В новата си книга, която се надявам да се появи скоро, съм подготвил много изненади. Не става дума за том III на “ТАЙНИТЕ НА ТРАКИЙСКИЯ ЕЗИК”, а за междинна работа. На този момент не мога да споделя какво ще е заглавието, но и на това ще му дойде времето. Тракийски речник разбира се ще има, подготвени са 550 думи, които ще зарадват мнозина поради близостта си с българските думи.
Новата ми работа обаче засяга не толкова езика, а
по-скоро непознатата история на траките. Немалко хора знаят, че по време на
Бронзовата епоха, траките дардани и мизи (наречени по-късно българи) са съседи и съюзници на обитаващите Анатолия хети. По този въпрос е писано
отдавна и учени като проф. Калин Порожанов и др. са дали хубава информация.
Има обаче и данни, на които нашите историци и траколози
не са обърнали внимание, или поне не са успели да популяризират откритията си.
Става дума за тракийското влияние над хетите. Зная, че за доста хора тема
с подобно заглавие би предизвикала недоумение, а дори скептицизъм, но това е
нормално. Новото винаги бива посрещано със съмнение, а в нашия случай се
сблъскваме с още един проблем – недостатъчно добре проучената тракийска
история.
Данни обаче има и то немалко. В новата си книга ще
представя интересни подробности за тракийската богиня-майка Епта, за причината
за присъствието ѝ в пантеона на хетите, но и този на митаните. Това е народът,
от който произлиза египетската принцеса Нефертити, чието истинско име е Тадухепа
и е свързано с тракийския теоним Епта, позната и като Хепат, Хебат
и т.н.
Най-хубавото е, че новата информация е подкрепена и от
проучвания на специалисти. Що се касае до тракийското влияние над хетите, ще
посоча лингвистът Владимир Топоров, публикувал през 1977 г. един невероятно
ценен материал за нашата история. Заглавието на труда е Хеттск. Puruliia,
лат Parīlia, Palīlia и их Балканских изтоки (Хетският празник Пурулия,
латинския Парилия, Палилия и техните балкански корени).
Не е тайна, че никога не е имало директен контакт между
италийските народи и хетите. За да се наложи обред обаче е нужен не просто
контакт, нужно е дългогодишно влияние, но според общоприетите теории хетите не
са успели да установят свои колонии на Апенините, а пък римляните идват в
Анатолия около хилядолетие след краха на Хетската империя.
На пръв поглед се сблъскваме със загадка, но ако следваме
здравия разум, ще намерим бързо разрешение на проблема. Най-логичното
обяснение е това, че както римляните, така и хетите са повлияни от едни и същи
хора, които благодарение на по-високата си култура навремето са успели да
наложат свои обичаи.
Въз основа на информация от трудове на други учени, Владимир
Топоров изказва твърдението, че както хетския Purulliia, така и римския Parelia,
Palelia, поради това, че стоят изолирани и при двата народа, може да се
заключи, че са заети от други хора и това са траките.
Несъмнено изводът е правилен, но идва и още един, доста по-интересен
момент. След изброяването на тракийските думи, имена с корен *pur и със
значения горя, паля, Топоров дава сравнение с българските думи запури,
пърля и др. като добавя, че хет. purulliia означава огнен
ритуал, празненство свързано с паленето на огън и разбира се дава като
пример руските огнени празници, които са му по-добре познати.
Този извод руският лингвист прави през 1976 г., като
трудът му бива публикуван през 1977 г. в “Балканский Лингвистический Сборник”. Няколко години по-рано, през 1972 г., нашият етнолог проф. Евгений
Теодоров издава работата си “Тракийско наследство в българския фолклор”. След подробен анализ и позовавайки се на работи на
други учени, Теодоров пише следното:
“…римският празник Палилия, честван от римляните на 21
април, е бил тракийски по произход, както може да се заключи от
следното: 1. Съществуването на двете обозначения на празника (163) – Палилия и Парилия – говори за заемка на думата
палилия, която по-късно подхвърлена в латинския език, по закона на
дисимилацията се превръща в Парилия, която се и налага в по-голяма степен. 2.
Божеството Палес, което е чествано на празника, вероятно е преминало в Рим от
чужд култ. Иначе не би могло да се обясни, че представата за него е толкова
смътна, че то бива считано “ту за бог, ту за богиня” (164), че е било познато в историческо време само по име, и то
въз основа на самия празник (165), че е могло да се развие формата Парилия за обозначаване на празник в чест
на Палес и, че “не може да се смята за задоволително нито едно от обясненията
на името Палес чрез латинския език” (166). 3. Трудностите, които се явяват от това, че божеството “покровителства и
пастирите и града” (167), възникват на римска почва и са обясними чрез тракийския култ на херос…”
Откритията на Теодоров и Топоров са важни за нас
българите. Жалко е само, че и двама учени не са обърнали достатъчно внимание на
още един аспект от областта на лингвистиката, който би им помогнал да засилят
своята позиция. Става дума да общите за траки, хети и римляни топоними и хидроними.
Пример може да се даде с Арина – име на селище в Тракия, сродно на друг
тракийски топоним – Арне, а и на намиращата се в земите на хетите
Арина, да не пропускаме намиращите се на Апенините Арна и Арнус.
В книгата си за тракийските езикови остатъци акад. Дечев изказва
предположение, че трак. Арне е дублетна форма на трак. Арина,
споменава виждането на Емил Форер, който тълкува хетското (лувийското според Форер) име Арина със санск. rinati – теча, тека, но и със стблг. ринѫти – тека, теча, изтичам. Така излиза,
че не само името на хетския празник Пурулия може да се обясни с
български думи, но същото важи и за важния за хетите град Арина. Обърнем ли поглед към римляните виждаме, че името на
техния празник Парилия, Палилия също е тракийско и може да се обясни със
стблг. палѭ – паля, а също и запури, пърля, като на всичко
отгоре, латинските Арна, Арнус могат да се обяснят със стблг.
ринѫти – тека, теча, изтичам.
Забележете връзката – необясними на хетски и латински
имена на празници са обявени за тракийски по произход, а обяснението получаваме
с помощта на старобългарския език. Това разбира се не е случайно и примерите не
са един – два. В предстоящата да излезе книга са представени повече паралели,
като са описани и повече общи за българи и хети, българи и римляни обичаи и ред
други неща.
За мен е загадка защо нашите траколози не са използвали
откритията на Владимир Топоров и Евгений Теодоров и не са ги популяризирали
сред широката публика. Все пак не се касае за съмнителни спекулации, а за
базирани на солидни аргументи изводи на радващи се на добро име учени. Загадка
е и това – защо не е проучен добре въпроса около почитаната от траки и хети
богиня Епта. Нейното присъствие в хетския пантеон е интересно, но култа ѝ
при митаните е по-важен, не само поради връзката с Нефертити, не само поради
връзката с новата религия, която Ехнатон се опитва да наложи в Египет, но и
поради други неща.
Представеното в настоящето есе е само кратък фрагмент от
това, което може да се очаква от предстоящата да излезе моя нова книга. Тя е
пълна и с много други непознати за повечето хора факти, които ще изненадат
приятно всеки родолюбив българин. Тези, които прочетат книгата вече няма да
вярват на заблудата, че хората на княз Аспарух са се оформили като народ далеч
от Балканите, а ще са уверени, че както Аспарух, така и поданиците му спадат
към голямото тракийско семейство. Тези, които успеят да прочетат предстоящата
да излезе работа ще се уверят и в това, че езика ни е много древен и се е
оформил на Балканите, а не в Припятските блата, както твърдят повечето учени.
Сигурен съм, че ще има и недоволни хора. Това ще са тези,
които упорито поддържат измислицата за номадския характер на
ранносредновековните българи, измислицата за титлата кан и ред други вредни манипулации.
Проблемът обаче не е мой, а на тези, които са избрали не да следват истината, а
конформизма и така са застраховали заплата и топло местенце. Каквото и да прави
човек, рано или късно последствията идват и всеки жъне това, което е посял.
Умолявам коментиращите да се придържат към умерен тон, а и да показват разбиране към инакомислещите, благодаря предварително!
ОтговорИзтриванеЗащо историците не вярват на това което е писано от хора любители?
ИзтриванеАми сигурно защото са гузни и ги е страх да не им бъдат извадени кирливите ризи? Па то е срам един любител да открие истината, а те да папагалстват без да мислят.
Изтриване" Михаил Панков 17 февруари 2022 г., 19:28 ч.
ИзтриванеЗащо историците не вярват на това което е писано от хора любители? "
Въпроса ще е по правилен ако бъде зададен така: Защо любители, които нормално би трябвало да се доверяват на официално обявените историци, но са се запознали с материали не отразени от тях, не им вярват?
А отговора на Вашия въпрос е съвсем елементарен: -По същата причина, поради която укриват и пренебрегват общоизвестни факти, умишлено заличени в нашите учебници! Нима е сложно да се представи всичко налично и всеки да си прави собствени заключения? Тогава обаче ще се обърка политиката и по конкретно тази, която противоречи на историята. Докато политиката се смесва в историята, доверие няма как да има. Независимо кой на кого трябва да се доверява.
Когато Серафимов беше в blog.bg в началото се дразнех от постингите му, но той ме впечатли със своите възпитание и доброта, това ме накара да се замисля и да проверя твърденията му. Бях шокиран когато се оказа, че ЛЮБИТЕЛЯ Серафимов е прав, а професионалните историци не са. После като излязоха и генетичните проучвания направо му станах фен. Дипломата не е гаранция за знания, нито за интелигентност, много от тези, които преподават във вузовете са ограничени хора, но с голямо самочувствие. Те знаят какво се котира в момента и играят ролята на добре платени клакьори, това са ни професионалистите - въздух под налягане.
ИзтриванеМихаил Панков17 февруари 2022 г., 19:28 ч.
ИзтриванеЗащо историците не вярват на това което е писано от хора любители?
Здравейте г-н Панков,
Вие кои историци визирате с поста си? Тези, които избраха конформизма пред истината и вместо да служат на народа си и науката, те ползват протежета, за да чернят собственика на този блог.
Станимир
До Анонимен 18 февруари 2022 г., 15:26 ч.
ИзтриванеНе си хаби времето, не си струва. Дано да се видим скоро в Сопот, на старото място :)
Този коментар бе премахнат от автора.
ИзтриванеБраво! Напред към истината! Успех!
ОтговорИзтриванеДо Анонимен 17 февруари 2022 г., 18:28 ч.
ИзтриванеБлагодаря!
Май ще е интересна книгата Ви, но дали представеното ще е вярно? През последните 25 години много хора прописаха, но не за добро, имам предвид не за доброто на народа, а за келепир. Петър Добрев ни издокара източноиранци, на Шопов пасквилите не мога да ги разбера изобщо, струва ми се, че и той не ги разбира, но твори смело де. Стоян Динков пласира смело неоосманизма, вятър го вее на бял кон, ама никой историк не го критикува, дали от страх, дали защото капят лири - това не зная. Токораз Исто съчинява на воля и като съм го слушал наживо си мисля, че някой друг му пише книгите. Гайдарски разширява сектата с новите си разработки, упорит е, нищо, че си няма хабер от египетски.Александър Мошев пусна Болгар, тя не е лоша, но много тихо на пръсти ходи човекът. Професор Чилингиров внесе малко ред в кочината, но наскоро не е излизало нищо ново. Светлозар Попов ми харесва долу-горе, има хубави попадения, не всичко де.
ОтговорИзтриванеАз следя този блог от известно време и трябва да кажа, че статиите галят самочувствието на българина. Въпросът е - дали един ден няма да излезе, че си измисляте? Бъдете коректен, моля ви! Ст. Колев
До Анонимен 17 февруари 2022 г., 18:59 ч.
ИзтриванеОще в началото на блогърската си дейност - 1 септември 2009 г., казвах на читателите си: Не ми вярвайте сляпо, проверявайте!
Сега ще кажа и на Вас - проверявайте!
Както винаги точен и обоснован!Очаквам новата книга!
ОтговорИзтриванеДо Dragoeva PG 17 февруари 2022 г., 19:09 ч.
ИзтриванеДа се надяваме, че книгата ще се появи скоро, има доста материал за произхода на азбуката, а това изисква и доста илюстрации. Ще е нужно време, но ще си струва.
Най-после ново есе 😊
ОтговорИзтриванеДо glowclipze 17 февруари 2022 г., 19:36 ч.
ИзтриванеДа, дойде време и за нови неща :)
НА ВНИМАНИЕТО НА ТРОЛА, КОЙТО ИСКА ДА ПОЛИТИЗИРА ТОЗИ БЛОГ: Не се хабете, линковете, които пускате няма да се появят, защото ще ги изтрия с най-голямо удоволствие. Направете си собствен блог и там възхвалявайте Иво Христов и компания, нямам нищо против това. Но да идвате тук и като нагъл трол да искате да разпространите нещо, което не смеете да кажете открито - това е пълна простотия.
ОтговорИзтриванеАДМИНЪТ
Господин админе,
ИзтриванеКакто възхвалявам собственика на блога, така възхвалявам и високо интелегентната личност професор Иво Христов. Защото трети от тяхното ниво е писал: „Свободата не ще екзарх, иска Караджата“.
Добре е да си екзарх, но това не е достатъчно защото без Караджата народът скоро ще се довърши и няма да може да се ползва от труда на екзарха.
Не съм убеден, че жалката интелегентност която демонстрирате, ще проумее за какво иде реч...
Какво общо има "високо интелегентната личност професор Иво Христов" със Спароток и защо е нужно някакъв анонимко да си чеше крастата на чуждо място?
ИзтриванеСтанко
Този коментар бе премахнат от автора.
ИзтриванеТози коментар бе премахнат от автора.
ИзтриванеPrin_To_Malaka25 февруари 2022 г., 3:04 ч., ами той Павел имадруги тълкувания на Троя, Илион и пеласги. Как тогава сте съмишленици? Само питам, не се заяждам изобщо, защото и двамата сте ми симпатични. К.П.
ИзтриванеТози коментар бе премахнат от автора.
ИзтриванеPrin_To_Malaka25 февруари 2022 г., 16:08 ч., аз гръцки не зная и не мога да се меся, да давам мнение и да споря, но търся логиката.
ИзтриванеК.П.
Поздрави!
Този коментар бе премахнат от автора.
ИзтриванеУспех! Чакаме с нетърпение книгата.
ОтговорИзтриванеДо Emilia 17 февруари 2022 г., 20:20 ч.
ИзтриванеБлагодаря! Надявам се нещата да се наредят бързо :)
Поздравления за интересната публикация и верните изводи.Потвърждение ли са запазените до днес имена на обичаите и ритуалите за пролетния огнен празник Поклади, Палалия, Айдалемия, Орламата,Урбалки,Алалия палалия,а при християнството Сирни Заговезни?
ОтговорИзтриванеПоздрави Николай Георгиев
До Unknown 17 февруари 2022 г., 20:37 ч.
ИзтриванеНе мога да кажа нищо за имената Айдалемия, Орламата,Урбалки,Алалия палалия.
Павел не е Любител, това е нелепо. Той е истински изследовател, който ползва научен и системен подход за обосновка на поставената теза. Странно е, че в 21 век, когато информацията е навсякъде и трябва само ум, креативност, подход и упорит труд ти да даваш приоритет на завършилият може и недоучен ниверситетски специалност пред посветеният и професионален изследовател. Не, няма как да си любител и да имаш задълбочени познания по най-малко дузина научни специалности. Любител мога да бъда аз, който само се интересува от миналото на днешната цивилизация и който се гордее с такива като Павел - изследователи.
ОтговорИзтриванеДо Dimitar Hristov 18 февруари 2022 г., 9:03 ч.
ИзтриванеБлагодаря Ви за добрите думи!
Благодаря за прекрасното есе.С нетърпение очакваме книгата Ви.Когато е готово заглавието ще ни информирате нали?Пожелавам успех.Бъдете здрав.
ОтговорИзтриванеДо Unknown18 февруари 2022 г., 10:23 ч.
ИзтриванеДа, разбира се, дойде ли време книгата да излезе ще обявя това в блога.
Ами то няма нищо лошо да си любител, това означава, че правиш нещо от сърце, че даваш всичко от себе си. Любителят не е длъжен да целува ръката и краката на доцента и професора, както правят тези, които се пъчат с дипломите си. Павел има много трески за дялане, но за разлика от много професионалисти е интелигентен човек, те само минават за интелигентни, защото са заучили фрази.
ОтговорИзтриванеДнес попаднах на една много интересна дума и бързам да я споделя с вас. За френската дума bouter( удрям, бутам) се твърди,че произхожда от франкски botan(бутам,удрям).Тя от своя страна произлизала представете си от протогермански boutana.Според мен връзката с българската дума бутам е пределно ясна.
ОтговорИзтриванеhttps://en.m.wiktionary.org/wiki/bouter#:~:text=West%20Germanic%20*bautan.-,Verb,to%20place%3B%20to%20put
Л.
До Unknown 18 февруари 2022 г., 13:04 ч.
ИзтриванеФр. bouter идва по-скоро от лат. batuere, старогерманските думи за бия, удрям са: strihhan, slahan, smizan, slappe.
Благодаря за отговора г-н Серафимов.
ИзтриванеПорових се. Това което намирам е, че от лат. batuere произлиза старофренската дума batre(удрям).
Л.
Ами те, връзките са толкова очевидни, че самото им отричане буди съмнение.
Изтриванеslahan - "слаган, налаган"
smizan - "смазан"
slappe - "нашляпан"
Едно от значенията на английската дума butt e удрям бутам с глава или рога. Тук отново според информацията която намирам произходът е от старофренската дума bouter.Тук е интересна връзката между българските думи бутам и бода. Според мен може да се направи обосновано предположение, че и двете думи са много древни.От lat.battuere произлиза друга английска дума batter(удрям силно).
ИзтриванеЗа да се отдели маслото от млякото, то се "бие", "бута" , А съдът/с инструмента по нашият край се казва "буталка". Процесът се казваше "биене" "избиване" на масло. Това "бутер" както и масло на английски и немски много ми напомнят за "буталка".
ОтговорИзтриванеДо Unknown 19 февруари 2022 г., 10:18 ч.
ИзтриванеМоже да изглежда странно, но първите сведения за употреба на масло са при скитите, а траките са наречени даже маслоядци :)
За лат. butyrum се твърди, че е заемка от гръцки, но няма сведения гърците да са първите, които произвеждат масло.
Ами нормално е маслото от мляко да е извлечено първо при "конните народи", където всяка необходима течност се е съхранявала в мехове и на седлото на коня. Чувал съм за шофьори на големи цистерни на млекозаводи, които след като напълнят цистерната и изминат някакво разстояние отварят капака на гърловината на цистерната и обират килограми масло с шепи.
ИзтриванеАнонимен19 февруари 2022 г., 18:59 ч. Конете са опитомени някъде в началото на 4 хил. преди н.е., а говедото по нашите земи е опитомено по-рано, някъде в началото на 7 хил. преди н.е. Тогава също е имало мяхове и не е изключено маслото да е открито през Новокаменната епоха от прототраките.
ИзтриванеДо Анонимен 19 февруари 2022 г., 20:29 ч.
ИзтриванеДа, 3000 години са много време и е по-логично да приемем, че опитомителите на говедото са тези, които са открили и маслото.
Логично е и е възможно маслото да е открито още след опитомяване на говедото, но има още един проблем. Според някои консумацията на животинско мляко от човека е започнало доста късно. Причината е била, че организма на човека не е бил приспособен да преработва тази суровина директно. Приспособил се е постепенно и едва след като се открива подквасването на мляко, а това вече е при траките.
ИзтриванеДа сте крикикувал Валето Фолова някога? Аз питам, защото едно нейно протеже е направило фейсбук група, в която на Вас се отделя голямо внимания и не в положителния смисъл. Тъпа работа общо взето, но те не осъзнават, че гаврата е за тях самите. НБУ ми падна много в очите, а имах добро впечатление за това учебно заведение.
ОтговорИзтриванеДо Анонимен 19 февруари 2022 г., 21:18 ч.
ИзтриванеКритикувал съм много хора, в това няма нищо лошо. Относно протежето, не мисля, че инициативата за направата на страницата, за която говорите е на г-жа Фол. По-скоро някой от нейните най-неспособни студенти, или докторанти е решил да трупа точки.
"..имена с корен *pur и със значения горя, паля, Топоров дава сравнение с българските думи запури, пърля и др..."
ОтговорИзтриванеА също и с "ПЪР ",защо не ?
ПЪРжа, оПЪРЖа, преПЪРжа, исПЪРжа,а ястието сПЪРжа и др все свързани с обработка на огън и огнище
Аз смятам ,че далечните ни предци смело са си изговаряли и ползвали и това Ъ - по което ще ги познаете винаги и навсякъде :-)
Още интересни думи за размисъл. Ние понякога казваме, че ще насметем някого.Има една английска дума smite(удрям).Староанглийската форма е smitan.На българската дума смутен съответства английската smitten(под въздействието на силна емоция).На нашата дума мътен съответства староанглийската smitan(да изцапаш,да замърсиш). На българската мятам съответства немската smieten.
ОтговорИзтриванеВие тук експонирате печата на цар Tarkondemos, но писахте ли нещо за него в новата си книга или не?
ОтговорИзтриванеP.P.C.
До Анонимен 22 февруари 2022 г., 10:47 ч.
ИзтриванеНовата книга засяга историята на траките, а не на хетите, които мака да са повлияни от дедите ни, все пак са си отделен народ.
https://www.actualno.com/interest/bylgarija-bila-chast-ot-drevnija-kontinent-balkanatolija-news_1714773.html
ОтговорИзтриванеСтатията е за континент Балканатолия.
ПОздрав!
До Анонимен 22 февруари 2022 г., 23:25 ч.
ИзтриванеБалканите и Анатолия са били свързани до към Неолита, която поради покачването на водите в световен мащаб се появава Босфора.
Това, Балканатолия всъщност е ново научно понятие, от съвсем скоро, за предполагаем континент обхващащ територията на Мала Азия и Балканите и на по късен етап изчезнал, свързвайки се по суша със съседните континенти. По този начин наистина могат да бъдат обяснени много загадъчни явления, случили се в древността. Всичко това обаче е доста преди появата на човека или поне за сега така изглеждат нещата. Това вече са мои предположения, но възможно е човека да е съществувал и преди някои геологични промени, което би обяснило още някои трудно разбираеми факти.
ИзтриванеПреди повече от четвърт век беше времето, когато започнах да ходя по пещери. Тогава вечер около огъня пеехме много... Една от песните още тогава ми правеше впечатление, но не знаех нищо - не я разбирах, но ми харесваше! Легендата за написването на текста ѝ гласеше, че е "писана от посветени в истината археолози". Вече немога да възстаноя текста, който пеехме тогава, защото групата "Черно фередже" написаха реплика и тя се наложи с времето. А ето и техния вариант, кръстен "Аргонавти":
ОтговорИзтриване"Лошо кога попаднеш под закона на царете
Тираните всевластни и на Боговете
На 7-ми, в петък, като в кошмар,
Закон сух обявил във Йолк един луд цар!
Че алкохолът е страшна мощ
Древните гърци го почитат ден и нощ!
Лошо! почувствал се Язон той беше махмурлия,
но бе юнак и винопиец като ние
Аверите му крещяха в глас
Кастор и Полукс, май че липсвах само аз!
Решиха тайно, но със замах,
Херакъл, трезвеникът, също беше с тях
Припев:
За да не крещят жените
Аргонавтите решиха:
-Златното руно далеч от тук ни зове!
Амфори 1000 пълни в трюмовете наредиха
Маааачтитеее, мачтите окичиха с мезе, с мезе,с мезе
Дълго с Арго вълните, ветровете си играха
и амфорите пълни силно намаляха.
Настъпи криза, но като знак,
спасителен от Боговете светна бряг!
Облечен с кожа тракийски вожд,
покани ги на ден рожден за цяла нощ.
Дълго! за траките научни спорове горяха
дали пилзеи или пък скриптяни бяха,
но сигурни сме ний в едно,
че там се ражда само готино вино
Забравен беше и Халкидон!
Овенът златен трансформира се в слон!
Припев:
Тракия навред се слави
с най - оригинални нрави -
виното се пие чисто тук, без боклук!
Розово, червено, бяло, в чашите се е наляло
с мееееелодиииичен, с мелодичен, специфичен звук бълбук, бълбук, бълбук!
В Хюстън! вода не пие се, в нея плуват жаби!
Употребяват я магарета и крави,
грозданката, в миг, те прави цар,
докато имаш още в чашата си цяр!
Доказано е, че при това,
от нея сутрин никак не боли глава!
В Хюстън! отседнаха за малко банда аргонавти,
те бяха готини момчета - кръчмонавти,
И до сега се събират пак,
а аз сред тях съм най-голям юнак пияч!
Налей момчета, че утре знам,
ще изкопаем ние златен великан!
Припев:
Нека да ламтят за злато,кариера и заплати,
алкохол не вкусват нито грам, нито грам!
Но в нашите палати
Трезвеникът ще си пати
Ииии щеее сеее.. И ще се пропие той от срам, от срам, от срам."
Въпреки, че със сигурност много от оригиналния замисъл на текста се е загубил във този вариант, явно все още пази основната идея на "легендарните археолози".
До ден днешен, обаче не разбирам доста от това което е "искал да каже поета". Например кои, според вас, са "пилзеи и скриптяни"?
Благодаря!🗻
Поздрави!
Всъщност написах този дълъг коментар от 25 февруари 2022 г., 19:34 ч. за да задам въпроса, който е в края:
ИзтриванеКои са "пилзеи и скриптяни"???
Съществува ли изобщо подобно понятие?
Много ме тормозят тези въпроси! Изобщо не зная защо, но ми звучат изключително познато тези две думи (ПЕЛЗЕИ , СКРИПТЯНИ)... Но както и да търся - нищо не намирам!
Някой има ли идея за какво става въпрос?
Или аз нещо се заблуждавам, или пък "поета" си е измислил думички, които просто напомнят нещо познато...
Вие как мислите?
Някой "чувства" ли ги познати тези думи, също като мен?
Павле, Павле, за кого се бориш ? Българите са се превърнали на дресирани кучета, които скачат и лаят по команда. Видя Фейса нали, чете злобните коментари, псувните?Болен човек можеш да излекуваш, но разлагащ се труп няма да съживиш.
ОтговорИзтриванеДо Анонимен 26 февруари 2022 г., 15:57 ч.
ИзтриванеЩе призная, че ми е доста неприятно да гледам как българи се карат с българи, но това не е нещо типично само за нас, или само за днешното време. Винаги се е намирал някой, който да успее да раздели хората и за жалост винаги ще се намира някой, който ще сее интриги и разделение, и използвайки отвлеченото внимание на хората, ще следва своя план.
Съгласен съм с г-н Серафимов.
ИзтриванеИдеята ,че другите са по-сплотени е крайно абсурдна. Поне до колкото съм наблюдавал западните народи, от това което съм слушал от подкасти и други източници. Бих казал ,че и те като нас се делят.
За съжаление живеем в информационна ера и голяма част от една война, конфликт или каквото и да е, е да имаш силна пропаганда с цел да накараш масите да мислят ,че ти си прав и ти си героя и ти си бореца за справедливост и правда. Добави и симпатиите на една част от нашите сънародници, дето са обучени на братска дружба, а други на слугинаж и ето ти ситуацията в която сме. Реално пак казвам както и преди съм казвал. Народа вина няма, елита е този който трябва да носи вината.
Единственото нещо което сближава хората обикновено е някакво общо страдание, дали защото споделят обща кръв или съдба. Иначе при липса на страдание, обикновено хората се скарват за пълни глупости.
До Никола 27 февруари 2022 г., 19:40 ч.
ИзтриванеЖивелият по време на Античността принц Ашока прави едно хубаво изказване: "Лесно е да се прави зло..."
Да, лесно е, най-вече когато някой е лишен от съвест, състрадание, почтеност. Странно е, че в днешния свят на политическа свръхкоректност, никой не обръща внимание на това, че някои народи използват за нас имена със значение роби, говеда, стадо. Кой разбрал разбрал...
По принцип, за днешните внуци на фарисеите в САЩ, всички останали народи са „гои“ – добитъци.
ИзтриванеЗа съжаление ние сме такива и за някои от нашите „многострадални“ украински братя, които ни запалиха навремето живи в културния дом в Одеса. Но кой вече от нас си спомня за този холокауст, когато сме готови да състрадаваме много повече, отколкото за нашите собствени мизерстващи сиромаси.
г-н Серафимов,
Изтриванемисля това беше мисъл на един мислител от близкото минало "Ако искаш да разбереш кой те управлява, разбери кой не може да критикуваш"
Зачетох се в едни коментари за маслото и млякото:)). Човешкият и изобщо организма на бозайниците е приспособен към млякото от раждането си:))). Дори и като възрастни произвеждаме ензими за преработката му (независимо какво е) през целия ни живот. Проблемът е в консервацията му, където на помощ идват микробите, които освен това го правят и "жива храна" дори след седмици или месеци съхранение (като сиренето). Бабите и дядовците ни са давали коктейл от сурово прясно мляко и сурови яйца на болни деца.
ОтговорИзтриванеДо Жужана 28 февруари 2022 г., 11:26 ч.
ИзтриванеОт мляко до мляко има огромна разлика, както от плод до плод. Хората имат ензими да преработят майчиното мляко, но кравето, козето, кобилешкото и т.н. са различни. Колкото по-дълго един народ употребява краве мляко, толкова повече ензими има за неговата преработка.
The growth of lactose-free in Asia – now and into the future – could be linked to behavioral and dietary choices taken in the very distant past!
Here’s an interesting statistic that some of you may have already come across. There are likely to be at least forty times more people suffering from lactose intolerance in an Asian country like Vietnam than in a north European country like Denmark. In fact, an estimated 90-100% of adults in East Asia and 80% in Central Asia have an impaired ability to digest lactose.1 This contrasts with around 2% in Denmark.
My first thought on reading this was to ask “why?” One possible answer lies in the extent to which human cultures have historically relied on dairy as an important source of nutrition. Adults from Europe can drink milk because their ancestors lived where dairying flourished and passed on gene mutations that maintain lactase into adulthood. In other areas of the world such as Africa and many parts of Asia, dairy farming has historically been less feasible, and people lost the ability to digest milk after infancy.
https://www.dsm.com/food-beverage/en_US/insights/insights/dairy/why-lactose-free-is-going-to-be-massive-in-asia.html
Това към което г-н Серафимов
Изтриванеправи препратка е всъщност един много интересен феномен. Оказва се ,че европейците масово имат нужните ензими за консумиране на мляко дори и като възрастни. При останалите раси тези ензими или са в пъти по-малко или ги няма.
Намесвам се в този кулинарен разговор, за което, моля за извинение.
ИзтриванеНе е никак феномен, поради факта, че особеностите на Европа с нейното местоположение и климат, именно населяващите континента са разчитали през студените месеци на млечни продукти за оцеляване, или казано инак, за набавяне на необходимите калории с което да функционират телата им. Тъй като млякото предимно съдържа вода според вида на бозайника , но да речем най-употребяваните краве, козе, овче; и приблизително по равен брой мазнини, въглехидрати и белтъчини (тук вече зависи от бозайника, като приемем, че породите са някак сходни, нямащи нищо общо със сегашните);
Примерно при овчето мазнините са най-много, след това протеините и накрая въглехидратите , но да задълбаваме , Въглехидратите се разграждат най-бързо и дават ударна енергия за кратко време, протеините са с по-продължително усвояване от организма и естествено мазнините които са много калорични и тяхното усвояване е процес при който се освобождава енергия за дълъг период от време...
География , климат, релеф, култура, кухня....което ме подсеща , че с удоволствие бих пил един айрян : )
Поздрави,
Дзатара
Скъпи сънародници,
ОтговорИзтриванеЧЕСТИТО ОСВОБОЖДЕНИЕ ОТ ПЕТВЕКОВНОТО ТУРСКО РОБСТВО! (Простете, малко се увлякох и сбърках – ...от „османското присъствие“).
Като не си позволявам да изкажа и благодарност по този повод, перефразирам и написаното от Никола, 2 март, 13:09ч.:
„Ако искаш да разбереш кой те управлява, разбери кому не ти е позволено да благодариш!“.
Много се ивинявам за нарушението на безкрайно полезната дискусия за ензимите.
Анонимен3 март 2022 г., 19:01 ч.
ИзтриванеЖалкото е, че перифразираното, всъщност важи и за този на който ти се казва че трябва безкрайно много да му благодариш.
За съжаление в момента виждаме ясно как про-руските и про-западните клики в елита се пънат да ни обясняват как единия или другия е прав и справедливо води война. И запада ръчкаха Русия но и Русия предявяваше претенции към Украйна с желанието да възстанови териториите от СССР. Това е все едно Турция да иска възстановяване на териториите от Османската Империя.
А най-грозното е ,че "родолюбците" се оказаха "чуждопоклонници" едните към русия другите към запада. Тука не е място за политически дебат или пък назоваване на партии, затова ще го спестя.
Но ако има нещо което ,поне аз, можем да си направим извод от ситуацията е-"на сила хубост не става", и редно да се замислим за нашата позиция в нашия подобен проблем с Македония.
Настояването на Русия за присъединяване на Украйна към Русия, понеже "Украйна винаги е била част от Русия и украинците са руси и обратното" и стигането до война(използването на разделението от запада) само раздели двата народа според мен(дори и да са един). И това разделение ще горчи в устата и на двата народа доста дълго време(далеч след Путин).
Разбира се ..."Запад" "Изток"...зад тези термини стоят едни и същи хора които имат различни виждания как трябва да се управлява раята.
Всъщност правилния цитат е на Волтер: "За да разбереш кой те управлява, виж кой ти е забранил да го критикуваш."
Изтриванеhttps://bg.wikiquote.org/wiki/Волтер
Господин Анонимен3 март 2022 г., 19:01 ч.,
ИзтриванеНачинът по който сте написали този коментар звучи по-скоро като някакво заяждане или спам! Иначе всички разбираме какво искате да кажете и какъв комплекс Ви мъчи!
Аз също не приемам израза "османско присъствие", но не одобрявам и определението "робство"! В най-силна степен си позволявам да използвам думата ИГО. Сега ще кажете, че е едно и също... Сигурно - може и да Сте прав! Робство, обаче, предполага наличие на роби, а такива не са били моите предци! Надявам се и Вашите.
ЧЕСТИТ ПРАЗНИК НА ОСВОБОДЕНА БЪЛГАРИЯ (от петвековна османска беля и тирания)!
Бъдете здрави и свободни (да благодарите на когото прецените за правилно)!
Анонимен4 март 2022 г., 14:03 ч.
ИзтриванеБлагодаря за точния цитат. Да си призная, знаех го като цитат но не и кой го е казал. Вече ще знам.
Ники Орлов4 март 2022 г., 16:49 ч.
Знаете пак ще ви зачекна за тая тема. Робството не е задължително с окови и тежък съсипващ труд за без пари. В самата дефиниция на робство...като на български така и на английски се говори за всякакъв вид наложени ограничения,данъци,неудобства наложени над един човек или популация.
Освен ако не сте наследник на еврей, турци и ли някой чорбаджия то навярно за вашите роднини (макар и доста привидно свободни) турското Иго си е било робство поне в началните 2-3 века. След това с навлизането на западните либерални идеи, изглежда нещата са се поразпуснали.
Друг е въпроса за психологическия ефект от термина робство. В което сте прав, той създава впечатлението ,че народа ни е калпав, некадърен и с мисъл на роб, понеже сме били роби 5 века. Наскоро водех един дебат с човек който изкачеше именно с тази теза, че понеже сме били роби 5 века и още 2 под ИРИ, то ние сме калпав народ който не може сам да решава своето бъдеще, понеже не можем да запазим държавата си.
Никола, чувствителността на Ники Орлов към понятието робство навярно се дължи на произхода му от упоменатата от тебе народностна или социална среда, която се е чувствала в невинно турско присъствие. От началото на понавъртяните ми годинки съм чувал само понятието „черно робство“ свързано с почивка на един от прадедите ми в Диарбекир.
ИзтриванеКолкото до поканата му да избера коректно адреса на моята благодарност и примера за твоя „дебат“, избирам американското посолство поради неуморнато му съдействие в управлението на милата ни родина!
Никола, аз съм сигурен, че можем напълно да се разберем с Вас, особено ако имахме възможност за пряк диалог (на живо, не така с писане на коментари). Предишният път, когато спорихме с Вас, аз Ви написах, че принципно съм съгласен - вашата теза може да бъде защитена и доказана. Не оспорвам правотата ѝ! Проблемът е в последствията, които носи със себе си говоренето за робство. Ако "говоренето за робство" е свършило правилната и добра работа в средата и края на XIX-и век, то в днешно време предизвиква съществени щети в психологически план (Вие добре описвате такъв пример от собствен опит). По-подходящо, според мен, е употребата на думи като геноцид, ако все пак искаме в днешно време да опишем въздействащо, случилото се на предците ни.
ИзтриванеАнонимен5 март 2022 г., 22:06 ч., "легендата" за моите предци, която зная е свързана два рода - болярски и търговски. Не зная дали са били чорбаджии, но евреи или турци не са били!
До тук с легендите!
Моят прапрадядо Иван Христов се сражава като опълченец на Шипка! Присъединил се е към войската край Браила. А до Браила стига моя род "благодарение" на мечешката услуга, която спретва ген. Дибич на дядото на Иван Христов през 1827-28г., когато той (моят прапрапрапрадядо) е принуден да емигрира с цялата си рода там, защото и той участва в тогавашната "освободителна" война. Това се случва, защото ген. Дибич подписва договор с Османската империя в Одрин и се оттегля обратно, като "без да иска" завлича със себе си голямо количество българска кръв към руските владения.
Моят праотец се отървава само с Браила - до там му "издъхнали" воловете...
Това е доста накратко!
Пиша всичко това за да ви покажа, че и друга гледна точка е възможна! При това от човек, чийто род е дал опълченци в поне две "освободителни" войни ЗА свободата на нашата родина и народ!
Единственото, което мога да направя е да се обърна към всички с МОЛБА:
МОЛЯ ВИ, бъдете внимателни и прецизни когато използвате определението "РОБСТВО"! Давайте си сметка за психологическите и други последици, които нанася употребата на тази дума! Вазов е написал иго.
Моите предци са се борили за СВОБОДА, но роби НЕ са били! Казвам аз.
Поздрави 🪐
Здравейте, ще си позволя да се намеся в спора за "робството". Дядо Вазов го е казал много точно. Иго. Идва от хегемония т.е. владеене. И пак да напомня за желаещите да са роби. Робът няма право на никаква собственост! Османските данъчни регистри казват друго. Четете и тогава коментирайте господа Никола, анонимник от 05.03. и т.н.
ИзтриванеВ края на владичеството е имало геноцид спрямо нашият народ и това е много по-страшно от робството. Напомням ви за Арменците защо държат да се признае геноцид над техния народ?
Христослав
Българин по род и
Тракиец по произход!
Г-н Серафимов,
ОтговорИзтриванеДнес в една социална медия, писахте за една много любопитна информация! Гай Юлий Цезар споменавал за "германски народ немции".
Може ли да Ви помоля за повече информация (книга, глава, страница), където Цезар говори за това!
Благодаря предварително!
Поздрави 🗻
До Ники Орлов4 март 2022 г., 19:33 ч.
ИзтриванеЦезар пише за немециите в Bello Gallico, VI.25
25
Huius Hercyniae silvae, quae supra demonstrata est, latitudo novem dierum iter expedito patet: non enim aliter finiri potest, neque mensuras itinerum noverunt. Oritur ab Helvetiorum et Nemetum.
https://la.wikisource.org/wiki/Commentarii_de_bello_Gallico/Liber_VI#25
Пурпурният цвят не идва ли и той от този корен "Pur"?
ОтговорИзтриванеДо Рангел8 март 2022 г., 9:51 ч.
ИзтриванеОфициално пурпур идва от гр. πορφύρα - червена боя, червени дрехи, но за самата гръцка дума се признава, че е заемка от някакъв друг език.