се казва ЯДРАН. На черногорското крайбрежие има един райски залив-проток с много красив древен град на крайбрежието му. Заливът се казва KOTOR , а града PERAST. Тези имена по никакъв начин не звучат на български, но прочетени "бустрофедон" т. е. на обратно стават pROTOK = ПРОТОК и TSAREP = ЦАРЕФ. Спараток, има много факти доказващи древния ни местен произход, които са буквално на една ръка разстояние, но заслепени от памиро-пущунско-алтайско-иранската теза за произхода ни много от нас не ги забелязват.
ОтговорИзтриванеХърватите са също древен народ, те са потомци на харвиатите - войнствено илирийско племе обитаващо земята им преди повече от 2000 години. Илири и траки са роднини, а това обяснява защо илирийския език е билзък до българския.
ИзтриванеЗдравейте,
ИзтриванеСпоред някои името на Котор, Которски залив, идва от заселилите се там катари, т.е. богомили. Един журналист прави екскурзии по пътя на богомилите там, наред с босненските пирамиди...
Поздрави!
Не зная какво е значението на името на град Котор. Възможно е да е наречен така по името на катарите, но това трябва да се проучи добре.
ИзтриванеОткрих ето това: http://apollon.blog.bg/izkustvo/2010/10/13/bogomilskiiat-grad-akruvium-po-vremeto-na-car-samuil.619704
ИзтриванеПоздрави!
Тази информация е интересна, но предпочитам да направя свои проучвания.
ИзтриванеПоздрави!
Винаги съм се чудил какъв е произхода на албанците понеже се смятат за преки наследници на траките и илирите, но ако гледаме тракийският език той е по близък до старобългарският от колкото до албанският. Чувал съм за Кавказка Албания, да не би идват от там или просто една част от албанците се е заселила там ?
ОтговорИзтриванеВероятно знаете,че в северна Италия има селище с име Варна.Живея при дъщеря си в Италия и заедно с фамилията,в началото на март,заминаваме на ски в Доломитите,в Санта Кристина,на 40 км от Варна.Непременно ще отидем да го разгледаме и ще се опитаме да разберем от хората, знаят ли откъде идва названието му.Ако научим нещо интересно,ще ви пиша.Четем с удоволствие написаното от вас,имаме и книгата ви.Поклон за всичко,което правите за нас и България!Вие сте един от малкото НАРОДНИ БУДИТЕЛИ днес!
ОтговорИзтриванеЩе съм Ви благодарен, ако споделите информация относно името на град Варна в Италия. Възможно е то да древно, преди около 2000 години Страбон споменава река Вар, чието име е сродно с топонима Варна - to those parts that lie towards Italy and to the Varus River. This river is, as I stated before, the boundary between this Province and Italy. - 4.1.3.
Изтриванеhttp://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/Texts/Strabo/4A*.html
Поздрави!
Да плача или да се смея, глупако?
ОтговорИзтриванеКаквото си избереш това прави, аз лично продължавам по пътя си.
ИзтриванеΟτ Скит - Знаеш колко харесвам постингите ти. Потресаващо (за неверниците) е, че, на вид сензационната и невероятна автохтонна теза, намира категорично потвърждение с възможно най-обективния метод в момента- молекулярната генеалогия, а вече и молекулярна археология. Да ти споделя нещо много ново - надявам се скоро да се прати за печат статия с ДНК анализ на двадесетина скелета от Първо Българско Царство. Май прабългарските боили ще се докаже, че носят само европейски гени. Дано не ги урочасъм :) Стискай палци... Сега за надписите.
ОтговорИзтриванеБи ли коментирал азбуката. Как се отнася датировката на надписите с известните за това време азбуки. Това гръцка азбука ли е? Може би някои от съвременните букви могат да се проследят през линеарните писма до Староевропейското писмо като в Ситовския надпис, но колко и кои?
Скит, няма такова нещо както гръцка азбука, има азбука ползвана от гърците. Благодарение на пропагандата обаче определена група хора са внушили на света, че гърците са създатели на писменост.
ИзтриванеСтарите извори обаче не казват това.
- Алкман определя Орфей като създател на азбуката.
- Диодор Сицилийски твърди, че Орфей и Лин са първите писали с най-древната азбука.
- Еврипид съобщава за специални плочици, на които е документирана орфеевата мъдрост.
- появата на азбуката в Европа се приписва на Кадъм, но той е от рода на тракийката Земела и тракиеца Дионис.
Неотдавна американски учени установиха, че траките имат писменост доста преди гърците - the graffiti from Gordion precede the oldest Greek inscriptions by more than a half-century.
http://sites.museum.upenn.edu/gordion/articles/culture/24-artinscriptions
Аз лично смятам, че Линеар А и Линеар Б са в основата както на глаголицата, така и на кирилицата.
http://sparotok.blog.bg/politika/2010/01/28/proizhodyt-na-glagolicata-i.481662
http://sparotok.blog.bg/politika/2010/05/24/kakvo-ne-znaem-za-kirilicata.550508
Поздрави!
Наистина много интересен момент е за писмеността, защото всички казват, че Траките нямат писменост. Може ли да коментирате по темата?
ИзтриванеОтносно линка http://sites.museum.upenn.edu/gordion/articles/culture/24-artinscriptions
той не се отваря вече, но може да използвате:
http://archive.org/web/
Тук се държат всички сайтове и тяхното съдържание как са изглеждали през времето. В горния случай на липсващата страница, може да видите какво е писано там на:
http://web.archive.org/web/20131203162921/http://sites.museum.upenn.edu/gordion/articles/culture/24-artinscriptions
Успехи.
Благодаря Ви г-н Станчев!
Изтриване„- Еврипид съобщава за специални плочици, на които е документирана орфеевата мъдрост.“ –sparotok
ОтговорИзтриванеТези дървени плочици, върху които местните племена от Пелопонес и Атика са писали, като са издълбавали резки, са били наричани от тях БЕЛАЗГИ – дума от езикът, който местните племена са говорели. Наричали са ги БЕЛАЗГИ тъй като са издълбавали резки(оставят БЕЛЕЗИ върху дървените плочици) и от тук произлиза думата БЕЛАЗГИ(белег>бележа>БЕЛЕЖКИ(БЕЛАЗГИ) - писменА, писмо).
Когато данайците – африканско племе, което идва от Северна Африка - завладяват Пелопонес и научават че тези загадъчни за тях плочици се наричат белазги, те транскрибират думата ‘белазги‘ в пелазги/пеласки - така, както я чуват. Тъй като тези плочици/белазги са впечатлявали бедната данайска душа и в тази дейност на местните племена те(данайците) са виждали основната отлика от себе си, са нарекли първите местни племена, с които са имали досег, ПЕЛАСГИ- което означава ПИСМЕННИТЕ(писменното племе; племето, което има писмо; има азбука и пише на неговата си азбука).
По-късно гърците - потомците на данайците – ще си присвоят писмото на местното балканско племе и ще представят на всеослушание писмото като гръцка азбука.
kansandilh
Данайците са дошли като роби и наемници в Европа...и на много хора се вижда чудно как така роби ще станат господари. А, че това е възможно го доказа Обама. Той е потомък на народ, който дълги години и робувал по американските плантации. Ако до преди 50 години чернокожите ги линчуваха, днес един такъв се е превърнал в най-могъщият човек на планетата...
ИзтриванеНяма невъзможни неща...
Ох майко мила...боя се че истината никога няма стигне до българите...Толкова дълбоко е набит в главите им комплексът за малоценност, че болшинството се обиждат, когато ги нарекат древни, образовани, културни,добри,благородни, велики, честни, богулюбиви, смели, чисти...Все им се иска да са излезли от калта и все се дърпат обратно в калта. И рече ли някой да ги извади от калта ако могат ще го убият. Това е някаква неизличима болест..!? В училищата и университетите ги правят такива.По телевизията им показват това като пример за подражание. Водачите ни се държат като такива. За жълти стотинки се цаняват за тролове за да убиват истината. За грошове се продават на чуждите. За един сребърник продават душите си..Някакъв див порив за самоунижение и за самоунищожение е овладял племето ни...Ти му показваш документа, че има наследство за милиарди, той те псува и си се навира в коптора. Поздрави. Демограф.
ОтговорИзтриванеНе случайно враговете на България са избивали най-умните, най-будните и най-способните ни сънародници. Последното клане беше през 1944 година, последствията ще ни преследват още много време.
ИзтриванеДори и най гръцките думи свързани с писмеността са чисто български:
ОтговорИзтриванеПочвам с горния пример БЕЛЕЗИ, БЕЛЕЖКИ.- бележа, пиша,писмени
ГРАФО /γράφω e пиша на гръцки./GRAPHO/
ГРАПЯ/ДРАСКАМ, БРАЗДЯ е първодумата за пиша на български./Записана е като трако-дакийска от румънците./
Demograph
По принцип почти всички думи в старогръцкия имащи сродни в други европейски езици са дадени от трако-пелазгите. Каква е била изконната реч на гърците е трудно да се каже, възможно е да е била близка до езика на берберите от Сахара.
ОтговорИзтриванеНещо подобно ми каза направо един грък - начетен бивш юрист. А именно - че т. нар. древногръцки език е бил древният език, говорен от нашите предци. Но явно с многото редакции във времето се е изменял доста, за да звучи днес доста по-различно. Освен това едва ли е случаен фактът, че въпреки, че е доста сложен, българите се справят много бързо и лесно с него. Докато гърците с българския...
ИзтриванеТова обяснение белазги - белег - на гръцки пеласги е велико, напомня ми на великите открития на Георги Сотиров ... Досега най-логичното обяснение, което бях чувал за произхода на думата "пеласги" беше връзката с "беласци", жителите на Беласица, близките и по-далечните южни земи.
ОтговорИзтриванеВероятно обаче посоченото по-горе обяснение е по-близо до истината...!
Андрей, тук има един проблем - старото име на Беласица е Орбелос, а може би и Балагрос...
ИзтриванеЗащо ме сърбят ташаците дива маймуна?
ОтговорИзтриванеZashtoto si neumit tapak,i otrepka kato vsichki bokluzi koito se opitvat da sasipiat vsiako neshto hubavo i beztzenno,kato tova koeto pravi Sparotok
ИзтриванеTi normalen li si be anonimen idiot?
ОтговорИзтриванеТози сърбеж най-вероятно се дължи на занемарена телесна хигиена, къпи се по-често! От начина ти на изразяване виждам, че дори и духовната ти хигиена е ужасно занемарена, вземай мерки докато не е станало късно.
ОтговорИзтриванеA be sparo, abe tup trakedonist ti zashto lajesh bulgrire, da ne mislish, che horata ne chetat Kiril Milchev i ne znaqat, che samo toi kazva istinata.Takiva plateni pisachi kato teb mogat samo da mu dishat praha po obuvkite na LETOPISEC.
ОтговорИзтриванеКато гледам вие май идвате от сбирка на г-н Милчев :)
ИзтриванеОставете хората да решат кого да четат, а и честно казано грубото ви поведение само ще отблъсне нормалните читатели.
@ Анонимен: Човече осъзнай се, че говориш Български макар да си чужденец.... Там много са ви промивали главите за много години
ИзтриванеKoito ima um v glavata chete samo Kiril Milchev v Blogspot i blog.bg, tuka se raztiagat trakedonistki lokumi deto niamat nishto obshto s istinata.
ОтговорИзтриванеКойто желае да чете Кирил Милчев нека го чете, това си е лично решение на всеки човек. Аз лично намирам работите на този господин за несериозни и неиздържани. Това разбира се е само мое лично мнение.
ИзтриванеКИРИЛЕ,спри да се излагаш. Е блога ти сам се коментираш,, тук се рекламираш. Не мислиш ли че е ... хм... меко казано странно
ИзтриванеГосподин Серафимов, не объщайте внимание на лудите хора, нека си пискат, ние Ви четем и се радваме на всичко ново, което ни давате.
ОтговорИзтриванеСпаро, имаш ли издадена книга бе човек, друго е да прочетеш на хартияа тия твои работи, интересни са, ама от компа е едно, а на хартия си е друго.Ако трябва нещо помощ за издаване само казваш и ще помагаме кой с каквото може.
ОтговорИзтриванеВ.Костов
Г-н Костов, на 2 ноември миналата година издадох книгата си ИСТИНСКАТА БЪЛГАРСКА ИСТОРИЯ. Мисля, че все още я има по книжарниците. Благодаря Ви за предложената помощ, но на този момент няма нужда.
ИзтриванеВие не сте професионалист нали Серафимов? Това не Ви е попречило да отркииете важни неща за нашето минало, а пък добре платените ни учени говорят врели некипелини даже си вярват.То не бяха шамани, то не бяха иранци, да му се завие свят на човек. А истината била толкова проста, но и неудобна.
ОтговорИзтриванеПродължаваите!
Не съм професионалист, но пък съм подтикнат от любов към България и българите, а мотивацията де факто определя това как работи човек.
ИзтриванеБраво бе момче, напълни ми душата с тази твоя статия! Следвал съм Българска Филология и са ми известни пределно ясно особеностите на старобългарския език. Надписите, които си дал са наши, образован човек ще го разбере това от раз, но трябва да има и добра воля, без нея не става. Ти да не мислиш, че хората в БАН са глупави, не са моето момче, но са страхливи кариеристи, които следват лекия утъпкан път. Добре, че ти не правиш така. Жив и здрав!
ОтговорИзтриванеPOZDRAVI OT USA! Da znaesh, che i tuk bylgarite te chetat i ti se kefqt Pafka, samo taka priqtel, karaj smelo, nie sme s teb, nabivaj kanchetata na typacite i da ne ti puka kakvo kazvat.
ОтговорИзтриванеОт доста време зная, че българите живеещи в САЩ не само познават работите ми, но и стават все по-горди със своите български корени. Това е един прекрасен признак, че поредното българско възраждане е започнало.
ИзтриванеЗнаете ли как ме зарадвахте с този матерял за нашите деди, просто не мога да изразя благодаарността си.Винаги съм вярвал, че не сме турски народ, нали така ни преподаваха в училище а и във вузовете.Харесва ми това, че вие казвате нещата ясно и хубаво без сложни думи и изрази. Ами така е най-добре, защото всеки разбира за какво иде реч, няма чудене и чесаане зад врата като при да речем книгите на Фол.Може да беше голям учен, но нищоне му се разбираше на този човек. Да знаете, че в мое лице спечелихте ревносстен читател.
ОтговорИзтриванеДимитър Ангелов Вълов
Г-н Вълов, радвам се, че съм успял да представя работа, която е написана на ясен език.
ИзтриванеПоздрави!
Пич, какво да ти кажа значи майстор си на разказа, ама само на разказа, мене не можеша да ме омаяаш.Ти как я мислиш, всички учени грешат, само ти си прав на тоя свят, така ли бе готин? Само ти ли откриваш Америка?От гореливост не виждаш колко си жалък.
ОтговорИзтриванеНе само аз откривам истината. Преди мен с това са се заели Цани Гинчев, Ганчо Ценов, Сергей Лесной, Георги Сотиров, Асен Чилингиров, Чавдар Бонев, Андрей Киряков. Ако бях горделив аз не бих споменал заслугите на тези хора и не бих поставил себе си зад тях.
Изтриване@Анонимен: Ако не харесвате нещо, придържайте се да критикувате факти които искате да оборите, не е нужно да показвате простотията си като обиждате и сте вулгарен. Култура! Имаш нужда я придобиеш!!!
ИзтриванеКато цяло статията е интересна, но не е достатъчно ясна по отношение на това защо тези надписи показват такава силна връзка със старобългарския? Той е записан през 9 век, значи някъде към 1300 години след надписите от Венетия, обаче разлики почти няма, това е много странно и ми прилича на нагодена работа.Не казвам, че е така, но помислете сам защо за 1300 години езика не се е променил, това не е нормално, разбирате ли?
ОтговорИзтриванеВерно е, че 1300 години са много време, но има един особен вид думи - тези от основния речников запас. Те са изключително консервативни и могат да останат непроменени дълго време. Тракийското лично местоимение АЗ е документирано през 5 век преди Христа, но за около 2450 години не се е променило
ИзтриванеНадписите, които съм представил са кратки и са с думи от основния речников запас. В случай, че текстът бе по-дълъг той щеше да съдържа непознати, или най-малко странни за нас българите думи.
Тракедонизма е болес която се лекува с обесване,само това ще те оправи спаро,каквото си надробил това ще сърбаш долен предател!
ОтговорИзтриванеБи ли уточнил в какво точно се състои моето предателство? В това, че доказвам, че българите са най-старите обитатели на земята си ли, или пък е грешно да кажа, че ние сме потомците на първия цивилизован европейски народ?
ИзтриванеДо Анонимен, отправящ заплахи по-горе: Добре е човек да си мери думите, защото по думите на Бог, с какъвто съд съдим, с такъв ще бъдем осъдени; и с каквато мярка мерим, с такава ще ни се отмери. Никой не е вечен и всички един ден ще отговаряме за думите и делата си, и не само.
ИзтриванеТака че, ние сме много, много повече отколкото си въобразявате - тези, които подкрепяме г-н Павел Серафимов. А вие сте едно малцинство, което губи все повече почва под краката си и не може да защити с аргументи тезата си, ако въобще има някаква теза - логична и разумна, имам предвид. А и Сам Бог подкрепя справедливите, добронамерените и търсещите истината. Нашият народ има много мъдри поговорки - "каквото повикало, такова се обадило"; и "кой каквото прави, на себе си го прави". Така че бъдете по-внимателен в отношението си към всички, и особено към честните и справедливи и истински хора - за ваше лично добро. С лошо отношение към хората само зло ще си навлечете. Това показва световният опит от създаването на света до ден днешен. А и това върло вражеско отношение не е нищо друго освен свидетелство за истинността на тезата и делото на Павел Серафимов. Незнам вие какво си мислите, че показвате с това недопустимо отношение.
Бог да ви пази винаги, Павел, да ви дава здраве и сили, да ви подкрепя в доброто дело и в откриването на истината и в представянето й! Ние сме с вас!
Надявам се Бог да ме пази, но и аз самия съм взел мерки преди около 5 години. Недоброжелателите няма как да ме намерят защото друг човек, от друг адрес (компютър)публикува статиите ми. Този адрес е на около 2500 километра от мястото където аз живея, а човекът, който публикува не само е от силите на реда, но такива са и съседите му :)
ИзтриванеРазбира се взел съм и други мерки, които тук няма да спомена.
Зная добре поговорката - Пази се сам, да те пази и Господ!!!
Гръкоманите не само заплашват, и днес там убиват български патриоти. Затова Павеле не ги подценявай-анонимни и подли са
ОтговорИзтриванеИзобщо не ги подценявам, зная какво са правили в миналото, зная и, че вълкът козината си мени, но нрава не.
ИзтриванеКато се поогледам, ние се разбираме много или малко с всички около нас, като се започне от Адриатика (хървати; сърби; за албанците нищо не мога да кажа, защото не съм имала контакт с тях) до Полша ( не е пресилено, ако говорят бавно се хващат доста думи и разговора като цяло). Как стои обаче положението с румънците и защо езика им е романски и звучи толкова далечен от балканския ни? Или и те са нещо подобно на македонците с промито съзнание, че принадлежат на романската раса и група?!
ОтговорИзтриванеВъпросът с румънците стои точно така както и въпроса с македонците. Имам цяла тема по този въпрос.
Изтриванеhttp://sparotok.blog.bg/politika/2011/11/01/molia-vi-pomognete-mi-da-razgadaia-neshto.845223
Ето Ви нещо на румънещи: БАБА ПЛЕТЕ ЧОРАП НА ПРАГ.
ИзтриванеИмпериалист
Това не го знаех :)
ИзтриванеНа румънски е също: ЗА БОГ ДА ПРОСТИ (когато се раздава за починали), както и ТЕСЛА, КАРТОФИ, ГРИС и т.н.
ИзтриванеДоколкото ми е известно, през втората половина на 19 в. в Румъния е извършена езикова реформа за налагането на романския диалект като официален език, а преди това се е говорело и пишело на български. Затова е и голямото изобилие на български думи и изрази в съвременния румънски език.
Голяма част от румънците са наши братя, но с промито национално самосъзнание...
ИзтриванеГРЪЦКИ ДУМИ ЗА "СЛУГА"
ОтговорИзтриване"Дулос" - означава роб, който е в постоянна зависимост и служи на друг човек, като волята му е изцяло подчинена на този човек (Римляни 6:16,17). Говори за служене по принуда и е противоположно по значение на "елеутерос" - свободен, независим гражданин (I Коринтяни 7:21). "Дулос" предполага покорство и преданост към някого (взаимоотношение).
"Диаконос" - тази дума идва от "диаконис", което означава "трудя се в прахта" или "тичам през прахта". Произходът й може да бъде проследен до "диеко" - "бързам, втурвам се" или до "доко" - "преследвам нещо". Смисълът е да служим от грижа и любов. Ударението е върху работа, която е свършена. Вижте Деяния 6:2 за "диаконео". Заложена е идеята за помагане.
"Лейтургос" - думата идва от "лейтос", означаващо "на хората" и от "ергон", което значи "работа". Била използвана за обществен служител, изпълняващ обществена длъжност в Атина като част от финансовата система , без да получава възнаграждение за това . В Новия Завет е употребена за свещеник (Евреи 8:2). С други думи това е някой, който служи на нуждите на някого (Филипяни 2:25).
"Паис" - употребява се за дете, от най - ранното детство до младежка възраст (Матей 2:16), служител на царя или слуга. Използвано е за Исус в Матей 12:18, за Давид в Деяния 4:25, за Израел в Лука 1:54 .
"Пайдагогос" - думата идва от "паис"("дете") и "агогос"("водач") ,което идва от "аго" -"водя". Използва се за ръководител, преподавател, учител на деца, възпитател. Отначало най - често това бил един роб, който водел момчетата от дома до училището. После станало учител или възпитател.
"Ойкетес" - думата идва от "ойкос" - "къща". Това е домашен прислужник. Не е толкова силно колкото "дулос" по отношение на робска зависимост, защото ударението е върху това, че той принадлежи на дома (Деяния 10:7, Римляни 14:4, I Петрово 2:18).
"Хуперетес" - това е роб на греблата в долната част на кораб, който гребял до 18 часа на ден. След смъртта си бивал изхвърлян.
"Мистиос" - това е нает слуга, идва от думата "мистос" - "наемам, плащам, възнаграждавам". Вижте Лука 15:17.
"Терапон" - това е верен приятел на някой по - горен, който с желание се грижи за интереса на по - горния или урежда работите му; някой, който служи доброволно, независимо дали е свободен гражданин, подтикнат от любов или роб, обвързан със задължение (Евреи 3:5). Той служи доброволно. Думата "терапюо", от която идва "терапон", изобразява лекарите, които бдят в грижи за болните.
"Ойкономос" - тази дума идва от "ойкос", което значи "къща", и от "немо" - "разпределям". Означава "управител; някой, който ръководи домакинството на едно семейство или търговия". Той имал власт над слугите или робите в дома, като им възлагал задачи и разпределял възнагражденията им. Заедно с това, той водел и общото управление на нещата, и сметките. Носел отговорност за синовете на семейството, вероятно по отношение на паричните въпроси. Бил настойник (I Коринтяни 4:1; Тит 1:7; I Петрово 4:10)
"Епитропос" - идва от 'епитрепо' - "разрешавам, позволявам". Това бил човек, комуто било поверено да действа от името на някой друг или в чиито ръце било предадено каквото и да било от някой друг (Матей 20:8). Можел да бъде настойник, ковчежник на княз, упълномощен управител, римски прокуратор или опекун, на когото е поверена грижата за сираци. В Лука 8:3 е управител на лични дела (вид настойник).
Думата ДУЛОС не притежава смисъл на гръцки, първоначалното й значение е човек от рода...
ИзтриванеАбе пич(да ме извини Спароток за езика), ти к‘во се опитваш да внушиш с тълкуванието на тия „гръцки думи за „слуга““, които си пуснал ни в клин, ни в ръкав, изобщо не по темата. Ясен си като бел ден. Това „Дулос“, което си лепнал тенденциозно в началото, има обаче не само значение, но и предназначение…Сещаш ли се за каква част от какво изделие имам предвид… Що не земеш да се гръмнеш. Така както си я подкарал…
ИзтриванеЯ по-добре да зема да те продължа…
Казваш:
"Диаконос" - тази дума идва от "диаконис", което означава "трудя се в прахта" или "тичам през прахта". Произходът й може да бъде проследен до "диеко" - "бързам, втурвам се" или до "доко" - "преследвам нещо". Смисълът е да служим от грижа и любов. Ударението е върху работа, която е свършена. Вижте Деяния 6:2 за "диаконео". Заложена е идеята за помагане.
Добре. Приемам това, което сам казваш - думата „диаконос“ означава „тичам през прахта“. Проследявайки произходът й стигаш до две страни: едната, която бърза(„бързам, втурвам се“-цитирам теб) и другата, която преследва първата(„преследвам нещо“ )
Дотук проследен произходът на „диаконос“ теб те удовлетворява, мен – не. Защо? Ами защото думите, ще се съгласиш, не се появяват изневиделица в главата на човек, а се пораждат, зараждат в конкретна ситуация, в процеса на един или друг вид човешка деност.
Ето защо, ще продължа и ще ти обясна какво е станало в действителност и как се появила думата „диаконос“. Станало е така: Когато траките препускали в галоп и викали на конете си „дий, коньо, дий“ , пешите гърци тичали след тях в облаци от вихрещ се прах и повтаряли в резонанс: диаконос…диаконос…И така, обогатяващият се гръци език придобил думата „диаконос“ – тичам през прахта.
Всеки е свободен да приеме написаното или като шега, или като истина. Това си е негово право на избор.
kansandilh
Действително се чувствам поласкан от споменаване на моето име и единственото, което мога да направя и правя по въпроса е да продължа да търся истината, както и да утвърждавам българските добродетели... Понеже двете неща вървят заедно. А ако българите сме лоши, неуки, лъжливи, нека да изчезнем един ден като народ... Аз не виждам мястото на такъв народ или претенциите му за величие...
ОтговорИзтриванеНо това тепърва се разкрива - нашата древност, нашите добродетели, изобретателност, издръжливост, религиозност, храброст и заслуги към света, както може би и не толкова положителни качества, но те са ни били натяквани достатъчно за да ги повтарям...
Към авторите, които споменаваш могат да се добавят още много Георги Раковски, Юрий Венелин, Александър Чертков, археолозите Петър Детев и Атанас Пейков, Венцеслав Бъчваров...
На практика всички историци и археолози виждат приемствеността в българската история, като само най-крайните и консервативните учени я отричат.
Андрей, не съм те включил случайно, работата ти ме впечатли и поради това споменах името ти наред с тези на Ценов, Чилингиров...
ИзтриванеПрав си, че могат да се добавят още много, просто бързах да отговоря и пропуснах някои хора.
Поздрави!
letopisec - Никой не е виждал Серафимов като физическо лице, той е един виртуален парадокс на исторически измишльотини...
ОтговорИзтриванеЕ как да ме видиш Милчев, ти се разтреперваш от страх всеки път, когато те поканя на среща на публично място и не идваш :)
ИзтриванеСрамно е да те е страх да дойдеш в родния си град, или може би те е страх да не би да се появат свидетели, които да разкажат защо си уволнен от Транспортна Милиция :)
Три пъти те поканих на дискусия на публично място, ако беше дошъл щеше да разбереш как изглеждам :)
"Човек и добре да живее, умира, и друг се ражда" - Омуртаг (управлявал 814-831). И още: "Който и да търси истината, Бог вижда, който и да лъже, Бог вижда. На християните българите направиха много добрини. И християните ги забравиха, но Бог вижда." - надпис на каменна колона край Филипи, оставен от Пресиян, „на многото българи от Бога архонт", през 837г. Тук е споменат само един частен случай, но се отнася до много страни и народи през цялата история на човешката цивилизация, на които българите - християни и най-общо - българите, са правели добрини и са им донесли цивилизация, знание, писменост, книжнина, култура и просвета, и чийто принос предците им, а днес - потомците им, не искат да признаят. И още от нашето духовно наследство:"... Но най-много се пазете от сребролюбивата змия!" - Свети Иван Рилски Чудотворец.
ОтговорИзтриванеНо когато няма кой да помогне за да възтържествуват правдата и справедливостта, Сам Бог помага на тези, които са Му верни - от Библейско време и до края на света. Това е заветът, оставен от предците ни на нас, българите. От нас зависи дали ще се окажем достойни техни наследници.
Павка,бъди жив и здрав,прав и корав.винаги съм си мечтал на кормилото в министерството на образованието да седне някой наистина достоен българин.мисля,че по добър кандидат от теб няма да намерим никъде из страната.свалям ти шапка и стискам палци да се пребориш с крадците на историята ни и техните поддръжници в родината ни.
ОтговорИзтриванетони монтана
Благодаря ти за добрите думи, но подчертавам, че от мен политик не става...Всяка жаба трябва да си знае гьола :)
ИзтриванеПозволявам си още едно коментар. Той е свързан с произхода на гръцката дума "дулос" - роб, за да не остане някой с погрешно впечатление. Тази дума "дулос" идва от "долен", т.е. по-долен, по-низш човек. Оттам и значението и "роб". В древна Индия най-нисшата класа е наричана по подобен начин - далити. Далитите са най-низвергнатата част от обществото, същински роби... Думата "далити" отново идва от "долен", по-нископоставен, по-низшестоящ... Така че това е произходът на двете понятия.
ОтговорИзтриванеПреди година време си позволих да представя теория, че името Дуло, от Именника на българските князе (ханове) произхожда от името Йулий (Дулий). Не държа тази теория да бъде приета, само я давам като възможност...
Рорик
ОтговорИзтриванеАнонимен28 февруари 2014 г., 9:57
ГРЪЦКИ ДУМИ ЗА "СЛУГА"
"Дулос" - означава роб, който е в пост...
Ммм даа, на някой хора само роби и слуги са им в главата.
Сложили едно с и ето ти гръцка дума.Мислене , какво да го правиш? Какво тук значи съдържанието на една дума?!
Имаме си един род Дуло, род , роб на независими и силни личности, обединяващи различни хора и създали държава.
Имаме си и един Дяконо ,бързал през праха на вековете, бързал да изпревари с век мисленето и да създава "чиста и свята република".която да е майка а не мащеха за всяка личност.
Г-н Серафимов, прав сте, не можете да станете политик. Човек , който претегля всяка своя дума и търси съдържанието и в праха на миналите хилядолетия ,човек , който търси и истината не може да стане политик, поне от днешното съдържание на думата, политик. .
.
Аз, малко ще се върна към статията, с може би един малко лаишки въпрос, който ми се върти от известно време. Но има ли връзка това тракийско присъствие на Апенинския полуостров, с връщането на Алцек там през VII-ми век...? Въпреки, че то е по на юг...
ОтговорИзтриванеМисля, че има връзка, напълно е възможно на Алцек да е било известно, че на Апенините живеят негови роднини. Все пак човек търси помощ от близките си когато е в нужда.
ИзтриванеЗдраей Павле, силно ме впечатли твоята статия за древните тракийски миграции в посока към Адриатика и Източните Алпи след Троянската война ! Данните от летописеца Страбон, топоними, хидроними, лични имена и надписи от артефакти потвътждават тезата, че тракийските и фригийските буквени знаци имат точен превод на старобългарски език, а това напълно означава, че траки са обитавали тези земи. Тракийският език е древен вариант на старобългарския ! Поддържам идеята да търсим общото, това, което ни сближава, защото общият език е равнозначен на общо / споделено бъдеще за нас на Балканите. Най - сърдечни приятелски поздрави !
ОтговорИзтриванеИрена, тракийските топоними на Апенинския полуостров са десетки - Satricum, Scaptia, Setia, Ardea, Visentium, Russelae, Pyrgi, Cales, Calatia, Gaurus, Stabiae, Siris, Balesium, Aesarus, Rudiae, Brenteisum, Veretum, Tamarus, Garganus, Heba, Salapia, Eretum, Batinus, Atri, Carsulae, Dola...
ИзтриванеБлагодаря, Павле !!!
ОтговорИзтриванеИ във Тоскана има градче с име Варна.
ОтговорИзтриване