Запознат съм с доста трудове на траколози и езиковеди, но никой от тях не е направил пълен списък на титлите на траките. Причината за това едва ли може да се обясни с липса на информация. Данни има и то много, наистина много. От една страна древните надписи представят интересни свенения. От друга страна – важни неща могат да бъдат намерени и в историческите извори.
В такъв случай е необяснимо защо никой наш учен не се е задълбочил в тази тема. Някои специалисти пишат за дадена тракийска титла, но дават твърде малко подробности. Има и лингвисти, които се задълбочават по отношение на анализа на дадена титла, но не споменават други, също така важни.
До този момент са известни следните титли:
1.АКЕНАС [присъстваща в надписи].
2.АКЕНАНО-ГАВОС [присъстваща в надписи].
3.БАБАЙ [по сведения на Аристофан].
4.БАЛЕН [по сведения на Хезихий].
5.БАСИЛЕУС [срещаща се по монетите на едони, одриси и
др.].
6.БАТОС [по сведения на Хезихий].
7.ВАНАК [по сведения на Авзоний и срещаща се по древните
надписи].
8.ДАРЕЙОС [по сведения на Хезихий].
9. ДИУПАНЕУС [срещаща се в надписи].
10. ЕСЕН [по сведения на Хезихий].
11. КОЕС, КОВЕС [по сведения на Хезихий].
10.ЛАВАГЕТ [срещаща се в падписи].
12.МАРOH [по сведения на Омир].
13.МЕМЕВАИС [срещаща се в надписи].
14.КАНАС [срещаща се в надписи].
15.ПРОИТАВОС [срещаща се в надписи].
16.РЕЗОС [по сведения на Омир].
17.САТРЕУС [по сведения на Аристофан].
Тук могат да бъдат добавени още ЗИВИТИДЕС, ТАРАБОСТЕС,
ПЛЕИСТИ – думи за благородници и жреци при южните и северните траки. Трудно е да се каже със сигурност зали фригийските КАНУТИЕВАИС
и КФИЯНАВЕЙОС са титли или лични имена.
Безспорно най-интересните древни титли са БАТОС, ВАНАК,
ДИУПАНЕУС, КАНАС, КОВЕС, поради своята ясна връзка с
ползваните от старите българи титли БАТО [Батоя, Бат Баян], БАН,
ЖУПАН, КАНАС – КНЯЗ,
КАВКАН.
Поради големият брой тракийски титли, в това есе просто
няма как да бъде обърнато подробно внимание на всяка от тях. Ще разгледаме само
най-важните като ще започнем с БАТОС.
Вατος се явява елемент от име на
божеството Bούσ-βατος, но също е и древна титла βατος – цар, владетел, господар. В разработка от
50-те години на ХХ в. акад. Вл. Георгиев предлага интересно обяснение на
негръцката (трако-пеласгийската) титла βασιλεύς. Опирайки се на сведения на Е. Бернекер, нашият езиковед уточнява, че βασιλεύς. е сродна на
по-късната титла βαττος – цар, идваща от ие. *bhātja, bhātеn. Като сродни думи са дадени българските баща, батьо, бате, батко, а също и рус.
[също и укр. – бел. авт.] батя – баща. С използване на сведения на Швайцер и Бернекер е обяснен
много добре принципът на оформяне на древната титла. Първоначално тя е
притежавала значение баща, по-голям брат
(бато, бате), като после се развива в смисъл старейшина на рода, а още по-късно придобива смисъл господар, цар [Георгиев, 1952, c. 52 – 53].
Относно връзката на βατος [батос] с βαςιλεύς [базилеус, василевс], ще спомена,
че според фламандския линвист Алберт Йорис Ван Виндекенс
титлата βαςιλεύς [базилеус, василевс], е от трако-фригийски произход (A.J.Van Windekens, Le Pelasgique, Universite de Louvain, Louvain, 1952, p.
76).
Титлата ВАНАК е също интересна. Тя има по-стар
вариант ВАНАКТ [Ϝανακτ], срещащ се на монумента
посветен на цар Мидас. Сродна е и думата Phanaces – употребявано от
мизите име на бог Дионис според Авзоний [Aus. Epigr. 48]. Най-ранната форма на титлата е ванакател,
по-късно тя бива опростена на ванакт, ванак, а още по-късно тя
еволюира във ван и бан.
ДИУПАНЕУС се състои от два елемента. Първият е ДИУ със значение Бог, а втория
е -ПАНЕУС със значение пазител, господар. Това отбелязва преди повече от
120 години Вилхелм Томашек. Комбинацията притежава значение пазител от Бога,
господар от Бога и е с абсолютно същата постройка както и КАНАС У БИГИ [КАNАС Y BIГI] – княз у Бога, княз от
Бога. ДИУПАНЕУС обаче се развива в жупан, като един от първите потърсили връзка между диупан
и жупан е румънският изследовател Сорин Палига.
Що се касае до КАНАС [Kάνας]., тя се среща в тракийски надпис от II век. Открита е от
проучващият древни епиграфски паметници турски учен Сенчер Шахин. Той публикува
изследванията си през 1978 г., а по-късно е цитиран от изследователката Пинар
Йозлем Айтачлар. Трябва да се уточни, че въпросното тракийско име или титла Канас (Kάνας)
присъства на надписи от областта на Бруса, а точно това е региона, от който
според Димитър Хоматиан са били прогонени мизите, чието име по негово време е
българи (Ценов, цит. Хоматиан, 2014, с.178).
Тук става ясно, че тракийската титла [или име] Канас [Kάνας] e напълно идентична на старобългарската титла КАНАС [Kάνας], която притежава и вариант КАНЕС [KANEC]. Интересното е, че в тракийската ономастика и
по-точно в наречието на мизите също срещаме Канес (Κάνης ὄρος), като това е название на планина (Her.VII.42). То може да се изтълкува
като Княжеска планина, Царска планина.
Стигнахме и до титлата КОВЕС. Тя всъщност
принадлежи на духовно лице, на жрец, първосвещеник. Срещаме я в κοες – свещеник, самотракийска глоса предадена
от стария автор Хезихий. Различни езиковеди [Бонфанте, Георгиев и др.] свързват
самотракийската дума κοες със санскр. kavíṣ – мъдрец, ясновидец, гр. κοέω – забелязвам и др., но
пропускат сродната на тях стблг. чоуѭ – чувам, усещам (Георгиев,
1977, с.152). Древната форма на чоуѭ е била *коуѭ, *кауѭ.
Няма как да намерим
точен еквивалент на всяка тракийска титла при Аспаруховите българи, като това е
напълно нормално. С течение на времето обществото се развива, едни думи изчезват,
а на тяхно място се появяват други. По-важното е друго - става ясно, че корена на повечето титли
употребявани от старите българи трябва да се търси в тракийската ономастика, а
не в езиците на каквазци, иранци и тюрки.
А най-важното е това, че
представените в настоящия труд тракийски титли притежават обяснение на
български език. Това се явява ярко доказателство за това, че нашия език е много
древен, защото една титла може да се заеме, но в такъв случай тя няма смисъл в
речта на хората заели я. Докато ако етимологията на думата може да се намери в
речта ни, то тя със сигурност не е заемана от никого.
След време ще се опитам да направя видео предаване на тема титлите на траките. Както се уверявате – има достатъчно материал, даже предостатъчно. Тук са представени 17 титли, но и още 3 названия на духовни лица. Такова количество не е представял нито един траколог, или лингвист.
За тези от вас, които нямат търпение да изчакат видеото, препоръчвам книгите ТАЙНИТЕ НА ТРАКИЙСКИЯ ЕЗИК, Т. 2, и ДРЕВНИТЕ КОРЕНИ НА БЪЛГАРСКИЯ ЕЗИК – ТРАКИЙСКИ РЕЧНИК.
Малко по малко, с популяризирането на важната, но потулена
информация, истината за нашите корени ще излезе на бял свят. Естествено съпротива
ще има както отвън, така и отвътре, защото голям брой учени са заслужили
титлите си със защитаване на неверни неща. Някои се боят да не загубят престижа
си, а и доходите си, но е по-достойно да признаеш грешка и да поемеш по нов
път, отколкото упорито да се опитваш да спреш неизбежното и същевременно да
накърняваш интереса на Родината.
Народът ни заслужава да знае истината за корените си.
Народът ни заслужава по-високо самочувствие. Народът ни заслужава по-добро
бъдеще.
ЗА СВЕДЕНИЕ НА ПРИЯТЕЛИТЕ - ВЕЧЕ ИМАМ СВОЙ КАНАЛ В ЮТЮБ, ДАВАМ ЛИНК КЪМ ИНТЕРЕСЕН КЛИП
https://www.youtube.com/watch?v=RfYa_xMoM8Y&t=864s