Изворите за
нашето минало са много. За жалост хрониките, от които черпим знания са
сътворени от враговете на дедите ни. Повече от ясно е, че римските и гръцки
летописци не винаги са били обективни. Често важни подробности са били
премълчавани, или пък преиначавани. Теофан Изповедник и Никифор имат доблестта
да признаят срамното поражение на император Константин IV и победата на
княз Аспарух. Войната между
българите и Римската Империя (Византия) е спомената и
от Константин Апамейски, но повечето от останалите автори бягат от това събитие
като дявол от тамян.
Веселин Бешевлиев
разказва за това явление и обяснява, че през Х век във Византия били създадени нови версии за заселването
на българите отсам Дунав, които
трябвало да отменят съобщенията на Теофан и патриарх Никифор и Константин
Багренородни за заселването и образуването на българската държава.
Доста летописци
услужливо подемат новата тенденция на фалшифициране на събитията, един от тях е
Лъв Дякон. Той признава, че българите са познати и под името мизи, но пропуска
княз Аспарух, премълчава за бягството на
Константин IV.
Присъствието на българите на юг от Дунава бива обяснено с милостта на император
Юстиниан Риномет -705-711 г. По негово благоволение дедите ни получили земята
си.
Друг услужлив на
Рим (Византия) автор е Михаил Сирийски. Някои
сънародници изпадат в екстаз при чуването на името на този човек. Причината на
това навярно се крие във факта, че този летописец изкарва българите късно дошли
чужденци, чиято прародина се намира край Имеон, Средна Азия.
Средновековният
летописец твърди, че по времето на император Маврикий -582-602 г. трима братя
дошли от Вътрешна Скития водейки със себе си 30 000 скити. Отправната им точка
била планината Имеон, а до река Дон стигнали за 65 дни. При достигането на
границата на ромеите, един от братята на име Булгарий взел 10 000 човека,
проводил пратеници при Маврикий да му даде земя и да живее като съюзник на
ромеите. Молбата била удовлетворена и новодошлите хора получили Горна, Долна
Мизия и Дакия, укрепени места, които аварите били напуснали. По името на водача
си Булгарий преселниците получили народностното си име.
Всеки трезво
мислещ човек би захвърлил сведенията на Михаил Сирийски в кошчето за боклук –
точно там където им е мястото. Верно е, че никой стар автор не представя
перфектни данни, всеки залита повече или по-малко, но в нашия случай става дума
за не просто за грешки, а за груби и нагли фалшификации.
На първо място
Михаил Сирийски премълчава факта, че българите отвоюват родината си. Вместо
това дедите ни са изкарани хора превиващи гръб пред римския владетел. Елементът
на мъжество и героизъм ни е отнет, а вместо него ни е лепнат етикет на покорно,
раболепно племе, което се моли на император Маврикий.
Къде останаха
думите на Енодий, който казва, че българите са народ, на който всичко е
принадлежало, народ, при който на почит стои този, който купува дойстойнството
си с кръвта на противниците си и, у който полесражението е родно място.
Да разгледаме и
времето на идването на дедите ни - 582-602 г. Съществуват толкова много данни, в
които българи и България са споменати преди този период. Дори Михаил Сирийски
да не е бил запознат с някои документи, едва ли всички сведения за българи в
Европа прези 582 година са му били неизвестни.
B ирландските писания Leabhor Gabhala Eireann се
казва, че по времето на цар Кир Велики -VI век преди Христа, народ наречен
болги идва от Тракия в Ирландия. Това е
около 1100 години преди времето когато според Михаил Сирийски българите се
появяват в Европа, но за този извор средновековния автор има оправдание.
Ирландските хроники стават известни в Европа сравнително късно.
Картата на Св.
Йероним обаче би трябвало да е добре известна на летописецът определил дедите
ни като късни азиатски пришълци. Документът е създаден през IV век, той е ценен
поради това, че е отбелязано името България като тъждествено на Мизия. Според
сведенията на Св. Йероним поне земите между Дунава и Стара Планина би трябвало
да са населени с българи в периода 380-390 година.
http://www.angelfire.com/ak/762mm/images/bgkarta.jpg
Потвърждение за
това намираме в твърдението на Касиодор цитиран от Орбини, че българите са в
конфликт с Рим край Сингидунум (Белград наричан още Алба Булгарика) някъде към 390 година.
Още едно
потвърждение намираме в сведението на Г.Кодин, според когото градовете Плиска,
Преслав, Дуросторум и Констанца са строени по времето на Константин Велики –
306-337 година. Понеже имената на Плиска и Преслав са български, то те са
строени за българи и най-вероятно от българи, ако съдим по използваните квадри.
Отново доста
преди споменатия от Михаил Сирийски период, Лъв Дякон поставя българи в Европа
споменайвайки за военния им конфликт с лангобардите през 420-440 година. Според
проф. Ганчо Ценов сблъсъка между готи и българи на Балканите е някъде през 480 г.
Пак Ценов предава теофановото свидетелство за присъствие на българи в Илирия и
Тракия през 494 г. Комес Марцелин описва българска победа над римска войска в
Тракия през 499 г.
Българите се
споменават и в събития свързани с изграждането на Дългата Стена на около 60-70
км от Константинопол през 512 година. Пишейки за същия период Йоан Малала
поставя българи в армията на Виталиан. Борбата на тракиецът Виталиан с
император Анастасий е документирана и от Йоан Никиуски, който даже споменава
как Виталиан се върнал в Провинция България.
Името българи, а
и названието на държавата ни са споменати не само от Св. Йероним, но и от Йоан
Никиуски и др. дълго време преди имеонските преселници да тръгнат за Европа. Не
мога да разбера защо някои хора се възхищават от Михаил Сирийски? За това, че той със замах унищожава славни
моменти от историята ни? За това, че премълчава ранното присъствие на
дедите ни на Балканите? За това, че
ни изкарва превиващи гръб пред византийските императори?
Нека продължим с анализа на работата на средновековния
автор. Той твърди, че хората основали България са били 10 000 души и, че те са
населили двете Мизии и Дакия. Това е
не просто несериозно, то е под всякаква критика. Дори 100 000 човека не могат
да държат под властта си такава голяма територия и то територия, която е богата
и, за която не само ламтят много народи, но и се водят жестоки войни. Повече от
ясно е, че Михаил Сирийски е представил неверни сведения.
Следващата
слабост на летописа му е описанието на похода на Булгариос и неговите хора.
Твърди се, че походът е станал през зимата и е траял 65 дни. Няма разумно
мислещ човек, който да повярва на такава глупост. Растоянието от Имеон до река
Дон е около 5000 километра. В древността не е имало асфалтирани пътища, а и
преселниците са ползвали волски коли, на които е било натоварето цялото им
имущество. Зимният студ позволява прекосяването на реките, но снегът пречи на
придвижването. При тези условия не могат да се минат повече от 5-6 километра на
ден. Поход от Имеон до река Дон би траял
не 65 дни, а няколко години.
Хората няма как
да са постоянно на път, правят се временни станове, търси се храна, разузнават
се местностите, през които трябва да се премине, водят се преговори с
народите, през чиято територия се преминава, а всичко това отнема време. Чудя се на ума на сънародниците вярващи на Михаил Сирийски, как не са
се замисляли над споменатите по-горе неща?
Поддръжниците на
иранската теория за произхода на българите не са се замисляли и за други неща.
Името на прословутата планина Имеон, или както Плиний я нарича Имаус, не е
иранско. То се среща на няколко места в Европа и то още от дълбока древност.
Антонио Скиарета споменава в своя работа за присъстващата на Певтингеровата
карта Mons Imeus и го свързва с названието на река Himella, като дава значение
сняг, зима, студ. Става дума за
топоними и хидроними от Апенините, а не Азия.
В близост до Mons Imeus и Himella е древния град Emona, Aemona, Aemonia, на чието място се появава
словенската столица Любляна. За
етимологията на Емона Скиарета дава същото значение както за Имаус – сняг, зима, студ. Трябва да се добави и названието на една друга
планина в Европа – Иметос. Това е
мястото, което според Херодот пеласгите са имали обиталище. Същите тези
пеласги, за които Плутарх твърди, че са колонизирали и Апенините (там където е
Имеус).
Сродни на Иметос,
Емона и Имаус топоними са документирани и по други места на Балканите. Страбон свидетелства, че по-старото
име на Македония е Ематия, а Haemus, Αἵμων е най-древното название на Стара Планина. Според Уйлям
Смит Haemus, Αἵμων означава студена планина, планина, в която стават бури.
Как
да си обясним приликата между намиращите се в Азия Имеон, Имеус, а и Хималая с
локализираните в Европа Имаус, Иметус, Емона, Ематия, Хемус? Xората запознати със старите извори няма да се чудят сълго. За поход на тракийския бог Дионис в Индия са писали доста стари автори - Еврипид,
Хигиний, Цицерон, Сенека,
Аполодор, Овидий, Нон, Плиний, Страбон. Най-ценни обаче са данните на Луций Ариан, който приписва на Дионис
създаването на индийската цивилизация.
Съвсем естествено
е, че ако определени хора бъдат повлияни културно, те ще са повлияни и езиково.
Походът на стари балканци наричани в
миналото траки и завладяването на Индия обясняват защо в Индия се говорят две
напълно разични групи езици – арийски и дравидски. Става ясно и защо хората
говорещи арийски езици са генетично по-близо до народите на Източна Европа,
отколкото до други индийци (по
изследване на Скул, Шарда и Сонина).
Истината както се
уверяваме е проста, но поради това, че на широката публика не са представени
голямо количество данни, са станали възможни определени спекулации, не на
поседно място тази, в която сведенията на Михаил Сирийски се използват като “доказателство” за иранските корени на българите.
Дори да е имало
някакво идване на българи от земите край Имеон, на похода на тези хора трябва
да се гледа като на англичаните колонизирали Индия и в един определен период
принудени да се завърнат обратно във Великобритания. Кой би изтълкувал
присъствието на англичани край Хималаите като доказателство, че прародината на
старите англо-сакси е в Азия? Никой, нали, но защо подобно събитие се тълкува
като “доказателство” за иранския произход на българите?
Редно би било
поддръжниците на иранската теза да подложат на критика сведенията на своя
кумир. Редно би било да се представят на читателите сведения за тракийското
присъствие в Индия, а и Бактрия, там където Плиний Стари разполага тракийското
племе сарапари. Редно би било да се каже, че сродни топоними на азиатската планина
Имеон, Имаус съществуват и в Европа, а и те са споменати дълги векове преди
споменаването на азиатската планина.
Всеки има право
на лично мнение дори то да се отличава коренно от това на другите хора. При
защитата на вижданията си обаче ние трябва да сме обективни и честни. Не трябва
да изкривяваме фактите, не трябва да премълчаваме информация. Почтено е и да
признаваме откровено грешките си. Как иначе ще имаме правото да се наричаме
българи?
Използвана
литература :
1.В.Бешевлиев,
Географията на България у византийските автори, Известия на Народния Музей
Варна, Том 23, Изд. Георги Бакалов, Варна, 1987;
2.И.Богданов,
Прабългари, Изд. Народна просвета, София, 1976;
3.Г.Ценов,
Праотечеството и праезика на българите, Хелиопол, София, 2005
4. Pliny, Natural History, Books 3-7, transl.
H.Rackham, THE LOEB CLASSICAL LIBRARY, Harward
University Press, London, 1999;
5. Herodotus, Histories, transl. G.Rawlingson, ed. T.Griffith, Wordsworth Classics of
World Literature, Herofordshire, 1996;
6. Strabo, Geography, transl. H.L. Jones, ed. G.P.
Goold, Books 6-7, THE LOEB CLASSICAL LIBRARY, Harward
University Press, London , 1995;
7. W. Smith, Dictionary of Greek and Roman
Geography, illustrated by numerous engravings on wood, Walton and Maberly, Upper Gower Street and Ivy Lane, Paternoster Row, John Murray, Albemarle Street, London, 1854;
9.Г.Ценов, Кроватова България и Покръстването
на Българите, Златен Лъв, Пловдив, 1998;