18.05.2022 г.

ТРАКИЙСКИ И БЪЛГАРСКИ – ДВЕ ИМЕНА НА ЕДИН И СЪЩ ЕЗИК


Понастоящем повечето лингвисти и историци смятат, че тракийския език е мъртъв. В научните среди се вярва и в това, че в края на късната Античност и ранното Средновековие траките са представени от романизирано или елинизирано малцинство. В същото време е добре известен факта, че поне до VI в. тракийският език е говорим.  

 

Съществуват даже свидетелства, че речта на Залмоксис и Орфей е жива и по времето на Теофилакт Симоката, който твори през VII в. Този летописец от египетски произход се явява един от най-обективните автори на своето време. На него дължим сведението, че в Хемус (Стара планина) има едно приказно красиво място, което местното население, т.е. траките, нарича Σαβυλενθη / Савуленте (GIBI, T.II, c. 301).

 


Названието е интересно, защото се явява вариант на трак. лично име Σαβύλινθος, което пък е умалителна форма на името Савос (Σαβος). За особената умалителна наставка специалистите признават, че се състои от две части: - ul-ent-  и отговаря точно на типичната за българския език умалителна наставка, срещаща се в думи като мишле (*miš – ul - ent), носле (*nas ul - ent)  (Georgiev, 1981, c. 180).

 

Граматическата особеност е важна, но е важно и това, че самото име Савос (Σαβος), вариант на Σαβάδιος, а и Σαβυλενθη,е тълкувано от видни лингвисти като Бонфанте, Грегоар и др. със стблг. свободьсвободен (Георгиев, 1977, с. 57). Излиза, че през VII в., малко преди времето на княз Аспарух, езикът на местното население носи същите белези, които ще срещнем в старобългарския няколко века по-късно.

 

Нямам сведения някой наш езиковед или траколог да е обърнал достатъчно внимание на свидетелството на Теофилакт Симоката и да е обяснил колко голямо е значението на регистрирания през през VII в. топоним. По-лошото е, че са пренебрегнати и други тракийски названия от времето на късната Античност и ранното Средновековие. Навярно причината за това е, че те са разбираеми за всеки българин. Ако бяха подложени на адекватен анализ, всеки би разбрал, че речта на Залмоксис и Орфей е само древен вариант на нашата.

 

Нека не бъда голословен обаче, ще спомена за кои тракийски топоними става дума. Те са: Баба (Βάβας), Бела (Βελάς), Бог (Βογᾶς), Вода (Βόδας), Кабец (Καβετζῷ), Кал (Κάλις) и още много други. Както всеки може да се увери – регистрираните някъде през 550 г., но съществуващи поне от 450 г. (по признания на езиковедите) названия са лесно разбираеми за нас българите, а тези назнатия са от речта на траките от времето на късната Античност. Не е ли това силна индикация, че траки и българи са един народ?

 

За да спасят положението, някои учени прибягват of хитрост – решават да обявят БелаВодаБог и т.н. за нетракийски названия, дефинират ги като нови и наложени от славяноезични преселници, като същевременно премълчават важния факт, че според Теофилакт Симоката, дунавските славени са реално гетите – едни от най-големите групи траки.

Старият автор Прокопий Цезарийски никъде не твърди, че описаните от него селища принадлежат на нов народ. За този живял по времето на Юстиниан Велики летописец въпросните места са тракийски. Ако въпросните топоними бяха само по границата, то би могло да се приеме, че римляните са позволили на определена група новопоявили се хора да се засели в Тракия, при условие, че ще пазят границата.

Да обаче няма абсолютно никакви сведения за  установяване на нов, голям народ по цялата територия на Тракия, Мизия, Тесалия, Македония, Епир във въпросния период от време. Как е възможно такава грандиозна миграция да остане незабелязана? 


Разграден двор ли е била Римската Империя? Слепи и глухи ли са били нейните летописци? Едно е варвари да нахлуят и да се оттеглят натоварени с плячка, а съвсем друго е постоянно установяване.



Сега е редно да се запитаме: по какъв критерий названията Баба, Бог, Бела, Вода, Кабец, Кал и т.н. са обявени за нетракийски и нови? Според мен адекватен анализ изобщо не е извършван, защото дори човек с елементарни познания по древна география, би разбрал, че споменатите от Прокопий имена просто няма как да принадлежат на народ, който се е заселил на юг от Дунава едва по време на късната Античност.


Фактите свидетелстват за нещо друго – така наречените нови названия, разбираеми за всеки българин, притежават успоредици, които са регистрирани в дълбока древност.


Баба (Βάβας) звучи съвременно, но име Баба (Bαβα) се среща по един от най-старите фригийски надписи – VIII в. пр. Хр., т.е. около 1250 г. преди времето на Прокопий. Преди повече от век, Уилям Аркрайт споделя, че името Баба (Bαβα) се среща както при траките на Балканите, така и при тези обитаващи Мала Азия, т.е. фригите (Arkwirght, 1918, c. 58).

Бог (Βογᾶς) също звучи съвременно, но това регистрирано през 550 г. название има древен паралел. Отново по фригийски надписи – VIII в. пр. Хр., се среща име Багун (Bαγυν), което отговаря на българското Богун, но което е по-важно, според автора Хезихий, Багайос (Βαγαῖος) е име на върховното божество при фригите. Точно това название се явява една от най-древните наши думи за Бог.

 

Бела (Βελάς) не може да е ново име, понеже според самият акад. Георгиев, древния тракийски топоним Орбел (Ὄρβηλος) съдържа елемент бел със значение бел, бял, а и е древното име на нашата планина Беласица.


Вода (Βόδας) също няма как да е ново име, защото според проф.  Кирил Влахов (цит. от Георгиев), древната форма на тракийското селищно име Одесос е *Водесос (Bοδεσσος). Градът е основан през VI в. пр. Христа. С други думи около 1100 години преди времето на Прокопий. 


Кабец (Καβετζῷ) не може да е ново име, защото в повестта Илиада (Hom. Il. 13.363) е споменат град Кабессос (Καβησσός). Троянската война се е състояла около 1800 години преди времето на Прокопий. И двете названия са обясними с блг. кобецвид ястреб. Като най-древен вариант на думата кобец езиковедите посочват *kabec (БЕР, т. II, с. 501).*

 

Кал в никакъв случай не е ново име, защото в обитаваната от траки област Витиния тече река Каликс (Κάληξ), спомената от Тукидид (Thuc.IV.75). Този автор живее около 900 години преди времето на Прокопий.

 

Фактите показват, че речта на траките е разбираема за нас българите не само в периода VI – VII в. сл. Христа, но дори и много по-рано – VIII в. пр. Христа, а дори и XIII в. пр. Христа, ако имаме предвид Кабессос (Καβησσός)


От същия период – XIII в. пр. Христа, а дори и от доста по-рано е алтернативното название на Троя Илион (Ἴλιον), което бива тълкувано като глина, кал (Georgiev, 1981, с. 159). Град с идентично име Илион (Ἴλιον) е съществувал и в югоизточна Тракия, като и в този случай тълкуването на значението е глина, кал, но при това се споменава стчсл. илъ глина, кал (Дуриданов, 1976, с. 38).

 

Сега навярно и скептиците са уверени, че нашата реч просто няма как да се е наложила на юг от Дунава едва по времето на Прокопий Цезарийски, или малко по-рано. Посочените тук примери не са никак малко, техният брой им може значително да се увеличи. В подкрепа на това, че нашата реч се е появила и развила на Балканите е едно откритие на учен, който е считан за първия траколог.

 

Още в края на XIX в. Вилхелм Томашек стига до заключението, че без съмнение тракийският език е притежавал звуци като ж, дз, дж, ц, ч, ш, които гърците твърде трудно представят със своите букви : ohne Zweifel besass das Thrakische Laute wie ž, dz, dž, c, č, š, die das Griechische nur mühsam durch ζ, τζ, σ, σσ, ξ auszudrücken vermochte.“ (Tom. II. 132).

 

Звуците ж, дз, дж, ц, ч, ш, са типични за българския език и макар Томашек да не упоменава това, все пак откритието му е важно, защото не кой да е, а българите от Средновековието са наричани ту мизи, ту пеони, ту даки - все тракийски народи.


От огромна важност е и откритието на друг даровит учен. Акад. Георгиев смята, че: “ние откриваме в тракийския (или дако-мизийски) същото явление, което представя една от най-характерните черти на нашия език, а именно деленето на два основни диалекта според произношението на праслав ě” (Георгиев, 1958, с.115). Тук става дума за екането и якането, манифестирано във вариациите бел-бял, млеко-мляко, хлеб-хляб и т.н.


Ако най-характерната черта на българския език е нещо, което се среща и в речта на Залмоксис и Орфей, то не следва ли от това, че български и тракийски трябва да се обявят за две фази на развитие на един и същи език?

 

По отношение на граматиката трябва да се добави още една интересна подробност. При анализа на глосата волинт (βόλινθος) – див бик, (подобно на акад. Дуриданов, 1976, с.21, а и Томашек), акад. Георгиев съобщава, че умалителната наставка – инт/ – ινθ, съответства точно на стблг. – ѧт в думи като телѧ (теленце) род. пад телѧте Георгиев, 1977, с. 12). Така излиза, че в езика на траките се среща умалителна частица, която през раното Средновековие е ползвана често от българите. Колкото до самата глоса волинт (βόλινθος), тя не е нищо друго освен чуждото представяне на по-старата форма на стблг. волѧтемлад вол. Все пак волът не е нищо друго, освен опитомен див бик.

 

Щом тракийската фонетика, лексика и граматика са най-близки до българския език, не е ли редно да приемем, че отъждествяването на старите българи с траките мизи почива на реална основа?

 

В случай, че Аспаруховите съюзници славените са локализирани най-рано на Балканите, а не на териториите на Полша, Чехия, Русия и т.н., би било редно да признаем, че Теофилакт Симоката е прав обяснявайки в три свои книги, че славените от негово време са известни като гети в миналото?

 

В Аспарухова България са се слели не три различни народа, а три групи на един и същ народ, който до 681 г. е бил разделен поради римската окупация на земите ни. Това обяснява защо на територията на ранносредновековна България не можем да открием три различни групи топоними и хидроними. Такова е невъзможно по простата причина, че гетите носещи ново име славени и спадащите към мизите българи говорят същия език както и траките обитаващи земи на юг от река Дунав. Ето колко лесно е да се изясни мистерията тормозеща няколко поколения езиковеди и историци.

 

А това, че старобългарския език е сроден на хърватски, словенски, полски, украински, руски и т.н. означава само, че в далечното минало траките са били заобиколени от сродни народи. Става въпрос за разделените на няколко групи илири (балкански и северни), скитите и сарматите.

 

За родството на траки и илири пише Апиан, но неговото свидетелство е неудобно на тези, които поддържат официалните теории.

 

За родството на траки и скити пише Стефан Византийски, но и тази информация не се взема под внимание от повечето учени.

 

За принадлежността на сарматите към семейството на гетите е писал Прокопий, но уви, неговите данни също са покрити с гробовно мълчание, защото не се вписват в рамките на общоприетото.


С укриване и премълчаване на важна информация не се стига далеч. В миналото специализирана литература бе достъпна за шепа специалисти, но понастоящем не е така. Днес, всеки, който е достатъчно упорит може да намери както ценни исторически извори, така и публикации на езиковеди, етнолози, антрополози и т.н. Сглобявайки пренебрегваните в миналото данни, всеки родолюбив българин може да се добере до истината. А тя е, че нашия език се е зародил и развивал на Балканите, не в блатата на Украйна и Русия, не в Кавказ или Сибир.

 

Произходът на българите никога не е бил мистерия, но деянията на народа ни са плашели определени велики сили, които не само са спомогнали да останем дълго време под чуждо потисничество, но са допринесли и за създаването на огромен брой лъжи за нашия произход. Дедите ни са били господари на бойното поле, но перото наистина се оказва по-силно от меча. Хитрите лъжи, макар и нематериални, погубват съзнание и дух, а народ, който не познава себе си и не разчита на собствените си сили е слаб и обречен да отстъпва постоянно, докато не остане нищо от него.

 

Това ние не бива да го позволяваме, длъжни сме както да измием калта от името на предците си, така и да осигурим бъдеще за тези, които идват след нас.

 

 

 

 

Използвана литература:

 

1.Български Етимологичен Речник, Т.II, И КРЕПЯ, В. И. Георгиев, Й. Заимов, Ст. Илчев, М. Чалъков, Й. Иванов, Д. Михайлова, В. Атанасов, У. Дукова, М. Рачева, Т. Тодоров, участ. в обс. Р. Бернар, Г. Риков, Е. Машалова, Л. Димитрова, БАН, София, 1979.

2.Георгиев Вл., Траките и техния език, БАН, Институт за Български Език, София, 1977.

Георгиев Вл., Въпроси на българската етимология, БАН, София, 1958.

3.Дуриданов И., Езикът на Траките, Наука и Изкуство, София, 1976.

4.Arkwright W.G., Lycian and Phrygian names, The Journal of Hellenic Studies, Voll. XXXVIII, (1918), The Society for the Promotion of the Hellenic Studies, MACMILLAN AND CO., Ltd, St.Martin.s Street, London, MDCCCXVIII.

5.Georgiev Vl. Introduction to the history of the Indo-European Languages, BAS, Sofia, 1981.

6.GIBI, T. II, 1958.

7.Tomaschek W., Die Alten Thraker – Eine ethnologische Untersuchung, Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, Wien, 1980.

8.The English works of Thomas Hobbes of Malmesbury. Thucydides. Thomas Hobbes. translator. London. Bohn. 1843.

 

* Вл. Георгиев прави опит да обясни Кабец (Καβετζῷ) кавецчавка.

54 коментара:

  1. Умолявам коментиращите да се придържат към културен тон, благодаря предварително!

    ОтговорИзтриване
  2. Някои неща са вярни, но има значително преувеличение тук-таме. Ако Иван и Драган носят черни гащи, това не ги прави братя :) Да не кажете, че коментара е лишен от съдържание, аз ще взема да уточня, че най-често срещащата се в Тракия дума от име на селище е пара, парон, а след 681 г. е село. Нищо лично, само факти :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Е, да, но ако Иван и Драган си връзват гащите с един и същ възел, който се различава от възела на Джон и от възела на Диего, може и да са братя. ;)

      Изтриване
    2. До Анонимен 18 май 2022 г., 18:00 ч.

      Навярно не знаете, че елемента пара съществува и под вариант бара. Суро-бара е спомената от Клавдий Птолемей, а Суа-бара и Тамон-бари са споменати от Прокопий Цезарийски.

      Въпросният елемент - бара се среща дори и днес в България, като например в Крива бара, Черна бара и др.

      Изтриване
  3. Преди време те мислех за добронамерен фантазьор, романтик, който си затваря очите за реалността, но твоята последователност, проява на разбиране към опонентите, доброто аргументиране, ме накараха да се влюча към групата хора, която те поддържа. Тя не е малка и само ще продължава да расте докато не стигне нужната критична маса, която е нужда, за да се генерира промяна в научните среди. Дерзай човеко, на прав път си!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 18 май 2022 г., 18:46 ч.

      Много хора са ме смятали за фантазьор и романтик, но в крайна сметка тези, които са си направили труда да проверят казаното от мен, са се убедили, че в повечето случаи съм прав.

      Изтриване
    2. В тоя случай не сте прав, ще чакаме друг случай! Дълго е, но да кажем, че ако нямате данни за езика говорен от Аспаруховите българи, да не говорим за Авитохоловите, няма как да го сравните с тракийския от който и да е период, което в случая ви прави пълен... съчинител! Да не говорим, че елементът история, напълно отсъства.

      Изтриване
    3. До Анонимен 19 май 2022 г., 11:41 ч.

      Фактът, че в старобългарския език от 9-10 в. няма субстрат показва ясно, че Аспаруховите българи са говорили същия език, който е роден за книжовници като Йоан Екзарх и др.

      Фактът, че на територията на ранносредновековна България няма нито тюрски, нито ирански топоними и и хидроними показва ясно, че езика на Аспаруховите българи не е бил нито тюрски, нито ирански, нито пък амалгама от двата.

      По инвентарните старобългарски надписи се срещат думи като тулши, купе, естрогин, а те имат паралели в тракийската ономастика: tul, tulak, kupe, storg, значението е колчан, шлем, предпазно средство, ризница.

      В старобългарските надписи срещаме имена като Зенти, а Зентис е едно от имената на Хероса.

      Името на Аспарух се среща и под вариантите Исперих, Есперих. Аспа, еспа, испа са тракийски думи за кон.

      Правилното име на бащата на княз Аспарух е Кроват, то е сродно на името на обитаващите Мизия траки Кровиси.

      Името на княз Тервел е сродно на тракийските Тервос, Тарвелос, Тривелиос.

      Изтриване
    4. г-н Серафимов,
      странно как тюрко-езичните пра-българи, имат за владетели все тюрки с имена имащи тракийски паралели. Човек би си помислил ,че не са тюрки.

      Изтриване
    5. До Никола 19 май 2022 г., 14:02 ч.
      Реално никой не е доказвал, че езика на старите българи е тюрски.
      Нито един стар автор не твърди, че езика на Аспаруховите българи е тюркски.

      Ахмед Ибн Фадлан (879–960) твърди, че езика на волжките българи прилича на хазарския, но пък за хазарския език е казано, че не прилича нито на персийския, нито на тюрския. Това е разбираемо, защото хазарите са Йордановите Аказири и Херодотовите Агатирси, които са смесица от траки и скити.

      След като няма тюрски субстрат в старобългарския, нито пък има тюрски топоними и хидроними в ранносредновековна България, това означава, че речта на Аспаруховите българи просто няма как да е била тюркска.

      Изтриване
    6. Не е вярно че няма топоними. БАЛКАН, Сула,Берсула,Емине и др.Както знаете,след Руско-османската война се провежда масово заличаване на имена на населени места, реки и планински върхове,с цел да се заличи миналото.Тъй като според учените, Аспаруховите българи говорят тюркски, професор Симеонова, се Заличават и топонимите, които вие не можете да откриете. МИСЛЯ че в това има умисъл.И, не вярвайте сляпо на старите автори,Те пишат за събития, случили се векове преди тях. ВИЕ по

      Изтриване
    7. Анонимен 19 май 2022 г., 17:22 ч.

      Емине е новото име на Емон, Хемон, Хемус - тракийското име на Стара планина.

      Надявам се имате представа какво означава ранносредновековен топоним? Такива са местните названия регистрирани в периода 6-11в. Руско-турската война е от 19 в.

      Изтриване
  4. Поради фрагментарността на данните и липсата на цялостни текстове изследването на езика на траките, както и на другите древни реликтни езици, познати предимно от запазения ономастичен материал, е по-различно от изследването на езици, от които имаме цялостни текстове. То обаче може да даде резултати и има съществено значение както за лингвистиката, така и за историята. Богатата тракийска ономастика, с която разполагаме, в редица случаи допринася за решаването на заплетени проблеми от историята на индоевропейските езици, например теорията за т.нар. древноевропейска хидронимия като част от въпроса за индоевропейската прародина и най-ранните етапи на разпространението на и.е. езици. Същевременно в областта на историята на траките знанията ни за тракийския език са много важни, когато се дискутират сложните въпроси за етногенезиса на траките и за етническата им съдба през римската епоха и в края на Античността. Тракийските субстратни елементи в съвременните балкански езици са свидетелство за сравнително дълъг период на съжителство между траки и славяни преди асимилирането на траките.

    Светлана Янакиева

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 18 май 2022 г., 19:31 ч.

      Храня дълбоко уважение към проф. Янакиева, но не мога да се съглася с нея. Трудно ми е да приема за субстратни думи, които притежават обяснение на български. Реално тракийски субстрат в старобългарския език липсва, а самия факт, че едни от най-древните регистрирани топоними и хидроними са обясними на старобългарски, се явава доказателство, че тракийския език никога не е изчезвал.

      Изтриване
    2. Пише се υδρωνύμιο (идронимио), от старогръцки - хидронимио. Не можете ли да пишете на български, а важничите с идронимио, ономастика, лингвистика, дискусия, реликт, теория, генезис, субстрат, елемент?

      Чуден български език за хора търсещи корените си далеч в миналото. Ужас! Имат толкова богат език, а коментарите им пълни с чуждици. 🙈🙈🙈

      Изтриване
    3. Ама точно тези чуждици обясняват "древността" на езика ни, толкова е "древен", че много хора са го забравили! Интересно как великите траки са се гордеели да са Атински граждани, после Римски императори, и никой не си е и помислил, колко велик е славянският език, пак до Борис. Интересно и как португалците не са заели мозамбикски, с е станало обратното, сми защото великите налагат културни и езикови норми на невеликите, не обратното, затова и тракийският език е изчезнал. Накратко - силна власт, силна идентичност, и обратно, продажниците стават най-добрите слуги!

      Изтриване
    4. Ама защото никой не знае, как да изрази понятия на тракийски, а да говорят на български е невъзвишено, неприемливо, това е "просташки, скитски, груб" език, непонятно за тях, защо поета е казал "Родна реч омайна, сладка..".
      И много чудно, как великите траки са се гордеели да са Атински граждани, после Римски императори, и никой не си е и помислил, колко велик е славянският език, чак до Борис. Чудно и как португалците не са заели мозамбикски, а не е станало обратното, а също и защо тракийският език е изчезнал, а гръцки, латински и български са останали. Накратко - силна власт, силна идентичност, и обратно, продажниците стават най-добрите слуги, понякога и императори.

      Изтриване
    5. Как ще е изчезнал тракийския език, като такъв изобщо не е съществувал! Нали знаете какво е ТРАКИ "ЕКЗО-НИМ" (външно име), сиреч - чуждо?

      Ама как може да пишете само глупости? БЛГарския е езикът на старите балканци, наричали се ари, също и одриси. Как тъй арския да е никакъв език, като гръцкия е пълен с (блг)арски език, поне 30 процента. Ако беше незначителен нямаше да има две морета кръстени на тях. Едното е тракийско маре, а другото А(д)риа-тическо маре, от Расните (тиренци-етруски) и главният им град А(д)риа, което море носи името си. Да говорим ли за лантинския и в частност английския език колко арски език присъства в тях? Ако арите бяха незначителни, нямаше да вдигат величествени паметници в тяхна чест като този на Константин Велики на острова.

      Толкова глупости сте наплякала в два поста, че не е ясно как си продавате книгите! Изобщо някой купува ли ги, и изобщо чете ли ги?

      Та вие нямате честта да пише с името си, а се криете като анонимен алкохолик!

      И нещо друго!

      След като од-рисите (расни) не успяват да удържат новото си име, един век след разрухата на царството им най-вече от атиняни, налагат новото си старо име около 180-та година - блгАри (блгАр), и създават княжество отатък Дунава. През 7 век вече разбиват великата източна Римска империя, и оттогава до сега 1341 години, плюс още 515 години - 1856 години носят гордо името си блгари. Умри, пукни, умрелите скити - номади - уни - ари, са с най-старото име в Европа цели 1856 години. Горките гречовци и (и)тали-анци, които пък носят името на мизийския арски цар Телеф - не могат да се похвалят с такова постижение.

      Та траките са мъртви само в мокрите сънища на онези, които искат да ги унищожат. Не са успели 3000 години, няма да успеят още толкова. 😉

      Горкия гръцки Коста, Константин, Васили, Йорго и фамилия Вулгаракис, които носят блгарски имена на убитите скити-номади. 🤣

      Изтриване
    6. Ха-ха, наистина развеселихте публиката! Или както е известно - когато нямате факти, просто си ги измислете! Браво, успяхте, 6!

      Изтриване
    7. Този коментар бе премахнат от автора.

      Изтриване
    8. Ха... ха. Измисляме си ние. Така им се иска на някой чуждопоклонници. Измислихме си расните и одрисите. Тракийско и Адриатическо маре. Между другото Тракийско (Арко - Ярко) маре днес е Бяло море! Измислихме си Телеф и Телец, които по-късно се появяват при гречи и ромулани като Тавро и Торо. Сигурно иТали и хЕле-ник са се появили преди Телеф. 😁 Кен-тавър (кон и телец) и него измислихме. 😉

      Измислихме си също при хетите - Арина богинята майка слънце и детето, което държи в ръцете си - Яри. Досущ като тракийските Ария и Аръ. Измислихме си също гречешкото Под-и (крак - под) стъпил в Бала-ктиката, упс... извинете - Гала-ктиката (бяла окръжност - кръгче - кикльос). 😉 Измислихме и потами-то (потока), по който пускахме мургави (маври - черни) данайци с карави-то (кораба) си. 🤣 Измислихме Зевс (Звез-да), която да Лее (иЛио) с лъчите си черния данаец, който да из-бе-лее умствено. Измислихме и каруци-то (каруца), с която да извозваме мързеливата му задница. Додохме му гльоса (глас - език), за да шменти из света. Какво да кажем за руха-та (д-рехи-те)? А какво да кажем за Теос (О-тец - татко-то) - (п)ате-ра? Ами за дендро-то (дървото-дънер), от което да бере (дере - родопски диалект) плодове? Ами за иг-раси-ята (роса-роси - влага) охлаждаща (д-рося) тъмните им векове? А за васи (венеца) окрясяващ квадра-тната им глава? За валкони-то (бал-кона), де да дишат въздух с шепи, прекрачили порта-та (прага) на доматьо-то (дом - стая). Дали от праг не идва буквичката П?

      И така мога да продължавам с векове! 😉

      Научете хЕле-ник и се уверете добре, от кой данайците крадоха с векове. 😘

      Да казвам ли какво е Борей, мОйри(с) πλέκτριες (плет-ачки) и Хима - химона? 😄

      Откъде се появи буквата К, ако не от к-рака, стария вариант исписвана като водоравно Λ. Буквата О (Окръжност), два чифта крака едно в друго (стария вариант), чертана с крак и клонка (след време с пергел), мязаща на О-ко.

      Защо използват мярката Теле за дължина Дале-ч, след като при тях означава... Край?

      По-здрави! ХеРЕтизмата - РЪкомахания!

      Изтрит и пуснат наново!!!

      Изтриване
    9. Да ви изкарам ли откъде идва руха - д-ре-хи)? Дрех - дере-х (дерма - кожа). 😂

      Да позная ли откъде ви е фамилията Янакиева! Пра (про) дедо (тето) ми е родом от Кукуш (Килкис) с погърчено име Янакис, от македонското му (блгарско) Юнаки - Як-и!

      И да не ми кажете, че Праг и Бряг са гръцки! 😁

      Горките скити утиг-Ури (урааа - гети - кимЕри-йци), придвижвали се с мадж-Арите, които са в основата на новото им име Унг-ари.

      Ех тези лоши СКИТИ с драните кожи върху себе си, наричали ги данайците с чаршафи вулгарни-варвари, сиреч блгарите. Вари го, печи го, все арен господАр - благ - од - арен.

      Изтриване
  5. Има стари неща, но има и нови, интересни моменти, радвам се, че отново започвате да пишете😉👍💯

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До glowclipze 18 май 2022 г., 20:13 ч.

      Някои неща са толкова важни, че периодично трябва да се повтарят. Разбира се трябва да се представят и нови неща :)

      Изтриване
  6. Поздравления за труда. Дано не дразня никого, че не е по темата, но имам въпрос за който не намерих никъде отговор, а тук знам, че има доста знаещи хора. Става въпрос за фабричен знак на тухла. Близо до мястото на намирането и е имало няколко тракийски селища, а също и римска вила или гробница. Сега няма нищо или по точно има голямо предприятие.Виждал съм други лодобни тухли с латински надписи или знаци по които се датират /защото се знае кога и къде са произведени/. Тази е със знак подобен на леко разтворена ножица. Сигурно във всеки район е имало тухларни и те са носели своя знак, но ако случайно някой знае ще съм благодарен.
    Цветан Петров

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Цветан Петров

      Без изображение е трудно да се каже, ако имате фейсбук можете да пратите изображение на лични съобщения. Тухлите от времето на Античността имат различни размери и различна структура от тези от ново време.

      Изтриване
  7. Тракийски: bria, para, deva, няма ги днес, ама нейсе, нерде Ямбол, нерде Стамбол.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен18 май 2022 г., 22:11 ч.

      Това съм го обяснил в том 1 и том 2 на Тайните на тракийския език :)

      Изтриване
    2. Тракийски: bria, para, deva, ами обяснете и тука де, не всеки иска да чете книга.

      Изтриване
    3. До Анонимен19 май 2022 г., 11:32 ч.

      Брия, или по-точно врия = стблг. вереia, значението е затворено място, укрепление, замък.

      Пара, или по-точно бара = блг. бара - рекичка, дори и днес имаме Слана-бара, Суха-бара, Крива-бара.

      Дева, дава е обяснено от различни езиковеди с глагола девам, дявам, т.е. поставям. Селищата от тип дева, дава са временни станове на пастири. Срещат се най-вече във Влашко и това не е случайно.

      Изтриване
    4. Все още има два града в България с името Дева. Девня и Девин. И двата се намират на водоем. За единия знам, че старото му осмаско име с диалектен родопски привкус е Дамлъ Дере - Дива Река. Незнайно защо, нашите историци това нещо не го знаят и е зададено само името Дьовлен! Градът носи името на ДЕВОйките, който са предпочитали да скочат от скалите в реката и да се уДавят, отколкото да се предадат на османците и да бъдат изнасилени.

      Всички имена от онова време до сега с име дева са свързани с водоем, река - езеро - море. Точно в Девин и онзи край е имало най-силно присъствие на Диите. Точно там някъде е светилището на Дионис, което лично Александър Велики е поситил.

      Изтриване
  8. Поредна стойностна статия от Павел, водеща до преосмисляне и поправяне на националната ни история. Нека и учьоните да се размислят и да видят фактите обективно! Да бъдат добронамерени и градивни, а не “мрънкящи” и срамещи себе си, рода си и величието наше! Павка, похвала за този труд и усърдието да бъдеш БЪЛГАРИН!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 18 май 2022 г., 22:31 ч.

      Благодаря за подкрепата!!!

      Изтриване
  9. По повод мисълта на г. н. Серафимов : " Произходът на българите никога не е бил мистерия, но деянията на народа ни са плашели определени велики сили, които не само са спомогнали да останем дълго време под чуждо потисничество, но са допринесли и за създаването на огромен брой лъжи за нашия произход. Дедите ни са били господари на бойното поле, но перото наистина се оказва по-силно от меча. Хитрите лъжи, макар и нематериални, погубват съзнание и дух, а народ, който не познава себе си и не разчита на собствените си сили е слаб и обречен да отстъпва постоянно, докато не остане нищо от него." ще добавя и един цитат от Христо Маджаров - "Големият заговор срещу българите"

    " Историята е биографията на нацията; паметта, която създава и поддържа народния дух, "...история има, и става народ..." - обявява Паисий. Затова тези, които искат да посегнат на народа, посягат на неговата история."

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 18 май 2022 г., 23:22 ч.

      Така е, посегателствата над нашата история са добре обмислено дело, а не случаен акт на заблудени хора.

      Изтриване
  10. Западна Европа остави България в ръцете на османците, защото твърде много и пречеха българското свободомислие и хуманизъм! Успехи г-н Серафимов!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Ангел 19 май 2022 г., 10:42 ч.

      Дедите ни действително объркват плановете на тези, които желаят да поставят цяла Европа под тъмната си власт, но що се касае до османската окупация и потисничество, тук вече играят и икономически фактори - още една причина да се помага на враговете ни.

      Изтриване
    2. Ангел19 май 2022 г., 10:42 ч.
      Е това е честно казано малко тъпо твърдение.
      Ако не за друго ами защото в миналото фетиш към "свободомислие" и "хуманизъм" не е имало. В светът на миналото концепцията за индивидуализма е била рядкост. Чисто икономически е е била възможна. Човек е бил силно зависим от обществото в което живее, от там "хуманизъм" като концепция е имало само към другите от твоята група...физическа или религиозна. А свободомислие до голяма степен е нямало...или ако е имало то предимно ще да е било сред престъпните елементи. Отново, като си зависим от групата и искаш нормален живот се съобразяваш какво казваш, мислиш и правиш. От там е разбираемо негативното отношение към богомилите(дори и сред българите).

      Западна Европа ни остави в ръцете на Османците, главно защото не ги е еб*ло. Османците са на хиляди километри от тях. Трябва да минат през половин Европа докато стигнат до тях. Само централна Европа се е притеснявала, но пък те от своя страна са знаели ,че няма как да победят цяла империя(чист числено централна и северна Европа, като отделни държави не могат да се опълчат на една империя. Дори в прословутата обсада на Виена са участвали няколко държави, само и само да спрат Отоманските войски.) и затова са заели защитна позиция и тук там са се опитвали да откъснат парчета от империята....главно за присъединяване от колкото освобождаване. А когато нещата са се поуталожили век-два по-късно, никои вече не си е спомнял за България и Българите.

      Изтриване
    3. Макар османската окупация да не е предмет на насоката на този блог, съвсем не е елементарно събитие и ако се разглежда по детайлно, трябва да се отдели по сериозно внимание. Първо, преди окупацията на Балканите тя не само, че не е империя, а даже не е и държава. Държава става едва в XIV век.
      https://www.trt.net.tr/bulgarian/ievropieiskata-istoriia-i-turtsitie/2018/03/03/ievropieiskata-istoriia-i-turtsitie-9-921250
      Една част от турците са приети доброволно на територията на Източната Римска империя, като пазители на границата, а друга част се възползват от упадъка на империята и се настаняват безусловно. В Мала Азия по това време има има основани повече от един турски " бейлик " (нещо като независима територия от държавната власт, или както днес се наричат сепаратисти) Османския бейлик е имал най добре организирана за времето си собствена армия. Властта в Константинопол е била в упадък и не е имала вече възможности за контрол над териториите. Нормално в такива моменти се търсят съюзници, които да помогнат за укрепване на властта. В този момент ИРИ е имала сериозни проблеми на Балканите със Сърби и Българи. Решението им е да наемат Османската армия за съюзник и така Османците стъпват на Балканите. В един момент те отказват да напуснат крепостта Цимпе, на полуостров Галиполи, под предтекст за неизпълнени клаузи по договор. През 1366 г. граф Амадей VI Савойски наричан още „Зеления граф“ прогонва турците от крепостта и я предава на братовчед си византийският император Йоан V в Константинопол. Само 6 години по късно Константинопол връща доброволно ключовете на Осмаците. За съжаление в същото време България и Сърбия също са в упадък и така османците с течение на времето успяват макар и трудно, но за по малко от век да завладеят Балканите. Тогава вече се превръщат в империя и набирайки войска от завладените територии (няма нужда да уточняваме етническия произход и защо войската качествена) тръгват към като католическа Европа, която е била върл противник на православието. Там вече се намесват и европейските армии и спират настъплението на турците. Едва след това вече затвърдената турска империя, отново с наемната войска от Балканите, започва инвазия в Близкия Изток и там няма кой да я спре. Така завзема огромни територии и се превръща в незаобиколим фактор за времето си.

      Изтриване
  11. За кладата, която днес се разпалва не само за България, а и за целия свят – мнението от един по-друг ъгъл на човек от ранга на Павел Серафимов(няколко минути след четиридесетата):

    https://blitz.bg/svyat/seir-v-oon-vizhte-kakvo-pishe-v-ukrainskite-uchebnitsi-nadminakha-i-skopskite-istorichari-video_news885764.html

    ОтговорИзтриване
  12. Г-н Серафимов, ще може ли ликове към източниците, където Траки са отъждествени с Българи?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ето, Д. Ангелов е дал няколко цитата, макар да не се съгласява с информацията, цитатите са си цитати и отразяват истината, защото казаното е потвърдено от антрохологични и генетични проучвания http://macedonia.kroraina.com/da/da_5_3.htm

      Изтриване
  13. И до сега в карнобатския край се използва името КАЛчо

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 20 май 2022 г., 17:04 ч.

      Възможно е, това е традиционно име с предпазен характер.

      Изтриване
  14. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Marine_archaeology_in_the_Gulf_of_Cambay как ще коментирате?

    ОтговорИзтриване
  15. Да ни е честит този Български празник! Огромни благодарности на господин Серафимов за безкрайния труд и невероятните усилия и търпение да ни разкрива и напомня истината за това кои сме и от къде сме тръгнали.

    ОтговорИзтриване
  16. Скъпи Павле

    Преди малко по първа програма свърши филмът „Вазовите песни“. Едно чудесно произведение, което за жалост показва колко далече се намираме днес от истинската българска духовност!
    В него патриархът на българската литература изразява съжаление колко много празни страници има в нашата по-древна история. Как би се радвал той, ако би могъл от някъде да види попрището, което ти следваш с успех и дръзновение!
    Използвам този повод да те поздравя горещо с най-българския празник!
    Измъчва ме обаче мисълта: а ще се появи ли от някъде и „Караджата“, който да върне България в пътя, мечтан от колосите, за които става дума в този коментар???

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. До Анонимен 24 май 2022 г., 13:59 ч.

      Не зная дали ще се появи личност като Караджата. Ако такъв човек не се появи, то бавно и тихо ние ще напуснем историята...а не бива.

      Изтриване
  17. Ако не се вземем всички в ръце, и личност, като Караджата няма да ни помогне.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Точно така! Ако самият народ нехае за съдбата си и личност, решила да се изправи с риск за собствената си сигурност срещу световния заговор, сама нищо не може да постигне. Ще останем ли безучастни наблюдатели?! https://www.youtube.com/watch?v=CubNDOOeQEQ

      Изтриване
    2. Анонимен25 май 2022 г., 19:30 ч.
      Мисля това изказване е много точно.
      Малко агро пример, ама не отглеждаш хубави зеленчуци като ги сееш в лоша и неподдържана почва. Масовото виждане е ,че всички искаме да ядем домати и дини ама не се грижим за почвата и градината, за да създадем средата където реално ще се родят и израснат доматите и дините. Не отдавна, един роднина коментира че от градината на бабата не излиза нищо, нищо не става и всичко е калпаво и не расте."Нашата почва е калпава нищо не расте в нея" казваше тя.
      С бабата се хванахме, купихме две каруци овча тор и я разпръснахме в градината. На следващата година имахме страхотна реколта.
      Та....ако няма качествена почва, няма караджи, няма Левски, няма и "Бойчо Огняновци"(както се изказва една куха кратуна в нета). А почвата сме ние, българите като народ.

      Изтриване
  18. "Анонимен26 май 2022 г., 9:37 ч. ...Ще останем ли безучастни наблюдатели?!"
    Ами не е желателно, но в този блог многократно е подчертавано и аз лично също не одобрявам политическите окраски. Ако ще си говорим за история, по нормално е да ползваме препратки към чисто историческа информация, а не примесена с политически окраски особено от действащи политици, както е посочения линк. Това, че територията на държавата ни с времето е орязана до безобразие, спрямо етническия модел на Балканите и целта е да сме винаги "окупирани" или зависими от някого не е повод да си избираме окупатора. Отделно всеки може да има различни предпочитания даже към окупатори, както е в случая и по този начин започваме да си досаждаме, което не е целта. Не знам дали съм прав, но според мен целта е да се изследва и разпространява истинската история на полуострова и съседните територии, а не политически украсената и фалшифицирана, която дори се изучава като официална версия и до ден днешен.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Отдавна вече знаем истинската си история и не пречи непрекъснато да я заявяваме за хора, които още не я познават, но само това не е достатъчно, за да си променим съдбата. Няма да мине без появата на „Караджата“!!!

      Изтриване